Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

10 wissels op 9e module

Gestart door mphoi zondag 07 juni 2020, 14:21:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Flankdekking 1

Beide delen van Engels wissel 15B/17A maken onderdeel uit van een overloopwisselpaar. In dit geval gaat het om de wisselparen 15A/B en 17A/B. Flankdekking houdt in dat een wisselpaar steeds eenzelfde toestand heeft. De twee toestanden bij flankdekking zijn:
1. beide A/B-wissels staan op rechtuit;
2. beide A/B-wissels staan op afbuigen.
In de rechtuit-stand is het daardoor niet mogelijk dat twee treinen op de parallelsporen elkaar kunnen raken als één van beide treinen onverhoopt te ver door zou rijden.

-- Een dergelijke beveiliging ontbrak in Zwolle. Daardoor ontstond er op 29 mei 2009 een flankbotsing tussen een goederentrein en een personentrein.
Beide treinen reden daarbij over een Engels wissel (79B/81A). Toen ik het nieuws daarover hoorde, had ik al een soort voorgevoel dat sein 66 wel eens de 'oorzaak' kon zijn. Dat bleek te kloppen.


Door een te korte (dwerg)seinafstand (60 m i.p.v. minimaal ca. 400 m) was de goederentrein een rood sein (66) gepasseerd. Zoiets was al 10 keer eerder voorgekomen.

ProRail kon die situatie bij de rechter niet goed uitleggen. Mede daardoor is de machinist van de goederentrein vrijgesproken. De situatie is inmiddels aangepast. Snuffel maar eens bij sporenplan.nl --
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Piekvermogen

In verband met hedendaagse en toekomstige energie-beperkende maatregels, moet in dat verband ook gekeken worden naar het afvlakken van piekmomenten in de energievraag.

Dit soort zaken kun je natuurlijk ook op de modelbaan van toepassing laten zijn. Vooral het afvlakken van piekmomenten kan interessant zijn voor het maximaal gevraagde vermogen aan de voedingstransformator. Dat is dan ook nog eens voordelig voor de portemonnee.

Daarom schakel ik een wisselpaar A/B niet tegelijkertijd, maar na elkaar. Het maakt daarbij niet uit of je het A-wissel of het B-wissel als eerste laat schakelen.

Dit soort overwegingen heb ik al bij Engels wissel 15B/17A toegepast. Dat wordt nu uitgebreid met de wissels 15A en 17B. Zie het bijbehorende tijdvolgordediagram.

Het Engels wissel heeft twee aandrijvingen: 15B en 17A. Die laat ik na elkaar schakelen met een pauze van 5,12 s (tijd tussen a en b). Die tijd heb ik zo'n beetje vastgesteld uit een omlooptijd van de servomotor van ca. 3,5 s en een Auto Suspend (= nalooptijd van de aansturing) van 1,5 s.

Wissel 15A kan daardoor ca. 1,5 + 5,12 s = ca. 7,68 s na de eindstand van wissel 15B (c) gaan omlopen. Zoiets geldt ook voor wissel 17B na de eindstand van wissel 17A (e).
Wissel 15A laat ik eerder schakelen dan wissel 17B omdat wissel 15A in een hoofdspoor ligt.
Re: 10 wissels op 9e module
Citaat van: mphoi op zondag 18 oktober 2020, 15:43:02
Piekvermogen
...
Dat is dan ook nog eens voordelig voor de portemonnee.
...

Ik vraag me serieus af wat al deze berekeningen nu werkelijk in harde euros opleverd.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Vooraf maak je een berekening van het minimaal vereiste vermogen. Daar doe je b.v. 20 % bij, want je weet maar nooit.
CiteerIk vraag me serieus af wat al deze berekeningen nu werkelijk in harde euros opleverd.
Dat hangt af van het prijsverschil tussen een transformator met een vermogen van b.v. 60 VA en een van b.v. 40 VA. Zoiets kun je bij je eigen leverancier uitzoeken. Bij de mijne was dat eertijds € 5,--.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Aansturing van het overloopwissel

De aansturingen van de wissels 15A en 17B zijn bij de eindcontacten van de wisseldelen 15B en 17A opgenomen.

