Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Lotschhard Bahn

Gestart door marc-lin maandag 15 oktober 2018, 20:46:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooi filmpje!

En ik maar wachten tot de verlichting van de locs ergens knippert, de hele trein ergens tot stilstand komt, of toch in ieder geval een beetje stottert... Waarom? Gebrainwashed dat "dit soort dingen altijd gebeuren bijn2-rail"... Hoe dan ook, je hebt de stroomvoorziening goed voor elkaar  :thumbup:.

Groeten,
William
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond - Veel gedaan maar weinig te zien....met name veel aansluitwerk van voeding, terugmelders, wisselmotoren (servo's) etc. Ondertussen ook al een deel van de tweede spiraal gezaagd om van Blausee naar het derde niveau van de noordelijke helling te rijden. Daarnaast de sporen naar het Italiaanse station deels gelegd. Deze staan niet op de eerder geplaatste baanplannen maar liggen onder Blausee. Prettig weekend allemaal!
Re: Lotschhard Bahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Lotschhard Bahn
Het goed aansluiten en testen van het systeem is een hoop werk en daar zie je weinig van, toch bevredigend werk, zeker als het doet wat jij voor ogen had.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Draadjes...draadjes...draadjes. Veel aansluit werk dit weekend zoals al gezegd. Op de foto's het bovendeel van het noordelijke schaduwstation waar druk aan de bedrading voor stroomvoorziening, wisselbediening en terugmelders wordt gewerkt.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,

Tsjonge, wat een werk is er dit weekend gepleegd door jou! Prachtig stukje handwerk met al die "draadjes" is er door jou geleverd. Echt om trots op te zijn. Mooi strak neergelegd. Alles al gecontroleerd? Jou kennende, natuurlijk!
Voor mij bent jij een echte "DRAADJERSMAKER"!  :thumbup: :-)
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2016

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dat is pas meters maken.

Goed bezig Marc.

Jos
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

Ik blijf met verbazing kijken naar het tempo waarin jij je baan bouwt. Ik zou denken dat je daar dus gewoon hele dagen mee bezig bent. Daar is niks mis mee trouwens, want het levert in rap tempo telkens weer mooie updates voor ons op :D. Ik ben zelf ook bezig met de bezetmelders en ringleiding op mijn nieuwe baan, maar dan in een stuk lager tempo. Nu met de herfst/winter voor de deur komt er gelukkig wel meer tijd voor de hobby. Veel succes met de verdere bouw!

Groeten,
Wico 
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond allen - Weer een paar foto's en een korte update. Nadat ik inmiddels bijna alle draden voor het Noordelijke Schaduwstation heb getrokken ben ik begonnen met de ruwbouw voor de laag waarop uiteindelijk het Italiaanse station zal verschijnen. De (voorlopige) werknaam voor dat station is Val di Gardola. Voorlopig worden de te plaatsen platen echter gebruikt om materiaal te stallen (rails, Electra draad, hout etc) voor de verdere bouw van de SBB/BLS baan. Heb die ruimte nu nodig om mijn werktafels leeg te maken om met station Göschenen te kunnen beginnen. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Wim H0
gast

Re: Lotschhard Bahn
Hallo marc,

Geniet wederom van je update`s van je opbouw gaat gestaag verder en krijg een goed beeld van het geheel.  :thumbup:
Vindt je bedrading er strak bijleggen maar ben je niet bang om losse kleine onderdelen die van een trein af kunnen raken bij een eventuele ontsporing onder de bedrading terecht kunnen komen.
Een buffertje is zo klein en rolt zo uit zicht.

Heb genoten van je filmpjes van je schitterende rijdend materiaal wat zekers goed tot zijn recht komen super. :thumbup:
Let op de klauwhamer op de rails kan veel sluiting veroorzaken en schade aan de elektronica aanbrengen.  :-(

Succes met de verdere opbouw.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank voor je bericht Wim.

Vwb de hamer, ik haal altijd bespanning volledig van de baan tijdens werkzaamheden. Door schade en schande wijs geworden  :).

De bedrading ligt een stuk dieper dan wellicht op de foto's goed te zien is dus daar kan (in theorie) niets achter blijven haken. Als dat toch gebeurt zal ik dat hier eerlijk opbiechten.

Groet,
Marc

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dag Marc.

