Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Piko 1100

Gestart door stephan99 dinsdag 15 september 2020, 00:17:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko 1100
Lid sinds: 2015

offline
Piko 1100
Hallo allemaal

We hebben sinds kort de NS 1100 van piko, nu hebben we daar een probleem mee wat betreft de decoder. Het is een piko smartdecoder wat erin zit. In de handleiding staat letterlijk dat de decoder de systemen herkent en dat die dus op een marklin cs2,3 of mobile station zichzelf zal aanmelden met MFX (M4) en op de Ecos (wat we dus thuis hebben) zal die zich dus moeten aanmelden met railcom+. Maar helaas meldt de decoder zich op de ecos met MFX aan, waardoor er maar 16 functies beschikbaar zijn in plaats van 23 functies. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals als eerste MFX op de ecos uit te zetten maar dan werken een aantal locomotieven niet meer die een marklin decoder hebben en als je MFX weer inschakelde op de ecos neemt MFX het over en heb je gewoon maar weer 16 functies. Ik heb ook al geprobeerd om MFX met cv waardes (CV50) uit te krijgen maar dat mislukt steeds. Heeft iemand hier ervaring mee en kan ons helpen

Groetjes Stephan
Re: Piko 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Piko 1100
Lok uit je centrale gooien, MFX in de centrale uitgooien, lok via DCC inlezen en dan de CV's programmeren, MFX in de centrale weer aangooien en het zou moeten werken.
Ik weet overigens ook niet waar je CV50 vandaan haalt, als ik de standaard Piko Smartdecoder handleiding lees, zie ik dat MFX aan/uitzetten op CV 12 bit 5 staat. Railcom zou standaard aan moeten staan.
Re: Piko 1100
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Piko 1100
Stephan,

Die Piko Decoders luisteren zeer slecht is mijn ervaring. Ik heb MFX uitgeschakeld (CV12, bit 5) en ook Railcom uitgeschakeld (CV29, bit 3).

Vervolgens een nieuwe locomotief (dcc) handmatig aangemaakt met alle functie's.
Re: Piko 1100
ACTS.zuid
gast

Re: Piko 1100
 @citaat Ze doen wat van oorsprong bedacht is: ze luisteren naar de centrale, niet naar de gebruiker. Ook Piko bedient die doelgroep: de MFX / Railcom adepten. Niet mauwen dan als het weer eens tegen zit.  ;)

Gr, Ben.
Re: Piko 1100
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Piko 1100
De toekomst Ben :mrgreen:

Hopelijk werkt de volgende generatie Piko decoders iets beter. Ook het schrijven van een cv dien je soms tot 3 maal uit te voeren. :-(
Re: Piko 1100
Lid sinds: 2015

offline
Re: Piko 1100
Hallo allemaal,

Ik heb gedaan wat er gezegd is en bij CV12 bit 5 uitgeschakeld. Hij meldt zich nu op de ecos keurig met railcom aan. Ik ga zelf nog even kijken of ik railcom leading kan maken in de decoder zodat als we een keer op een baan komen met een cs 2,3 of ms dat die zich dan wel aanmeld met mfx

Groetjes Stephan
Re: Piko 1100
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Piko 1100
Welke versie is je ECOS?
Normaal zou je met een extra toets onderin het het scherm de functies 16 t/m 32 in beeld moeten kunnen krijgen.
Zo werkt het althans op mijn oude CS1R en mfx+ decoders met > 15 functies.