Als voorbeeld een schermafdruk van het rechtuit-contact (Pin 18) van wissel 15B:
M15B+. (+ = rechtuit)

Aspect 1 is de Aan-stand van de eindschakelaar. De wachttijd (Wait) staat bij Instructie 1 (# 1) en duurt 7,68 s. De opschriften boven de kolommen krijg je te zien door even op b.v. de 6 bij de spronginstructie (Jump) te klikken. De sprong (Jump) bij #2 is naar de pin die 6 nummers verder is: 18 + 6 = 24. (P.O. = Pin Offset)

Met de 0 (nul) direct rechts van de 6 wordt Aspect 0 (nul) en met de 2e 0 (nul) wordt Instructie 0 (# nul) van de servo-motor aangestuurd: rechtuit. Zie schermafdruk van de aansturing van servo-motor van M15A Recht op Pin 24.

Op een soortgelijke wijze worden de andere wisselstanden (15A Krom, 17B Recht en 17B Krom) aangestuurd.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Wisselinstellingen in iTrain

Bij het instellen van rijwegen spelen wissels en juiste wisselstanden een heel belangrijke rol. Op mijn modelbaan worden wissels door middel van een Poortnummer aangestuurd. Zoiets geldt ook voor eindschakelaars van die wisselstanden.

Zoals ik het nu overzie, moet ik extra aandacht besteden aan de overloopwissels (A/B-wissels). Als voorbeeld neem ik het wisselpaar 17A/17B.

De aansturing van wissel 17A kan normaal verlopen. Wissel 17B volgt gewoon. Er zijn echter ook rijwegen waarbij (normaal gesproken) alleen wissel 17B wordt aangestuurd.
Daarom geef ik wissel 17B het Poortnummer van wissel 17A. Want wissel 17B volgt gewoon.

Bij enkelvoudige wissels komen de eigen eindschakelaars van die wissels in aanmerking. Maar bij de overloopwissels (A/B-wissels) behoren ook de wisselstanden van de flankbeveiliging een rol te spelen. Aangezien de eindstand van het A-wissel een aansturing is voor het B-wissel, is pas aan het eind van het omleggen van het B-wissel bekend of de omlegging van het wisselpaar (A/B-wissels) geslaagd is. Daarom moeten de eindcontacten van het B-wissel in het baanplan bij beide wissels ingevoerd worden.

Dus bij overloopwissels (A/B-wissels) bij beide wissels:
1. aansturing via het A-wissel;
2. terugmelding via het B-wissel.

Dat ga ik deze week invoeren en testen.....
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Wisseltest in iTrain

De wisseltest in iTrain bracht aan het licht dat ik als hoofdrichting (rechtuit) de lijn BD had aangenomen. -- De stip duidt in de Schakelbordeditor de A-positie aan. -- Maar iTrain stelt AC als hoofdrichting in. Het gevolg is dat de oorspronkelijke Aspecten (+A3-W-AC) bij de wisselstanden andersom (+A3-W-BD) ingevuld moeten worden.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
(aangepaste tekst / de bijlagen zijn vervallen)

Daarnaast bleek dat iTrain meteen het 2e deel van het Engels wissel gaat aansturen. Dat werd veroorzaakt doordat ik de aansturing van wissel 17B had verplaatst naar wissel 17A.

Een betere oplossing is om de aansturing van wissel 17B te laten verlopen via de aspecten 2 en 3 bij het Engels wissel (15B/17A). Want vanaf dat punt start de vertragingstijd van de aansturing van wissel 17A.