Citaat van: marc-lin op zondag 25 oktober 2020, 19:00:42
De (voorlopige) werknaam voor dat station is Val di Gardola.
Bijzonder leuke naam voor het plaatsje c.q. station in het Italiaanse deel :thumbup:
Aangezien het verder geen betekenis heeft, mag ik vragen hoe je daar zo bij gekomen bent?

Groeten,

Erik.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Erik,

Ik woon in Garderen.... :) ;)

Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Lotschhard Bahn
 @citaat Ok Marc, dan is het al een stuk logischer :wink:
... maar volgens jouw profiel ben je nog steeds Tukker :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Erik - Dank voor je opmerkzaamheid! Woon al ruim twee jaar in Garderen en heb er nooit aan gedacht om mijn profiel te updaten. Dat is nu inmiddels gebeurt. Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedendag allen- Hierbij weer een paar foto's. De platen waarop (veel later) Val di Gardola zal ontstaan zijn grotendeels gelegd. Dit gaf mij de gelegenheid om mijn tafels op te ruimen (laatste foto) waarop ik dan een fatsoenlijke 'commando post' kan inrichten en waarboven het station Göschenen zal verschijnen (hoop dat de ruwbouw rond de kerst kan starten) als het laatste deel van de Noordelijke helling vanaf Blausee klaar is. Op de plek bestemd voor Val di Gardola heb ik nu mijn materialen en gereedschappen gestald.

Mvg,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Wim H0
gast

Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 27 oktober 2020, 10:29:41

... maar volgens jouw profiel ben je nog steeds Tukker :roll:

Groeten,

Erik.

Wat was het spreekwoord ook alweer eens een Tukker altijd een Tukker.  :thumbup: :) :)

Citaat van: marc-lin op maandag 26 oktober 2020, 21:11:13

Dank voor je bericht Wim.

Als dat toch gebeurt zal ik dat hier eerlijk opbiechten.

Groet,
Marc


Das niet de bedoeling dat er iets gebeurd komt wel goe bij jou. :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
 @citaat
Hi Erik - Dat klopt maar ik was al geen Tukker (geboren in Zuid Holland) en slechts een aantal jaren in Twente gewoond. Prachtig wonen en met veel plezier daar gezeten.

Edit Looney Tunes: citaat gerepareerd
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Na de opruimactie van de afgelopen dagen heb ik vanavond mijn 'commandopost' verder opgebouwd. Naast de PC met twee schermen ook twee extra ESU boosters. Nu het besturingssysteem installeren en dan programmeren...dat zal nog wel wat tijd gaan kosten...
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hey allemaal - Dit weekend gewerkt aan de tweede spiraal. Deze spiraal brengt de baan naar niveau drie van de noordelijke helling om dan door te stijgen tot Göschenen. De spiraal is nog niet af. Moest ook de sporen naar Val di Gardola onder de spiraal aanleggen (althans de houten platen waar de rails op moeten komen).  Op de eerste foto staat de op maat gezaagde spiraal klaar voor demontage. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Vorderingen spiraal 2 en foto staande in de spiraal met overzicht van de noordelijke helling.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Had vandaag wat extra tijd...de tweede spiraal is 'af'...dwz heeft zijn hoogste punt bereikt. Vanaf hier rechtstreeks naar Göschenen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Laatste dagen druk bezig met het bowuen van de brug die op het derde niveau van de noordelijke helling komt. Het moet een beetje gaan lijken op de Kerstellenbach brücke maar in mijn geval is de oude visbuikbrug vervangen door een stalen vakwerkbrug. Op de foto's de bouwstadia. De brug bestaat uit twee delen van beide 55cm lang en is uiteraard dubbelsporig. De laatste Foto geeft aan waar de brug ongeveer begint. De blauwe cirkel is het einde van de tweede spiraal. Hierkomt de trein de tunnel uit en gaat dan over de "Kerstellenback brücke" richting Göschenen.
Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Tsjonge, wat een voorraad ligt er klaar! En dan ook nog "eventjes" een brug erbij bouwen! Jij weet van aanpakken. Dat mag ook wel, omdat die brug op een 'hoge' plaats komt te liggen. zelfs een begin van de bovenleiding staat gereed. Ja, ja, dat ziet er werkelijk uitstekend uit. Maar zo hebben wij jou wel leren kennen. Snelheid is in de modelbouw niet altijd van belang, maar bij jou maakt dat niet uit, omdat jij .......
Hoedje af voor alles wat jij al gedaan hebt en nog gaat ondernemen! Verbluffend staaltje werk, Marc!
Suk6 met alles wat nog te doen staat.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
De Kerstelenbach (look a like) brug ligt op zijn plekje. De pijler is nog een tijdelijke constructie, de oplegging (rollagers etc) moeten nog worden aangebracht maar we zijn weer een stapje verder. Het is even rustig geweest door wat werkzaamheden aan het huis maar we kunnen weer verder. Lig nog op schema om in December met de bouw van Göschenen te beginnen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2015

