Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Krokodil Diddy

Gestart door PatcheTrain zaterdag 22 augustus 2020, 16:54:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: Hanzi op vrijdag 28 augustus 2020, 08:25:50
Waarom toch die angst?
Je kan beter spijt hebben van dingen die je wel hebt gedaan dan van dingen die je niet hebt gedaan.
Er zijn ook zat voorbeelden waarbij het gewoon lukt om in een paar jaar tijd een gigantische modelbaan te bouwen.

Het is geen angst, maar realisme. Ik zou het scenario waarin je rustig begint, logische onderbouwde keuzes maakt WEL doen. En ik zou het veel te onrealistisch denken NIET doen.

En waarom rij jij dan niet digitaal? Je kan beter spijt krijgen van dingen die je wel hebt gedaan dan van dingen die je niet hebt gedaan toch?
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Een nieuw begin
@citaat :offtopic: Mijn keuze is -wegens diverse redenen- om analoog te blijven rijden, ik ambieer geen digitale baan en daarom kies ik daar ook niet voor.

Patrick heeft er voor gekozen om een grote digitale baan te gaan bouwen, hij heeft hier bewust voor gekozen en laat er zelfs een schuur voor bouwen. Tijdens het bouwen zal blijken of hij al dan niet te ambitieus van start is gegaan. We gaan het zien maar voorlopig kan ik Patrick alleen maar gelijk geven op de manier waarop hij z'n droom nastreeft. 
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: Hanzi op vrijdag 28 augustus 2020, 15:05:47
@citaat :offtopic: Mijn keuze is -wegens diverse redenen- om analoog te blijven rijden, ik ambieer geen digitale baan en daarom kies ik daar ook niet voor.
En ik adviseer Patche dus ook om diverse redenen niet (direct) voor het baanplan te gaan wat hij nu bedacht heeft. Dat heeft niets te maken met spijt krijgen van iets wat je niet hebt gedaan. Dat heeft te maken met logisch redeneren en op basis daarvan keuzes maken.