P.S. Morgen verwacht ik de laatste weerstandsbanken te ontvangen. Die zijn voor de eindschakelaars van de andere diagonale wisselstraat bestemd. Dan kan ik de andere twee Engelse wissels ook gaan instellen en met name controleren.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Hallo Gerrit,

Spijtig dat je afhaakt. Ik heb daar begrip voor. Dat komt mede omdat ik een bepaalde filosofie heb over de doorsnee-3-rail-rijder. Die filosofie houd ik voor mijzelf. Momenteel doe ik daar oriënterend onderzoek naar.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Hallo Gerrit,

Mede naar aanleiding van jouw opmerking heb ik de alternatieve aansturing van wissel 17B heroverwogen. Daarbij bleek het (ingewikkelde) verplaatsen van tijdvertragingen overbodig. Zie bijdrage #57.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2012

offline
Re: 10 wissels op 9e module
de doorsnee 3-railer zal niet veel verschillen van de doorsnee 2-railer ;) ;


mvg,
Michel




Re: 10 wissels op 9e module
Citaat van: mphoi op dinsdag 20 oktober 2020, 15:36:53
...
Ik heb daar begrip voor. Dat komt mede omdat ik een bepaalde filosofie heb over de doorsnee-3-rail-rijder. Die filosofie houd ik voor mijzelf. Momenteel doe ik daar oriënterend onderzoek naar.
...

Laat maar weten of je hulp nodig hebt bij dat onderzoek.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: 10 wissels op 9e module
Beste Martin,

Als je hulp nodig hebt voor je onderzoek, dan hoor ik het wel.

Groet, Anne W
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Citaat van: ramdani op woensdag 21 oktober 2020, 16:54:43de doorsnee 3-railer zal niet veel verschillen van de doorsnee 2-railer
In België wellicht niet, maar in Nederland en vooral in Duitsland zie ik grote verschillen in technische kennis en mogelijkheden tussen beide groepen. Bij 2-railers zie ik meer fijnproevers.

Vandaag (eh .. gisteren) ben ik daar een stuk verder mee gekomen. Ik heb een analoge Märklin-modelbaan met M-rails bewonderd die geheel automatisch reed d.m.v. schakelrails zoals die bij de overweg zitten. Er waren tevens diverse omschakelrelais van Viessmann toegepast.

Het aanbod van Maarten en Anne houd ik in beraad.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Citaat van: mphoi op maandag 19 oktober 2020, 21:27:02Een betere oplossing is om de aansturing van wissel 17B te laten verlopen via de aspecten 2 en 3 bij het Engels wissel (15B/17A).
Dat bleek niet zonder slag of stoot te gaan. Ik was namelijk vergeten om de eindschakelaars van wissel 17B ook naar de aspecten 2 en 3 te verplaatsen. Maar eer dat je daar achter bent, ben je zo maar ruim een half uur verder met allerlei (verkeerde) mogelijkheden aan het uitzoeken en testen.
Re: 10 wissels op 9e module
Citaat van: Zilte op donderdag 22 oktober 2020, 07:18:35

Daarbij denk ik dan (en dat is ook een oordeel), waarom zit Martin Hornis dan hier ook op het 3-railforum, als hij in hart en nieren een 2-railer is? Hou het dan bij je topics op het Benelux.


Martin is 3railer: hij rijdt rondjes op een K-rail zolderbaan.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

staal, diesel en stookolie......

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Gerrit,

Dit optische precisie-instrument kan je een hoop ellende besparen  8) :D :o)

0.99 euro bij de ACT...  >:-D

Grtz
Dirk
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Citaat van: Zilte op donderdag 22 oktober 2020, 07:18:35a) Het geeft namelijk een oordeel weer over een - in mijn ogen - basaal iets, namelijk 'plezier hebben in je hobby'.t dit dan in mij opkomt, want er moet ruimte en plaats zijn voor iedereen.
b) Martin, ik zou het kunnen waarderen als jij deze gedachte ook zou willen omarmen.
a) Je denkt dat het mijn oordeel is, maar dat is gelukkig niet zo. Ik stel dat soort zaken zo objectief mogelijk vast.
b) Die gedachte van jou omarm ik altijd.

