Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd

Gestart door BoskantHans zaterdag 19 december 2020, 14:45:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Al vele jaren haal ik nuttige informatie van dit forum af maar nu heb ik toch zelf een vraag.

Op mijn modelbaan heb ik 2 DR4024 servo decoders gekoppeld met een Märklin CS3. Daarnaast zijn er nog 4 DR4018 gekoppeld met dezelfde CS3. De CS3 is voorzien van de laatste software.

De signal aansluiting van de DR4024 is direct aangesloten op de stekker van de CS3 waarmee de signalen op het spoor worden gezet. De power van de DR4024 is aangesloten op een aparte 15VDC voeding van 5A. Deze is dus volledig separaat van de voeding van de CS3. De draadlengte van de CS3 naar de laatste DR4024 is minder dan 1,5m.

Op de DR4024 zijn een aantal armseinen aangesloten die door Digikeijs servomotoren worden bediend.

Ik constateer dat in ongeveer 1 op de 4 gevallen het commando wat de CS3 stuurt om de seinen in een bepaalde stand te zetten dit niet wordt uitgevoerd. Ik heb in de CS3 een programma geschreven (gebeurtenis, event) dat iedere halve seconde een andere wissel of sein omzet. Hiermee worden alle wissels en seinen 2x geschakeld. Steeds maar 1 wissel of sein tegelijk. Op deze manier wordt alles in een gedefinieerde stand gezet.

Bij het herhaaldelijk uitvoeren van dit programma is het dus eenvoudig te zien of een sein schakelt of niet. In 1 op de 4 gevallen gebeurd dat dus niet. Steeds is het een ander sein. Ik heb 5 seinen. De schakeltijd voor het sein op de CS3 voor het sein staat nu ingesteld op 1000ms maar 100, 200 en 500ms heb ik ook al geprobeerd.

Aangezien het in 3 van de 4 gevallen goed gaat lijkt me dat de bedrading en adressering goed is. De DR4024 worden aangestuurd via DCC. De CS3 staat ingesteld om MM, DCC en MFX commando's te sturen aangezien ik met MM en MFX loks rij. Ik heb al eens het MM en MFX protocol in de CS3 uitgeschakeld maar dit heeft geen effect.

Op dit moment heb ik gebeurtenissen in de CS3 geprogrammeerd die elke commando dat naar de servo decoder wordt gestuurd 1 seconde later 1x herhaalt. Daarmee gaan de seinen altijd wel om maar fraai is anders.

Ook de wissels die ik op de DR4018's heb aangesloten laten het heel soms afweten. Veel minder frequent dan de seinen op de DR4024 maar toch. Nu gebruik ik de 74991 als wissel aandrijving waar niet ieder zo heel tevreden over is. Dus waar nu precies de oorzaak licht is me hier niet duidelijk. Ook de wissels hebben een eigen voeding, los van de CS3 en de DR4024.

De vraag hierboven is al naar Digikeijs gestuurd maar de vraag is doorgezet naar de 2de lijnssupport.

Wie heeft ideeën waar ik de oplossing kan vinden?
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Ik gebruik een 32VA transformator (wit) van Marklin als externe voeding van de DR4018 en dat gaat goed met wisselaansluitingen.

Je moet misschien toch eens kijken naar jouw voeding. De handleiding van de DR4018 zegt namelijk het volgende:

Opmerking betreffende de voeding:
Bij het gebruik van "oude" transformators (AC-uitgang), kunnen onder bepaalde omstandigheden storingen optreden tijdens het gebruik. Bij gebruik van een transformator, dient ook te worden opgemerkt dat de uitgangsspanning van de transformator met 1.4 dient te worden vermenigvuldigd en dus een hogere spanning wordt toegepast op de uitgang van de DR4018 dan op de ingang (voedingsspanning). Daarom adviseren wij in het algemeen het gebruik van schakelende voedingen met minimaal 12V (DC) uitgangsspanning (gelijkspanning) en 3A uitgangsvermogen bij maximale belasting van de uitgangen.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Beste Ad
IK denk dat het probleem niet in de voeding zit, de voeding die gebruikt wordt kan 5A leveren, echter de verbruikers bepalen hoeveel stroom er loopt.
Dat de voeding meer aankan is alleen maar gunstig.
Groet Paul
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: BoskantHans op zaterdag 19 december 2020, 14:45:25
De vraag hierboven is al naar Digikeijs gestuurd maar de vraag is doorgezet naar de 2de lijnssupport.