Citaat van: Hanzi op vrijdag 28 augustus 2020, 15:05:47
Patrick heeft er voor gekozen om een grote digitale baan te gaan bouwen, hij heeft hier bewust voor gekozen en laat er zelfs een schuur voor bouwen. Tijdens het bouwen zal blijken of hij al dan niet te ambitieus van start is gegaan. We gaan het zien maar voorlopig kan ik Patrick alleen maar gelijk geven op de manier waarop hij z'n droom nastreeft.
De vraag is of het bewust genoeg is geweest en of Patche wel alle argumenten voor ogen heeft gehad.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Beste treinliefhebbers, ik vind het ongelooflijk hoe jullie allen in de een of de andere zin mij waarschuwen voor de valkuilen. Alvast bedankt. De toekomst zal uitmaken wie er gelijk heeft.
Wie mij kent weet dat ik het altijd groot zie, en dat is me in het leven tot nu toe al wel redelijk gelukt... Ik heb al mijn dromen waargemaakt, zowel beroepsmatig, zakelijk, privé, sportief etc...en vooral ik heb er altijd veel plezier aan beleeft, want dat was mijn rode draad...er lol in hebben. Zoals reeds gezegd had ik vroeger een baantje van 4m bij 2m. Ik had toen op een kleindere schaal moet verder zetten, maar wegens emotionele redenen (de locs uit mijn kindertijd) ben ik met HO verder gegaan. Tot op een dag dat ik iemand leerde kennen die heel de zolder van zijn huis had om zijn spoorbaan uit te bouwen... Dat was het ogenblik dat ik ben afgehaakt want het baantje van 4mx2m was niet realistisch naar mijn zin. Daar we geen kelder nog een zolder hebben in ons huis had ik geen plaats voor een "grote" baan. (Ik denk dat velen dat herkennen.) en was de passie wat geluwd. Ik had het professioneel ook heel druk en de tijd ontbrak me...
20 jaar later, is het vlammetje terug ontwaakt en de zin om aan de grote baan te beginnen is weer opgewakkerd... Corona en de lockdown hebben ervoor gezorgd dat ik achter mijn computer een tuinhuis ben gaan tekenen dat ik eerst zelf ging bouwen, maar door de omvang en de risico's voor de rug heb ik beslist om dit te laten bouwen...en dan ben ik beginnen dromen en ben gekomen tot het baanplan dat jullie kennen.
Ik heb met veel aandacht alle berichtjes gelezen en ga er zeker rekening mee houden. Eenmaal terug thuis ga ik met Wintrack opnieuw aan de slag, weliswaar met de E baan, de helixen, de draaischijf, de lift en een hoofdstation met 6 sporen. De 2221 gaan eruit en ik ga trachten de smalle wissels overal te implementeren. Het schaduwstation zal mijn leerbaan zijn... terwijl ik aan de andere kant de lift ga trachten te realiseren... ik denk dat we dan al in de zomer 2021 zullen zijn en zal vervolgens aan de volgende stappen beginnen in functie van hoe alles evolueert.
Door dit lijntje heb ik al veel goede informatie gekregen en zal minder "leergeld" moeten betalen dank zij jullie, waarvoor dank, en dan zal ik ook sneller aan mijn "nieuw begin" kunnen verder werken.
Ik hou jullie op de hoogte van de evoluties. Ondertussen lees ik verder op dit prachtige forum. Nogmaals dank om jullie passie met mij te delen...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
CiteerEn ik adviseer Patche dus ook om diverse redenen niet (direct) voor het baanplan te gaan wat hij nu bedacht heeft. Dat heeft niets te maken met spijt krijgen van iets wat je niet hebt gedaan. Dat heeft te maken met logisch redeneren en op basis daarvan keuzes maken.
Dirkkie, jij hebt de ruimte van mijn tuinhuis, wat zou jij doen? Tell me
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Dirkkie - Ik heb nog iets vergeten te schrijven. Het is heel mijn leven zo geweest dat ik altijd iets nieuw wil leren...ik ben leergierig.
Het zaag en timmerwerk, het soldeerwerk, draadjes strippen en aansluiten en mooi leggen zoals de geluidsman,  daar heb ik geen schrik van... ik wil ITrain onder de knie krijgen en die 50locs laten rijden... dat is mijn drijfveer en mijn droom. Alleen of met de hulp van anderen...
En er zijn nog zoveel dingen die ik wil leren, 3D printen bvb, het weatheren van huisjes en wagens...Ik wil leren met Arduino's te gaan werken en kan zo nog een lijstje opnoemen.... maar eerst die baan en ITrain en die 50 locs en dan zien wel wel waar ik gestrand ben... maar je kan niet weten hoe ik me nu hier in Spanje voel... werkloos, maar heb tijd om te lezen en te leren...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Een nieuw begin
Hoi Patrick,
Snap de waarschuwingen van medeforummers helemaal , maar jouw visie ook en ik ben wel blij dat je er duidelijk over hebt nagedacht en ook je eigen pad trekt.
Als ik het goed zie, ben je niet helemaal (of helemaal niet) onbekend met de modelspoorhobby, alleen nog geen ervaring met digitaal.
Volgens mij kun je je grote project en je leertraject-digitaal best combineren. En deze hobby is flexibel: lukt het niet, dan breek je af en begint opnieuw of (en daar zijn de waarschuwingen voor), je krijgt er zo de balen van dat je de gehele hobby aan de kant gooit.
Maar als je enthousiast bent kun je veel tegenslag omzetten naar positieve leermomenten.
Ik heb nog geen tips voor je ten aanzien van het ontwerp (nog onvoldoende bekeken), maar vind het interessant om te volgen, omdat de maatvoering lijkt op waar ik zelf mee bezig wil gaan.
En te oud..... och, als ik zo de gemiddelde leeftijd hier op het forum zie, valt het nog mee >:-D. Je hebt in elk geval tijd om zelf te bepalen hoeveel tijd je aan dit project gaat besteden (ik moet daar nog een jaartje of 10 op wachten....).

gr. Gertjan
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Een nieuw begin
Beste Patrick,

Nu ik je motivatie en drijfveren gelezen heb, wordt het allemaal veel duidelijker  :thumbup:
Ik lees al van het begin mee hier en mijn eerste gedachte was; "Oei, waar gaat die aan beginnen ?", maar nu denk ik, dat je vastberaden op je doel af zult gaan en ook, dat je in alle opzichten leergierig bent !
Vastberaden op je doel af.
Ik ga het lekker volgen  :P

Grtz Tony
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op vrijdag 28 augustus 2020, 16:39:37
CiteerEn ik adviseer Patche dus ook om diverse redenen niet (direct) voor het baanplan te gaan wat hij nu bedacht heeft. Dat heeft niets te maken met spijt krijgen van iets wat je niet hebt gedaan. Dat heeft te maken met logisch redeneren en op basis daarvan keuzes maken.
Dirkkie, jij hebt de ruimte van mijn tuinhuis, wat zou jij doen? Tell me

Ik heb nog geen baan. Dat komt omdat ik de ruimte niet had. Maar ik had wel veel treinen en heb er dus wel over nagedacht hoe ik mijn baan in grote lijnen zou willen indelen. Momenteel heb ik 80 treinen, allemaal jonger dan 1990, met nadruk op na 2000. Alles heeft in Nederland gereden of rijdt daar (nog). Mijn uitgangspunt was een zoveel mogelijk realistische baan met als uitgangspunten zoveel mogelijk treinen daarover heen te kunnen sturen. Dat houdt in dat ik zogenaamd hoogfrequent wil rijden.