Bij het beschrijven van mijn vorderingen met deze 9e module probeer ik rekening te houden met de mogelijkheden en onmogelijkheden van de lezers. De afweging van de manier van beschrijven is daarbij zodanig dat een beschrijving te begrijpen is voor de doorsnee lezer/3-railer. Dat lukt met sommige delen van de opbouw van deze module beter dan met andere delen.

Daarom was ik blij met jouw opmerking in bijdrage #58. Daardoor heb ik de tekst in bijdrage #57 aangepast. Op een gegeven moment zijn er helaas grenzen aan de mogelijkheden om iets voor iedereen begrijpelijk te beschrijven. Niet iedereen heeft affiniteit met besturingstechniek en energietechniek. En met alles wat daarbij komt kijken.

In de komende 30 jaar zullen we daar vooral in de maatschappij rondom ons heen mee te maken krijgen. Ik probeer dat in het klein op de modelbaan nu al toe te passen. Tot nu toe lukt dat aardig. Af en toe zorgt dat voor problemen. Dat noemen we tegenwoordig uitdagingen. Die uitdagingen ga ik graag aan. Tot nu toe is alles nog gelukt. Maar dat kost af en toe wel ene uren denk- en testwerk.

Dit soort uitdagingen kom ik niet alleen tegen bij het instellen van de schakelvolgorde van deze vier wissels. Eerder kwam ik dat soort perikelen tegen bij het kruiswissel (= 4 wissels met een kruising). Aan de bovenkant in het horizontaal baantraject betrof het twee Engelse wissels en aan de onderkant twee gewone wissels. Door onvolledige (= misleidende) informatie over de lengte-afwijking van de afgebogen stand van een slank Engels K-wissel ten opzichte van de afgebogen stand van een gewoon slank K-wissel heb ik menig uurtje besteed om de juiste info zichtbaar te krijgen. Daar is op een ander deel van het forum al het een en ander geschreven. Dat heb ik hier dus maar niet herhaald. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=3967.msg46375#msg46375

De conclusie van mijn kant is dat de boogstraal van Engels wissel 2275 geen 902,4 mm is, maar 888,45 mm. De kruising komt van Weichen-Walter.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2012

offline
Re: 10 wissels op 9e module
 @citaat2 misschien was het jou nog niet bekend,maar Martin is een van de helpers op het iTrainforum;hij omarmt daar heel veel de situatie van andere modelspoorders,
en daarvoor verdient hij van mij een heel dikke  :thumbup:  ;


mvg,
Michel



Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Wisselstraat-diagonaal: linksboven naar rechtsonder

De voorgaande delen komen in dit deel allemaal tezamen:
a)   Flankdekking
b)   Piekvermogen
c)   Aansturing van het overloopwissel
d)   Wisselinstellingen in iTrain
e)   Wisseltest in iTrain

De hoofdrijwegen moeten het snelst ingesteld kunnen worden. In dit geval zijn dat de sporen 1 en 2. Daarbij wordt er van uitgegaan dat wissel 19 maar af en toe bediend wordt. Daardoor wordt wissel 19 als laatste in het tijdvolgordediagram geplaatst.

In spoor 1 blijft dan wissel 13B als enige over. In spoor 2 is dat Engels wissel 9B/13A. De eerste combinatie is daardoor 13A met 13B. Dit zijn in feite overloopwissels met een flankdekking. Het Engels wissel wordt door iTrain als één geheel gezien. Het gevolg is dat ik gemakshalve wissel 13A als uitgangspunt neem.

Wissel (13A) stuur ik daarom als eerste aan. De eindcontacten van dat wissel sturen wissel 13B aan. Maar omdat de nabekrachtingingstijd bij Auto suspend ca. 1,5 s is, zet ik er een wachttijd (Wait) van 2x1,28 = 2,56 s tussen. Bij wissel 13B zet ik het adres van wissel 13A. Want via wissel 13A wordt wissel 13B aangestuurd.