Spullen kopen van een leverancier die wel zijn producten ondersteund, en respect toont en heeft voor zijn betalende klanten.
En niet alleen de winst opstrijkt.

Groetjes.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
@citaat Marklin dus :D
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
hoi,

Citaat van: BoskantHans op zaterdag 19 december 2020, 14:45:25
Ook de wissels die ik op de DR4018's heb aangesloten laten het heel soms afweten. Veel minder frequent dan de seinen op de DR4024 maar toch. Nu gebruik ik de 74991 als wissel aandrijving waar niet ieder zo heel tevreden over is. Dus waar nu precies de oorzaak licht is me hier niet duidelijk. Ook de wissels hebben een eigen voeding, los van de CS3 en de DR4024.

Daar zou je eens naar de pulstijden voor de uitgang kunnen kijken. CV238 tot en met CV253 aanpassen met pulsduur van de uitgang. Mogelijk zetten ze dan wel goed om.

Voor de DR4024 lijkt het allemaal wel goed te zitten. Ik voed die dingen (DR4018 en DR4020/DR4024) zelf op ongeveer 12 volt. Heb je al eens geprobeerd om de draadjes van de baanspanning om te draaien? Soms werkt dat ook wel eens.

Groet Ronald.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Het is altijd irritant als er at random iets hapert. Steeds dezelfde storing op dezrlfde plek, laat zich vaak gemakkelijker oplossen.

Ik heb iets gehad wat op dit probleem lijkt, maar helaas niet veel meer dan dat. Ik bestuur de baan met de computer en RocRail. Alles werkte prima totdat ik overstapte naar een net iets snellere pc. Geregeld werd een wissel (met servo) niet omgezet. Niet altijd en het leek onvoorspelbaar.
Ik heb toen in RocRail een optie aangevinkt die alle commando's uitsluitend na elkaar uitvoert, niets tegelijk. Daarmee was mijn probleem opgelost.

Ik lees dat jij het CS ook zo geprogrammeerd hebt. Misschien is een halve seconde tussen de verschillende acties nog te weinig.  Een servo loopt misschien een paar tellen en dat zou een volgend commando kunnen verstoren, gok ik. Heb je het wel eens geprobeerd met langere pauzes tussen de opdrachten?

Groet,

Peter
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: paulvanelst op zaterdag 19 december 2020, 15:30:23
Beste Ad
IK denk dat het probleem niet in de voeding zit, de voeding die gebruikt wordt kan 5A leveren, echter de verbruikers bepalen hoeveel stroom er loopt.
Dat de voeding meer aankan is alleen maar gunstig.
Groet Paul

Beste Paul en Ad, de voeding die ik gebruik voor de servo decoder en motoren is een schakelende voeding van Mean Well LRS-75-15 netvoeding. Die zou een stabiele gelijk spanning moeten geven van 15V tot een belasting van 5A. De voeding voedt nu alleen de 2 servo decoders en de 5 servo motoren.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: Sprinter op zaterdag 19 december 2020, 17:44:35
Citaat van: BoskantHans op zaterdag 19 december 2020, 14:45:25
De vraag hierboven is al naar Digikeijs gestuurd maar de vraag is doorgezet naar de 2de lijnssupport.

Spullen kopen van een leverancier die wel zijn producten ondersteund, en respect toont en heeft voor zijn betalende klanten.
En niet alleen de winst opstrijkt.

Groetjes.

Tot nu toe heeft Digikeijs snel op mijn vragen gereageerd. Ik kan me voorstellen dat deze een lastige is en dat daar verder onderzoek voor nodig is.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: ronaldk op zaterdag 19 december 2020, 19:15:41
hoi,

Citaat van: BoskantHans op zaterdag 19 december 2020, 14:45:25
Ook de wissels die ik op de DR4018's heb aangesloten laten het heel soms afweten. Veel minder frequent dan de seinen op de DR4024 maar toch. Nu gebruik ik de 74991 als wissel aandrijving waar niet ieder zo heel tevreden over is. Dus waar nu precies de oorzaak licht is me hier niet duidelijk. Ook de wissels hebben een eigen voeding, los van de CS3 en de DR4024.

