Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

CS3 en Cobalt wisselmotor

Gestart door Frederik zondag 04 oktober 2020, 23:06:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 en Cobalt wisselmotor
Lid sinds: 2020

offline
CS3 en Cobalt wisselmotor
Beste mensen

Ik heb een stapel van die Cobalt digital IP wisselmotoren gekocht. Werken prima en heel makkelijk in te bouwen.

Ik heb echter een probleem. Ivm ruimtegebrek staat er een omgekeerd. Op zich geen probleem, maar op het CS3 scherm staat de wissel nu in de verkeerde stand.

Dit moet op te lossen zijn door de Cobalt DCC signal 197 te geven. Dit lukt mij echter niet via het CS3.

Iemand hier ervaring mee of een oplossing? Doe ik iets fout? (programmeren van decoder adres gaat prima).

Dank bij voorbaat, Frederik
Re: CS3 en Cobalt wisselmotor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 en Cobalt wisselmotor
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt DCC Signaal 197? Adres 197? Of wil je CV's schrijven? Dan moet je hem waarschijnlijk uitbouwen (of hij moet POM lusten), apart aan de CS hangen en in het menu voor CV programmeren van het wissel duiken.
Re: CS3 en Cobalt wisselmotor
Die dingen hebben een paar speciale functies voor centreren en naar de andere kant richten.

Dat doe je (voor het omgooien) door ze eenmalig adres 197 te geven. Daarna gaat de arm naar de andere kant en reageert hij weer op het eerder ingestelde adres.

Maar het lukt mij dus niet...
Re: CS3 en Cobalt wisselmotor
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS3 en Cobalt wisselmotor
Mocht het niet lukken, dan weet ik nog wel een manier om er omheen te werken: het seinpaneel in de CS 3 aanpassen.

Stel dat er in werkelijkheid een linkerwissel in de baan ligt, dan verander je in het seinpaneel van de CS 3 die linker- in een rechterwissel. De drie open einden van die wissel verbind je in het seinpaneel met precies dezelfde sporen als eerst: de afslag van de rechterwissel verbind je met het spoor dat voorheen aan het rechtdoorgaande spoor van de linkerwissel zat en vice versa. Daarmee heb je de CS 3 gefopt. Waar het seinpaneel bijvoorbeeld een rechtdoorgaande rechterwissel toont, ligt in de baan een afslaande linkerwissel. Misschien liggen de sporen naar de wissel in het seinpaneel door deze truc schots en scheef, maar daar kun je vast nog wel wat aan doen door de wissel iets te draaien totdat het allemaal wat netter ligt.

In mijn eigen seinpaneel heb ik diezelfde truc een aantal keer uitgehaald, zij het om een heel andere reden: op sommige plaatsen heb ik twee wissels op één en dezelfde decoderuitgang aangesloten. Voor overloopwissels gaat dat prima en ze moeten sowieso altijd tegelijk omgezet worden, maar in de CS 3 kloppen de wisselstanden in zo'n geval alleen als het twee linker- of twee rechterwissels zijn. De plaatjes hieronder tonen een fragment uit het baanontwerp met een linker- en rechter meegebogen wissel, plus het overeenkomstige fragment uit het seinpaneel. Op de baan is de aandrijving van de linker meegebogen wissel expres verkeerd om aangesloten. Werkt prima.
Re: CS3 en Cobalt wisselmotor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 en Cobalt wisselmotor
Als ik het zo lees moet je dus het adres omprogrammeren naar 197 en daarna weer terugzetten. Dat doe je dus op dezelfde manier als je alle andere adressen hebt ingesteld.
Re: CS3 en Cobalt wisselmotor
Nee, in de handleiding staat dat je de arm in de stand zet waarin hoe moet staan en dan met wisseladres 197 stel je die stand in.
Dan programmeer je weer het wisseladres waar de decoder op moet reageren. Om dit alles goed op te slaan in de decoder zet je de spanning uit en weer aan.

Staat allemaal duidelijk beschreven in de handleiding.

Groetjes.
Re: CS3 en Cobalt wisselmotor
Dank voor het meedenken.

Ik kreeg dit van de leverancier:

It is likely that the Marklin CS3 uses an offset of 4 for the addressing.
Try using address 201 to change direction.

We do have an explanation here:
https://www.dccconcepts.com/manual/an-alert-regarding-roco-z21-accessory-addressing-problems/

Note - you will not have to change the addresses that you have already given the point motors.
You may have given one of them address 15 for example, and it will work perfectly well with your CS3. However - if you try an operate it with another system - without the offset - it would respond to address 11
I hope that makes sense!

Het is gelukt!

Dank allemaal en groet, Frederik
Re: CS3 en Cobalt wisselmotor
Uiteindelijk heb ik alle Cobalts teruggebracht naar de leverancier (Bentink), omdat ze na iedere kortsluiting allemaal in de beginstand terug gaan. Ook maken ze eigenlijk veel te veel herrie . Ik kreeg netjes mijn geld terug; prima service!

Ik heb nu de onderaandrijvingen van Viessmann (4568) erin gezet. Prachtige techniek! Langzaam en geruisloos.

Groet! Frederik