Om te controleren of de wissels in de juiste stand liggen, vul ik bij iTrain bij zowel 13A als bij 13B dezelfde eindcontacten in: 13B+ (= rechtuit) en 13B- (= afgebogen).

Als beide wissels omgelegd zijn, kan een volgend wissel in de juiste stand gelegd worden. Dat wordt dan wissel 9B. Want die is nog overgebleven uit het lijstje van: 13B, 13A en 9B. Inmiddels is er ca. 10 s verstreken sinds wissel 13A werd aangestuurd. Daardoor moet bij het begin van de aansturing van wissel 9B er een wachttijd (Wait) worden tussen gevoegd. Ik neem daar 10x1,28 = 12,8 s voor.

Bij de overloopwissels 9A en 9B maak ik de aansturing andersom. Dus eerst wissel 9B, want die ligt in een hoofdspoor. Wissel 9A stuur ik dan aan via de eindcontacten van wissel 9B.

De controle van de eindstanden in iTrain doe ik met de eindcontacten van wissel 9A. Want dat wissel wordt als 2e bediend. De betreffende eindcontacten zijn: 9A+ (= rechtuit) en 9A- (= afgebogen).

Daarna worden de wissels 11, 7 en 19 in de juiste stand gebracht. Deze wissels hebben een wachttijd (Wait) van resp. 20, 25 en 30x1,28 s = 25,6, 32 en 38,4 s.

Het programmeren van de OC32 en het instellen van de eindcontacten in iTrain is nog een aardig klusje. Ook het controleren van het een en ander zal wat tijd vergen. Het houdt mij van de straat.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Testen van wissels

Helaas bleek de wachttijd bij wissel 11 niet te voldoen. Welke waarde ik ook maar invulde, na de wachttijd gebeurde er niets. Zonder wachttijd werkt dat wissel wel. Daardoor wordt dat nu de instelling van wissel 11. De nieuwe tijdvolgordediagrammen staan hieronder. De w10\2 betekent dat 10 x 8² x 0,02 s gewacht wordt. De onderstreepte 2's behoren bij elkaar. De wachttijd is in feite 10 x 64 x 0,02 = 10 x 1,28 s = 12,8 s. Elk wissel krijgt in feite 5 x 1,28 = 6,4 s om omgelegd te worden. Alleen de wissels 13A en 17 van de eerste groep gaan tegelijkertijd.

Twee defecte analoge servomotoren zijn vervangen door digitale versies. Daarin zijn de tandwielen van metaal in plaats van plastic. Het gevolg is dat de wissels gelijkmatiger omlopen. Bij een volgende bestelling laat ik er nog een stuk of vier meekomen. Als die ook goed bevallen, dan ga ik op termijn over op de digitale versie met metalen tandwielen.

Ook bij de wisselstraat aan de andere kant van het station zie ik een verloop bij de instelling van de analoge servomotoren.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Testen van seinen 1

Het testen van de seinlampen ging goed. Alleen één led wilde niet branden. Dat kwam door een slechte soldering van een weerstand op een weerstandsbord. Daarnaast is de eerste test in feite een statische test. Dat betekent of alles werkt als het vanuit iTrain handmatig wordt aangestuurd.

Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Testen van seinen 2

De tweede test is een dynamische test. Dat wil zeggen dat er een rijweg wordt ingesteld. En dat dan wordt gekeken of de bijbehorende seinbeelden getoond worden. En als de trein voorbijgereden is, dan moet het sein weer rood tonen.

Dat laatste ging maar gedeeltelijk goed. Er wordt steeds aan de algemene eis voldaan dat als de trein het volgende blok binnenrijdt dat dan het voorbijgereden sein rood gaat tonen. Maar bij een wisselstraat sluiten de blokken niet direct op elkaar aan. Daardoor duurt het enige tijd voordat het voorbijgereden sein rood gaat tonen.