Daar zou je eens naar de pulstijden voor de uitgang kunnen kijken. CV238 tot en met CV253 aanpassen met pulsduur van de uitgang. Mogelijk zetten ze dan wel goed om.

Voor de DR4024 lijkt het allemaal wel goed te zitten. Ik voed die dingen (DR4018 en DR4020/DR4024) zelf op ongeveer 12 volt. Heb je al eens geprobeerd om de draadjes van de baanspanning om te draaien? Soms werkt dat ook wel eens.

Groet Ronald.


Hallo Ronald,
Ik heb de pulstijden van de wisseldecoder op de fabriekswaarden staan. Dat is volgens mij zo'n 0,8 seconde. Elders heb ik gelezen dat voor een wissel 0,25 seconde voldoende zou moeten zijn. Ik heb er voor gekozen om de 0,8 seconde te houden. De schakelaars in de 74991 zorgen er wel voor dat er afgeschakeld wordt als de eind stand bereikt wordt. Dus de puls zou lang genoeg moeten zijn.

Het omdraaien van de draden van de baanspanning heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal dat vanmiddag eens uitproberen.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 19 december 2020, 22:03:36
Het is altijd irritant als er at random iets hapert. Steeds dezelfde storing op dezrlfde plek, laat zich vaak gemakkelijker oplossen.

Ik heb iets gehad wat op dit probleem lijkt, maar helaas niet veel meer dan dat. Ik bestuur de baan met de computer en RocRail. Alles werkte prima totdat ik overstapte naar een net iets snellere pc. Geregeld werd een wissel (met servo) niet omgezet. Niet altijd en het leek onvoorspelbaar.
Ik heb toen in RocRail een optie aangevinkt die alle commando's uitsluitend na elkaar uitvoert, niets tegelijk. Daarmee was mijn probleem opgelost.

Ik lees dat jij het CS ook zo geprogrammeerd hebt. Misschien is een halve seconde tussen de verschillende acties nog te weinig.  Een servo loopt misschien een paar tellen en dat zou een volgend commando kunnen verstoren, gok ik. Heb je het wel eens geprobeerd met langere pauzes tussen de opdrachten?

Groet,

Peter

Hallo Peter,

Ik heb ook al vaker gedacht dat het een timing probleem was. Ik heb al eens gezocht of ik iets kon instellen aan het DCC protocol maar niets kunnen vinden. Ik zal eens wat testen gaan doen om commando's met flinke tussen periode na elkaar te laten sturen.

Update: Inmiddels testen gedaan waarbij de servo decoders om de 5 seconden een commando krijgen. Verder gebeurt er niets op de baan. Ook hier zie ik hetzelfde effect. Meestal gaat het goed maar af en toe wordt een commando niet uitgevoerd en blijft het sein staan in de stand van voor het commando

Groet Hans
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 19 december 2020, 22:03:36
Het is altijd irritant als er at random iets hapert.
De vraag is of dat at random is. Bij een willekeurig aantal wissels, seinen of servo's, kun je spreken van at random, maar hier niet,  "in ongeveer 1 op de 4 gevallen", wijst erop dat je terug moet naar een testsituatie voor 1 groepje van b.v. 5 wissels, of servo's of seinen, en vandaar uit het patroon moet kunnen afleiden, door er telkens een bij te plaatsen tot het verschijnsel zich voor doet.  Want het gaat om herhaalbaarheid van dit feit, iets in de timing-sfeer. Ik doel op de interne klokcycli van de verschillende apparaten.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: BoskantHans op zondag 20 december 2020, 09:55:04

Hallo Ronald,
Ik heb de pulstijden van de wisseldecoder op de fabriekswaarden staan. Dat is volgens mij zo'n 0,8 seconde. Elders heb ik gelezen dat voor een wissel 0,25 seconde voldoende zou moeten zijn. Ik heb er voor gekozen om de 0,8 seconde te houden. De schakelaars in de 74991 zorgen er wel voor dat er afgeschakeld wordt als de eind stand bereikt wordt. Dus de puls zou lang genoeg moeten zijn.