In de opzet ben ik daarom uitgegaan van een viersporige baan naar voorbeeld van Bijlmer Arena - Utrecht. De interity's rijden dan op de buitensporen en de sprinters en goederentreinen rijden op de binnenste sporen.
Vervolgens ben ik toen het station gaan ontwerpen. Ik heb daar Utrecht Centraal als voorbeeld aangehouden. Niet al te veel wissels, maar wel altijd mogelijkheid om op meerdere sporen te kunnen aankomen. In onderstaand plaatje ben ik dus begonnen met het ontwerpen van de blauwe en rode lijnen. Ik wilde wel dat het in het station mogelijk was dat goederentreinen ongehinderd door het station kunnen. Puur als capaciteitverhoger. Kanttekening is dat dat geen eens per se nodig is.
Ik wilde ook een regionale lijn aanleggen die vanuit het hoofdstation naar de regionale plaats zou toegaan. In het hoofdstation moesten de regionale treinen de overige treinen niet hoeven hinderen. Daarom is een extra perron in het midden aangelegd, waar treinen kunnen keren. Middels een dive-under kunnen ze de rode en blauwe lijnen passeren zonder gelijkvloerse kruising. Dit is een kruising ala Breukelen.
Naast het station heb ik een rangeerterrein getekend. Daar kunnen treinen worden afgetrapt en vervolgens weer worden bijgeplaatst. Zo kan een trein met twee treinstellen, er één achter laten en vervolgens doorrijden naar het schaduwstation. De achtergebleven trein rijdt naar het rangeerterrein en wordt daar opgesteld. Vervolgens keert deze weer terug naar het perron en wacht op de trein die uit het schaduwstation komt. Deze koppelt aan en samen rijden zij verder. Dit is conform werkelijkheid.
De groene lijnen is een HSL.

Het eerste schaduwstation is het schaudwstation waar de intercity's komen te staan. De rode sporen zijn doorgaande opstelsporen, de groene zijn opstelsporen die doodlopend zijn en de blauwe zijn de doorgaande sporen. Aan het einde van het schaduwstation zijn buffersporen opgenomen. Deze sporen maken het mogelijk om elke dertig seconden een trein te laten wegrijden.
Het schaduwstation van de sprinters en goederentreinen bevindt zich één niveau lager en kent dezelfde opzet. Treinen die slechts één richting oprijden, zoals goederentreinen, komen niet op de groene sporen. Dan rijden ze zich namelijk vast.
Dit alles brengt met zich mee dat treinen in vaste stammen komen te rijden. Heel saai, zullen een aantal denken, maar heel realistisch en uiterst praktisch als je digitaal wil rijden en met treindetectie wil werken. Dit soort dingen, leer je dus door veel te lezen en een goed doordacht plan te hebben.

Zoals je ziet heb ook ik een enorm "baanplan", eerder grove conceptschets. Het aantal sporen zal waarschijnlijk veel te veel zijn voor de breedte van de baan die ik wil aanhouden, maar toen ik deze schets maakte ging het me daar niet om. Het ging me om het systeem van treinafhandeling dat ik wilde uittekenen, of het logistiek mogelijk was een vierbaans spoor aan te leggen en toch te werken met schaduwstations. Dat bracht me ook tot inzicht hoe ik om kon gaan met elke dertig seconden een trein te laten rijden dmv de bufferzone, het omgaan met doorgaande opstelsporen, kopsporen, wissels plaatsen op plekken waar ze moeten komen. Ik heb namelijk over elke wissel nagedacht waarom deze erin zou moeten komen en waarom niet. Dat geldt voor het schaduwstation, voor het hoofdstation, voor het opstelterrein en voor het regionale station.

Ik heb net een huis gekocht en heb ruimte voor een testbaan. Die ga ik, als het huis af is, dus ook rustig aan uitwerken.
In jouw geval zou ik ook zeker groot denken. Visie is belangrijk om ergens naartoe te kunnen werken. Maar zoals je ziet is mijn plan opgebouwd uit verschillende niveaus en spoorlijnen. Stel dat ik de ruimte niet heb om alles te kunnen bouwen, kan ik bijvoorbeeld de HSL laten vervallen of het rangeerterrein of allebei, enz. Wat ik dus als ik jou was zou doen is visie aanbrengen met een echt goed doordacht plan, wat in stappen is opgebouwd en wat te faseren is.
Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
Citaat van: Dirkkie_84 op vrijdag 28 augustus 2020, 20:26:47

Ik heb net een huis gekocht en heb ruimte voor een testbaan. Die ga ik, als het huis af is, dus ook rustig aan uitwerken.


Ovaaltje van 4 blokken, 2 inhaalspoortjes en een kopspoortje?