Bij NS/ProRail gaat dat bij de lichtseinen veel sneller. Zodra het sein voorbijgereden wordt, gaat het sein op rood. Dat betekent dat de eerste (wissel)bezetmelder na het sein het sein op rood behoort te zetten. In iTrain is dat nog niet geregeld. Dat komt waarschijnlijk omdat in iTrain er geen verplichting is om wisselbezetmelders te gebruiken.

Om het eerder op rood zetten van het sein toch voor elkaar te krijgen, heb ik van alles binnen iTrain geprobeerd. Het lukte wel om het sein op rood te zetten, maar dan staat de trein meteen stil. En lijkt mij niet de bedoeling/oplossing.

Daarom heb ik naar een oplossing gezocht die buiten iTrain om gaat. In dit geval heb ik de oplossing gevonden in de mogelijkheden van de OC32. Het gaat daarbij om een sprongopdracht (Jump) van de wisselbezetmelder naar de rood-opdracht van het sein. Zoiets gaat echt buiten iTrain om. Dat betekent dat het sein wel rood gaat tonen maar op het schakelbord op het scherm nog niet.

1. De eenvoudigste situatie is dat zowel de wisselbezetmelder als het sein op dezelfde OC32 zijn aangesloten. Bij module 6 is dat drie keer het geval. Onder de reeds aanwezige Feedback wordt een instructie toegevoegd. Het betreft een sprong (Jump) naar de plek waar het sein op rood gezet wordt. Wisselbezetmelder Y9AT zet via de Jump -14 1 0 sein 16 op rood. De -14 is berekend vanuit de Pin van Y9AT: 22. Er moet gesprongen worden naar Pin 8.

Wisselbezetmelder Y7T moet eigenlijk 2 seinen op rood zetten. Maar dat kan niet in één keer. Daartoe zet Y7T alleen sein 12 op rood. Sein 12 op zijn beurt zet sein 14 op rood.

A = Aspect
# = Instructienummer
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
2. De wisselbezetmelders bij de andere drie seinen zijn op een andere OC32 dan die van de seinen aangesloten. Een sprongopdracht buiten de eigen module is helaas (nog) niet mogelijk. Dus moet je eerst op de één of andere manier een aansluiting regelen naar de module van de seinen. Daartoe heb je één of meerdere vrije Pinnen op die module nodig.

Bij zo'n vrije Pin moet je nog kijken of die geschikt is om als ingang of als uitgang te gebruiken is.

2a. Bij gebruik als ingang leg je een extra draad van de oorspronkelijke bezetmelder naar de nieuwe Pin. (In feite was die bezetmelder op de verkeerde OC32 aangesloten.) De verdere afhandeling van de sprongopdracht (Jump) verloopt als bij punt 1.

2b. Bij gebruik als uitgang kun je daar een dummy-relais op aansluiten. Dus geen echt relais. Je behoeft dan geen extra verbindingsdraad te leggen. Wel zo gemakkelijk. In iTrain maak je dat extra relais aan. En je geeft hem een adres in de OC32 waar het sein op aangesloten is. Met behulp van een dubbele Actie in iTrain stuur je dat relais aan met de wisselbezetmelder: één Actie om het relais in te schakelen en één Actie om het relais uit te schakelen. In de OC32 zet je bij dat relais een sprongopdracht (Jump) naar de rood-positie van het sein. Dat heb ik bij de seinen 18, 20 en 24 afzonderlijk toegepast.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Testen van seinen 3

In versie 5 van iTrain zijn de seinbeelden van NL-lichtseinen meer in overeenstemming met de snelheden over de wissels gebracht. De snelheid over een wissel kan nu in stappen van 10 km/h worden opgegeven. Dat wordt dan vertaald naar het juiste getal in de cijferbak. De snelheid van de trein wordt daarop aangepast.

