Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ledverlichting zonder sleper met AB

Gestart door coen maandag 07 december 2020, 14:13:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ledverlichting zonder sleper met AB
Ik wil het volgende onderwerp met jullie delen:
Ik lees regelmatig verhalen over het maken van ledverlichting in rijtuigen. Maar altijd met een sleper en de daarbij behorende aanpassing van wissel- naar gelijkstroom.
Ik heb al een paar wagons met verlichting, maar de sleper die eronder zit, zorgt voor zoveel weerstand, dat de locs er moeite mee hebben en ook, dat de wagons, los van een loc, op een helling niet eens vanzelf naar beneden rijden.
Dat moet toch anders kunnen? Zo kwam ik op het idee van een batterij, in combinatie met ledverlichting.
De oplossing: 2 AAA-batterijen in een houder heb ik verbonden met een paar lampjes van een kerstboomverlichting en een aan-uit schakelaar  die door de bodem van de wagon gaat.
Toen ik zag dat het werkte, had ik mijn eerste wagon met verlichting, zonder sleper!!!

Dit zou ik nu ook bij de 10 andere wagons kunnen inbouwen, maar met een klein schakelaartje onder de wagon iedere keer de verlichting aan- of uitzetten is bij één wagon wel te doen, maar als dat bij meerdere wagons moet gebeuren, is dit ook weer niet echt handig.
Het zou handiger zijn om iets te hebben met een afstandsbediening.............
Die oplossing heb ik, na een tip van mijn vrouw, gevonden bij de Action.

Wat heb je nodig om (led)verlichting in een wagon te maken, die met een afstandsbediening werkt?
-ledkaarsen, afstandsbediening, 2 AAA-batterijen, batterijhouder, strip met 6 ledjes.
-zaag een kaars doormidden en haal de 'zender' voor de afstandsbediening eruit.
-verbind de 'zender' met de batterijen en de ledstrip. (gebruik hiervoor de middelste 2 aansluitingen.
-plak de strip aan de binnenkant van het dak en plaats de batterijen in een hoek in in een rijtuig.
Bedien de ledstrip met de ab en je hebt verlichting wanneer je wil.
Ik heb foto's erbij gedaan in de bijlage, maar weet niet hoe dat in dit topic zichtbaar is.
Enige nadeel is dat de wagon wat zwaarder wordt.
Ik heb dit ook geprobeerd met een knoopcelbatterij, maar de knippert de verlichting regelmatig?!
Heeft iemand met deze vorm van verlichten ook ervaring en zijn er eventueel nog wat tips?

Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Leuk gedaan!
Paar opmerkingen:
-Wel vreemd dat een sleper onder een rijtuig zulke problemen veroorzaakt. Stilstaan op een helling zou niet moeten kunnen lijkt me. Zijn de wiel-asjes wel goed geolied?
-De grote batterijhouder is wel een nadeel. Is het nog mogelijk dit op te lossen met kleinere batterijen?

Koen (met een K :) )
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Ik gebruik al AAA batterijen. De houder kan precies rechtop staan.
En bij gebruik van een 3V knoopcelbatterij knippert de verlichting...
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Leuk bedacht maar een beetje onzinnig naar mijn idee. Om elke keer de batterijen te verwisselen is veel werk, zeker als je aardig wat wagons hebt. Batterijen nemen ook veel ruimte in de wagon, zie je van de buitenkant zitten, ziet niet zo mooi uit denk ik.

Een stam met één sleper en stroomvoerende koppelingen kan nooit zoveel weerstand creëren dat de trein niet wil rijden. Er zal wel iets anders niet in orde zijn.

Of heb je onder elke wagon in de stam een sleper?
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Citaat van: coen op maandag 07 december 2020, 15:34:30
En bij gebruik van een 3V knoopcelbatterij knippert de verlichting...
Zo een cel kan de nodige stroom niet leveren.
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Onder elke wagon zat een sleper.
En samen met de kleinkinderen op de baan: die willen iedere keer een andere samenstelling. Dan is 1 sleper ook weer lastig.
Hieronder een wagon aan 2 kanten bekeken. Dan valt het volgens mij wel mee met die batterijen.(vind ik)
En over het vervangen van de batterijen: nog geen ervaring mee, maar hoe vaak moet je nou de batterijen vervangen als die ledlampjes zo af en toe branden..........
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Er komt wel flink wat licht uit.
Probeer eens oplaadbare AAA batterijen. Die leveren iets minder voltage en dus iets minder fel licht.
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
ik heb net nog even gekeken, maar in werkelijkheid valt de hoeveelheid licht wel mee.
Ik kan nog wat experimenteren door één of meerdere ledjes af te plakken.
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
LS
Je had vroeger een tv progamma Creatief met kurk .Dit is net zoiets.
Het is de charme van het  inventief denken .
Als kleinkind zou ik heel blij zijn met zo een opa en oma .
Het laat een kind in elk geval zien waar je met creatief zijn, kunt komen.
Het is ook een leuke manier van praktisch denken .Fijne kerstdagen
Groet,
Koos
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
zonde om ledjes af te plakken  ze blijven stroom gebruiken,  beter zou zijn ledjes verwijderen , minder licht en minder stroom verbruik.
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Ja, op zich wel mooi dat Easy Peasy Lighting. Neemt weinig ruimte in.
Dat plak je waarschijnlijk aan de binnenkant van het dak van het rijtuig. Maar ik lees niets over aan- en uitzetten. En moet er toch nog iets als een afstandsbediening tussen!