Gr, Ben.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Een nieuw begin
@citaat lijkt me wijs ;).
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Een nieuw begin
 @citaat @citaat
:D
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
CiteerIk heb net een huis gekocht en heb ruimte voor een testbaan. Die ga ik, als het huis af is, dus ook rustig aan uitwerken.
Dus Dirkkie wij hebben en beetje dezelfde ideeën... Een grote baan...een E vorm en veel locs die gaan rijden. Maar zo te zien is jouw testbaantje wel veel groter dan mijn tuinhuisje. Vraagje, heb jij vroeger al verschillende banen gehad?
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Ja, heb ik. Zowel analoog als digitaal.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 29 augustus 2020, 08:23:00
Citaat van: Dirkkie_84 op vrijdag 28 augustus 2020, 20:26:47

Ik heb net een huis gekocht en heb ruimte voor een testbaan. Die ga ik, als het huis af is, dus ook rustig aan uitwerken.


Ovaaltje van 4 blokken, 2 inhaalspoortjes en een kopspoortje?

Gr, Ben.

Rondje/ovaaltje inderdaad, wel dubbelspoor, opstelterrein in het midden, kopspoor(tjes). Nog wel even over nadenken. Huis is net af.
Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
 @citaat We zitten er klaar voor tegen die tijd. Na 10 jaar mauwen op dit forum wordt het wel eens tijd dat je wat laat zien van je kunsten. :D ;)
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Zoo inderdaad. Ik schrok er zelf van!
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een nieuw begin
Hey Patrick,

We kennen elkaar persoonlijk maar vind het wel leuk om elkaars gedachten op dit platform met elkaar te delen.
50 stellen tegelijkertijd laten bollen is technisch mogelijk doch zullen er heel wat stil staan. Dus dat zie ik niet als een obstakel.
Wat je wel moet weten is wanneer het fout loop, het een nachtmerrie is om de positie van alle stellen na te kijken in iTrain.

Dus waar je vooral de aandacht op moet zetten is ervoor zorgen dat er geen ontsporingen mogelijk zijn. Dus geen stijle hellingen, geen moeilijk wissels en geen korte bochten. Je gaat met K-rails werken, ik zou dan overal de flex rails gebruiken.
Ook je klimspiraal ga je groter moeten maken.

Als laatst, qua esthetiek, zou ik je aanraden om de S-bochten te verwijderen en deze met flex-rails heel lang en elegant laten lopen. Ook het station zou ik iets schuin zetten.

Alvast een leuk ambitieus (heel veel) meer-jaren project ;-)

Groetjes
Christian
Re: Een nieuw begin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Een nieuw begin
Buiten de tijd en moeite is er nog een factor.... namelijk geld. Van wat ik hier zie (bovenstaande tekening) kun je een leuke nieuwe auto kopen.
Er wordt vaak aan een plan getornd wanneer de ruimte tegen blijkt te vallen, maar het budget is in gedachte vaak eindeloos...
Maak eens een globale berekening van het railmateriaal wat nog aangeschaft moet worden, neem de nieuwprijs haal daar 30% vanaf. Tel daarbij globaal wat wisselaandrijvingen, terugmelders en transformators boosters bij op en ik denk dat je schrikt.
Uiteraard kan ik niet in je beurs kijken maar baseer de uitspraken op wat ik zie hier op het forum en in mijn omgeving van personen die een baan bouwen.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Chris -  Bedankt voor de info, ik heb al een budget gemaakt voor de sporen, nog niet voor de decoders,wisselaandrivingen, terugmelders omdat ik nog geen keuze gemaakt heb welk merk ik wil gaan gebruiken... Ja inderdaad, een auto zeg maar, want je moet ook het treinhuis erbij rekenen... maar zoals reeds gezegd is dit mijn laatste levenswerk... ik ga ze ook niet allemaal mee in de kist nemen hé :-)
Vraagje, waarom nieuwprijs minus 30%. Ik ben wat gaan Googelen en bij treinshop Oolaerts lijkt mij de beste prijzen te geven...Heb jij andere adresjes?
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2007

offline
Re: Een nieuw begin
op MP, man uit Lelystad. Weet zijn naam niet meer (c-rails michael?)
Volgens mij hoe meer je afneemt hoe groter de korting.

Weet niet of ie dat nog steeds doet.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2007

offline
Re: Een nieuw begin
Re: Een nieuw begin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Een nieuw begin
Mijn gedachte was, tweedehands is er ook genoeg te krijgen voor een fractie van de prijs van nieuw (vaak partijen voor 25% nieuw), hier zul je veel bochtjes 130 van overhouden, die verkoop je weer. Je zult nieuw(er) moeten kopen waar je niet aan kunt komen. Gemiddeld kom ik dan op 30% van nieuwprijs. Let wel dit is gewoon een voor de vuist weg percentage. Niet dat ik ergens een adresje heb. Sneupen is denk ik het sleutelwoord.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Ondertussen zijn we weer thuis... Tijd om aan levenswerk te beginnen. De funderingen zijn klaar. Plastic buizen van 30cm doorsnede, 70cm diep in de grond gestoken en 40cm boven de grond. Vervolgens beton erin gekapt en laten drogen. De fundering is klaar.
Assymo, voor alle tuinconstructies op maat, is de maten komen nemen zodat ze aan de productie kunnen beginnen. Ik wacht nog op een plan ter goedkeuring. Ik verwacht dat einde van de maand het tuinhuis zal opgeleverd worden.
Ik kan nu al de elektrische bedrading klaarleggen van ons huis naar het tuinhuis. 3x6 carré + aarding. Tevens een kabel leggen voor internetaansluiting in het tuinhuis. Handig voor upgrades en om muziek te streamen...

