Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuwe printer in de pijplijn

Gestart door arkowe donderdag 12 november 2020, 04:05:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe printer in de pijplijn
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Nieuwe printer in de pijplijn
Inmiddels al weer 3 jaar geleden hebben we een zeer goedkope Anet in China opgehaald. Was best wel een stukkie fietsen...
De idee was eens eerst maar te zien of dat 3d printen iets zou zijn, vooral voor mijn zoon. Hij was al snel de printbaas terwijl ik probeerde
3d tekenen onder de knie te krijgen. Het omdenken van jarenlang 2d naar 3d was voor mij lastig. Toen ik het net een beetje begon door te krijgen ging de printer steeds vaker in storing en was Wessel vooral bezig dat steeds maar op te lossen. Inmiddels is er een nieuwe printer onderweg van een shop letterlijk om de hoek.
Op het verlanglijstje staat een resin printer, maar eerst maar weer eens zonder storingen pla printen op de aanstaande Prusa mini.

Ondertussen ben ik weer begonnen het 3d tekenen op te pakken, maar dat is wat roestig. Ik heb gezocht naar voorbeelden (sketchup) voor spoorse zaken. maar het resultaat in gevonden  modellen was wat mager. Wessel gebruikt fusion, waar ik me maar nog niet aan gewaagd heb. Iemand toevallig linkjes naar voorbeeld modellen in beide progjes? NL spoorse zaken als seinpalen, bushokjes, overwegen etc ? Zoek me al dagen een slag in de rondte....
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Zoeken op yeggi of thingiverse levert misschien wel iets op. Zoeken op HO, 1:87, model rail en dergelijke leidt misschien wel tot wat eerste linkjes. En heb je eenmaal beet met een bepaalde term, dan krijg je vaak ook soortgelijke dingen te zien, waartussen toch net weer iets zit wat je weer verder brengt.
Heel gemakkelijk is het niet, dat is waar..

Ik ben trouwens heel tevreden met 123d design dat Autodesk heeft uitgegeven. Gratis. Het is alleen niet meer te krijgen. Fusion is uitgebreider en daardoor wat intimiderend. Ik vind het ook lastig daar mijn weg in te vinden, maar het is wel werkbaar. Het is inderdaad even omschakelen van 2d tekenen naar 3d. Het went wel, hoor. Probeer te denken als bij tangrampuzzels. Waar zie je basisvormen als balken, kubussen, cilinders, kegels? Plak die in gedachten aan elkaar. Dan kom je er wel.

Groet,

Peter
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Top! Dat is goed nieuws, voor het geval het een keer opnieuw moet worden geïnstalleerd. En voor nieuwe gebruikers!
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
ik heb sinds kort ook een Prusa Mini.
Werkt fijn en makkelijk.

Op thingiverse al verschillende dingen gevonden en geprint.
Volgende stap is dat ik ga proberen wat te tekenen in 3d en dan te printen.

Veel plezier met de printer,

Groeten Sander
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Hier ook sinds kort ook een 3D printer in the house: 'n Creality Ender 3 v2.
Ben er happy en tevreden mee. Wel inmiddels ook wat add-ons/mods gekocht/geprint.

Ook al wat zaken van Thingiverse gehaald en geprint.
Zoektermen die ik daar met succes gebruikt heb waren: H0 Scale, Marklin, Märklin.

En daarnaast ook al wat basic ontwerpjes gemaakt. ik zeg: Als je vroeger goed was met LEGO kun je ook 3D ontwerpen ;)
Voor ontwerpen gebruik ik nu nog de online versie Tinkercad. Om mee te beginnen: prima!
Mocht ik meer geavanceerde eisen aan mijn ontwerpen stellen, ga ik wel overstappen naar .... ?
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Ik heb eerder al het eea getekend in 3d sketchup. zoals een pissoir, geb trafo huisjes, bankje, peperbus etc.
Zag er op het scherm goed uit en vond dat ook erg leuk om te doen in verloren uurtjes.
Het is helaas nooit geprint. hopelijk binnenkort wel.
Heb ook dakpannen en baksteenmuurtjes gemaakt, nu maar eens zien hoe ik dat kan samenklonteren tot een bouwwerkje.

