Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuw baanontwerp

Gestart door Maverick donderdag 26 november 2020, 12:33:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Nieuw baanontwerp
Beste Forummers,

I.v.m. verhuizing van mijn hobbyruimte naar zolder, heb ik ineens meer ruimte ter beschikking. Ik ga van 2,05 mrt x 1 mrt. naar 1,80 mrt. x 3,50 mtr. voor een treintafel. Tijd voor een nieuw baanontwerp dus in Railmodeller Pro.
Bijgaand de 5 layers die ik heb ontwerpen. Daarover wil ik graag jullie ongezouten mening voordat ik definitief inkopen ga doen.
N.B.: Layer 5 moet eigenlijk layer 1 zijn. Deze loopt op hoogte over de hele baan heen.
Alvast heel erg bedankt!

Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Ik zou het station spiegelen in elk geval, in feite dat het loopt zoals je schaduwstation voor een betere dieptewerking en kijkrichting als je ervoor staat.
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Hallo Douwe,

Als je het schaduwstation in harpvorm neerlegt, zijn je sporen allemaal even lang.
Dan hoef je daar met treinlengtes geen rekening mee te houden.
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Gefeliciteerd met de nieuwe ruimte, daar valt wat leuks van te maken.

Met dit ontwerp voorzie ik wel wat problemen met de bereikbaarheid. Zelfs als je er vanaf beide lange kanten goed bij kunt, moet je tot 90 cm reiken om in het midden te komen. Dat zal misschien nog lukken als de baan stevig genoeg is om op te steunen, maar het ligt nogal vol, dus waar steun je dan precies? Mocht je er niet eens vanaf beide lange kanten bij kunnen, heb je een bereikbaarheidsprobleem van een heel andere orde. Het ligt te vol om mangaten te maken dus dan is dit alleen werkbaar als je op de baan kunt gaan zitten. En dan heb ik het alleen nog maar over de bovenste laag.

Eveneens voor de bereikbaarheid raad ik je aan om de opstelsporen van het schaduwstation zoveel mogelijk bij de randen te leggen en het midden juist vrij te houden. Daarmee valt ook een harp af, net als bij jouw ontwerp liggen er dan een heleboel opstelsporen naast elkaar op 90 cm van de zijkant. Je wilt niet dat daar iets fout gaat, maar ja, Murphy is er ook nog...

Een alternatief voor een rechthoekige baan is een U-vorm. Een andere optie is om een paar inhammen te maken, ruwweg zoals het eerste plaatje laat zien.


Om meer rijmogelijkheden te hebben, zou ik kiezen voor een schaduwstation met één of twee keermogelijkheden. Zoals het nu is, weet je bij voorbaat dat een trein die vanaf de zichtbare baan rechtsachter de helix in duikt uiteindelijk via de helix linksvoor weer zal verschijnen en vice versa. Met keermogelijkheden wordt het onvoorspelbaar, da's toch veel leuker?


Zoals ik al schreef, zou ik voor de bereikbaarheid de bovenbaan willen veranderen en een heel ander schaduwstation bedenken. Als ik iets ontwerp, begin ik met de bovenbaan, dat is het lastigste. Als er een schaduwstation moet komen heb ik daarbij in mijn achterhoofd al wel een idee waar eventueel een helix of dalend spoor zou kunnen passen, maar de uitwerking volgt later wel. Vaak rolt er dan uiteindelijk een dubbelspoors helix uit, maar het wordt ook wel eens een paar lange stijg-/daalsporen. Omdat er voor een helix toch wel wat ruimte nodig is, zou ik bij een baan van deze omvang niet twee aparte helices neerleggen. Dat gezegd hebbende, de helix linksvoor is R3, rechtsachter R2. Waarom niet ook R3? Sterker nog, jouw ontwerp biedt zelfs ruimte voor nóg ruimere bochten. Als ik deze bovenbaan en dit schaduwstation zo zou willen bouwen, denk ik aan een paar R5-helices. Bij een kleiner stijgingspercentage kun je dan makkelijk voldoende hoogteverschil maken per omwenteling, je hoeft zelfs geen speciale maatregelen te treffen voor locs met pantografen. Bovendien is het wel zo gemakkelijk als er wat bewegingsruimte is binnen de helix: als je er dan van onderen in kunt kruipen, kun je goed bij de sporen. Daar moet je natuurlijk nog wel lenig genoeg voor zijn, of iemand anders voor kunnen inschakelen.


