Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Railplan BW Karbrücken

Gestart door Haradigi woensdag 03 juni 2020, 18:54:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Afgelopen vrijdag enkele uren met een Forumlid bezig geweest om iets te bedenken.
Het was gezellig (ook ff naar zijn treinbaan gekeken) we hadden wel ideeën maar we zijn er niet uitgekomen.
Binnenkort hout halen voor de constructie dus hopelijk is er een baan-plan zodat we in de winter aan de gang kunnen.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Harald, zet je wensen en mogelijkheden eens op een rij dan kom je er wel uit.
Volgens mij vind je het BW het belangrijkst. Dat moet dan je uitgangspunt zijn. Wil je met goederen en goederenafhandeling rijden? Personentreinen, wendezüge, treinstellen? Grote wisselstraten of juist een lange paradebaan? Of alleen maar met losse locs? Welke scenery vind je belangrijk? Bergen, havengebied, stedelijk, dorps, waterrijk?
Vul het eens in.
Re: Railplan BW Karbrücken
Sorry voor de late reactie. Ik heb er nog wat met het ontwerp gespeeld, maar kom er niet uit op wat jij wil.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Maarten,

In mijn tekst hierboven staan al mijn wensen al beschreven.
Baanwerk met draaischijf (0), 2 x schaduw station (-1 en -2) en een brug (+1) over alles heen.
Al de bovenstaande sporen zou ik naar- en vanaf het schaduwstation willen hebben.

Hi Martin,

Had een beetje gehoopt op jou inbreng en ideeën, ga zelf ook nog eens aan de gang en kijken hoe anderen dit met 4 niveaus hebben opgelost.

Als ik iets heb of een goed idee zal ik het hier plaatsen.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Ik heb van de week nog wel wat tijd over, zal nog eens een poging wagen.

Sorry Harald. Ik heb er drie dagen af en aan naar gekeken, maar krijg er niet in verwerkt wat jij wilt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan.
Maar mij lukt het niet.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Na alle perikelen van afgelopen zomer en ook het afbouwen van enkele (kleine) projecten nu ook weer verder met het Baan plan van Karbrücken .....

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hoi Harald,
De oplossing is toch eigenlijk al aangedragen in de plaatjes van reactie 9 en 10? Volgens mij zit alles er in, o.a. 2 schaduwstations. En door deze schaduwstations zie ik niet dat een trein een tunnel in rijdt en er even later verderop weer uit komt. Waar de sporen een tunnel in gaan komen ze uiteindelijk in een schaduwstation (2 x). Dan kan er altijd een andere trein uit (dezelfde!) tunnel terug komen. Wanneer je aan 1 zijde 1 schaduwstation onvoldoende zou vinden en er is voldoende hoogte, zou je nog een tweede (eigenlijk derde) laag naar beneden kunnen gaan voor een extra schaduwstation.
De schaduwstations zijn nu niet getekend.

gr. Gertjan
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi GertJan,

Klopt helemaal maar wie wil voor mij de twee schaduwstations erbij tekenen in Wintrack ?
Het Tra bestand, tot nu, staat er ook bij.

groet
Harald

Re: Railplan BW Karbrücken
Ik heb het geprobeerd, maar ik denk zelf dat er te weinig ruimte voor is.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Na afgestoft te hebben en ook weer wat meer tijd voor de hobby maar weer eens, op papier, aan het tekenen.
Wat voorbeelden gezocht met goeie ideeën maar het was net niet dat wat ik in gedachte heb.
Mooie ideeën blijven welkom.

Nog maar eens op een rijtje gezet:
- K-rail met slanke wissels,
- Bahnbetriebswerk op niveau "0",
- Een parade "strecke" evt. (voorlangs?) op +/- niveau "-0,5",
- Een parade "strecke" die over stalen Brucken gaat dwars over het Bahnwerk en het riviertje de Kar op niveau +1,
- De sporen van het BW gaan ook met bruggen over het riviertje de "Kar",
- Schaduwstation op niveau -1,
- Schaduwstation op niveau -2 (misschien).
- Alle BW in-, uitrij sporen en de twee (dubbele)parade sporen moeten gaan en komen van het schaduwstation.
- Stijg- en daal- dubbelspoor max 2% ,
- dubbelsporige helix.
- ergens stuk (pendel)spoor voor 2-rail (automatisch omschakelbaar) 
De maten zijn iets groter geworden nml: 150/175 x 470 cm

