Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal

Gestart door KNed donderdag 22 oktober 2020, 08:10:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal

Ik heb hier een nieuwe Fielschmann Plan V 2-rail uitvoering liggen. Analoog.
Deze wil ik ombouwen naar 3-rail digitaal. Ook met nieuwe printplaten met binnenverlichting etc (printen van John/Looney Tunes :thumbup:).
Het motorschild van dit treinstel is een digitaal voorbereid schild waar een NEM651 aansluiting op zit.
Ik wil nu even zeker weten hoe ik deze aan moet sluiten.
Mijn idee is om dit via de NEM651 aansluiting te doen. Ik heb daar een stekkertje voor.
Omdat deze dus al digitaal voorbereid is zou dit m.i. moeten werken, maar ik zie zoveel componentjes op het schild zittend dat ik twijfel.

Op de eerste foto zie je het schild zoals ik het uitgebouwd heb. De gele (pin 6) en witte (pin 5) draad zijn voor de front/sluit seinen.
De zwarte (via de printbanen verbonden met pin 4) is via het motorhuis verbonden met de assen en neemt dus ook stroom af.
De rode (pin 3) kwam via de originele print en zat aangesloten op stroomafname in de andere bak via de koppeling
Er zat een dummy stekker in dus koppelt met pin 1 en 2 en zo de motor via de koolborstels van stroom voorziet.

Mijn plan in nu:
-Rode draad eraf
-Gele draad eraf
-Witte draad eraf
-Via stekker pin 1 en 2 aansluiten op de motor uitgangen van de nieuwe print
-Zwarte draad aansluiten op de massa aansluiting van de nieuwe print

Is dit een goed plan? Doen die SMD componentjes (condensators??) tussen allerlei print banen op het motorschild nog iets? Kan ik die gewoon laten zitten?

Koen
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
Hoi Koen,

Hier: http://www.miba.de/morop/nem651_d.pdf

vind je de aansluitingen met bijbehorende kleuren.

In het algemeen: Ik sloop bij Flm de condensatoren er altijd af. Zeker diegene die aan de "Zwarte" en "Rode" draad vastzitten.

Grtzz,
Karst
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
Bedankt. Ik had die pin verdeling inderdaad al gevonden. Kleuren vind ik eerlijk gezegd niet zo belangrijk :)

Op het BNLS forum kreeg ik nog de tip om de zwarte draad weg te halen en dat via pin 4 te laten lopen op het stekkertje. Dat is inderdaad nog mooier, dan kan ik de motor makkelijk loshalen voor onderhoud enzo.
Diegene die die tip gaf gaf weer aan dat die condensators geen probleem zouden moeten zijn.
Ik vind het altijd een wat vaag verhaal, de een zegt dat ze er af moeten, de ander zegt erop en een ander weer dat het niet uitmaakt??
Waarom vind jij het wel belangrijk?

Ik heb een Sprinter op dezelfde manier omgebouwd, daar zat een veel ouder type schild in, daar heb ik alle componenten vanaf gehaald. Rijdt prima met een Lokpilot 4.
Voor deze Plan V heb ik een Lokpilot 5 liggen.

Koen
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
In principe heb je alleen de pennen nodig die verbonden zijn met de koolborstels.
(Meten)
En deze moeten geisoleerd zijn van het motordraaistel frame.
De rest kan je elimineren.
Mvg. Marcel
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
Citaat van: KNed
Ik vind het altijd een wat vaag verhaal, de een zegt dat ze er af moeten, de ander zegt erop en een ander weer dat het niet uitmaakt??
Waarom vind jij het wel belangrijk?

Omdat b.v. ESU dat voorschrijft. Metname de condensatoren tussen rail (zwart en rood) en motor(grijs en oranje).

E.e.a. heeft te maken met de lastregeling. De decoder moet daartoe een stabiele meting van het z.g. TegenEMK kunnen doen. Deze meting kan verstoord worden door voornoemde condensatoren.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
Bedankt voor de reacties.
Op het BNLS forum ook nogal wat input gekregen. Conclusie is dat de drie condensatoren die aan de massa vast zitten weg moeten. Die heb ik dus verwijderd, samen met de draadjes. Ik ga hem via het stekkertje weer aansluiten op de nieuwe print (2x motor aansluiting en 1x massa)

Koen
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
Op zich is dat vreemd. De trein is digitaal voorbereid. Door een decoder is de houder te steken wordt de trein digitaal. Dan hoef je ook geen condensatoren weg te halen.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
Lees anders m'n topic op BNLS even door.

Samenvatting: voor ouderwetse decoders is dit geen probleem. Maar moderne decoders met lastregeling etc vinden dit niet prettig. ESU zet het expliciet in de handleiding dat alle condensators tussen motoraansluitingen en massa verwijderd moeten worden.

Koen