Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje

Gestart door antonv zondag 27 december 2020, 12:08:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Beginners worden hier de laatste tijd een beetje vergeten en dat moeten we met kerst eens in orde maken  ;)
Ik heb een ontwerpje gemaakt voor iemand die 2 beginsets en wat uitbreidingssets heeft aangeschaft en er toch wat leukers wil mee doen dan de klassieke ovalen met uitwijksporen.
Hij beschikt vooral over R1's en gewone wissels, en heeft ook een kruiswissel.
Daar moet het dan mee gebeuren en het moet passen op een oppervlakte van 95x195 cm...
De keuze is gevallen op een baantje in 2 niveau's met onder en boven een keerlus en een schaduwstation.
Er wordt enkel met hele korte treintjes gereden en dan kan het stijgingsniveau wel richting 4% gaan om de nodige ruimte te creëren tussen de niveau's om nog een beetje bij het onderste schaduwstation te kunnen komen, nood breekt wet  ;)
Het stationnetje heeft 1 uitwijkspoor en opstelplaats voor wat extra personenwagons voor de 'drukke' momenten.
Het goederenstation heeft 3 opstelsporen aan een goederenloods en het fabrieksspoor er tegenover kan gebruikt worden als uittrekspoor bij het rangeren.
Ondanks de beperkte ruimte toch veel speelmogelijkheden en nog een zee van ruimte voor scenery.
Meer moet dat toch niet zijn om te starten?


Re: Mag het eens wat minder zijn?
En nog een paar doorkijkjes:
Re: Mag het eens wat minder zijn?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Mag het eens wat minder zijn?
Prima baantje toch!?! Lekker overzichtelijk om te bouwen en redelijk speelplezier mogelijk met rijden :thumbup:.
Re: Mag het eens wat minder zijn?
Mooi idee, Anton!
Inderdaad leuk voor beginnende modelspoorders. Alleen vind ik het jammer dat de keerlus op het maaiveld deels zichtbaar is; je kunt net niet realistisch en ongezien vanuit het schaduwstation onder het maaiveld oostwaarts of juist westwaarts rijden naar het echte station. Verder ben ik minder gecharmeerd van rangeersporen direct achter het stationsgebouw. Het komt, of kwam, wel voor. Maar als het even kan, zou ik het vermijden.
En in de categorie: kniesoren die ergens op letten: beide spoorwegovergangen liggen bij wissels. Dat is volgens mij lastig, zowel in het echt als in model. Natuurlijk kun je er een paar lichtjes of bomen bij zetten, maar ik zou de wegen liever elders het spoor laten kruisen.
Maar, het ontwerp biedt zeker perspectief en is een verademing bij de spaghetti en eindeloze rondjes die je meer dan eens ziet en waarop iets van een realistisch spoorbedrijf bij voorbaat onmogelijk is. Vandaar: Hulde!

Groet,

Peter


Re: Mag het eens wat minder zijn?
Het is nooit de bedoeling de bovenste keerlus in 1 keer te berijden, er is voor gezorgd dat een getrokken trein die moet gekeerd worden op de keerlus een tijdje verborgen kan blijven staan, al de andere treinen zijn ofwel treinstellen of trek-duw en die mogen rechtstreeks door het station van schaduwstation naar schaduwstation rijden en hebben de keerlus niet nodig. Of die keren direct terug naar het schaduwstation waar ze van komen.
Treinen kunnen ook vooruit en achteruit rijden, er is dus wel een en ander mogelijk door verborgen van richting te veranderen.
Bedoeling is dat dit baantje met een Ecos en Koploper bestuurd wordt, automatisch pendelen en manueel rangeren.

Het goederenstation zou kunnen verwisseld worden met de fabrieksaansluiting als je dat zou willen, maar zoals het nu is heb ik zelfs in het echt al gezien.

Over de weg en de spoorovergangen is zelfs niet nagedacht, dat kwam gewoon goed uit  ;)

Dit ontwerpje is een vluggertje geweest hé, het kan vast beter, maar de opdrachtgever is er tevreden mee.

Laat misschien toch eens zien hoe jij de keerlus bovenaan zou integreren, varianten zijn altijd welkom.
Voor wie er wat wil aan sleutelen heb ik het tra bestandje bijgevoegd.