groet
Harald

En een leuk filmpje ter inspiratie:
Re: Railplan BW Karbrücken
Citaat van: Haradigi op donderdag 10 december 2020, 13:43:36
En een leuk filmpje ter inspiratie:
Eerlijk gezegd inspireert mij dat niet veel, een trein in het zicht een 180° bocht zien maken op de baan, het oogt allemaal heel ongeloofwaardig  ;)
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
 @citaat
wanneer is een modelbaan geloofwaardig?
Slechts enkele hebben de ruimte om een deel geloofwaardig na te maken.
wat Harald wilt maken c.q. creëren is wat hij wilt bouwen en niet wat echt is ..toch 

gr. Ruud
Re: Railplan BW Karbrücken
 Kijk dan eens naar het eerste baanplan dat Harald hier liet zien en daar zie je dat hij ook geen voorstander is van zichtbare 180° bogen...
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Het ging mij in dat filmpje hoofdzakelijk om het oppervlakte van het BW.
Inderdaad geen voorstander van zichtbare 180° bogen.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
 @citaat @citaat
OK ;)  maar "heel ongeloofwaardig" of geen voorstander ligt wel qua mening uit elkaar.
wat mij betreft genoeg erover  :P
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
ik kon het niet laten en heb wat zitten puzzelen.

maar ik denk toch dat de brug een groot speelplezier in de weg gaat staan.
Offff de brug moet hoger, een extra 10 tot 15 cm

Met vriendelijke groeten Jarno
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
niet heel scherp maar ik hoop dat er 1 en het ander duidelijker word  :?
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Jarno,

Da's heel mooi maar waarom moet die brug 10-15 cm hoger ?
Als hij goed over die sporen heen gaat is dat toch hoog genoeg?
Zal dit weekend jou ra bestand bekijken.
Mijn tra bestand staat in dit draadje helemaal vooraan.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Citaat van: Haradigi op vrijdag 11 december 2020, 10:42:02
Da's heel mooi maar waarom moet die brug 10-15 cm hoger ?
Vanwege die dubbele tunnelmond boven elkaar. Die is weg in Jarno's plan.
En dat betekent dat je landschap daar rechtsvoor gaat veranderen ....
Daar heeft Jarno vast ook ideetjes over.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Maar Harald, al dit moois voldoet toch niet aan deze wens:

Alle BW in-, uitrij sporen en de twee (dubbele)parade sporen moeten gaan en komen van het schaduwstation.?

ik kan dit niet anders lezen dan dat de 3 zichtbare baanonderdelen, te weten: de BRUG, het PARADETRAJECT en het BW niet direct met elkaar in verbinding mogen staan maar alleen via een schaduwstation. Redelijk lastig realiseerbaar of bedoel je wat anders?
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Dat is ook wat ik uit deze tekening opmaak:

Paradespoor (vooraan) en brug (diagonaal) voeren beide dubbelsporig via de achterkant naar het schaduwstation.

En dat is meteen ook de reden dat Jarno's idee om de brug 10-15 cm hoger te leggen problematisch is.
Er is dan én een helix nodig én een helling vanwege het toegenomen hoogteverschil.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
In de eerste opzet is het linkse, licht groene, dubbel spoor niet met elkaar verbonden maar gaan ieder "eerst" naar het schaduwstation.
Iemand dacht dat die sporen aan elkaar waren aangesloten.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Citaat van: Haradigi op vrijdag 11 december 2020, 15:38:30
het linkse, licht groene, dubbel spoor niet met elkaar verbonden
Goed dat je dat nog even verheldert, ik had alleen aandacht voor de rechterkant toen ik deze weergave citeerde.
Het verklaart veel.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Ook het oranje kopspoortje was langer gemaakt naar links met links de wissels om daar te komen.
Op deze plek dus twee doorgaande sporen en een "rangeer" spoor (3).
Links dus ook een wissel om op dat kop-spoortje van spoor 3 te komen voor de bus pendel.
De wissels rechts zitten dan precies andersom.

Aan de rechter kant zijn ook die twee dubbel sporen niet met elkaar verbonden.