Het omdraaien van de draden van de baanspanning heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal dat vanmiddag eens uitproberen.

Hallo Ronald,

Ik heb zojuist een test uitgevoerd waarbij ik de baanspanning op de aansluiting van de decoder heb omgedraaid. Dat heeft geen verbetering opgeleverd.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: Jan22 op dinsdag 22 december 2020, 14:06:06
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 19 december 2020, 22:03:36
Het is altijd irritant als er at random iets hapert.
De vraag is of dat at random is. Bij een willekeurig aantal wissels, seinen of servo's, kun je spreken van at random, maar hier niet,  "in ongeveer 1 op de 4 gevallen", wijst erop dat je terug moet naar een testsituatie voor 1 groepje van b.v. 5 wissels, of servo's of seinen, en vandaar uit het patroon moet kunnen afleiden, door er telkens een bij te plaatsen tot het verschijnsel zich voor doet.  Want het gaat om herhaalbaarheid van dit feit, iets in de timing-sfeer. Ik doel op de interne klokcycli van de verschillende apparaten.

Bij de laatste test die ik heb uitgevoerd heb ik een aantal keer hetzelfde programma doorlopen wat steeds na 0,5s een andere wissel of sein omzet. Elke wissel en sein wordt in dit programma 2x geschakeld. Het resultaat is dat soms sein 1 niet schakelt, de andere keer sein 4 en weer een andere keer sein 5. Ik heb ook gedacht aan een timing probleem of misschien dat de baanspanning (het DCC bloksignaal) "verminkt" wordt. Omdat laatste uit te sluiten/te verminderen heb ik al draden direct van de CS3 naar de decoders getrokken. Voorheen takte ik de signalen af van een ringleiding met connectors die door de isolatiemantel snijden. Dat is dus nu niet meer het geval.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Gebeurt het ook als de rails helemaal niet aangesloten zijn?  Ik vermoed toch als eerste dat je signaal niet helemaal goed is.

Heb je locs met RailCom?

Ik verwacht niet dat het probleem in je externe voeding zit, maar misschien zou je toch eens kunnen proberen er een 12 Volt gelijkspanning op te zetten?
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: ErikW op woensdag 23 december 2020, 09:14:00
Gebeurt het ook als de rails helemaal niet aangesloten zijn?  Ik vermoed toch als eerste dat je signaal niet helemaal goed is.

Heb je locs met RailCom?

Ik verwacht niet dat het probleem in je externe voeding zit, maar misschien zou je toch eens kunnen proberen er een 12 Volt gelijkspanning op te zetten?

Hallo Erik,

Nee, ik heb geen locs met Railcom, alleen nieuwe of omgebouwde locs met M-decoders. FX en MFX(+). Ik heb de servodecoders aangesloten op 12V voeding en het programma laten lopen terwijl ik met een multimeter de spanning in de gaten hield. Die bleef stabiel terwijl de servo's draaide. Ook hier is het resultaat hetzelfde, af en toe wordt een commando gemist. Daarna nog even op 17V, geen effect. Vervolgens heb ik de verbinding van de CS3 naar de rails verbroken en alleen de verbinding van de CS3 naar de servodecoders intact gelaten. Ook hier geen effect.

Mvg Hans
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Dus wordt het zo langzamerhand een CS3 probleem.

Groetjes.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Een week of 2 geleden heb ik het probleem wat ik hier beschrijf via de site van M aangemeld. Helaas (nog) geen reactie of ontvangst bevestiging. Ik verwacht er weinig van.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Een tijdje terug had ik een soortgelijk probleem met de combinatie CS3/DR4024.
Zie dit topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84133.0

Peter, degene die het topic gestart is, is bij me thuis geweest met de CS3 en de DR4024. Op een gegeven moment lukte het de uitslag van de servo's in te stellen met een MS2 die we op de CS3 aangesloten hadden. Later lukte dat weer niet.