Re: Mag het eens wat minder zijn?
Ik heb voor de sport het goederenstation eens omgewisseld met de fabrieksaansluiting maar de toegankelijkheid van de goederenloods voor vrachtwagens valt dan dik tegen, zelfs met 2 opstelsporen in plaats van 3, het schaduwstation neemt ook plaats hé, 'k zal het dus maar laten zoals het is, een pleintje met aan de ene kant het ontvangstgebouw en aan de andere kant de goederenloods komt beter uit.
De spoorwegovergang kan bijvoorbeeld direct tegen het tunnelportaal rechts, dan blijft het wissel vrij, maar dat lijkt mij toch niet ideaal, treinen die wachten om het station binnen te rijden blokkeren dan de baan, ook niet ideaal.
De toegang tot de fabriek zou eventueel van links kunnen, dan komt het kruiswissel vrij.
Maar veel bewegingsvrijheid is er natuurlijk niet op deze kleine oppervlakte, het moet allemaal op 95x195cm passen.
Re: Mag het eens wat minder zijn?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Mag het eens wat minder zijn?
Ik vind m helemaal goed zo, dan ligt er maar een kruispunt op de spoorwegovergang, so what, geen Preiser die daar om maalt >:-D.
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Nou, Anton, de uitdaging van die keerlus wilde ik wel aan!

OK, de scenery is qua zichtbare rails nogal minimalistisch wellicht, maar het is mogelijk de keerlus weg te werken en zo een realistisch treinbedrijf mogelijk te maken in het kleine doorgangsstation.
Jij schreef over computerbesturing en pendeltreinen, waarvan er sommige op tijd even halt houden in een tunnel; dat is allemaal mogelijk, maar voor beginners wellicht weer wat veel van het goede. Anderzijds: leuke uitdaging, maar mijn alternatief is iets simpeler aan te sturen, denk ik. Gewoon recht-toe-recht-aan rijden met alleen pendelverkeer in het schaduwkopstation.
Op het linker gedeelte kan een kleine stad gepland worden of een heuvellandschap. Wie echt wil, kan nog een mini kopstation bouwen door rechts uit het station nog een stijging te maken. Mij werd het te popperig, maar het kan. Ook vind ik de rails nog erg in het beschikbare formaat gepropt; met 2.10 lang en 1.10 breed, zou het het wat fraaier kunnen.
Nou ja, het is maar voor het idee!

Groeten,

Peter


Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Ja, zo kan het, maar je houdt totaal geen rekening met wat er al beschikbaar is aan materiaal...
Er zijn geen meegebogen wissels en er zijn geen 3-wegwissels beschikbaar en het dure kruiswissel dat er wel is gebruik je niet.
Er zijn nu ook minder opstelsporen, er is geen apart industrieterrein en goederenstation en rangeren kan alleen op de hoofdbaan, er is geen uittrekspoor meer beschikbaar.
En met de toegangswegen van station en goederenloods hou je ook geen rekening.

Sorry, maar dat krijg ik niet verkocht hoor  ;)

Wat compleet uitgesloten is, is een derde laag, het mag niet hoger worden dan het nu al is, er moet een plaat over gans de baan kunnen gelegd worden zodat er indien nodig een werkbank beschikbaar is.
We moeten roeien met de riemen die we hebben, en niet vergeten, klant is koning  ;)
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Maken die overwegen ook deel uit van de aanwezige middelen?

Er bestaan overwegen voor boograils (R1), er bestaan losse spoorbomen, en andere alternatieven.
Door de overweg rechtsvoor een rails naar rechts te verschuiven, krijg je een realistischer beeld, lijkt mij.

Voor die overweg over een engelsman heen, huiver ik. Want hoe sluit je het wegdek daar?
Creatief bedacht dat wel. Wie zich afvraagt waar de praktijk zich voordoet in het grootspoor, zou eens richting Almelo, Hengelo, Enschede moeten reizen, of in de Amersfoortse spoortuin ronddolen. Ik heb die dingen in het verleden daar wel gezien.

Rangeren achter het stationsgebouw. Het is een goede vondst, en hangt er erg vanaf hoe je het afwerkt. Als je van gaas of etswerk spoorbreed vervangende puko's aanbrengt, b.v. in de vorm van stelcon platen, dan wordt het meteen veel reëler. Wegdek en treinbaan gaan dan meer in elkaar op, en zitten elkaar visueel minder in de weg.

Al met al: leuke vondsten waarop iemand zich in detail kan uit leven.

