Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)

Gestart door aleva000 zondag 23 september 2012, 19:09:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Mooi materiaal Willem. :thumbup: :thumbup:
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Hallo,
dank Martijn en Michel voor je reacties. De Re460 heeft een deltamodule. Daarmee is probleemloos te rijden - en om te schakelen - met de blauwe trafo.
Digitaal werkt hij ook (ik heb dat een keer bij de hand gehad). Dan moet hij een adres krijgen en dan is hij bestuurbaar met digitaal-apparatuur.
De lichten werken echter niet constant met de deltamodule; als de loc stil staat zijn de lichten uit. Voordeel van Märklin loc's met deltamodule is dat ze op analoog gestuurde banen prima rijden en perfect omschakelen (zonder beweging/schokken) en ook met twee loc's bijv. in dubbeltractie gaat het omschakelen ook goed. Verder zijn ze - met name op modelspoorbeurzen - goed verkrijgbaar tegen faire prijzen. De hobby hoeft niet duur te zijn!

ps.: de Re460 is uiteraard ook met echte digitaalmodule verkrijgbaar; rijdt ook analoog-gestuurd goed. Alleen dan is het omschaklen met blauwe trafo niet aanbevelenswaardig. De omschakel-(over-)spanning is te hoog en beschadigt de digitaalmodule.

groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
intussen ben ik bezig om op het station Seetal Ahorn nieuwe bebording aan te brengen in de moderne DB huisstijl (overigens iets verfraaid tov. de echte). Hierbij horen ook de CTA-bakken (met klepperbordjes - lcd schermen vind ik niet zo leuk) en zg. kombi-borden. Deze bestaan uit spoornummer-aanduidingen, een stationsklok en een thermometer. Het is op dit moment erg fris voor de tijd van het jaar: 7 graden C.








hier is een kombi-bord te zien dat nog opgehangen moet worden. De passagier met de koffer op het karretje loopt zichtbaar te balen omdat het bord de doorgang versprert.




Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
-Willem:
Die bordjes zien er zeer goed uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: knap geknutseld
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
goede middag,

boven in dit verslag heb ik melding gemaakt van de IR-stammen die om-en-om worden ingezet op de (fictieve) noord-zuid-Schwartzwaldroute en de Zwiterserlandexpress (Neckar-dal, Gäubahn). Intussen is de aflevering begonnen van een kleine serie IC-rijtuigen. Zij worden als versterking inzet op het traject Seetal Ahorn - Singen v.v. (elk uur) en Seetal Ahorn - Zürich (elke 2 uur). Per wijzigingsblad november gaat dit in.
Tevens wordt het materieel - eveneens als versterking - meegegeven in de IC Seetal Ahorn - Köln - Amsterdam CS op het binnenlandse traject (in Emmerich wordt de wagen af- resp. aangekoppeld). Hierbij een paar foto's van de tweede wagen, de 61 50 20-94 155-5.


21-10-2016 Het tweede rijtuig (verkeersrood/wit), na te zijn opgehaald door loc 101 003 (de wagen ernaast in blauwe IR-kleuren is al veel langer in bedrijf)


22-10-2016 Twee IC-wagens naast elkaar: links het eerste rijtuig tijdens proefbedrijf; rechts het tweede rijtuig dat afgelopen week werd afgeleverd


22-10-2016 Nadat loc 101 003 een (fictieve) slag naar Basel SBB heeft gemaakt met een IC wordt hij geparkeerd bij het rijtuig dat hij gisteren ophaalde

groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Mooi materieel Willem. Leuk om te zien hoe je met de hobby bezig bent en dienstregelingen nabootst. Stel je de vertrektijden met een digitaal programma in?
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
dank je Martijn.
de dienstregeling ontstaat uiteindelijk (na het nodige denkwerk) uit Excel geprinte lijstjes; de besturing is analoog.
Dus de bediening bestaat uit: precies doen wat de lijstjes beschrijven.
Die zelfde excel toont ook meteen een vertrekstaat, zoals die op het station zou kunnen hangen.

groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Citaat van: aleva000 op vrijdag 10 juni 2016, 13:41:27

Leuk, jij hebt dat station dus ook: Pola, Bahnhof Reichenbach (im Kiental). Ik ben er een paar jaar geleden nog eens uitgestapt om het station te bekijken. Sinds de aanleg van de Lötschbergtunnel is dit station drastisch op de schop genomen: ander sporen plan, opgebroken sporen (spoor 1 is volledig afgebroken, alleen het grindbed lag er nog, en daarmee is ook het rangeerspoortje naar de houtzagerij verdwenen), een moderne fietsenstalling tegenover het stationsgebouw,  en een perrontunneltje naar het perroneiland, want oversteken van de rails mag er niet meer vanwege de hogere snelheden. Het gebouwtje zelf was nog vrij aardig intact, en het Pola station lijkt er nog steeds op (al bestaat het uitbouwtje voor de perronopzichter in het echt niet meer).

Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
dank je Jan Willem voor je reactie. Leuk te lezen! Het was inderdaad erg leuk daar. Nu helaas te veel op de schop gegaan idd. Gelukkig leeft de leuke uitvoering nog voort om de modelbaan (banen)!.

***

Het lijkt trouwens erg stil rondom de modelbaan Seetal. Daarom besloot ik weer te schrijven. Ondanks de stilte gebeurt er best veel. Nog afgezien van op een vrije zaterdag of zondag lekker rijden met de treinen.

Een overzicht van 2019

[Omgeving] Een grote hindernis was wel de zonnige zomer. Er komt zoveel licht door de ruiten de modelbaan-ruimte binnen dat bepaalde items begonnen te verkleuren. Ook werd ik zelf vaak verblind door al dat licht. Ik heb één van de ramen nu deels van zonwering voorzien, zodat de ruimte nu wat gelijkmatiger verlicht is en verschieten en verblinden niet meer aan de orde is.
De foto toont de afdichting van het raam. 14-4

20190420_123305 by aleva000, on Flickr

[Infrastructuur] Er waren nog een paar wissels die hele tijd handbediend bleven. Recent is het wisselpaar dat de goederensporen ontsluit voorzien van bekabeling zodat ze op afstand, vanuit het CVL, bediend kunnen worden. Het was nog een heel gepriegel. Ik ben blij dat het CVL-tableau compleet van zijn plek gereden kan worden; zo kun je er beter bij om alles aan te sluiten.
Op station Seetal Dorf werd een plaat met stations-benaming aangebracht; deze is op de gevel vanaf het perron te zien. Foto?s 27-12

20191227_152816 by aleva000, on Flickr

20191227_152919 by aleva000, on Flickr

[Materieel] Op materieelgebied mocht ik op 19-1 in Houten een nieuwe Hbis overnemen van een handelaar. Daarmee kwam het aantal van dit type op drie exemplaren. Op de foto?s van 26-1 is de wagen te zien.

20190126_104247 by aleva000, on Flickr

20190406_141658 by aleva000, on Flickr

Na bijna een jaar buitendienst te hebben gestaan werd eindelijk treinstel 451 803 hersteld van schade aan de bekabeling. Op de foto van 6-4 is de wagen te zien op het Zimmereck-viaduct.

Op 9-6 begon de aflevering van de IC2 dubbeldekkers bij de DB, spoedig gevolgd door proefritten op de trajecten rondom Seetal. De stammen bestaan uit elk 4 rijtuigen. Uiteraard had het gevolgen voor de plaatsing van de schakelrails bij (twee) seinen. Als tractie wordt voorlopig loc serie 101 ingezet. Märklin levert de wagens overigens in ruwbouw. Dat wil zeggen dat de interieurs gecompleteerd moeten worden en de stuurstandwagens hebben bovendien nog een 'spoiler' en (imitatie-) koppeling nodig. De onderdelen dienen apart besteld te worden, maar dit is relatief goed te doen. Verder dienen de assen van de stuurstandwagens die de lichtenwisseling regelen gangbaar gemaakt worden. Af-fabriek zitten ze te stroef gemonteerd, de lichtenwisseling werkt weliswaar, maar de wielen slippen (ipv dat ze mee rollen). Het is even puzzelen eer je de juiste balans hebt gevonden. Dit geldt in het algemeen voor elke moderne stuurstandwagen van Märklin.

Het is fraai materieel, dat overigens een kleurvariant is van de regio-dubbeldekkers. Persoonlijk vind ik deze mooier dan de werkelijke uitvoering (die Märklin trouwens ook levert). Het is overigens leuk om - zoals je in het echt vaak ziet - IC-treinen in trek-duw formatie in te zetten. Dat is nu mogelijk!

20190622_114144[1] by aleva000, on Flickr

20190818_154643 by aleva000, on Flickr

[Exploitatie] Zoals ik in voorgaande berichten schreef heb ik een dienstregeling met vertrek- en aankomst-tijden van treinen van/naar fictieve bestemmingen. Het brengt een zeer afwisselend bedrijf met zich mee. Grensoverschrijdende treinen en buitenlandse loc's zijn volop aan de orde. Uiteraard kun je discussieren of die loc's inderdaad zo interoperabel zijn als ik ze inzet. Zolang het met bovenleidingspanning klopt vind ik het een aanvaardbaar verhaal. Bijgaande foto's tonen het viaduct bij Zimmereck 20-4.