Overigens dank voor alle reacties!
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Zoon Wessel heeft een Creality Ender 3 gekocht voor zijn kamertje bij moeder en dat gaat al veel beter dan de Anet uit China.
De prusa mini moet nog hier arriveren, maar ben wel begonnen met een cursus fusion360 via youtube.
Gaat heel langzaam, maar toch wel zeker. De structuur van het programma bevalt mij veel beter dan sketchup.
Ik gebruik het student-account van Wessel.
Heb ook al een plannetje in het hoofd voor wat ik wil gaan maken, naast het opnieuw maken van eerder dingetjes in sketchup.
Het helpt mij echt om een doel voor ogen bij het aan leren van fusion. Iig wat te doen de komende maanden.
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
De titel van je topic gaf mij het laatst zetje om een resin printer te bestellen. Met PLA krijg ik niet steeds voor elkaar wat ik wil. Misschien wel met ABS (ouderwets plastic op oliebasis) maar dan moet er een printer met verwarmd printbed komen. Of modificaties voor mijn huidige printer. Maar wordt het dan goed? Hoeveel investering vergt het? Misschien wel meer dan de 220 euro voor een Elegoo Mars Pro.
En ja. Daar komt meer bij kijken: wash & cure apparaat en natuurlijk de duurdere resin en alcohol voor het schoonmaken. Maar een fraaie Prusa printer of Ultimaker, die zeker heel mooi werk afleveren, zijn nog duurder.
Dus ook ik ga verder met experimenteren en prutsen.
De filament printer blijft, want voor servosteunen, kabelclips en allerhande hulpmiddelen is het een prima oplossing. Alleen minder voor scenery objecten.

Groet,

Peter
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Citaat van: arkowe op donderdag 19 november 2020, 05:08:10
De prusa mini moet nog hier arriveren, maar ben wel begonnen met een cursus fusion360 via youtube.
Gaat heel langzaam, maar toch wel zeker. De structuur van het programma bevalt mij veel beter dan sketchup.
Ik gebruik het student-account van Wessel.
Zolang je Fushion 360 niet commercieel wilt gebruiken mag je gewoon met een gratis account ermee werken.

Ik heb zelf sinds dit weekend de Ender 3 (X) in huis. Nog veel proberen en instellen. Maar ik vind de eerste printjes al veel belovend. Ik zag een aanbieding voor een bedrag waar ik hem niet voor kon laten staan. Al was het maar om perronbankjes te printen.

Ik wil hem ook gaan inzetten om verdiepingen te printen voor mijn huisjes zodat de verlichting per verdieping/kamer geregeld kan gaan worden.
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Het grote verschil tussen 2D en 3D is dat je bij bijvoorbeeld autocad eerst in grote lijnen e.e.a. in orde maakt en later naar de details gaat, terwijl je in 3d de details vrij snel op orde moet hebben om tot het grote geheel te komen. Groot voordeel is dat je daadwerkelijk met objecten werkt en, als je die aan elkaar koppelt (bijvoorbeeld in assembly's), je niet alles 100x hoeft aan te passen, maar met het aanpassen van de basis alle andere samenstellingen meeveranderen.
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Een reactie op de diverse berichtjes...