offline
Re: Lotschhard Bahn
Blijven altijd mooi die vakwerkbruggen.

Vooral met een wat grotere overspanning zoals deze.

MvG,

Timaximus
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond allen - Hoop dat het weekend tot nog toe goed is verlopen. Ben begonnen met de voorbereidingen voor station Göschenen. Eerst alles precies uitleggen (noordelijke deel) om exact te bepalen hoe de platen gezaagd moeten worden. Ik denk dat ik volgend weekend met de draagconstructie ga beginnen. Groeten Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2015

offline
Re: Lotschhard Bahn
Ik blijf je beschikbare ruimte fantastisch vinden. FF een plaat van dit formaat neerleggen om af te tekenen en dan nog kan je twee aan twee er omheen lopen.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Verder met Göschenen...uitzagen, kurk erop en de rails terug. Uitsparingen maken voor de servo aandrijvingen erts. Ik bouw het in delen en wil het meteen ballasten, bovenleiding en seinen plaatsen etc voor ik het in de baan leg. Wordt een drukke Kerst... :D
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Wat een tempo! Wat een vorderingen! Wat een planning! Ja, jij houdt de snelheid er wel in. Dat mogen we heel graag zien.
Heel veel suk6 met jouw "Göschenen"! Dank voor de foto's.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond allen - Weer even een kleine update. In tegenstelling tot mijn eerdere plannen om alles eerst op te bouwen en dan te plaatsen heb ik toch voor een andere aanpak gekozen. Zoals te zien heb ik de draagconstructie gebouwd waar Göschenen op komt te rusten. Ik heb direct geprobeerd om de in aanbouw zijnde platen te plaatsen om te passen. Het koppelen van de eerste twee platen was zo lastig dat ik besloten heb om ze toch maar te laten liggen en ze ter plekke (in de baan) verder op- en af te bouwen. Prettige avond, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Nog een tweetal foto's met de laatste stand van zaken...op de eerste foto is de aansluiting van de noordelijke helling bij de inrij sectie van Göschenen te zien en bijna aangesloten. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedemorgen - Gisteren de stroomaansluitingen, boosterscheidingen en melders aangesloten voor het traject van Blausee naar Göschenen. De treinen kunnen nu over de hele noordelijke helling tot aan (de in rijwissels) van Göschenen rijden.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2016

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc,

Als CH liefhebber kijk vol bewondering mee.
Magneprachtig allemaal.

Jos
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2015

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooi zo die dubbeltractie met lange staart.

MvG,

Timaximus
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Ook bij mij schieten woorden tekort. Man, man, wat wordt dat heerlijk om al die mooie Zwitserse treinstellen op die lange trajecten te zien rijden. Alles is geweldig om naar te kijken. Ja, nu is de scenery er nog niet! Dus: dat wordt "smullen" als dat er allemaal is gemonteerd en gemaakt.
Jij bent weer een fase nader tot het eindpunt. Jij hebt er tot nu toe al heel wat uurtjes aan mogen besteden. Geweldig zo!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc.

Zeer fraaie beelden van Zwitsers materieel. En door de lengte van het traject komen deze lange treinen ook mooi tot hun recht :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

Wederom je update met veel plezier bekeken.
Schitterende slepen staan er klaar om straks over de trajecten te gaan rijden.
Kijk nu alweer uit naar de volgende update.

Groet Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Slecht weer vandaag dus een mooie dag om weer het een en ander te doen. Bezig geweest met de zuidelijke kant van Göschenen en het tunnelportaal (provisorisch) van de Gotthardtunnel. Tenslotte nog een foto van mijn Roco TEE met een Re 4/4-II. Prettig weekend & groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Filmpje van een ROLA op de Lotschhardbahn start op tweede niveau en stop net over de brug op niveau 3.