De maten zijn iets groter geworden nml: 150/175 x 470 cm om eventueel rechts een spiraal te kunnen plaatsen.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Harold,

omdat ik het ZO leuk vind, nog ff zitten klooien  :D
voldoet echter niet meer aan de 2% hellingsgraad o.a maar het is maar een idee  :)

Schiet er maar op .... het zijn maar ideeën

Groeten jarno
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Nog 1tje dan  :D :D
Het blijft improviseren, wikken en wegen.

Onder de 2 graden hellingshoek is er bijna niks mogelijk vanwege de brug.
Ook heb ik gekozen voor ruime bogen ivm tante M die hele mooie stoomlocs maakt,.. maar hebben een minimale boog radius van 437,5.
Dus kleiner zit er niet in.  :P

2 schaduw stations met serieuze lengtes  :D
Zelf gebruik ik 1 spoor in het schaduw station en parkeer daar 12 stoomlocs achter elkaar, ... het is maar een idee.

Het is weer een idee, bekijk het rustig ff door.
Had ik al gezegd dat ik het leuk vind ???

Groeten Jarno
Re: Railplan BW Karbrücken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hoi Jarno,

Het is altijd goed om niet over een nacht ijs te gaan, ik vind je laatste foto wel erg mooi  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Railplan BW Karbrücken
Op zich een mooi ontwerp zo, maar de ruimte tussen de lagen is wel erg smal, daar kom je nooit tussen met je hand als er wat is. De bereikbaarheid van de schadustations is ook erg lastig naar mijn idee.
Re: Railplan BW Karbrücken
Zie ik daar nou 9 (negen) tunnelingangen of moet ik de bril poetsen?
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Ben bang dat je gelijk hebt Ben.
Re: Railplan BW Karbrücken
Ik denk dat de brug die over het BW moet gaan je zal blijven opzadelen met moeilijk te integreren op- en afritten...
Er is daar wel een oplossing voor, zelfs met onbeperkte hoogte van de brug en dat is anders gaan denken: moet elke trein overal kunnen komen?
Het middelpunt van de baan wordt een BW en een paradespoor vooraan, dat zou ik zo laten maar ik zou de dubbelsporige brug enkel gebruiken om 2 treinstellen of trek-duwtreinen te laten op pendelen.
En langs 1 kant een wisselbak voorzien om de pendeltreinen af en toe te wisselen.
Ik heb snel eens geschetst wat ik bedoel voor een situatie met 1 trein per kant. Als de doodlopende sporen dubbel uitgevoerd worden met overloopwissels, langs weerskanten of langs 1 kant, kun je nog gevarieerder laten pendelen, dan hoeven de treinen mekaar niet altijd tegen te komen op de brug.
Maar 't is natuurlijk een niet-conventionele oplossing waar niet iedereen iets zal in zien...
Re: Railplan BW Karbrücken
Nog een beetje verder uitgewerkt, langs weerskanten dubbelspoor.
Niets belet om nog meer opstelsporen te voorzien, je kunt er een volledig schaduwstation van maken voor treinstellen en/of trek-duwtreinen.
En dat allemaal zonder in de weg liggende stijg- of daalsporen.
Re: Railplan BW Karbrücken
Enz...
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Citaat van: leeij012 op zaterdag 12 december 2020, 22:21:09
Ook heb ik gekozen voor ruime bogen ivm tante M die hele mooie stoomlocs maakt,.. maar hebben een minimale boog radius van 437,5.
2 schaduw stations met serieuze lengtes  :D
Zelf gebruik ik 1 spoor in het schaduw station en parkeer daar 12 stoomlocs achter elkaar, ... het is maar een idee.

Hi  Jarno,

Zit alweer een tijdje te hannesen met Wintrack(11) maar goed het bekijken is gelukt.
Zelf had ik ook al het idee om in het schaduwstation meerdere lok's achter elkaar te zetten.
Ruime bogen is prima.
Hoe lang zijn de opstelsporen zie ook maar een schaduwstation ?

Maar prachig hoever het alweer is gekomen, ben er nog niet maar ziet er leuk uit.
Die groene parade sporen onderaan daar zou ook rechts nog een wissel moeten komen om vanaf het oranje-spoor op het hoofdspoor te komen.
Zo kunnen alle loks naar rechts of naar links op het hoofdspoor komen, uiteraard de railbus ook.
Links ook een klein kop-spoortje voor de Railbus.