De Ender 3 geeft bij de eerste printjes al een veel beter resultaat dan zoon Wessel ooit uit de AnetA6 heeft weten te krijgen.
Vwb resin printen kan je een ultrasoon reiniger gebruiken voor het clean gedeelte; wij hebben er toevallig al eentje.
Cure kan aan zonlicht of met UV lamp voor zover ik weet. Dus als je al een ultrasoon cleaner hebt...
Ik doe elke dag een youtube lesje Fusion en dat gaat best lekker! Het programma ligt mij veel beter dan sketchup; dat was vaak eindeloos pielen en dan plots
werkte het als ik bedoelde. Het begrijpen was veel minder. Er zijn nog eindeloos veel lesjes beschikbaar dus ik kan dagelijks lekker aan de gang. De Prusa komt eind december als de boot geen tegenwind heeft. Het helpt mij ook heel erg dat ik me een doel gesteld heb met het aanleren van Fusion. Ik wil namelijk het Raadhuis Schoten via 3d gaan maken. Dit pand is bij mij in de straat en heb een mailtje gestuurd aan Historisch Schoten (Schoten is sinds ca 1915 Haarlem Noord) met de vraag of zij toevallig info hadden over de achtergevel. Dit was niet zichtbaar op de op zich best veel foto's die op het web naar voren kwamen. HS ging er mee aan de haal en heb div plaatjes mogen ontvangen. Heel blij mee! Leuk projectje voor de donkere dagen. Mijn baantje Burrendaal is gedemonteerd ivm klusjes in het huis en komt in het voorjaar langzaamaan weer terug, maar kleiner. Ik heb elke 3 jaar de kriebels om te schuiven met de meubels en de nieuwe kleinere baan wordt hierop aangepast. De plannen liggen klaar, het wachten is op het plaatsen van de nieuwe ramen in het voorjaar.
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Kan één van jullie daarmee ook figuurtjes in H0  printen? Dat zou in resin moeten,  ik me
laten vertellen. Verder weet ik van 3D printen eigenlijk niks hoor.
Ben daar alleen maar benieuwd naar.
Heb namelijk ook als eens op Thingiverse zitten kijken.

Wim
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Tja. Het zou moeten kunnen en inderdaad vermoed ik dat figuurtjes, gekloonde Preisers als het ware, het fraaiste met een resin printer te maken zijn.
Ik heb pas een allereerste test print gemaakt, een Benchy (zo'n bootje), en ik ben verbluft.  Eerste printpoging en het ding is nagenoeg perfect geworden.
Ik heb inmiddels wat ervaring met het tekenen van technische vormen gekregen, maar figuren, mensjes, is a whole different ballgame. Hopelijk zijn er voorbeelden. Eventueel om te verkleinen. Het lijkt mij ook heel grappig om te maken... Zo leidt de ene hobby tot de andere.

Groet,

Peter

Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Nieuwe printer in de pijplijn
Ik zag op Facebook een berichtje langs komen....   ( Modelspoor & 3D printen - Rapid Manufacturing)

Geïnspireerd door een bijdrage van
Fedor van Eldijk
, ben ik een interessant aspect van het 3D ontwerpen op het spoor. Het ontwerpen van schaal-mensjes. Dit blijkt te kunnen met het programma MakeHuman. Je ontwerpt interactief een digitaal poppetje, exporteert het naar Blender voor een mesh-bewerking, en exporteert het als .stl bestand om te printen.
Een tijdje geleden vond ik zo'n mesh-figuur op het internet, en heb dat verschaald en toegevoegd aan het ontwerp van mijn Thames Barge in Onshape. Het moet de schipper voorstellen. Inmiddels is hij geprint en vakkundig beschilderd door Claudia Everett. Een mini-me trouwens ook. Dus kan ik in het klein toezien of de schipper zijn werk goed doet.
Maar met MakeHuman/Blender kun je deze poppetjes zelf maken, in allerlei poses.
Ik vond een digitale handleiding op:
http://www.makehumancommunity.org/wiki/Documentation:Index
En een eerste instructiefilm op youtube:



https://www.youtube.com/playlist?list=PLP3-5QSIC-VesbHC0kgYVQGV2cNUFw4D0&fbclid=IwAR0maobL0EKbTlI-K2iP96tF0E4gFY8wL6L7Hyvn6EuErVAyKp5ec1emOYw