Ook het seinbeeld dat twee blokken vóór een kort blok wordt getoond, is daarbij meegenomen. Daarnaast wordt aan het eind van een blok(kenreeks) dat buiten dienst is in het sein Rood knipper getoond.

Het gevolg is dat ik nu 36 Acties minder heb in versie 5 ten opzichte van versie 4 van iTrain.

De seinbeelden zijn nu volgens het grote voorbeeld. Dat geldt voor de doorgaande hoofdsporen, maar voor de zijsporen alleen als daar gestopt wordt. Maar ook alleen als vanaf een opstelspoor op een hoofdspoor in het station gestopt wordt.

Daardoor zijn er drie soorten aanpassingen nodig.

1.   Twee seinen (H2 en H4) die nu Geel + 4 tonen, moeten Groen knipper tonen, want:
a.   het vorige sein (H610) toont al Geel + 4 wegens de route langs tegensein H10;
b.   in het volgende blok mag (naar rechts) met maximaal 40 km/h gereden worden;
c.   het dwergsein aan het eind van het volgende blok staat op veilig: Geel.

2.   Twee seinen (H22 en H24) die nu Geel + 8 tonen, moeten Groen knipper tonen, want:
a.   het vorige sein (H604) toont al Geel + 4;
b.   er volgt een wissel (M11/9A) die met maximaal 40 km/h gepasseerd mag worden;
c.   na dat vorige sein (H604) kan geen hogere snelheid worden toegestaan, want tussen die seinen (H604 en H24) liggen geen wissels;
d.   het sein (H10) aan het eind van het volgende blok staat op veilig: Geel + 8.

3.   Twee dwergseinen (H26 en H28) die nu Groen tonen, moeten Geel tonen, want:
a.   het volgende sein (H6) toont Groen knipper + 8;
b.   in het volgende blok mag niet met de maximum snelheid (140 km/h) gereden worden;
c.   in principe mag er met maximaal 80 km/h gereden worden, maar dat kan een dwergsein niet tonen, dus wordt het Geel.

ad 3c) De snelheid in dat volgende blok moet ook omlaag gebracht worden van 80 naar 40 km/h, want dat betekent Geel (in het dwergsein).

De aanpassingen worden door middel van Acties in iTrain uitgevoerd.

P.S. Op de schermbeelden tonen de seinen H4 resp. H24 Groen, maar in werkelijkheid is dat Groen knipper.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Flankdekking 2

De A/B-wissels verzorgen onderling een flankdekking. De flankdekking ontstaat dat als één wissel in de rechtuit-stand gezet wordt dat dan het andere wissel ook in de rechtuit-stand gezet wordt.

Iets dergelijks behoort ook bij kruiswissels (= 4 wissels met een kruising) te gebeuren. Maar daar geldt een andere voorwaarde. In die situatie is het zo dat als één A/B-wisselpaar in de afgebogen stand staat, dat dan het andere A/B-wisselpaar in de rechtuit-stand gezet wordt.

Ik ga dat ook bij de tegengestelde overloopwissels 9A/B en 17A/B toepassen. In de praktijk wordt daar bij de spoorwegen van afgezien, want anders wordt het zogenaamde roest-rijden wat moeilijker.

Het komt er op neer dat als (minimaal) een wisselpaar van de ene diagonaal op afbuigend staat dat dan beide wisselparen van de andere diagonaal in de rechtuit-stand gezet worden. Op die manier wordt een zo groot mogelijke flankdekking bereikt.

In iTrain wordt dat met behulp van een tweetal Acties bereikt. Bij de ene diagonaal wordt Engels wissel 13A/9B aangestuurd en bij de andere diagonaal is dat Engels wissel 17A/15B. De bijbehorende wisselpaar-delen 9A en 13B, respectievelijk 15A en 17B gaan de mee om.

P.S. M9B- betekent dat wisselpaar 9A/B in de afgebogen stand staat. Engels wissel 17A/15B wordt dan in de horizontale stand gezet.