Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Maerklin sein 76397

Gestart door FILIPI woensdag 16 december 2020, 21:00:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Maerklin sein 76397
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Maerklin sein 76397
Goedenavond,

Ik ben aan het proberen deze sein op mijn CS2 60215 te programmeren.
Ik komt het niet uit, ben ik de hele middag bezig, maar het lukt mee niet.
Ik zou moeten kiezen Hp0/Hp1/Hp2, maar ik kan dat niet vinden.
Wie weet hoe ik moet doen.
Alvast bedankt.
Philippe
Re: Maerklin sein 76397
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Maerklin sein 76397
Je moet een profisein met seinbeeld HP0-1-2, alias einfahrsignal, invoeren en hem dan programmeren. Het voorsein programmeer je op het sein dat volgt of geef je een eigen adres.
Re: Maerklin sein 76397
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin sein 76397
Bonjour Laurent,
Merci, maar kun jij meer uitleg geven.
Moet ik 2seinen programmeren??
Ik komt niet uit.
Ik ben nog analfabeet op dit gebied.
Alvast bedankt.
Philippe
Re: Maerklin sein 76397
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Maerklin sein 76397
Dit is een inrijsein met voorsein. Het voorsein hiervan geeft normaal gesrpoken het seinbeeld weer van een volgend hoofdsein als je dat hebt. Je kunt/hoeft dit dus alleen maar te programmeren als je nog een hoofdsein hierna hebt staan.

Ik heb dit sein zelf niet, kan je ook niet verder helpen, maar dit is de handleiding ervan:

Programmeren middels een Central Station (3, maar 2 zal niet anders werken):

Waarschuwing: Tijdens het programmeren mag er geen rijbedrijf plaatsvinden. Let er op dat de programmering afgebroken wordt als er gedurende 30 sec. geen invoer heeft plaatsgevonden.


Sluit de voedingsstekker van de decoder aan door deze met de rails of rechtstreeks op de aansluitingen van de Central station te verbinden. (Bruin op bruin en geel/rood op rood).

Zorg ervoor dat je kartonnen plaatje met de metalen klem aanwezig is, anders kan je het sein niet programmeren.  ..... noot: dit is denk ik onderdeel van de verpakking als ik het goed begrijp.
Maak in je CS3 een nieuw magneetartikel aan met het adres waarop je dit sein wilt hebben. Kies hier lichtsein Hp0/Hp1/Hp2 en zorg dat deze op "rood" staat. Druk het magneetartikel naar "groen". Als het goed is, gaat je sein nu knipperen. Dit kan enige seconde duren, waarbij eenmaal beide seinbeelden gelijktijdig getoond worden.
Nu dient het voorsein geprogrammeerd te worden.
Wacht tot het voorsein knippert. Vervolgens dient het hoofdsein behorend bij dit voorsein, bedient te worden.
Hiermee is het sein Märklin 76397 geprogrammeerd.

Druk nu op de "stop"-knop bij je CS, dus schakel de baanspanning uit, en verwijder de klem met het kartonnen plaatje. (Bewaar dit goed, alleen zo kan je hem herprogrammeren.)
Als je de klem met het kartonnen plaatje verwijderd hebt, schakel je de baanspanning weer in en kijkt of het sein werkt.

Ik denk dat wanneer je stap voor stap dit uitvoert het moet lukken. let vooral op de vet gemarkeerde regels want anders zal het zeker niet lukken.

Re: Maerklin sein 76397
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin sein 76397
Laurent,

Nogmaals bedankt voor deze informatie.
Ik ga nog een keer proberen..
Hoe moet je de sein aansluiten voor het programmeren is voor mij duidelijk, dat is geen enkel probleem.
Alleen ik kan deze sein voorbeeld niet vinden in het bestand van de CS2. Dat is vreemd. Ik heb alle typen geprobeerd, maar ik zie niet deze voorbeeld.
Jij zegt zorg dat deze op rood staat. Wat bedoel je ??? Druk daarna op groen ???
Philippe
Re: Maerklin sein 76397
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Maerklin sein 76397
Je moet het sein nog niet op je baan zetten, maar in de verpakking laten zitten. Zie bijgaand plaatje.
Dan gaat ie automatisch in adresseringstoestand.
In je CS2 ga je dan naar bewerken, artikel toevoegen, en je kiest daar profi-sein.
Dan  moet je zorgen dat die op rood staat, en de rest zou dan volgens wat ik net gestuurd heb moeten lukken.

Re: Maerklin sein 76397
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin sein 76397
Adjebelle,

Ja, dat is voor mij duidelijk.hij staat in zijn sockel met de kopperdraad onderun.
Philippe 
Re: Maerklin sein 76397
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin sein 76397
Adjebelle,

Welke sein moet ik kiezen ?
Philippe
Re: Maerklin sein 76397
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Maerklin sein 76397
Waarschijnlijk een profi-sein. Ik kan dat verder niet zien. Zal ook wel in je gebruiksaanwijzing staan.

Hier vind je ook precies hoe je het moet doen. Vooral lezen vanaf blz 7 ongeveer. Staat precies omschreven wat je moet doen.

http://hetspoor.com/handleidingen/Marklinseinen.pdf


Re: Maerklin sein 76397
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Maerklin sein 76397


Ik zal er van de week nog wel eentje maken met de CS3.
Re: Maerklin sein 76397
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin sein 76397
Goedemiddag,

Sorry het is nog steeds niet te begrijpen.
Ik ga zoeken volgende jaar voor een cursus. Universitaire opleiding om Maerklin seinpalen te programmeren.
Misschien iemand van het forum die een cursus geeft.

Philippe
Re: Maerklin sein 76397
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Maerklin sein 76397
Zoals ik schrijf, Filipi, ik zal het van de week nog wel eens herhalen met de CS3. Of ik een 76397 heb weet ik niet exact, maar ik heb wel een aantal van die dingen met en zonder voorsein. Pak wel iets dat erop lijkt.
Re: Maerklin sein 76397
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin sein 76397
Laurent,

Merci, dat is erg lief.
Philippe
Re: Maerklin sein 76397
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Maerklin sein 76397
Hoi Philippe,

Het duurde even, maar ik heb wat: Helpt dit?



Voor jou is belangrijk te weten dat je een inrijsein met voorsein op dezelfde paal hebt. Een inrijsein kom je tegen in situaties waar er meer opties zijn dan stoppen of doorgaan, bijvoorbeeld voor een wisselstraat. Het voorsein zegt iets over het volgende sein. Bij een vast opvolgend sein geef je die hetzelfde adres als het sein dat volgt. Als je een wisselstraat neerlegt en er dus meerdere seinen kunnen volgen, dan geef je het voorsein beter een eigen adres.

Groet,
Laurent