Een CS3 met een DR4024 is blijkbaar geen goede combinatie  :-(
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Bizar... Met het CS2 gaat het prima. Ik zou denken dat daar toch geen essentieel verschil in zit.
Maar intussen heeft Esu nieuwe decoders, ook voor servo's. Vroeger waren die juist heel kieskeurig, heb ik begrepen, en waren ze alleen compatibel met de servo's die Esu zelf verkocht. Maar misschien is het nu wel een goede optie, in elk geval om te testen.

Groet,

Peter
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: BoskantHans op zondag 04 april 2021, 09:43:17
Een week of 2 geleden heb ik het probleem wat ik hier beschrijf via de site van M aangemeld. Helaas (nog) geen reactie of ontvangst bevestiging. Ik verwacht er weinig van.

Als er al reactie komt zal het zoiets zijn van: wij garanderen de goede werking mits u Marklin componenten gebruikt. Probleem is dan natuurlijk dat Marklin geen servo decoder in het assortiment heeft.

Gr, Ben.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Mijn eerst volgende optie om het probleem te vinden is de CS3, van de modelspoorclub waar ik lid van ben, te lenen. Maar ja daar kan ik nu zo 123 niet aankomen in deze tijd van lockdown. Even afwachten. Met de extra software die ik geprogrammeerd heb worden de problemen verdoezeld, er is geen man overboord.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: AlbertG op zondag 04 april 2021, 10:19:14
Een tijdje terug had ik een soortgelijk probleem met de combinatie CS3/DR4024.
Zie dit topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84133.0

Peter, degene die het topic gestart is, is bij me thuis geweest met de CS3 en de DR4024. Op een gegeven moment lukte het de uitslag van de servo's in te stellen met een MS2 die we op de CS3 aangesloten hadden. Later lukte dat weer niet.

Een CS3 met een DR4024 is blijkbaar geen goede combinatie  :-(

Dit probleem komt me bekend voor. Ook mij is het tot nu toe niet gelukt om de servo's in te regelen met de snelheidsregelaar. Ik heb het via de CS3 gedaan door rechtsreeks waarden in de juiste CV te programmeren. Vrij primitief maar het is wel gelukt. Voor armseinen wel zorgen dat je 2 waarden kiest die rondom waarde 128 liggen. Dat is de middenstand waar de servo naar toegaat. Dus 1 waarde lager en 1 waarde hoger om je armsein te behoeden voor kromme stangen.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Het probleem is al eens gemeld bij Digikeijs. Hier het (ontluisternde) antwoord van Digikeijs:

Quote:
Helaas werkt de afstelling van de servobeweging volgens hoofdstuk 3.2 niet bij alle bedieningspanelen. Voor sommigen helpt het dat je Railcom uitschakelt tijdens het programmeren.
Anders kun je de route alleen instellen met behulp van CV's, zie CV-tabel in de handleiding voor CV 121 tot 136
Bedankt / Met vriendelijke groet / mit freundlichen Grüßen
Digikeijs

Bron:
https://baneforum.dk/viewtopic.php?t=3419
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
 @citaat Ik weet niet of het antwoord ontluisterend is. Ik programmeer al mijn spullen altijd via CV's en zo mogelijk via POM. Dat staat ook in de handleiding. Digikeijs is nu eenmaal DCC en CV gericht, dat is een keuze.

Als CV programmering moeilijk is (wat ik me kan voorstellen als je er geen kaas van hebt gegeten) geef dan niet de fabrikant de schuld maar koop Marklin MFX spullen. Dat is stekker er in en klaar, werkt altijd. ;)

Gr, Ben.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Ik heb mijn servo's inmiddels ook via de CV ingesteld. Wel meer werk maar het werkt. Ervaar echter hetzelfde probleem. Bij het bedienen van de wissels komt het regelmatig voor dat deze de eerste keer niet reageert. Bizar en niet wenselijk.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
En? Al iets vernomen? Heb, zoals je kunt lezen, hetzelfde probleem in combi met CS3.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: peterp op dinsdag 06 april 2021, 01:00:43Bij het bedienen van de wissels komt het regelmatig voor dat deze de eerste keer niet reageert. Bizar en niet wenselijk.
9 van de 10 gevallen: Beginadres van de decoder opnieuw programmeren, na het instellen van de servos.