In een oud draadje heb ik me ooit uitgeleefd op het verzamelen van 3e rail alternatieven.
En een paar van de daar gebruikte plaatjes zijn er nog zoals:

1. Brug met als 3e rail aluminium gaas, Foto: Roy. Baan Meerlingsbeek:


2. Etswerk als 3e rail bij loods. Foto Ralf Büker, Baan: Lippischen Hauptgenossenschaft (LHG)


Er is van alles te verzinnen: opvullen met hout of gips tussen contrarails, puko's van figuurzaagjes, latoen, ...
En dat maakt het meteen geloofwaardiger voor de twijfelaars onder ons.   
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Neen, de overwegen zijn zeker niet van het soort waar een railstuk van deel uit maakt, die zullen er wel niet zijn voor wissels  ;)
Maar de wegen kunnen wel zoals al gezegd over gewone rails gelegd worden mits wachtende treinen de overwegen mogen blokkeren. Ook daar zal geen Preiser van wakker liggen denk ik  :)
Ik heb gekozen voor de wissels omdat dat zo wat de enige plaatsen zijn waar geen wachtende treinen zullen staan, meer zat er niet achter. En losse slagbomen kun je overal plaatsen.
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
 @citaat  @citaat touché, Anton Ik heb inderdaad helemaal geen rekening gehouden met wat er voorhanden was. Het is nog allemaal K-rails ook. Tekent lekker makkelijk.
Maar het ging om het idee. En mochten er echt geen wissels bijgekocht worden? Jammer! Ik zou dat wel verkocht krijgen, hoor! Als het er echt beter van zou worden. Dat is de vraag, want mijn poging is visueel niet heel aantrekkelijk. Slechts het treinverkeer is mijns inziens realistischer te krijgen. Dat was het doel.
Als je het station diagonaal legt, krijg je vermoedelijk een mooier beeld. Dat heeft ook weer andere uitdagingen, maar daar ontbrak mij de tijd voor.

Groet,

Peter

Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Dat is juist het leuke aan ontwerpen hé, er zijn ontelbaar veel mogelijkheden, zelfs als je werkt met wat beschikbaar. Voor mij is het een hobby binnen de hobby  ;)
Re: Mag het eens wat minder zijn?
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Mag het eens wat minder zijn?
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 27 december 2020, 15:56:45
En in de categorie: kniesoren die ergens op letten: beide spoorwegovergangen liggen bij wissels. Dat is volgens mij lastig, zowel in het echt als in model. Natuurlijk kun je er een paar lichtjes of bomen bij zetten, maar ik zou de wegen liever elders het spoor laten kruisen.

Voorbeeld van wissel direct bij een spoorwegovergang, deze wordt ook regelmatig bereden, bijvoorbeeld bij het opzij nemen van goederentreinen die op Bingen (Rhein) Hbf "uitrusten".



Aan de andere kant extra versteviging om de rijplaten op hun plaats te houden:


Hier de aansluiting op de hoofdrijbaan:



Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Het komt er dichtbij, die overweg, maar echt vol over een wissel, kan dat eigenlijk wel? Over het puntstuk of de wisseltongen lijkt het mij  onmogelijk het wegverkeer het spoor te laten kruisen. Maar, wie weet, ligt er ergens op de wereld wel een ingenieuze oplossing 'op straat'.


Groeten,

Peter
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
@citaat die oplossing ligt in iedere stad met een trambedrijf op (of beter gezegd ín) de straat.
En als t voor tramspoor kan dan zal t voor treinspoor in sporadische gevallen -want ideaal is t niet- ook voor komen.
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
En vooral niet vergeten, we zijn bezig met speelgoedtreintjes waar wel meer dingen niet helemaal kloppen  ;)
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
OK, iets gevonden wat in de buurt komt.

Bron: http://b.mtbb.de/tag/bahnubergang/page/4/

En uiteraard is er de stadstram, maar dat is toch nog altijd geen echte trein.

Groet,

Peter
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Ik voel het al, 'k zal toch met het baantje een beetje moeten schuiven, de railovergangen rakelings langs de functionele elementen van de wissels moet wel lukken.
Maar wie weet wat maakt de opdrachtgever er achteraf van, hij is met de rij en rangeermogelijkheden alvast heel tevreden, wat railontwerp betreft hou ik toch vast aan het eerste ontwerp, alles wat moet kunnen zit er in en 't ziet er goed uit.
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Dat is er zo leuk aan: die opdrachtgever is nu al blij, en straks heeft hij er nog een lijstje overwegingen bij en subtiele nuances  ;)
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
mogelijkheden genoeg
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Toch wel leuk dat iedereen zich zo inleeft  ;)
Ik kan dan niet achter blijven...
Voor mij wordt het zo, gewoon wat seinen die nooit zullen geplaatst worden over boord gegooid en dan is er plots weer wat plaats vrij. Je kunt niet alles hebben  ;)

Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
@Treingek: zoals jij het tekent is het verborgen spoor bovenaan nu veel te kort om er mee te doen wat ik van plan ben, treinen achteruit het schaduwstation laten uitrijden en dan in het verborgen gedeelte weer voorwaarts de keerlus op zonder het station te passeren...
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
 @citaat