Verder heb ik mijn plan volledig hertekend en zoveel mogelijk rekening gehouden met jullie opmerkingen en mijn doelstellingen.
- De ingangsdeur komt in de midden aan de zijkant. Nu kan ik de helix bouwen met rechte stukken ertussen om minder snel te moeten stijgen.
- Ik heb de middenmuur er uit gehaald en ga dus de scenery aan beide kanten bouwen... Beter overzicht en tevens een oplossing voor de lucht circulatie met de airco.
- Om een mooier, groter en langer station te maken heb ik dit schuin gelegd, met een aantal wisselstraten. De zandloper heb ik laten vallen daar ik geen kruiswissel heb om dit met de slanke wissels te maken. Thanks Christian.
- Ik heb voor 99% gewerkt met de slanke wissels 2273 en 2272. Slechts op één enkele plaats de 2262 en 2263 gebruikt, maar is niet zichtbaar. Komt onder de bergen. Thanks Christian.
- ik heb alle 2221 bochten er uit gehaald en enkele malen de 2231 gebruikt met 03 en 04 er tussen om een buitencirkel te kunnen maken aan de 2231 binnenbocht. Verder meestal de 2251 en 2241 gebruikt. En ook een aantal smooth bochtjes gemaakt met de flexrails.
Dit is in en nutshell wat de grote verschillen zijn met mijn vorig ontwerp....nu snel aan de bak
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Baanplan per laag
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Een nieuw begin
Dat plan ziet er vele malen beter uit, Patrick  :thumbup:

Dat doel is alvast bereikt  ;)

Grtz Tony
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Een nieuw begin
Zeker weten, dit is een stuk reëler, al kan je je afvragen of je werkelijk over je toegangsdeur heen wil gaan...
Ga je die spiralen nog aankleden met scenery? Wordt dan wel een hele steile berg vrees ik.
Een andere mogelijkheid is aan de ene kant (helix 1) onder de baan duiken en pas aan de andere kant (helix 2) weer boven komen.
Maar goed, eerst maar eens een mooi tuintreinhuis bouwen; de basis ziet er al goed uit!
Veel succes en plezier met dit project! :D
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Bedankt Tony
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Nee Hanzi, ik ga een "muur" zetten aan het begin van de helixen met een tunnelportaal. Aan de voorkant waarschijnlijk een plexiglas om toch de helix te kunnen zien en om het geluid te dempen. Wat is het verschil van onder de baan te duiken of boven de toegangsweg te gaan? Ik denk dat boven de deur de "kortste" weg is. Ik schat dat niveau 0 op +/- 1m10 - 1m20 gaat liggen. Dus van 1m20 naar bvb 2m20 is 1m. Naar onder is het iets meer... maar dan moet ik nog onder de vloer en daar komt isolatie en vinyl vloerbekleding op... Lijkt me niet ideaal... ik denk dat boven de deur de gemakkelijkste oplossing is... maar zover ben ik nog niet...
Eind deze week beginnen ze aan het treintuinhuis....Dan ga ik de electra aanleggen, en begin november de airco installatie met vocht"controle". Vervolgens de vloerbekleding en dan kan ik naar de houthandel...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Een nieuw begin
Dag patrick, net over jouw topic gestruikeld... geweldig project zeg! Ik blijf het volgen hoor  :thumbup:
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

offline
Re: Een nieuw begin
Inderdaad een stuk realistischer. Mooi baanplan, alleen beetje veel bomen :).
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Een nieuw begin
Hoi Patrick,

Met veel plezier je topic tot zover doorgelezen. Zeer ambitieuze plannen, maar zo op het oog goed doordacht en met "alle tijd" om dit te gaan bouwen. Zelf ben ik inmiddels al weer een paar jaar geleden begonnen met de bouw van een Zwitserse baan op de zolder van ons nieuwe huis. Ik heb een nuttig oppervlak van 12 x 4 meter beschikbaar dus alle ruimte om iets moois neer te zetten. Beperking zit wel in het schuine dak, maar kan toch de nodige meters rails kwijt. Inmiddels staat de volledige ruwbouw en zijn de schaduwstations en de spiraal gereed. Volgende stap is het afwerken van het zichtbare deel van de baan. Ik blijf je topic met veel interesse volgen en veel succes met de bouw!