20190420_111417 by aleva000, on Flickr

20190420_113610 by aleva000, on Flickr

Een nieuwe conceptdienstregeling ligt klaar voor de grootschalige inzet van IC2-dubbeldekkers. Het nadeel is echter dat er veel van het boeiende bedrijf verloren gaat: veel minder rangeren, geen ruimte meer voor aan- en afhaken van koerswagens. In werkelijkheid zou men dat liever gisteren dan morgen invoeren. Op de modelbaan is het zoeken naar een tussenvorm, zodat de afwisseling nauwelijks er onder leidt. Feitelijk is de huidige dienstregeling voorlopig (2020) gehandhaafd en rijdt een IC2-stam om en om in het pad van de IC op ene fictieve tak en verderop in de cyclus op de andere tak.

[Seetalbahn, bus] Afgelopen voorjaar - nadat de dooi intrad - is van de gelegenheid gebruik gemaakt om het bus-plein bij Shopping-center aan te passen. Daardoor rijden bussen nu in twee richtingen de haltes op en af. Zo kan efficiënter gewerkt worden. Foto 9-3
Uiteraard is nu weer de nieuwe winter-periode ingegaan. Er worden weer extra bussen ingezet om alle bezoekers te verplaatsen naar de markante plekken.

20190309_180430 by aleva000, on Flickr

[Seetalbahn, tram] Het pittoreske station Seetal local bf kreeg nieuwe bebording, voldoend aan de huidige huisstijl. Foto?s 27-12

20191227_144946 by aleva000, on Flickr

20191227_145353 by aleva000, on Flickr
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
dag allen,

het leek me wederom leuk na een jaar weer een update te plaatsen van mijn modelbaan.

Zoals gebruikelijk is het in de winter altijd erg druk; we zien op de onderstaande foto's extra treinen. De inzet van IC2-treinen was aan het begin van het jaar nog niet structureel geregeld (dat kwam pas per 13 december, zie verderop). Maar incidenteel - bijv. bij extreme drukte - doken ze wel eens op.

20200202_122013 by aleva000, on Flickr

20200202_123001 by aleva000, on Flickr

20200920_205443 by aleva000, on Flickr

20200927_200330 by aleva000, on Flickr


In de winter ook extra bussen ingezet, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van het oudere wagenpark

20201224_122428 by aleva000, on Flickr


Hier een indruk in de avondschemering bij het trambedrijf, de Seetalbahn. Te Seetal Lokal Bf zien we twee trams, afgeleid van het model Hannover TW6000.
Aangeduid als GTW-8. In deze kleuren heeft dit type ook in Den Haag gereden. De kleur past goed bij dit trambedrijf, vandaar dat deze kleurstelling is aangehouden.

20200419_134758 by aleva000, on Flickr


In juni vond de overdracht plaats van een van de Hbis'en van de nieuwe serie. De tweede volgt, maar datum nog onbekend. Fabrikant is Piko. De nieuwe serie onderscheidt zich van de eerdere doordat de wagens langer zijn. Verkehrsrot is alleen aangebracht op het frame en de kopwanden. Deuren zijn alu-kleurig. Op 11-6 arriveerde de eerste Hbis te Seetal (getrokken door 151 022). De wagen moet overigens nog assen en wielen naar Märklin-norm krijgen.

Inmiddels is de serie compleet; de assen en wielen naar Märklin norm zijn aangebracht. Ook kregen de nieuwe Hbis'en in augustus kortkoppelingen; deze waren besteld, maar konden pas later aangebracht worden. Tot dat moment reden de beide wagens met de originele koppelingen, wat overigens met wat gepuzzel met de andere goederenwagens goed te doen was.

20200611_120536 by aleva000, on Flickr

20200620_170912 by aleva000, on Flickr

20200829_134725 by aleva000, on Flickr

VAM-compostwagens, ondergebracht bij de NS, ingezet in het Zwarte woud en hier te zien met loc van de serie 151

20201004_111051 by aleva000, on Flickr


Bij de SBB zijn de RIC-wagens (20-70) nog eens gerenoveerd en Bpm "refit" (20-73) geworden voor binnenverkeer. Toch worden ze in bepaalde gevallen ingezet in het verkeer via Singen naar Seetal Ahorn. Eén van de wagens is overigens nog in de vorige gedaante (met deels groene kleur) en heeft nog wel de RIC-toelating. Op de eerste dag dat deze wagens beschikbaar kwamen en ingezet werden kon ik deze foto's maken: doorkomst te Seetal Dorf, kopmaken te Seetal Ahorn en tenslotte passage van het Zimmereck viadukt tijdens de retour-rit. Merk op de de Re4/4's in DB-dienst rijden (op leen-basis, met asch-km ausgleich), ze hebben pantografen met sleepstuk naar DB-norm. In Singen wordt kop gemaakt en komt een loc in SBB-dienst voor de trein.