Heel vaak wordt vergeten het programmeer knopje uit te zetten en wordt er een wissel geschakeld. Hetzelfde geld tijdens het instellen van de servostanden. Druk niet op een wissel schakelen. Dan programmeer je een nieuw adres in de DR4024. En kun je weer opnieuw beginnen met programmeren.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: Wijbe op dinsdag 13 april 2021, 10:17:34
9 van de 10 gevallen: Beginadres van de decoder opnieuw programmeren, na het instellen van de servos.

Heb ik altijd gedaan maar zal het morgen nog een kans geven. Maar waarom reageert hij bijv. 4, 7, 11x wel goed en moet ik vervolgens 2x klikken voor een reactie? Lijkt mij dat niet met het beginadres te maken heeft.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Ik ben een tijdje off line geweest maar heb in die tijd wel een aantal dingen gedaan. Ik heb het probleem voorgelegd aan M. Na een paar weken kreeg ik als antwoord dat ze me niet konden helpen omdat ik een combinatie van M en Digikeijs spullen gebruik. Het antwoord komt niet geheel onverwacht maar het blijft jammer.

Inmiddels heb ik ook een test uitgevoerd met een ander CS3. Mijn eigen backup daarop gezet en getest. Het resultaat is hetzelfde. Af en toe volgt de servodecoder het commando van de CS3 niet. Conclusie: het ligt niet aan mijn exemplaar van de CS3 (tenzij beide CS-en hetzelfde probleem hebben, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. En als Peterp het probleem ook heeft dan is het helemaal onwaarschijnlijk dat het aan deze exemplaren van de CS3 ligt). Ook meteen even de nieuwste software erop gezet. Het probleem blijft.

Waar ik nog aan zit te denken is de adressen van de servodecoders te veranderen en eventueel helemaal te resetten. Maar het zou me verbazen als hiermee het probleem zou worden opgelost. Best veel werk als je alle CV's weer opnieuw moet instellen met een kleine kans op resultaat....
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Hoi Hans,
Ik heb meerdere DR4024 ingesteld met verschillende centrales. Dat is altijd gelukt, behalve bij de CS3. Maar dat had ik hierboven al vermeld.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Het klinkt als een serieus compatibiliteitsissue. Ik vrees dat Digikeijs daar nog eens serieus naar moet kijken, want Märklin zal die noodzaak niet zo snel voelen.

Voorlopig houd ik het dus maar bij mijn CS2.

Groeten,

Peter
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Een opmerking: als er een four in de backup zit gaat die dan niet mee naar die andere CS3?

Groet, Anne W
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Peter,
Toch maar even de hulp van vriend google ingeschakeld.
In onderstaand topic wordt melding gemaakt van verschillende soorten decoders, te kiezen op de CS3.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87617.0
Welk type heb jij gebruikt?
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Deze problemen zien wij ook wel eens in andere gebied, probleem is geen goede data communicatie.
Oplossing leg de vraag bij Marklin neer of hun servo stuur modules hebben getest met de CS3 en zo ja wel merk?
Iedereen doet over het algemeen maar wat testen gebeurt ook weinig want dat kost tijd en geld.
Vergelijk het mee dat je een Renault motor in een BMW legd en verwacht dat het gelijk goed werkt, dat ze een zelfde protocol gebruikt voor communicatie is geen garantie dat het ook werkt.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
 @citaat De vraag is al neergelegd bij Märklin en het antwoord was dat men er niets aan doen kan of wil. Märklin zal het blijkbaar worst wezen...Ze maken zelf immers geen servo decoders.

Dus mag Digikeijs aan de slag, hoop ik .

Groet,

Peter
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
 @citaat: Waarom? Het werkt toch goed met hun eigen DR5000?  O:-D  O:-D  >:-D  Er zal vast iets zitten in de protocollen en hoe deze op de baan gezet worden. De Digikeijs decoders zijn geen fan van andere protocollen dan het DCC-protocol.

