Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Scarm niet meer gratis

Gestart door Hitmaan dinsdag 08 augustus 2017, 11:32:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Scarm niet meer gratis
Ik begrijp al deze reacties niet. Blijkbaar is het een goed programma maar men wil het alleen gratis gebruiken. Hoe kun je nu verwachten dat er nog mensen zijn die ontwikkeltijd in gaan stoppen als (bijna) niemand er voor wil betalen. Terwijl het nieteens zoveel geld is. Menig wagonnetje kost meer...
Re: Scarm niet meer gratis
Och, eerst zoeken of iets ook gratis beschikbaar is vind ik niet zo raar, heeft niets met zuinigheid te maken.
Re: Scarm niet meer gratis
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Scarm niet meer gratis

Ik heb op een gegeven moment de volle versie (met alle 3D modellen) van wintrack aangeschaft. Ook al rijd ik met veel tweedehands materieel, de aanschaf van wintrack valt daarbij in het niet.

Maar het is ieder voor zich wat dat betreft. Ik rijd nog steeds met een MS2 omdat ik een dure centrale onzin vind.... Kun je ook iets van zeggen  >:-D
Re: Scarm niet meer gratis
Lid sinds: 2007

offline
Re: Scarm niet meer gratis
Ik geloof dat mensen best konden begrijpen dat de ontwikkelaar een betaalde versie introduceerde, alleen de manier waarop was wat onsympathiek. Oudere versies werden onbruikbaar gemaakt, zodat mensen niet eens meer bij hun oude bestanden konden zonder 'losgeld' te betalen.  B)

Zelf heb ik er geen last van gehad. In de geest van freeware had ik al veel eerder eens vijf dollar overgemaakt, gewoon als blijk van waardering. En dus kreeg ik bij de overgang een gratis licentie.  :D
Re: Scarm niet meer gratis
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Re: Scarm niet meer gratis
Citaat van: henkv op donderdag 03 september 2020, 20:29:32
Oudere versies werden onbruikbaar gemaakt, zodat mensen niet eens meer bij hun oude bestanden konden zonder 'losgeld' te betalen.

Volgens mij kon je nog gewoon bij je oude bestanden met >100 tracks komen; ze bekijken, printen etc. Enige dat niet kon was die bestanden aanpassen in de gratis versie?
Re: Scarm niet meer gratis
Lid sinds: 2014

offline
Re: Scarm niet meer gratis
Citaat van: Wimdouwe op donderdag 03 september 2020, 19:44:13
Maar het is ieder voor zich wat dat betreft. Ik rijd nog steeds met een MS2 omdat ik een dure centrale onzin vind.... Kun je ook iets van zeggen  >:-D
Je mist het niet omdat je de meerwaarde nog niet hebt ervaren,maar als je een keer ermee hebt gewerkt wil je niet meer terug ;)
Zelfde verhaal geldt ook voor de ontwerpprogramma's als je alle voordelen hebt ervaren ga je ook geen stap meer terug doen.
Re: Scarm niet meer gratis
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Scarm niet meer gratis
 @citaat
Mark, vandaar de  >:-D . Ongetwijfeld ga ik een keer overstag naar een echte centrale maar voorlopig red ik het ermee. Maar ik speel al wel met die gedachte  :)
Re: Scarm niet meer gratis
Ik gebruik nog steeds een gratis versie van Scarm. De optie 'automatische update'  staat vanaf de installatie uit. Dan gebeurt er blijkbaar niets en ondervind ik nog steeds geen enkele beperking in het gebruik. Het is uiteraard een oude versie maar die voldoet.

Groet,

Peter
Re: Scarm niet meer gratis
Lid sinds: 2014

offline
Re: Scarm niet meer gratis
Maar als iedereen het gaat doen houd het een keer op voor de ontwikkelaar,dus probeer een programma uit bevalt het koop dan gewoon een licentie jij blij zij ook blij ;)
Re: Scarm niet meer gratis
Lid sinds: 2016

offline
Re: Scarm niet meer gratis
Ik heb scarm een jaartje geleden gekocht, zo duur is het nou ook weer niet.  :) En opzich niks raars aan dat een programma in de ontwikkel fase gratis is (gratis testers! :) ) en later als het de 1.0 fase bereikt betaald wordt. Andere programma's werken iets makkelijker qua rail plaatsen en verplaatsen maar daar hangt ook weer een heel ander prijskaartje aan dus kan prima uit de voeten met scarm. :)
Re: Scarm niet meer gratis
Lid sinds: 2017

offline
Re: Scarm niet meer gratis
Ik heb verleden jaar op Black Friday de Scarm licentie gekocht. Scheelde 10 dollar. Vind het niet altijd even logisch, maar, het werkt.

Groet'n, Jos
Re: Scarm niet meer gratis
Lid sinds: 2007

offline
Re: Scarm niet meer gratis
Citaat van: PK op donderdag 03 september 2020, 22:02:21
Citaat van: henkv op donderdag 03 september 2020, 20:29:32
Oudere versies werden onbruikbaar gemaakt, zodat mensen niet eens meer bij hun oude bestanden konden zonder 'losgeld' te betalen.

Volgens mij kon je nog gewoon bij je oude bestanden met >100 tracks komen; ze bekijken, printen etc. Enige dat niet kon was die bestanden aanpassen in de gratis versie?

Het hing af van de versie die je gebruikte. Maar als je braaf telkens had geupdate, had je een versie die na een bepaalde datum onbruikbaar werd. Dat had de maker in de laatste freewareversies gefietst.
Re: Scarm niet meer gratis
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Re: Scarm niet meer gratis
 @citaat
Aha. Ik had dan denk ik een iets oudere versie voordat ik upgrade naar de betaalde versie. In de "gratis modus" van de betaalde software kon ik zonder problemen een ouder bestand met ~400 tracks openen. Leek mij juist wel een sympathieke werkwijze, en motiveerde tot het aanschaffen van een licentie :-)
Re: Scarm niet meer gratis
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 04 september 2020, 07:39:47
Maar als iedereen het gaat doen houd het een keer op voor de ontwikkelaar,dus probeer een programma uit bevalt het koop dan gewoon een licentie jij blij zij ook blij ;)
Het was freeware, hè! Geen gratis testversie, stond nergens dat er enige beperking op rustte. De ontwikkelaar stelde het bewust beschikbaar. Later kwam er een versie waar je voor betalen moet. Prima. Maar ik hoef die niet want ik ben tevreden.

Linux is ook hartstikke gratis, net als libre office. Dat gebruikt ook 'iedereen' en er houdt kennelijk niks op.