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Complimenten voor het samenstellen van jouw filmpje. Ziet er heel natuurlijk en indrukwekkend uit, vooral wat de modelbaan betreft. Snelheid is ook niet te snel. Dank daarvoor en ik zit natuurlijk weer klaar voor het volgende projekt. Laat het maar komen, zou ik zeggen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Weer een leuk filmpje.
Ga je nog iets aan dat hout doen wat op de muur zit voordat je er niet meer bij kan ?

groet
Harald
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2016

online
Re: Lotschhard Bahn
Het werktempo blijft mij verbazen. En dan ook nog tijd om te filmen dat het allemaal prima rijdt...
Complimenten!
En blijf ons vooral verrassen.

Groet,

Peter
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank voor de reacties.

Hi Harald - Zeker. Ik heb inmiddels de eerste achtergrond klaarliggen. Deze eerste komt achter Blausee. Een deel van het hout verdijwnt achter de bergen en de ichtbare delen worden met achtergrond foto's afgewerkt. Ik ben nog opzoek naar een foto voor de achtergrond van Göschenen. Liefst met het dorp in een Panorama foto maar die zijn niet eenvoudig te vinden (althans ik heb hem nog niet gevonden). Als ik niets vind wordt het waarschijnlijk blauw (lucht).

Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Marc,

Of (in de toekomst) een vakantie plannen en daar zelf foto's maken.    ;)

groet
Harald
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lotschhard Bahn
Voor een Panorama foto van Goschenen moet je een berg helling op.
Aangezien dit geen doorgaand pad is en de helling vrij stijl komen daar niet veel mensen.

Ik ben zelf een keer omlaag gelopen om daar wat foto's te nemen. Oa voor Harald & Alex Maar door de begroeiing is het pad wat naar de ski piste loopt vanaf de tunnel ingang ongeschikt. ( een stuk links naast de ingang om precies te zijn.)
Ze waren op het stuk wat wel zicht heeft stenen aan het ruimen Maar daar mocht ik dus niet in.

Marc mocht je deze foto's willen stuur dan even een mailadres per PB

Mvg Robin
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Göschenen is bereikbaar! De treinen rijden nu tot de ingang van de Gotthardtunnel. Nu bezig om de bedrading fatsoenlijk aan te sluiten en daarna de decoders voor wissels en terugmelders aansluiten.

Om dit moment te vieren zijn er een aantal museumstoomloks ingezet  :)

Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: marc-lin op zondag 20 december 2020, 19:48:28
Göschenen is bereikbaar!

Marc,

Gefeliciteerd met dit heugelijke feit.
En je foto's zijn weer schitterend om naar te kijken. :)

Groet Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2015

offline
Re: Lotschhard Bahn
Ga dit ook blijven volgen , ziet er allemaal zeer goed uit tot hiertoe , en die ruimte en ook netjes afgewerkt. Super.
Alleen had ik (persoonlijke mening) niet voor een uitstapje richting Gotthard gekozen , maar op de BLS gebleven en begonnen met Blausee richting Kandersteg/Goppenstein en zo verder naar Brig.
Voor het rollend materieel moet je het niet doen , tegenwoordig rijdt toch alles door elkaar op beide Alpen assen.

Maar dit doet zeker geen afbreuk aan je modelbaan. :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Gefeliciteerd met deze mijlpaal, zeker een reden om wat mooi materiaal op de rails te zetten. Dat er nog maar vele mogen volgen. Ik kan je tempo niet bijhouden, maar dat hoeft ook niet. Het is een hobby en geen aangenomen werk. Ik ben nu ook bezig met de bedrading en bezetmelders. Niet het leukste werk, maar het hoort er bij. Als het dan allemaal is aangesloten en het werkt, geeft dat ook weer voldoening.

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank weer voor alle reacties. Vandaag (heb nu vakantie) gestart met de bouw van het zuidelijke deel. De foto's geven de opbouw van de schaduwstations weer in een pril stadium. De bedoeling is dat er drie boven elkaar komen te liggen. De bovenste een kopstation voor treinstellen en keertreinen, dan op het middelste niveau een doorgangsstation. Deze twee zijn voor SBB materieel. Daaronder een FS doorgangs(-schaduw)station.