Groet Ronald.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Hallo AlbertG,

Ik heb de informatie achter de link gelezen. Meervoudige nieuw en inbouw nieuw decoders zijn beide helder weergegeven onder installeren. Beide type "decoder oud" zijn grijs weergegeven. Ik weet niet hoe ik dit kan veranderen. Wellicht kan dat alleen maar als ik ze eerst verwijder. Als test heb ik een nieuw sein aangemaakt maar daar kon ik ook niet het decodertype kiezen. Heb jij nog tips?

Mvg Hans
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Dit is de work around die ik nu gebruik. Ik heb voor ieder sein 2 gebeurtenissen. De gebeurtenissen lopen altijd. Zodra het sein op groen gezet wordt, handmatig of door een andere gebeurtenis, dan gaat de gebeurtenis hieronder lopen. Na een dummy actie wordt 1 seconde gewacht waarna het sein nog een keer op groen gezet wordt. Dan weer een dummy actie met 0,5 seconde wachten waarna gecontroleerd wordt dat het sein weer op rood staat. Dit laatste om te voorkomen dat deze gebeurtenis continue herstart wordt.

Er zijn 2 "hulp" variabelen. Met een variabele hulp wordt al deze gebeurtenissen geactiveerd of gedeactiveerd. Met de variabele dummy wordt een actie ingevoegd tussen 2 acties op dezelfde component. 2x dezelfde component achter elkaar wordt niet geaccepteerd. Met het setten en resetten van "dummy" wordt er iets tussengevoegd. Naast een gebeurtenis voor het op groen zetten heb ik een gebeurtenis voor het op rood zetten. 

Het is een lapmiddel maar het werkt.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: Anne W op zaterdag 12 juni 2021, 16:42:32
Een opmerking: als er een four in de backup zit gaat die dan niet mee naar die andere CS3?

Groet, Anne W

Het klopt. De software op beide CS3 exemplaren die ik gebruikt heb is dezelfde. Zowel de systeem software op de CS3 als de back-up van mijn configuratie. Als daar de fout zit dan haal ik deze er niet uit met deze test. Maar ik kan nu in ieder geval (vrijwel) uitsluiten dat de fout in de hardware zit.

Groet Hans
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Vandaag een test uitgevoerd waarbij ik de adressen van de servo decoders heb aangepast. De eerste servo decoder had DCC adres 64, de 2de DCC adres 72. Daar heb ik in eerste instantie 512 en 520 van gemaakt en later 512 en 600. Dat laatste om overlap van het adresbereik uit te sluiten. Beide testen heb, zoals verwacht, niets opgeleverd.

Wel is het me inmiddels gelukt via de snelheidsregelaar op de CS3 de servo posities te veranderen. Dit dank zij deze video (youtu.be/IIh8f320tb8) waarin stap voor stap het configureren van de DR4024 wordt uitgelegd. Via een configuratie van een DCC lok op adres 9999 en 126 snelheidsstappen (DCC 126 = DCC 128). In principe vertelt de video niets nieuws maar het wordt wel stap voor stap doorgenomen. Alleen het vastleggen van de posities met F1-F4 is me nog niet gelukt. :(. Door herhaaldelijk op F0 (licht) te drukken kies je steeds een andere servo uitgang op de DR4024. Uiteindelijk de posities en snelheden gewoon via CV programmeren (POM aan) gedaan.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Ik vermoed dat je het nog heel vaak kunt proberen zonder resultaat. Op de een of andere manier spreken de CS3 en de DR4024 niet dezelfde taal.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Mogelijk een tip: Zet (tijdelijk) eens alle protocollen op je CS3 uit behalve het DCC protocol. In ieder geval motorola.

Met F1 tot en met F4 de juiste positie. Het is wel gewoon aan / uit zetten van de functie. F1 en F2 zijn het eerste servoadres. F3 en F4 zijn het tweede servoadres voor dezelfde servo. Dar zit dan verhoging van 4 op. Om deze reden heb ik namelijk deze servodecoder gekozen. Dit was toen een van de weinige servodecoders met 4 posities per servo.

Groet Ronald.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: ronaldk op dinsdag 22 juni 2021, 14:02:24
F1 en F2 zijn het eerste servoadres. F3 en F4 zijn het tweede servoadres voor dezelfde servo.