Groeten,
Wico   
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op maandag 12 oktober 2020, 10:19:46
Nee Hanzi, ik ga een "muur" zetten aan het begin van de helixen met een tunnelportaal. Aan de voorkant waarschijnlijk een plexiglas om toch de helix te kunnen zien en om het geluid te dempen.
Goed idee :thumbup:

Citaat van: PatcheTrain op maandag 12 oktober 2020, 10:19:46
Wat is het verschil van onder de baan te duiken of boven de toegangsweg te gaan? Ik denk dat boven de deur de "kortste" weg is. Ik schat dat niveau 0 op +/- 1m10 - 1m20 gaat liggen. Dus van 1m20 naar bvb 2m20 is 1m. Naar onder is het iets meer... maar dan moet ik nog onder de vloer en daar komt isolatie en vinyl vloerbekleding op... Lijkt me niet ideaal... ik denk dat boven de deur de gemakkelijkste oplossing is... maar zover ben ik nog niet...
Ik schreef en bedoelde onder je baan (dus voor of achter je schaduwstations langs); niet onder je vloer :-).
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Bedankt Wico...Heb jij ook een draadje?
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Martin - Ik ben een groene jongen... :D :D
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Wim - Thanks
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op maandag 12 oktober 2020, 18:31:32
Bedankt Wico...Heb jij ook een draadje?
Staat in zijn handtekening ;)
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op maandag 12 oktober 2020, 18:31:32
Bedankt Wico...Heb jij ook een draadje?

Patrick de bouw van mijn nieuwe baan in opbouw vind je op: "Donnerwetter Alm", en beelden van mijn oude baan staan hier: "Donnerwetter Wald". Veel kijkplezier :).

Groeten,
Wico
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2013

offline
Re: Een nieuw begin
Hey Patrick,
Wat een project en wat een mooie ruimte ook ter beschikking .Goed om te horen dat er nog mensen bezig zijn met modeltreinen op een boogscheut van Wijnegem.Ga je hier blijven volgen met je vorderingen.Je bent natuurlijk ook welkom in Wijnegem voor een biertje of een praatje.Ben namelijk ook bezig aan een gelijkaardig project met zelfde afmetingen maar voor een 25 tal treinen.
Heb zelf hier nog geen draadje aangemaakt daar pc niet mijn sterkste kant is.Keep up the good work.
Groeten Guy
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Guy - Aan de mooie ruimte beginnn ze morgen... binnen twee weken kan ik dan eindelijk beginnen...  verwarming en koeling laat ik plaatsen en dan ga ik met de electra, verlichting en data beginnen, en uiteraard muziek... mijn Sonos speakers zijn al geleverd... dan de onderbouw en het schaduwstation beginnen bouwen - Fase I. Vervolgens mijn leerproces met Itrain en als dat allemaal lekker automatisch werkt dan begin ik aan de spiralen en de bovenbouw... Maar dat is voor later... Biertje en praatje zal voorlopig moeilijk zijn want de café's gaan morgen dicht, maar Wijnegem is inderdaad achter de hoek...wij zullen elkaar zeker ontmoeten... Groetjes. Patrick
Re: Een nieuw begin
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Een nieuw begin
Dit is een enorm plan. Zelf heb ik ook een (voor mijn doen) enorm plan. Dat valt echter bij dit in het niet. Ik leef in de veronderstelling dat dat nooit af gaat komen en daar heb ik vrede mee. Het gaat mij om de droom waar ik aan werk.