20200829_155058 by aleva000, on Flickr

20200829_155443 by aleva000, on Flickr

20200829_160550 by aleva000, on Flickr


Eind augustus vond in Apeldoorn de overdracht plaats van twee CSA-1 bussen. Het betreft elk één van de 1e en de 2e serie, dus vanaf resp. 1966 en 1970. Vanmorgen kwamen ze allebei in Seetal aan. Ivm. de open dag van het busbedrijf werden ze opgesteld op het bus-station bij Seetal Ahorn.

Het eerste weekend van september was open dag bij het busbedrijf. Het lijkt er soms op dat de medewerkers van het bedrijf het leuk vinden om voor de DAF Hainje bussen iets speciaals te organiseren. Op zaterdag kon ik foto's nemen, wederom op Seetal Ahorn. Op zondag waren rondritten met foto-stops. Zo kon ik in de oude stad, bij Shopping Centre en bij Ahorn leuke sfeer-foto's maken

20200906_104955 by aleva000, on Flickr

20200906_105237 by aleva000, on Flickr

20200906_105505 by aleva000, on Flickr

20200906_105842 by aleva000, on Flickr


Ten behoeve van de IC2-treinen werd vanaf september geklust. Een project dat nog ten uitvoer gebracht moest worden is de aanpassing van de aansturing van de seinen. Het heeft ermee te maken dat deze stammen in het algemeen langer zijn dan de regio-dubbeldekker stammen. Daarom moesten schakelrails verplaatst worden.

Op 13 december ging de nieuwe dienstregeling in. Uiteindelijk is het een "mix" geworden tussen de bestaande en het nieuwe concept. Dwz. In het lange afstandsverkeer worden inderdaad IC2-stammen ingezet, echter alleen tijdens de spitsuren. Voor het verkeer over de 'Gäubahn' naar Singen zijn daarbij de koerswijzigingen van toepassing irt. de aansluiting in het Neckardal van/naar Stuttgard. Buiten de spits blijft de exploitatie als die was. Door deze mix behouden we een boeiend bedrijf, waarbij soms met heel veel trek-duw treinen wordt gereden (waar weinig gerangeerd hoeft te worden bij het kopmaken) en soms voldoende ruimte is voor 'puur' getrokken treinen.

20200628_113137 by aleva000, on Flickr

20200906_185408 by aleva000, on Flickr

20200906_185520 by aleva000, on Flickr

20201212_120158 by aleva000, on Flickr

Terwijl de regionalzug wacht op Seetal Dorf komt in tegengestelde richting de IC2 in tegengestelde richting aangesneld

20201224_120126 by aleva000, on Flickr

groeten,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Hallo Willem,

Dank je voor het delen van je update.
Mooi zo'n jaaroverzicht, ziet er goed uit.

M.vr.gr. Erwin
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Citaat van: aleva000 op zondag 29 december 2019, 14:00:41
Nu helaas te veel op de schop gegaan idd.
Gelukkig leeft de leuke uitvoering nog voort om de modelbaan (banen)!.
Elke keer als ik je baan zie, denk ik dat ook.

Het modelgebeuren gaat door, al is dat station Reichenbach im K. inmiddels afgebroken.
Dat past nu eenmaal in de tijd waarin we leven.
Alle OV gaat stuk. Iedereen heeft recht op z'n eigen kever
Zolang hij 'm kan betalen of zolang z'n ogen het nog doen.
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
hallo allemaal,

'k heb weer een (jaarlijkse) update! dit keer in een andere vorm.
https://www.albelli.nl/onlinefotoboek-bekijken?widgetId=b3100324-ca9c-4b06-847a-da576933ad58

groet,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
goede morgen allen,

we zijn weer bijna een jaar verder. ik heb hier het jaarboek van 2022.
veel leesplezier!

https://www.albelli.nl/onlinefotoboek-bekijken?widgetId=7196599f-b31d-4f03-b4b1-c5908aafcaac

groet,
Willem
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
Leuk gedaan Willem zo een eindejaars fotoboek. :thumbup:
Met veel plezier bekeken en gelezen.

Groet Michel
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
dank voor je reactie Michel!
fijne jaarwisseling straks :-)
Re: modelbaan Seetal (Zwartewoud, fictief)
hallo allen,

hierbij weer het mooie moment dat ik mijn jaarboek met je mag delen..
https://www.albelli.nl/onlinefotoboek-bekijken?widgetId=a08448b3-d427-4f07-9438-7a5c8f5d55d3

veel plezier en fijne dagen straks!