En over het afplakken..........
Ik gebruik nu een stripje met 6 ledjes, dat zouden er inderdaad 1 of 2 minder kunnen, ipv afplakken. Ik ga het uitproberen.
Ideaal, die ledstrips. Dat spul kost trouwens bijna niets, nog geen €3 voor 3m bij de Action.
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Probleem met die oude blikken rijtuigen is dat je geen stroomvoerende koppelingen kan gebruiken, want dan heb je maar één sleper nodig.
Of je maakt stroomkabelverbindingen tussen de rijtuigen, die dan als immitatie remslangen dienen.
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Citaat van: KNed op maandag 07 december 2020, 14:29:15
Wel vreemd dat een sleper onder een rijtuig zulke problemen veroorzaakt. Stilstaan op een helling zou niet moeten kunnen lijkt me.

Als er onder elk rijtuig een sleper actief is dan is de veerdruk en wrijving samen op de puko's zo hoog dat de verschijnselen die coen aangeeft plaats vinden.

Ik had op mijn analoge baan hier al last van bij sommige locs die de rijtuigen dan niet verplaatst kregen!
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Citaat van: coen op maandag 07 december 2020, 22:03:27
Ik kan nog wat experimenteren door één of meerdere ledjes af te plakken.

Evt zou je met nagellak de ledjes een warmwitte kleur kunnen geven, dan hoef je geen ledjes af te plakken.
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
En waarom er geen weerstandje tussen zetten?
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Die "Gauge Automatische Coachverlichting" is wel heel leuk, reageert op beweging ed. Maar wel erg duur. Te duur voor mij.
Ik vind het juist de kunst om zo goedkoop mogelijk een leuke of praktische oplossing te bedenken.

In de wagons zit ook geen inrichting. Voor die oudere wagons heb ik ze ook niet kunnen vinden. En als je dan verlichting in een rijtuig hebt, is het ook leuk als er passagiers in zitten.
Die zitplaatsen heb ik simpel met een latje en blauw stukje 3mm dik isolatiemateriaal gemaakt. Daar zie je straks niet zo veel meer van.
En binnenkort komen mijn reizigers uit China en die kunnen dan na een medische en een cosmetische ingreep op de bankjes worden gezet.
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Coen,
de link hier onder (in het Duits) gaat nader in op interieur voor oudere wagons:
http://www.blechwagen.net/inneneinrichtung

Maar jouw oplossing is ook wel leuk.
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Citaat van: antonv op dinsdag 08 december 2020, 22:40:20
Citaat van: ramdani op dinsdag 08 december 2020, 15:59:01
blijkbaar wel https://rapidotrains.com/products/ho-scale/accessories/ho-scale-easy-peasy-lighting en http://www.train-tech.com/index.php/lighting/interior-coach-lighting
Jij laat 1,5V cellen zien... geen appels met peren vergelijken hé...


in die 2de link gebruiken ze CR2032 en die zijn 3v  ;)

EDIT Ad: citaat ingekort tot het deel waar naar verwezen wordt.
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Ja, en ze gebruiken hoog efficiënte LEDs...
Ik heb het over de strip die de topic starter gebruikt en waarvan hij zelf zegt dat het niet lukt met een 3V knoopcel.
En dat is omdat die cel de nodige stroom niet kan leveren...

Of weet jij beter waarom het niet lukt?

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
hallo oplaadbare 3xaaa baterijen laad contact onder het rijtuig.
en  schakelaar oplader bij kringloop 5 volt  ic voetjes om stekertjes,
van te maken. op geladen  baterijen geven 6 uur. mooi licht .
mooier als dat digitaal geknipper.
Re: Ledverlichting zonder sleper met AB
Hallo Henk,

Bedankt voor je tip, maar in de meeste wagons gebruik ik al 2AAA batterijen. En dat werkt goed!
3 batterijen nemen teveel ruimte en en maken de wagon nog zwaarder.