Aan dit project vallen me een aantal zaken op. Wellicht is op een aantal punten al commentaar gegeven, ik heb niet alles grondig gelezen. Het is bovendien slechts mijn mening, meer niet.
1. De klimspiralen aan weerszijden van de deur lijken me slecht bereikbaar. Wat moet er gebeuren als helemaal bovenin een trein strandt? Past er een trapje binnenin de helix?
2. Het middelste "eiland": volgens mij wordt dit verrassender om naar te kijken als je een trein ergens naartoe ziet rijden en niet terug. Alleen de bocht wegwerken is dan niet voldoende denk ik: de toeschouwer zal opmerken dat dezelfde trein weer terugrijdt. Zelf heb ik een dergelijke situatie ook. Ik heb ervoor gekozen de terugweg uit het zicht te laten plaatsvinden, en daar ook een schaduwstation gesitueerd. Dat brengt me meteen op het volgende punt.
3. De plaats van het schaduwstation direct onder het hoofdstation heeft ws gevolgen voor de bereikbaarheid. Ik zou een andere plek overwegen die het gemakkelijker te bereiken maakt, bijvoorbeeld onder de middelste poot van de E. Daar kun je er van twee kanten bij.
4. Je schaduwstation heeft een trapeziumvorm. Wellicht is een parallellogram beter, zodat alle sporen even lang zijn. Voor lange treinen of treinen met lange rijtuigen is het doorgaans ook prettiger geen S-bochten te hoeven berijden en die worden met het parallellogram grotendeels of helemaal voorkomen.
5. In het zicht zou ik uitsluitend flexrails gebruiken voor het construeren van alle bochten en die zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen. Dat ziet er veel fraaier uit (vind ik ;)) en je hebt er de ruimte voor, dus waarom niet?!
6. Even de knuppel in het hoenderhok: ik zou het station net andersom leggen, dus links naar achteren en rechts naar voren. Daarmee kun je de sporen in het station langer maken en kun je er dus langere treinen kwijt. Bovendien verdwijnen dan alle scherpe bochten achter de draaischijf en kun je ze daar evt. met wat groen netjes wegwerken. Je creëert er ook een fraai verdwijnpunt mee linksachter en de kijker kan beter de treinen in het station zien. Aan de rechterzijde heeft dat wel gevolgen voor de plaats van het binnenrijden van de helix. Die draait dan net andersom...
7. Ik zou dat traject boven de deur heroverwegen. Zulke lange hellingen vragen veel van je locs, zeker als er met lange treinen wordt gereden en daar leent de rest van de baan zich juist prima voor.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@1200Blauw - Bedankt voor koe uitgebreid commentaar. Sta me toe om hierop te reageren.
1. Het 0 niveau ga ik op 110cm leggen en ik ga ervoor zorgen dat je er langs onder in kan. met een opstapje kan ik dan toch tot boven het bovenste spoor denk ik / hoop ik.
2. je hebt volledig gelijk en gisteren was ik ook al op het idee gekomen om daar een schaduwstation te bouwen. Dat ga ik verder uitwerken.
3. Ik denk niet dat de bereikbaarheid van het schaduwstation onder het hoofdstation een probleem zal zijn. Ik ga dat op 30cm onder het hoofdstation zetten...
4. Je hebt volledig gelijk. Ik heb dit al hertekend maar nog niet gepost. Maar het is nog steeds een trapezium. Met een parallellogram wordt het te klein enerzijds en heb ik een probleem met de lus die ik absoluut wil blijven behouden.
5. Mijn vorig baanplan op het eerste blad waren de bochten met 2232 sporen en andere wissels. Daar had ik, terecht commentaar op gekregen. Ik heb dit met 2251 en 2241 rails en slanke wissels aangepast. Oogt mooier en blijkbaar minder ontsporingsgevaar. Ik heb in dit plan met enkele flexrails gewerkt, maar heb daar geen of weinig ervaring mee. In het uiteindelijke traject zullen er zeker meer flexrails gebruikt worden.
6. Zoals je zelf schrijft draait de helix dan andersom en dan heb ik een probleem met de deur, denk ik...
7. Wat zou je dan doen? een stuk dat je weghaalt? het was nu ook een van mijn dromen om boven de deur in een flexikoker een trein te zien passeren... Ik moet de helixen nog eens uitekenen. Heb ze al aangepast door er rechte stukken tussen te zetten. De deur heb ik nu in de midden gezet, maar die kan ik niet meer verzetten. De werkzaamheden zijn begonnen...
Maar ik neem je commentaren in beschouwing en zie wat ik kan aanpassen. Alvast bedankt voor je positieve opmerkingen. Mvg. Patrick
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2013

offline
Re: Een nieuw begin
Hallo Patrick,
Zelf heb ik op mijn baan 6 verschillende niveaus...toch echter heb ik nergens een helix gebruikt om hoogte te winnen voor mijn Zwitsers landschap .Mijn lange helingen zijn verdoken en max. 2% daar ik met treinstellen van 3m rij.Het nadeel is dat ze geruime tijd verdwijnen ...als je wil daar ik toch afgestapt ben van een helix...heb hier 2 verschillende mallen liggen voor een helix ...je mag ze gebruiken als je wil.
Eentje voor 2241 en 2251 volledig rond en eentje ook met 2241 en 2251 met 5 rechten of de 2205 tss.
Hoor het wel en nog veel plan plezier.
Groetjes Guy
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Hi Guy, heb je soms een plannetje van je baan? mooi 6 niveaus en zonder helix...hoe groot is je baan? Wat moet ik mij voorstellen met die mallen? Zijn die van papier of in hout of karton? Waar woon je? Ik gebruik inderdaad 2241 en 2251 voor de helix. Misschien kan ik er iets van leren. Ik was van plan een plankje hout te nemen, dan de sporen erop leggen om de juiste maten te bepalen en de plekken waar ik de draadstangen moet plaatsen. Vervolgens deze via Id te tekenen en ze vervolgens laten maken bij iemand die een C&C toestel heeft. Alvast bedankt. Groetjes. Patrick
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Het tuinhuis begint vorm te krijgen... Het houtskelet is af. Dak in OSB platen ligt erop. De isolatie ook. En het rubberdoek ligt er nog losjes op. Ondertussen heb ik vandaag de elektrische bedrading (105m 3x4carré) van het huis naar het tuinhuis getrokken. Tevens datakabel Cat6 mee in de wachtbuis getrokken. Morgen schakelkast en switch plaatsen. Stopcontacten en verlichtingsbedrading in de holle wanden plaatsen alvorens de OSB platen het geheel binnen afwerkt. Tevens voorziening treffen voor de koperen buizen van de airco. Heb vandaag hulp van mijn kleinzoon op de werf gekregen. Safety first en hem een helm opgezet.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2013