Is zoiets met de hand te realiseren? Je hebt immers nergens zicht op. Wanneer het lukt dit te automatiseren, heb je natuurlijk een heel afwisseld bedrijf op je modelbaan  :thumbup:

Groeten,
William
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Bedoeling is automatisch over en weer te rijden tussen het bovenste schaduwstation en het onderste schaduwstation en altijd het zichtbare station aan te doen, ofwel om er door te rijden ofwel om er te keren.
Er mag nooit of te nimmer een trein de zichtbare lus in 1 ruk berijden, het is geen zicht een trein in een tunnel te zien verdwijnen en een seconde later gekeerd uit een andere tunnelopening te zien verschijnen; korte bochten op die manier proberen wegsteken maakt het allemaal nog erger. Dan nog liever een korte bocht vanaf de binnenkant bekijken, dan zie je te minste nog waarom de trein keert.
Koploper kan dat perfect doen zonder enig toezicht.
En alle rangeerwerk, zichtbaar uiteraard, gebeurt manueel.
En daarbij zorgt Koploper dat het allemaal veilig verloopt.
Er is op zo een klein baantje wel heel veel mogelijk  ;)
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
En voor wie, ik weet dat ze bestaan, de onweerstaanbare drang voelt om rondjes te kunnen rijden nog even een variant  ;)
Er kan nog altijd van kopschaduwstation naar kopschaduwstation gereden worden (van blauw naar groen en omgekeerd) maar via het oranje spoor wordt het pas leuk, dan kan er rond gereden worden  :)
Bovenaan verandert er zichtbaar nagenoeg niks.
Maar de keerlussen zijn er nu wel niet meer, wat een gemis is om met getrokken treinen realistisch te kunnen rijden in het zichtbare gedeelte :(
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Er is aan het ontbreken van de keerlussen natuurlijk wel wat te doen.
Er is daar wel een mouw aan te passen door 2 dezelfde treintjes in tegengestelde richting te laten rijden, en als dat 2  dezelfde goederentreintjes zijn die in de ene richting beladen en in de andere richting leeg om beurten rondrijden geeft dat nog iets extra dat je met een keerlus dan weer niet hebt.
Alles heeft zo zijn voor en nadelen...
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
En zo, kennen we er nog wel eentje.


In plaats van een overweg een brug (in de binnenboog van de tunnel(berg) naar achteren.
Ik dacht dat ik van die oplossing een mooie grootspoor foto had, maar nee, ik stond op de bewuste brug, en maakte van daaraf foto's omlaag. Een gemiste kans.

Toevoeging:
Met brug bedoel ik de weg (niet het spoor), en dan in plaats van een overweg.
Die weg (op een brug met pijlers) buigt mee met de tunnel naar achteren omhoog, en bovenaan naar rechts (tafelrand).

Dat is de situatie in Délémont (aan beide kanten van het station) ligt daar een voorbeeld van: van een brug.
Alleen ik stond op die bruggen te fotograferen. En had op dat moment geen oog voor het brugtype zelf.
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Sorry Jan, dit begrijp ik niet zo goed.
Ik veronderstel dat je spreekt over een brug over het spoor, maar dan moet er een forse helling in de weg voorzien worden.
En spreek je dan over de overweg vooraan op het plaatje?
Ik had al gedacht om de weg onder het spoor te laten gaan, dat kan met veel minder hoogteverschil dan omgekeerd, maar dan kom ik in de problemen met het spoor er onder naar het schaduwstation.
De weg onder het engels wissel laten lopen als verbinding tussen stationsplein en fabrieksterrein lijkt mij wel doenbaar. Brug over het spoor lijkt mij weer wat te hoog, maar dit lijkt mij een te dure oplossing voor wat maar een industrieweg is.
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Leuk ontwerp. Een keerlus is te creëren door de baan iets breder/dieper te maken en een spooraftakking achter het achterste spoor te leggen en zo de gehele baanlengte te benutten om te stijgen.

Mvrgr
Robert
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
De maten zijn vast en we zijn begonnen met 2 keerlussen  ;)
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Ik zou de keerlussen er in houden en de tweede als schaduwstation uitbouwen! Daarmee heb je enorm veel variatiemogelijkheden. Evenzo voldoende rangeermogelijkheden handhaven en locwissels in het hoofdstation mogelijk maken!

Mvrgr
Robert
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Ik denk dat iedereen er wel iets anders mee zou doen maar ik blijf gewoon bij het allereerste ontwerp, daar zit alles in wat de opdrachtgever wil.
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Mag het eens wat minder zijn? Beginnersbaantje
Top!!!!