Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Scheef onderstel Märklin loc uit 29060

Gestart door donald23 zaterdag 26 september 2020, 20:46:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Scheef onderstel Märklin loc uit 29060
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Scheef onderstel Märklin loc uit 29060
Hallo!

Ik heb een vraag. Ik heb toen ik de hobby weer ging kriebelen, om te kijken hoe het digitale spul was, een startpackung gekocht. Namelijk 29060 van Märklin (https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/29060)

Inmiddels een paar andere treinen erbij, dus deze reed niet zoveel meer. En inmiddels waren de haftreifen aan vervanging toe. Die heb ik eergisteren ofzo vervangen. Vandaag wilde ik ermee een testrondje rijden. En prompt tot twee keer toe kortsluiting op de baan en alles uit.

Toen de stroom eraf gelaten en eens gaan kijken. Hij lijkt door het voorste onderstel uit de baan gedrukt te worden op wissels en dan kortsluiting te maken. Nu gebeurde dit vroeger niet en met het wisselen van de haftreifen ben ik niet aan dat onderstel geweest. Die zitten namelijk op het stel met de motor erop.

Echter het onderstel lijkt scheef te zitten. Inmiddels heb ik wel gekeken, en het ook los gehad. Maar ik krijg het niet recht. Dus nu twijfel ik of dat wel het issue is.

Ik heb wat detail foto's gemaakt en hoop dat hier wellicht iemand een goede tip heeft  :)
Dank alvast!

Onderstel wat scheef zit (detail):


Onderstel ter vergelijk aan de andere kant (wat dus goed zit):


Zoals het er op de rails uitziet in detail:


Meer overzicht zoals het er op de rails uitziet:

Re: Scheef onderstel Märklin loc uit 29060
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Scheef onderstel Märklin loc uit 29060
 @citaat
Het lijkt alsof een wielstel niet goed in de "lager-gaten" zit maar ernaast.

groet
Harald
Re: Scheef onderstel Märklin loc uit 29060
Zo te zien zitten de nokken van het draaistelraam niet in de gaten van het metalenraam waar de wielen inzit
Re: Scheef onderstel Märklin loc uit 29060
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Scheef onderstel Märklin loc uit 29060
yep.Een wiel zit precies niet juist in de bussen.Eens loshalen en goed nakijken.Zou me verwonderen als er iets aan het stel zelf is.Meestal gebeurd dit bij wagons en dan lopen ze niet goed of ontsporen.Denk dat het wielstel zelf wel goed in de lok zit.Begrip wielstel is anders in NL en Belgie hé.Harald en ik bedoelen waarschijnlijk hetzelfde.
Re: Scheef onderstel Märklin loc uit 29060
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Scheef onderstel Märklin loc uit 29060
Ooh!
Dank voor jullie tips!  :thumbup: :thumbup:

Ik ben verder gaan kijken met deze opmerkingen. Eerst naar de wielen gekeken. Daar was niet zoveel aan te doen, die zitten vast in het metalen deel van het onderstel.
Het onderstel zelf kan ook maar op 1 manier aan de loc. Dat zat ook goed (handleiding nog op nageslagen).

Het plastic deel van het onderstel was losgekomen van het metalen deel.  Aan een kant zit dat met een schroefje, de andere moet er soort van achter haken. Daarna kan pas het schroefje erin tussen haakjes.





Nadat ik dat ineens zag, was het snel gefixed  O:-D

Super bedankt voor de tips!