Groet Ronald.

Ik neem aan dat je bedoelt: servoposities in plaats van servoadres.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: ronaldk op dinsdag 22 juni 2021, 14:02:24
Mogelijk een tip: Zet (tijdelijk) eens alle protocollen op je CS3 uit behalve het DCC protocol. In ieder geval motorola.

Met F1 tot en met F4 de juiste positie. Het is wel gewoon aan / uit zetten van de functie. F1 en F2 zijn het eerste servoadres. F3 en F4 zijn het tweede servoadres voor dezelfde servo. Dar zit dan verhoging van 4 op. Om deze reden heb ik namelijk deze servodecoder gekozen. Dit was toen een van de weinige servodecoders met 4 posities per servo.

Groet Ronald.

Hallo Ronald, bij mijn experimenten heb ik steeds alleen het DCC protocol actief gezet en MFX+ en MM uit.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Gisteren kwam ik op het idee om de DR4024 eens aan te sturen via MM ipv DCC. Ik vermoed dat Marklin en Digikeijs mogelijk niet helemaal dezelfde "DCC taal" praten. Ik heb een testje gedaan waarbij ik de seinen op de CS3 een MM adres heb gegeven en de servodecoder opnieuw een adres heb gegeven maar nu een MM. Ik heb dus DCC op de CS3 uitgeschakeld en MM (en MFX) aan. Het servo adres is een veelvoud van 8 +1. Het ging niet helemaal meteen goed en de servodecoder was zijn posities kwijt maar uiteindelijk zag ik ook hier dat af en toe het commando van de CS3 niet werd uitgevoerd.

Tussen het wisselen van protocollen op de CS3 heb ik steeds een shutdown gedaan en de CS3 opnieuw opgestart om er zeker van te zijn dat de protocol aanpassingen worden overgenomen.

Tot mijn stomme verbazing zag ik dat mijn wissels, die via een Digikeijs wisseldecoder worden aangestuurd via DCC, gewoon bleven schakelen ook nadat ik het DCC protocol op de CS3 had uitgeschakeld. Conclusie: of de CS3 blijft gewoon DCC gebruiken ondanks dat het is uitgezet of de Digikeijs wissel- en servodecoders gebruiken MM en DCC parallel. Noot: Aan de wisseldecoders heb ik helemaal niets veranderd sinds ik ze na de installatie van een DCC adres heb voorzien.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Hoi,

Citaat van: AlbertG op woensdag 23 juni 2021, 08:05:49
Ik neem aan dat je bedoelt: servoposities in plaats van servoadres.

Ja en nee. F1 en F2 zijn gekoppeld aan posities A en B, dat is adres 1 voor de servo (1ste adres van die uitgang). F3 en F4 zijn gekoppeld aan posities C en D en dat is dan op de servodecoder adres 5 (oftewel 2de adres van die uitgang)

Citaat van: BoskantHans op woensdag 23 juni 2021, 09:41:10
of de Digikeijs wissel- en servodecoders gebruiken MM en DCC parallel. Noot: Aan de wisseldecoders heb ik helemaal niets veranderd sinds ik ze na de installatie van een DCC adres heb voorzien.

De decoders reageren op het eerste protocol dat ze aangeboden krijgen na het indrukken van de programmeerknop. Als je een multiprotocolcentrale hebt en daarbij is Motorola het eerste protocol dan zullen ze op Motorola reageren. Als het DCC is dan zullen ze op DCC-reageren en blijven reageren.

Je kan eens iemand vragen die een echte DCC-centrale zoals een multimaus en/of lenz-systeem heeft. Dan kan je eens zien of het aan de CS3 ligt of de decoders.

Groet Ronald.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Er is een protocol waar lokdecoders naar luisteren en een protocol waar accessory decoders naar luisteren. Ik denk dat je DCC van het eerste hebt uitgezet.

Gr, Ben.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
In de CS3 zit daarin geen onderscheid. Je sluit MFX af of niet, je sluit DCC af of niet, etc. Je sluit niet DCC-L of DCC-A af.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
 @citaat Waarom luistert de DR4024 dan nog naar DCC terwijl dit "uit" staat?