Tenslotte nog wat details:
  • Je gebruikt bochten R1 (24130, 24115, 24107 en de wissels 24671 en 24672). Bij een baan op een klein oppervlak moet dat haast wel, maar zo klein is jouw baan niet, je hebt genoeg ruimte om ze te vermijden en dat heeft wat voordelen. Heb je dat overwogen? Een compromis is om alleen in doorgaande sporen minstens R2 te gebruiken en daarbuiten eventueel R1 als dat goed van pas komt. In een industriegebiedje bijvoorbeeld, daar komen normaal gesproken toch geen lange locomotieven of rijtuigen en dan wegen de nadelen van R1 niet zo zwaar.

  • Aan de achterkant, direct naast de aftakking van een wissel 24612, ligt een 24107. In de praktijk kun je dat wel zo doen, maar dan wringt het een beetje, de hoeken kloppen niet helemaal. De bocht van de wissel is 24,3°. Met een bochtje van 7,5° kom je dan niet netjes uit. Voor wat jij wilt is het bochtje 24206 van 5,7° bedoeld, daarmee kom je op 30°. Je kunt hem direct na de afslag leggen of ook ergens anders in de bocht, waar je maar wilt. Een prima alternatief dat ik bij het ontwerpen vaak gebruik is om een eind verderop een 24224 als tegenbocht neer te leggen, die is 24,3°, net als de wissel. De plaatjes hieronder laten zien wat ik bedoel.

  • In layer 4 liggen twee bochten 24130 in tegengestelde richting tegen elkaar. Dat is niet ideaal, tegendraadse bochten R1 geven een wat verhoogd ontsporingsrisico. Om een spoor iets zijwaarts te verleggen, kun je beter een paar bochten van minder dan 30° gebruiken met een stukje recht er tussen. Mijn eerste keus is daarbij een paar bochten 24912, maar dat is een kwestie van smaak. Overigens begrijp ik niet wat de bedoeling is met layer 4. Hoort dit er wel bij? Zo ja, hoe zit dit dan aan de rest vast?
Re: Nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuw baanontwerp
Hartelijk dank voor je uitgebreide en zinvolle reactie! Het nut van dit forum is daarmee wel bewezen.
Inhoudelijk: Ik maakte mij ook wel wat zorgen over de bereikbaarheid van layer 1 en toegankelijkheid van het schaduwstation. Ik kan om de baan heen lopen, ware het dat hij met de korte zijde tegen een rechte muur komt te staan. Beide lange zijden zijn bereikbaar, waarvan er één letterlijk wordt overschaduwd door de schuine muur van de zolder. Daar zit wel 70cm speling tussen, maar echt lang eraan werken van die kant wordt wel lastig.
Ik ben niet piepjong, en ook niet stokoud maar zo werken aan een baan (evenals eronder) is niet mijn favoriete bezigheid. Er moet dus ook wel een behoorlijke ruimte tussen layer 1 en het schaduwstation zitten (ik dacht zelf 50 cm) wat natuurlijk ook weer consequenties voor de helices heeft. Kortom het wordt me te complex en te ontoegankelijk. Je hebt me behoed voor een een behoorlijke desinvestering. Nogmaals dank daarvoor!
Je detailtips neem ik graag mee in een nieuw baanontwerp.

Vriendelijke groet,

Douwe.

P.S.:De bedoeling van layer 4 was een verhoogde baan op pijlers boven layer 1 voor een regionaal personentreintje.