Citaat van: antonv op zondag 13 december 2020, 13:01:34
Nog een beetje verder uitgewerkt, langs weerskanten dubbelspoor.
Niets belet om nog meer opstelsporen te voorzien, je kunt er een volledig schaduwstation van maken voor treinstellen en/of trek-duwtreinen.
En dat allemaal zonder in de weg liggende stijg- of daalsporen.


Ook Anton bedankt maar op dit moment zie ik het nog niet zo zitten in een apart stukje spoor over de bruggen.
Maar wel bedankt voor je bijdrage

Nu eerst maar eens eten koken dat had ik mijn vrouw belooft, vanavond verder.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Citaat van: Haradigi op zondag 13 december 2020, 18:17:14
op dit moment zie ik het nog niet zo zitten in een apart stukje spoor over de bruggen.
Komt nog wel ;)
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
 @citaat
Die brug (en het BW) is wel een van de belangrijkste redenen om een baan te bouwen.
We zien het wel.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Harald,

Kan het niet laten, moet nog even dit idee met je delen.
En ja ik weet ,... rechts is wat hoog!
Het maar voor het idee,  je daar nog mee kan stoeien.

* grote boog radius
* 2 schaduw stations ( eventueel nog aan te passen voor tussen ruimtes )
* brug   ( Naar wens te verlengen )
* bw komt nu beter tot zijn recht.
* halte voor railbus aan de linkerzijde.
*en je kunt nu vanaf bw naar links en recht naar het hoofdspoor.  :D

Met vriendelijke groeten
Jarno
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Harald,
Voor de zekerheid nog een beetje aangekleed  :D

Groet Jarno
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Zoals ik het nu zie ligt het BW tussen twee bergen in met de vele tunnels. Dat lijkt me een beetje teveel van het goede voor een beetje realistisch zicht. Tevens ontbreekt het aan elke dieptewerking omdat je al gelijk tegen een hoge berg met een stationnetje aankijkt. Onderaan zet ik dan ook de optie om dit geheel naar links over te brengen. dat zal veel beter staan.

Suggestie; weet niet of het kan slagen:
Het BW met locloodsen spiegelen zodat dat voor de bergwand rechts uitkomt (veel realistischer ook) en dan de sporen van het BW van rechtsonder naar linksboven laten lopen. Dan krijg je optisch gezien een betere dieptewerking. Brug houden zoals die nu ligt. Is mooi.

Misschien nog beter:de berg met locloods en BW naar links brengen (uiteraard zullen sporen daar dan ook op aangepast moeten worden, maar wel dat het BW dan loopt van linksboven naar rechtsonder. 

Re: Railplan BW Karbrücken
Wat mij hier een beetje ontbreekt aan informatie is hoe de baan opgesteld wordt in de kamer.
Waar mogen/moeten/kunnen achtergronden geplaatst worden, waar moet het toegankelijk blijven en hoe greaak je daar aan, waar komt de bediening?
Een schets van de complete opstelling zou veel verduidelijken.

Re: Railplan BW Karbrücken
Je spreekt in een ander draadje dat je treinsamenstellingen opslaat in plexi kokers, ik vermoed dat je die dan op een bepaalde plaats aan je baan wilt koppelen, waar is daar plaats voor?
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi allemaal,

Leuk dat er zo wordt meegedacht.
Eigenlijk wilde ik het hier eenvoudig houden zonder allerlei extra's.

Maar goed de vragen:
Van mijn +/- 10 "Trainsafe" (plastic)kokers hangen de meeste gewoon als vitrine aan de muur.
Misschien komt er nog wel eens ergens een wisseltje om z'n koker aan te sluiten.
De baan staat tegen de muur en komt op wielen te staan dus kan ik er indien nodig helemaal vrij omheen.
Kan aan die achterkant altijd nog iets maken als achtergrond (of aan de muur ophangen).
De bediening met twee monitoren, toetsenbord, centrale ect. komt verzonken aan de voorkant.
(rechts van het bredere gedeelte)
De meeste elektronica, boosters en PC komen aan de linker zijkant in een platte kast.
Onder die kast, die aan de baan vastzit en ondersteund, komen dus geen poten maar wielen.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Harald,

welk idee staat je het meest aan ?
Of welk idee wil verder uitwerken ?

Ik heb nog 1 ideetje, maar dat vergt wat aanpassingen en wat extra werk, maar ook het vermogen om voor andere oplossingen open te staan?
Lees "omdenken " en dat woord is al een x gevallen dacht ik.
Maar wil je dat wel ? 
laat maar weten hoe je erin staat, dan ga ik,   .... als JIJ wil van het weekend weer even stoeien.

