Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

wat is de oorzaak van dit lawaai? Marklin 3600

Gestart door Eden dinsdag 17 november 2020, 19:06:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wat is de oorzaak van dit lawaai? Marklin 3600
Hallo,

Deze loc uit set 3600 heeft bijna nog nooit gereden. Moest gesmeerd worden en zat een beetje vast. Maar al snel reed hij heel goed. Mooi regelmatig en normaal geluid.
Maar na 10 minuten kwam er dit schril geluid (zie link) uit en ook gelijktijdig vertragen.

https://www.youtube.com/watch?v=rjGL0iz6z3U

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn en hoe dit op te lossen?

Bedankt
Re: wat is de oorzaak van dit lawaai? Marklin 3600
Te weinig olie op de tandwielen in het motorhuis. Klein druppeltje erop en het is weg.
Re: wat is de oorzaak van dit lawaai? Marklin 3600
Ook eens de koolborstels nakijken en eventueel vervangen.
Re: wat is de oorzaak van dit lawaai? Marklin 3600
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: wat is de oorzaak van dit lawaai? Marklin 3600
Ik heb 5 BR 86-ers, waarvan eentje er ook zo'n geluid maakte (eigenlijk nog veel erger). Nu zijn deze locs sowieso al vrij lawaaiig.
Uiteindelijk heb ik het (na lang zoeken) opgelost, door de schroeven van het motorschild één kwartslagje los te draaien en hem een tijdje rustig op de rollenbank te laten lopen. Op een gegeven moment liep hij wel stil(ler) en heb toen de schroeven vastgedraaid. Waarschijnlijk zat de as van het anker niet recht in de loc of in het schild. Dat komt bij dit model erg nauw. Inmiddels is het gekrijs niet meer te horen.
Uiteraard ook spaarzaam geolied.

Succes, groet, Paul
Re: wat is de oorzaak van dit lawaai? Marklin 3600
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: wat is de oorzaak van dit lawaai? Marklin 3600
Olie op tandwielen zal wel meevallen maar kan meespelen; maar olie op motoras en as tandwiel na motoras is beslist nodig.
Tandwiel wentelt zich als het ware af over as en motoras idem in glijlager door onvoldoende smering.
Wel spaarzaam smeren.

Mvg. Marcel
Re: wat is de oorzaak van dit lawaai? Marklin 3600
Wat me opvalt als ze zo krijsen is dat er dan ook veel vonken te zien zijn bij de borstels.  De locs die ik omgebouwd heb naar kogellagers maken eigenlijk nooit dit geluid, ik denk dan ook dat het veroorzaakt wordt door speling op de motoras.  Olie zal het gekrijs ook verhelpen, maar het zal waarschijnlijk wel weer terugkomen.

Re: wat is de oorzaak van dit lawaai? Marklin 3600
Bedankt voor alle input. Weer bijgeleerd. De borstels zijn nieuw, deze loc heeft ondanks zijn leeftijd bijna nooit gereden.

Ik heb alle tips in de praktijk omgezet, maar wat waarschijnlijk het meest geholpen heeft is het iets losvijzen van het "motorplaatje". Het gekrijs was onmiddellijk weg, en toen werd het weer veel erger. Dit omdat er één vijs veel losser gekomen was tijdens het rijden waarschijnlijk. Vijzen weer vastgezet. Dan deed hij het af en toe nog, maar het verdween na een tijdje volledig. Waarschijnlijk omdat de olie zich verspreid had.

Eigenlijk zou het wel handig zijn moest er een youtube kanaal zijn waar je allerlei soorten problemen en herstellingen kan bekijken. Ik heb al gezocht maar dat aanbod is toch vrij beperkt lijkt me. Een gat in de markt.

Ik zou ook wel eens een demontage van alle onderdelen willen zien en een uitleg over welk onderdeel wat doet. Een stuk gemakkelijker om te begrijpen wat er mis gaat als men de mekaniek begrijpt. Wat die "borstels" bijvoorbeeld doen is me een kompleet raadsel.
Re: wat is de oorzaak van dit lawaai? Marklin 3600
De borstels vormen een soort schakelaar, waardoor steeds de juiste spoel bekrachtigd wordt zodat die naar de magneet toegetrokken of afgestoten wordt.  Ze zijn (meestal) van koolstof, dit heeft een hogere weerstand dan koper.  Dit zorgt er weer voor dat er minder vonken optreden, en dat de collector (de koperplaatjes op het anker) minder slijt.
Re: wat is de oorzaak van dit lawaai? Marklin 3600
Mijn re 460 maakte ook veel herrie terwijl koolborstels, anker en motorschild schoon waren en de lagerpunten iets geolied waren. Ik heb toen het hele motordraaistel in de wasbenzine gezet zodat ook de assen van de wielen schoon werden. Van het loopdraaistel (met de sleper) heb ik ook de lagerpunten van de assen iets geolied. Daarna was het geluid over.
Re: wat is de oorzaak van dit lawaai? Marklin 3600
Beste Eden

LS

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=24379.0 Info over koolborstels.


Ik zal wel een open deur intrappen, maar ik vind de vraagstelling wel een aardige.

In  'ons'3 rail wiki heel veel info over de werking van en uitleg over de werking onderdelen en heel veel tips.

Dat er een gat in de markt is , wat betreft de info over het een en ander, zou ik dat zo niet willen benoemen. Je kunt inderdaad op diverse media heel veel vinden over alles en nog wat.Specifiek is wat anders, maar op dit forum en de stamtafels in den lande, is ook heel veel kennis voorhanden en bereid om deze ook te willen delen.

Veelal zijn problemen wel op te lossen, waarbij is een goede diagnose onontbeerlijk is
Heb je nog de oude generatie loks met lekker klinkende tandwielen en dito mechaniekjes, dan is het nog wel zelf te doen.

Door de toenemende mate van elektronica in de treinenbesturing is het wat lastiger, zonder de juiste kennis en gereedschappen, om een lok te repareren, los van het feit of het nog te repareren valt. Marklin biedt soms bij een defecte lok een nieuwe aan voor de helft van de prijs, omdat repareren veel te duur is .

Voor bovenstaande is er wel een gat in de markt, wat aardig wordt opgevuld door een aantal mensen, die op dit forum , op bijv  op printplaten gebied ed ,er toch voor zorgen dat treinen weer rijden zoals bedoeld, en soms zelfs beter dat het origineel. Alle lof voor deze mensen.

Groet, Koos