offline
Re: Een nieuw begin
Hey Patrick,
Een volledig plan op computer heb ik niet ,een goede vriend heeft het getekend en afgedrukt op papier in verschillende delen per laag.Mijn zolder heeft een grondoppervlakte van 9mx9m.Zit natuurlijk nog met de schuine kanten.Mijn baan heeft de vorm van een U..De bruikbare ruimten tss de schoren is ongeveer 5,40m op 9,0m.De baan opp. is ongeveer 8,5mx1,80m +8,0mx1,20m +8,0mx1,40m/2,40m.Het is in principe een heel eenvoudige baan steunend op het hondenbeen principe met aan elke zijde een keerlus met schaduwstation van 8 en 15 opstelsporen allemaal 3,80m lang(21x2200).Aan één zijde een groot zichtbaar station met 11 sporen over heel de lengte (21x2200) zodat elke trein op elk spoor kan rijden.De mal voor de volledige cirkel (2241 en 2251)is in multiplex van 4mm voorzien met gaten voor de draadstangen.De grote helix(2241 /2251 +2205) is in MDF van 12mm in 4 delen ...ook voorzien met gaten.Heel de baan is bedoeld om met lange treinen de rijden naar het voorbeeld 8/10 rijtuigen van 30cm en 15 /20 goederenwagens.Daarom dat ik alleen 2241 en 2251 gebruik in de onzichtbare delen en in de zichtbare delen 2274(tegenbocht slanke wissel) en buitenom de flexrail 2205......slanke wissels zijn de enige die ik gebruik .Patrick geef mij eens een belletje als je zin hebt op het nummer [telefoonnummer weggehaald, zie reden hieronder] dan geef ik je mijn adres.(Zet dit niet graag online)
Groetjes Guy


Edit Frenkievee: telefoonnummer weggehaald van openbare gedeelte van het forum. Zet nooit telefoonnummers en adresgegevens zomaar online, maar stuur elkaar dan even een PB en/of mailtjes om dit soort zaken te delen. Dat is veel veiliger!
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Een nieuw begin
Mooi project Patrick, en je hebt nogal de ruimte dat je dit neer kunt zetten en dat allemaal zo'n 100 meter (!) vanaf je woonhuis 8o.
En Guy: je kunt ook een PB (Persoonlijk Bericht) gebruiken om privé info door te geven.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Een nieuw begin
Nou Patrick, je lijkt wel een grootgrondbezitter !
Daar kan nog een heel indianendorp bij ! Zal je kleinzoon niet erg vinden :D

Maar het schiet al flink op, zo te zien  ;)

Grtz Tony
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Tony - wat is een grootgrondbezitter? Wij hadden achter in de tuin een stukje bos wild gelaten, omdat ik geen zin had om iedere zaterdag een halve dag gras te maaien... Daar heb ik nu mij treinhuis gezet... Deze week is het af. Volgende week wordt de airco geplaatst en dan een vinyl bekleding om de vloer netjes te houden...en dan kunnen de grote werkzaamheden beginnen...
Ondertussen nog aan het baanplan verder gewerkt en wat aanpassingen gedaan. Er is nog één knoop (van velen die nog moeten komen) die ik niet heb doorgehakt, namelijk de hoogte tussen schaduwstation en Niveau 0. Eerst had ik 30 cm tussen beiden, maar om deze afstand te overbruggen moet ik een aantal rondjes in de helixen gaan draaien. Ik schat één volledige ronde per 10cm. Echter is er een deel waar ik geen of moeilijk gebruik kan maken van een helix en dus moet ik die afstand overbruggen met een dalend/stijgend spoor. Ik heb even nagemeten om 20cm hoogte te overbruggen kom ik net aan 2% helling uit. Dat is acceptabel. Maar indien ik 30cm moet overbruggen dan komt de hellingsgraad in het gedrang.
Kan iemand mij zeggen of 20cm tussen schaduwstation en hoofdbaan doenbaar is om nog aan de treinen te kunnen bij een calamiteit bvb?
Groetjes
Patrick
Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
 @citaat

Dit is 7 sporen diep met 18,5cm ruimte:




Gr, Ben.