Met vriendelijke groet Jarno  :thumbup:

Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Jarno,

Eigenlijk ben ik even bedust van je snelheid en energie in ontwerpen en weer bedankt het zet mij ook richting een mooie oplossing.
Moet nu eens goed nadenken wat mijn mogelijkheden zijn, heb nu allerlei ideeën in mijn hoofd (ik denk te weten wat ik wil) maar om deze nu tot een groot idee te "koppelen" gaat niet zo snel.
Wel een vraag, is een spiraal aan de rechterkant niet makkelijker waar alles naartoe gaat en vanaf komt ?
Eentje met het buitenste spoor naar boven maar dan zou de brug andersom moeten komen (dus van rechts achter naar links voor) dat idee werd al eerder getekend.
Verder had je het over twee schaduw-stations maar ik zie er maar een en hoe lang zijn die sporen ?

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Harald,

Ik tel 8 sporen van 1 meter en 30 cm
En ik tel 2 sporen van ruim 3 meter.
Ook kan er gecombineerd worden met lengtes.

Ik doe er wel even een plaatje bij.

Groet Jarno
Re: Railplan BW Karbrücken
Ik heb eens 1 van de gepresenteerde ontwerpen wat nader bekeken en kom tot de vaststelling dat de verhouding tussen treinen die je ziet rijden ten opzichte van die welke je hoort rijden heel mager is...
Los van de BW sporen zijn er 85m berijdbare sporen.
Daarvan liggen er 15 m zichtbaar.
En 20 m in opstelsporen.
Dat wil dus zeggen dat er bijna 50m verborgen (verloren...) sporen liggen om de zichtbare baan te verbinden met de schaduwstations. Daar hoor je de treinen wel rijden maar je ziet ze niet...
Moet beter kunnen toch?
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Anton,

Ben het met je eens maar bogen van 180 gr of meer vind ik helemaal niks.
Maar vele tunnel portalen eigenlijk ook niet.

Hi Jarno,

Inderdaad heb het gezien twee schaduwstations.
Zou wel zeker min. zes sporen willen hebben van +/- 2m60.
Heb veel om over na te denken.

groet
Harald

Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Harald,

Nog 1 tje dan  :D :D :D

Simpeler,  VEEL langer opstel sporen en een brug !!
minder portalen,

Nadeeel ,.... ja ik weet ... maar he, zo ff uit het losse polsje  >:-D

Groet Jarno
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Harald,

Zat nog ff te denken,....
Mocht er nou behoefte zijn aan NOG MEER opstelsporen.....

Je kan deze opstel sporen eindeloos herhalen.
Een spiraaltje naar beneden en hopla nog meer,

eindeloos tot aan de kelder al zou dat moeten    >:-D >:-D >:-D

Groet Jarno
Re: Railplan BW Karbrücken
Toch beter niet overdrijven met al die verborgen sporen...
Er zijn doordat Harold niet graag veel bochten ziet ontzettend weinig zichtbare berijdbare sporen, je mag er dus zeker van zijn dat er veel meer treinen tegelijk aan het rijden zullen zijn dan je ziet en onderschat dat niet, het geluid van een trein die rijdt en je niet ziet valt veel meer op dan het geluid van een zichtbare trein. Misschien wil Harald in zijn BW wel eens het geluid van een stomer laten horen en als dat dan compleet overstemd wordt door rijgeluiden van niet zichtbare treinen is de lol er rap af...
Iets ontwerpen met meters nutteloze sporen is gemakkelijk, kunst is de verborgen sporen tussen schaduwstation en zichtbaar spoor zo kort mogelijk te houden.
Dus best op elke laag waar zichtbaar spoor is een schaduwstation, dan is de verhouding tussen zichtbaar rijden en verborgen rijden minimaal.
Grote spelbreker hier is de brug die Harald over het BW wil laten lopen, toch als de schaduwstations onder de baan liggen, dan heb je ellenlange op en afritten nodig, vandaar mijn voorstel van gesplitste banen onder en boven.
Ik weet dat wat ik zeg niet voor iedereen duidelijk is, daarvoor moet je eens naar echte banen gaan kijken (en luisteren), op het PC scherm heb je daar geen last van  ;)