Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Mat 46 met artitec koppeling

Gestart door pepdeze vrijdag 04 september 2020, 13:06:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mat 46 met artitec koppeling
Lid sinds: 2006

offline
Mat 46 met artitec koppeling
Hallo,

Heeft hier iemand ervaring om de Lima mat 46 zilverbuik te voorzien van een Artitec koppeling?
Ik denk dat ik er iets te " lomp "voor ben. ;)
Re: Mat 46 met artitec koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mat 46 met artitec koppeling
Je zou henkv eens kunnen vragen om om zich heen te kijken of hij iemand weet.
Je kent het probleem, neem ik aan. En hij is een kenner.

Het past net niet. Dat draadje had je misschien al gevonden via de materiaaltest van (een vergelijk tussen) Mat 46 Lima en Rivarossi.

Er zijn twee redenen waarom mensen de Lima mat 46 liever inruilen voor een Rivarossi of Artitec:
koppelingen en trekkracht. Bij de Lima mat 46 waren geen koppelingen voorzien. En de motor was ook niet in staat om extra bakken te trekken. Bij de komst van het Rivarossi model mat 46 was wel in het koppelen van bakken voorzien, en de motor was ook sterk genoeg voor een tweede treinstel (maar ook niet meer dan dat).
Motorvervanging, koppeling vervanging en andere wijzen van oppimpen waren de afgelopen 9 jaar gangbaar.

Bij koppelingen vallen ook vaak de namen Symoba, Scharfenberg, en Philotrain-koppelingen en de reden: dat past beter.
Artitec koppelingen zijn geschikt voor Artitec en Piko, niet voor Lima.


Re: Mat 46 met artitec koppeling
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Mat 46 met artitec koppeling
Ik heb mijn Lima mat'46 ook voorzien van een Artitec koppeling.

Of deze koppeling uit het setje koppelingen bedoeld voor de Piko Hondekop komt of bijgeleverd was bij de Artitec Pec durf ik zo niet te zeggen. Ik vermoed bij de Pec. Nu heb ik daar 2 van, dus ook 2 koppelingen voor de Mat'46.

Er is geen verschil in de Lima of Rivarossi mat'46. Beide zijn voorzien van een optische koppeling.

Om de Artitec koppeling in te bouwen, dien je de neuzen 'open te halen'. Vervolgens kun je met plaatjes styreen de juiste hoogte en plaats bepalen voor de koppeling. Waar de koppeling bevestigd moet worden zit namelijk geen 'plastic'. Dit moet opgevuld worden. Als je de originele verlichting toepast, zal het wel anders moeten worden uitgevoerd dan mijn model, die heb ik voorzien van Led verlichting in de kappen.

Let wel op, dat de koppeling niet te 'dicht' bij zit. In de bocht moet de koppeling voor de neus blijven uitsteken. Je plaatst tenslotte geen zwanehals constructie met de Artitec koppeling.

In de bijlage wat foto's, die ik gemaakt heb destijds bij de verbouw werkzaamheden. Ik heb de belichting maar even opgekrikt, anders zag je weinig.  :D

Re: Mat 46 met artitec koppeling
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Mat 46 met artitec koppeling
-
Re: Mat 46 met artitec koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mat 46 met artitec koppeling
Het ziet er naar uit dat je een klant hebt.  :D
Re: Mat 46 met artitec koppeling
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Mat 46 met artitec koppeling
Elders op het forum wel eerder vertoond, koppelingen werken perfect;



Re: Mat 46 met artitec koppeling
 @citaat lol  :thumbup: