Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Krokodil Diddy

Gestart door PatcheTrain zaterdag 22 augustus 2020, 16:54:04

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin
In dit draadje lees ik een heleboel commentaren en meningen betreffende de C-rail en de K-rail van Märklin. Beide soorten hebben zo hun voor- en nadelen. Bij beide is het aanbod niet volledig, er ontbreekt altijd wel iets wat benodigd is. Vervelend. Ook bij beide is de optiek, om het zacht uit te drukken, niet wat gewenst is. De C rail heeft een iets lager railprofiel tov de K rail, wat eleganter oogt. Daartegenover vind ik de bedding van C rail spuuglelijk en om dat een beetje fatsoenlijk weg te werken is een behoorlijke klus.

Echter, helaas moet ik zeggen, wordt de derde mogelijkheid hier door niemand genoemd. Wat is die derde mogelijkheid dan? Deze wordt door meerdere forumleden toegepast en dat aantal groeit. Vergeet Märklin rails met al hun nadelen! Neem gewoon twee rail, Piko, Peco, Tillig en nog een paar merken. Verkrijgbaar in Code 100 (2,5 mm) en in code 83 (2,1 mm). Zet daartussen de pukostrips van Weichen Walter, dat werkt perfekt en is optisch veruit de mooiste oplossing.

Het prijsverschil tussen Märklin rail en de genoemde tweerail systemen is dermate groot dat daar de Puco strips van aangeschaft kunnen worden. En met name de optiek van wissels en engelsmannen is zoveel beter.
Voorbeelden hiervan zijn te vinden in de draadjes van oa Jan22 en Hero.
Re: Een nieuw begin
nobody
gast

Re: Een nieuw begin
 @citaat Je vergeet de onoverkomelijke problemen met de afwijkende Märklin wielmaat.
Je krijgt gegarandeerd ontsporingen op kruisingen en wissels, wanneer niet rigoureus verbouwd wordt.
De beste oplossing: Overstappen op 2-rail.... :D
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Ben het met Henk eens, persoonlijk vind ik de C rail ook niet zo mooi en heeft de K rail ook mijn voorkeur. In't leven is het niet alles "rozegeur en maneschijn..." dus ik blijf bij mijn tweede liefde, de K rail. Heb ooit nog M rails gehad, en sommige rails zonder puko's maar met vaste derde voel rail. Heb ze nog wel ergens liggen, maar hou ze bij uit nostalgie, maar ga er zeker geen gebruik van maken. Heeft iemand ervaring met de weichen-walter wissels in combinatie met K rails?
Ik heb zoveel andere uitdagingen dat ik om te beginnen eerst de K rails ga gebruiken die ik nog heb, en er een "paar" bijkopen om mijn baantje te maken...
Zoals eerder al gezegd baal ik dat ik niet kan Wintracken en al jullie inputs gaan implementeren, maar ja ik zal even geduld moeten uitoefenen en veel tijd spenderen aan draadjes te lezen op het forum...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
nu ik toch aan het vragen ben aan alle experten op dit forum, de volgende vraag...
Welk merk decoders, etc moet ik aanschaffen? en welke besturing om met Train samen te werken?
Het was mijn bedoeling om een Märklin CS3+ te kopen. Heb nog een nieuwe ECOS ongeopende verpakking thuis liggen, heb vroeger twee Intelliboxen gehad en wat Märklin sturingen...en een klein aantal oude S88, wisseldecoders (het nummer ontsnapt me) maar ik ga met een propere lei beginnen...Wat raden jullie mij aan?
Ander dilemma waar ik graag jullie mening over ken...Mac of Windows?
mvg
Patrick
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2012

offline
Re: Een nieuw begin
 @citaat2 als je toch al een Ecos hebt,waarom die niet gebruiken?is toch alleen maar een doorgeefluik voor iTrain,daar heb je geen (dure) CS3 voor nodig;


mvg,
Michel
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op maandag 24 augustus 2020, 15:31:43
Welk merk decoders, etc moet ik aanschaffen? en welke besturing om met Train samen te werken?
Het was mijn bedoeling om een Märklin CS3+ te kopen. Heb nog een nieuwe ECOS ongeopende verpakking thuis liggen, heb vroeger twee Intelliboxen gehad en wat Märklin sturingen...en een klein aantal oude S88, wisseldecoders (het nummer ontsnapt me) maar ik ga met een propere lei beginnen...Wat raden jullie mij aan?
Ander dilemma waar ik graag jullie mening over ken...Mac of Windows?
Wat betreft decoders (S88n en wissel) ben ik zeer tevreden over Rosoft. Wat betreft de wisseldecoders kun je 8 wissels aansluiten.

Als je al een ECoS hebt, zou ik die inzetten. Het zou zonde zijn om dan een CS3 (+) te kopen. En beiden kunnen gebruikt worden voor iTrain.

Mac of Windows maakt voor het gebruik van iTrain niet uit. Het kan op beiden OS'en geïnstalleerd worden.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: nobody op maandag 24 augustus 2020, 15:10:24
@citaat Je vergeet de onoverkomelijke problemen met de afwijkende Märklin wielmaat.
Je krijgt gegarandeerd ontsporingen op kruisingen en wissels, wanneer niet rigoureus verbouwd wordt.
De beste oplossing: Overstappen op 2-rail.... :D

Beste, dat is gegarandeerde onzin. Als je de wielafstand van de locs en wagens allemaal op de goede maat zet heb je nooit problemen. Op mijn baan heb ik 4 verschillende wisselsystemen door elkaar liggen en er ontspoort helemaal niets. Vooropgezet dat je de treinbaan niet als racetrack gaat gebruiken. Enige probleem dat ik ooit heb gehad was met normale kruisingen (2) van C-rail. Daar ontspoorde het spul en die heb ik er dus uitgegooid en direct in de kliko gedeponeerd.

@Patrick,
Geduld is een schone zaak. Trouwens geduld en volharding zul je bij dit project nog heel veel moeten gaan oefenen. Verder kan ik de bewering van Basjuh helemaal onderschrijven. Rosoft decoders, iets anders komt er bij mij niet meer in. Ook de S88 terugmelders van Rosoft via Loconet, geeft de minste problemen.  En wat betreft die CS3, gewoon vergeten. Lekker met de EcoS werken. Zelf werk ik nog met een oude Intellibox met Koploper. Bevalt me prima en ik rij alleen met DCC protocol, niks op Motorola.
Re: Een nieuw begin
nobody
gast

Re: Een nieuw begin
 @citaat En wat doe je dan aan de flensdikte?
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Een nieuw begin
...en de flenshoogte ?   :D
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: nobody op maandag 24 augustus 2020, 17:42:42
@citaat En wat doe je dan aan de flensdikte?

Niks. De flensdikte van modern Märklin materieel is niet veel meer als van tweerail modellen. Die paar tiende van millimeter heb je geen last van. En oude meuk heb ik niet, wil ik niet, weg ermee.

@Wim,
:D :D :D
Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op maandag 24 augustus 2020, 10:57:05

Vraagje aan de gevorderden onder jullie. Ik ga met Train werken. Wat raden jullie aan in de blokken van het hoofdstation, 2 of 3 terugmelders? 1 en 2 aan begin en einde, en 3 om te melden dat treinstel moet beginnen remmen?


Daar kom je achter als je een proefbaantje gaat leggen. En dit is niet lullig bedoeld: ervaren is echt veel beter dan vragen. Zo zijn er situaties waarbij meer melders in een blok handig zijn en zelfs melders buiten het blok, aan de wissels. Om straten deels vrij te geven of seinen af te laten vallen. Of te rangeren, lokwissel, omlopen. Als je baan ligt en je komt er achter dat je wat melders mist kun je aan de bak.

Een Marklin CS3+ koop je bij voorkeur NIET. Het geeft een hoop gesodemieter met terugmelding. Met je Ecos is niets mis, met Windows overigens ook niet.

Gr, Ben.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2013

offline
Re: Een nieuw begin
 @citaat

Beste Ben

welk gesodemieter met terugmelding. Ik heb daar totaal geen problemen mee, werkt als een zonnetje samen met de Rosoft terugmelders. We gaan toch niet weer de oude toer op he?

Luc
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2016

online
Re: Een nieuw begin
 @citaat hm, je komt nog al eens geworstel tegen met de Link S88 en het benoemen van de juiste bus. Mogelijk doelt Ben daarop. Maar als je al een EcoS hebt, lekker houden en in gebruik nemen!

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Bedankt aan allen voor jullie "terugmeldingen".
Als ik het goed begrijp, mijn oude "nieuwe" Ecos updaten en inzetten met ITrain. Voor terugmelders en decoders Rosoft is de voorkeur. Lobomotion maakte opmerking geen Motorola protocol te gebruiken. Draaiden de oudere digitale Märklins loc's niet onder Motorola protocol?
Vraagje, wat zijn de ervaringen met de Nederlandse fabrikant DigiKeijs? Ik wil namelijk de RGB sturing kopen om LED's van licht naar donker te laten overvloeien...en die hebben ook terugmelders en decoders. Zijn blijkbaar ook niet te duur...
Re: Een nieuw begin
nobody
gast

Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op dinsdag 25 augustus 2020, 11:03:34
Draaiden de oudere digitale Märklins loc's niet onder Motorola protocol?
Ja! De zeer oude zelfs onder MM1. De 6080 enz..
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

offline
Re: Een nieuw begin
Hoi Patrick,

Ik heb 3 à 4 jaar geleden dezelfde stap gezet als u.
Alle oude marklindecoders, intelliboxen eruit, en voor de nieuwe baan nadenken wat ik nu juist wil.

Ik heb een CS2 mogen lenen om wat te testen, en ook een wat oudere EcoS.
Mijn keuze is uiteindelijk op de ESU gevallen, en ik heb mezelf getrakteerd op de laatste nieuwe versie.
De rede is echter persoonlijk, en voornamelijk omdat ik de interface aangenaam vind, en de knopjes wat mis op de CS3 O:-D.
Maar de CS3 is echt een mooi toestel hoor, werkt heel erg goed ook bij verschillende forumleden alhier.

Voor decoders zijn de mogelijkheden zeer uitgebreid.
Rosoft is zeker goed, maar ik maak me soms de bedenking wel of de continuïteit van dit bedrijf op lange termijn verzekerd is.
Dat heb ik minder met bvb ESU, die ook goede decoders maakt.
Met Digikeijs heb ikzelf geen ervaring, maar ik hoor heel goede dingen. Het is ook een wat jonger en naar mijn gevoel dynamischer bedrijf, beetje meer up-to-date zijnde website enzo...
Maar ik denk dat ook hier de keuze zeer persoonlijk is.
(en als je die Cobalt IP servo's gaat gebruiken, heb je die wisseldecoders alvast niet meer nodig :D)

Ik bestuur met de EcoS2 ook de oude marklin's, inclusief de Delta's en dat werkt zoals het hoort, geen problemen mee voorlopig.

Als je de centrale enkel gaat gebruiken als doorgeefluik voor iTrain gaat dat met uw ESU perfect lukken!

Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: mardig23 op dinsdag 25 augustus 2020, 13:21:36

Rosoft is zeker goed, maar ik maak me soms de bedenking wel of de continuïteit van dit bedrijf op lange termijn verzekerd is.


Wel niet vergeten erbij te vermelden dat Rosoft levenslange garantie geeft.

Jos
Re: Een nieuw begin
nobody
gast

Re: Een nieuw begin
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Een nieuw begin
 @citaat
geheel  :offtopic: natuurlijk
als de fabrikant geluk heeft, is het leven van de klant voorbij of het is helaas andersom  :D
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

offline
Re: Een nieuw begin
Ah ja: Rosoft geeft levenslange garantie... O:-D

(Dat is natuurlijk enkel van waarde als de fabrikant een zekere continuïteit heeft ingebouwd, wat dus net mijn bedenking was... 8o >:-D)

Maar het is natuurlijk wel een element dat niet onbelangrijk is natuurlijk, daarin heeft Jos gelijk. :thumbup:
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin
In de USA is het standaard lifelong guarantee. En daarmee wordt het leven van het toestel bedoeld. Toestel dood, garantie verlopen.  >:-D

Decoders en wat dies meer zij. Zoals gezegd heb ik voornamelijk Rosoft decoders en die bevallen mij bijzonder goed. Nog nooit een probleem mee gehad. Tevens heb (had) ik enkele Digikeys apparaten. Waaronder twee S88 terugmelders, die had ik dus. Op onverklaarbare wijze allebei op dezelfde dag overleden. Gewoon dood omgevallen. Nu moet ik er ook bijvertellen dat ik in de tropen woon. Temperaturen van 30 graden is hier een koele dag. In mijn hobbyruimte schommelt de temperatuur tussen de 30 en de 38 graden. Märklin Crail wisselaandrijvingen hebben het daar blijkbaar erg moeilijk mee. In ieder geval heb ik daar heel veel problemen mee gehad. En vanwege de lokale open bouwwijze is airco niet te doen. Kan moeilijk de hele atmosfeer koelen.  :D
Van Digikeys heb ik nu nog een wisseldecoder. Aangeschaft in November 2019, overleden in april 2020. Teruggestuurd voor garantie, als het goed is volgens track&trace komt deze morgen weer binnen. We gaan het zien. Het voordeel van de Digikeys decoder is dat deze programmeerbaar is voor diverse dingen. Gewone wisseldecoder, motorische aansturing, seinen met diverse lichtbeelden voor D, NL en B. Tevens voor verlichting met diverse functies zoals dimmen, TL flakkeren enz. Dus behoorlijk uitgebreid toepassingsgebied.
Velen gebruiken servo's om de wissels aan te sturen en het meest gehoorde argument hiervoor is dat het goedkoop is. Goedkoper dan wisselmotoren zegt men. Even rekenen dus. Bij Rosoft kost een servodecoder met 2 servo's (meer kunnen er niet aan) 28€. Voor acht wissels is dat 4 x 28 is 112€. Een gewone wisseldecoder kost 32,50€ en 8 MTB MP1 wisselmotoren a 12,50 per stuk komt op 100€. Samen dus 132,50€. Dat is slechts 20€ meer en je hebt verder niets nodig zoals Servohouders, staaldraad voor de armen enz. Ook de installatie van een motordrive is veel eenvoudiger dan die van een servo. Een veel gehoorde klacht bij servo's is klapperen bij het inschakelen van de spanning. Daar heb ik gelukkig nog geen last van gehad want ja, ik heb ook enkele servo's onder (Crail) wissels zitten. Dit vanwege de problemen die ik ermee had. Verder gebruik ik servo's voor overwegbomen, lokloods deuren en nog enkele dingen die ik wil laten bewegen.

Lokomotiefdecoders heb ik alles vervangen door LokPilot4 van ESU. Die zijn allemaal ingesteld op DCC 28stappen. Verder kun je dan per decoder de snelheidskromme instellen en de optrek- en remvertraging. De ESU decoders hebben ook een speciale rangeerstand. Mijn oude BR81 met schijfcollector motor kan daarmee zo langzaam rijden dat je haar nauwelijks ziet bewegen. Dat lukt met een Motoroladecoder (14 stappen) echt niet. Zelfs niet met 5 sterren Hochleistungs Antrieb. Delta decoders kun je helemaal vergeten, daar is niets aan in te stellen en de lok begint pas te rijden bij stap 3.
Tot zover mijn ervaringen en belevingen. Ik geef toe dat ik op veel punten kritisch ben en ik streef er altijd naar om het best mogelijke resultaat te behalen voor zo weinig mogelijk geld. Geld uitgeven is geen kunst, dat kan iedereen.
Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 25 augustus 2020, 10:48:55

@citaat hm, je komt nog al eens geworstel tegen met de Link S88 en het benoemen van de juiste bus. Mogelijk doelt Ben daarop.


Precies. En niet onbelangrijk: de prijsstelling. Maar er is meer: terugmelding over LocoNet bijvoorbeeld, geen mogelijkheid bij een CS3 want die bus mankeert. En dan handregelaars: wat zijn de mogelijkheden bij Marklin versus LocoNet handregelaars en zijn er ook draadloze mogelijkheden behoudens een smartphone. En de CS3 heeft veel in huis aan pseudo automatisering wat niet gebruikt wordt want dat doet iTrain al. Een centrale is op z'n best een black box waar je wat aan kunt hangen. Zelfs een lokdecoder programmeren kan via iTrain.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2016

online
Re: Een nieuw begin
De berekening van Henk (Lobomotion69) is volgens mij te pessimistisch. Die van Ben is juister. De prijs van een servomotor is te drukken tot een dollar per stuk bij inkoop van enige tientallen bij de bekende Chinese verkoper. Bevestigingsmateriaal kan heel simpel bestaan uit een verzaagd stukje plastic of alu profiellijst. Of iets uit de 3d printer.
Een stabiele voeding is nodig om gedoe bij het inschakelen te voorkomen. Reken daar ook een euro per servo voor.
Bottom Line is dat je klaar bent met 5 tot 10 euro per wissel. Dat red je nooit met motoraandrijving.

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin
Zo pessimistisch is dat niet hoor. Ik ga uit van de prijs voor decoder / switch plus de daarbij geleverde servo's. De door mij genoemde prijs van Digikeys is die van MSL Lippe, goedkoper kan ik niet vinden. Van Digikeys is de switch los te koop, van Rosoft niet.
Natuurlijk kun je elders goedkopere servo's verkrijgen. Maar dan mag je ook vraagtekens zetten bij de kwaliteit. Of je moet er lol in hebben regelmatig nieuwe te plaatsen. 😁

Maar uiteindelijk geldt altijd het gezegde "zoveel mensen, zoveel smaken". Dus iedereen moet gewoon doen waarin hij / zij zin heeft. Anderen, zoals ik en jij, kunnen alleen maar welgemeend advies geven.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2016

online
Re: Een nieuw begin
Ik vraag het mij af hoeveel verschil er zit tussen de ene TowerPro servo van een dollar en de ander van 5 euro, behalve dat je de eerste rechtstreeks uit de volksrepubliek na een ongewisse levertijd met dubieuze garantie thuis krijgt en de laatste door een Nederlandse handelaar voor jou bewaard heeft.

Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
Dat hangt er van af of het "echte" TowerPro servo's zijn. Probleem is dat je het aan de buitenkant niet ziet. Ik heb servo's van Rosoft op Houten gekocht en die vallen ook uit. Dus grote aantallen bestel je beter in China voor een eurootje en de defecte gooi je in de kliko.

Niets is wat het lijkt: Rosoft oplossingen zoals de servoswitch is feitelijk een Karst Drenth ontwikkeling en Karst Drenth werkt weer als ontwikkelaar voor Digikeijs. Die dingen werken hetzelfde.... ;)
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin
 @citaat @citaat
Het grote verschil tussen die twee servo's is de garantie van Rosoft. Defect is terugsturen en je krijgt probleemloos een nieuwe. No problem.
Ik zit hier veel dichter bij China en die servo's kan ik hier ook kopen voor nog minder. Sterker nog, ik heb er een aantal. Enkele werken helemaal niet, andere hebben niet de kracht om een wissel om te zetten. Ik ben er klaar mee, de servo's van Rosoft werken tot nu toe allemaal goed. Ik probeer graag wat uit maar ik hou helemaal niet van gokken.

@citaat
Klopt dat Digikeys en Rosoft op hetzelfde principe werken. Echter Digikeys is 'veel' compacter gebouwd. Vooral de servoswitch. Daarvan zitten er vier in een kleinere behuizing als Rosoft er maar twee inbouwd. Vanwege eerder genoemde omstandigheden heb ik zo mijn bedenkingen over temperatuur.
Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
Mooi dat je het allemaal zo goed weet Henk.  ;)
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Ik weet niet meer wat ik moet denken. Op 28 augustus schrijft Henk om geen servo's te gebruiken, en nu barst een hele discussie los over de prijs, de kwaliteit en het merk van verschillende servo's...Is het gebruik van servo's geen hinderpaal als je onder dat spoor met veel wissels een schaduwstation legt?
Het was mijn bedoeling eerst aan het schaduwstation te gaan beginnen, is trouwens ook een goede leerschool voor mij om ITrain onder de knie te krijgen... Maar dan moet ik aan de "bovenbouw" beginnen, het hoofdstation... is het dan nog handig om daar met servo's te gaan werken?
Hoeveel cm raden jullie mij aan tussen de twee "layers"? Eerst dacht ik 10cm, maar dat leek mij dan niet echt gebruiksvriendelijk om aan de onderkant van de bovenste layer te kunnen werken... Toen dacht ik 20cm. maar dan moet ik een helixje meer gaan bouwen om naar onder te gaan. Als ik dan toch een helix naar onder maak, is dan 30 cm niet beter??? Ik hoor graag jullie mening...

Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Een nieuw begin
 @citaat
de ruimte tussen de 2 "layers" moet voldoende zijn om met je arm bij een ongevallen lok/trein te kunnen komen.
30 cm is echt krap, ik zou gaan voor minimaal 50 cm, maar dit alles hangt af van de diepte van de baan en je leeftijd want je lichaam moet wel "meewerken"  :D
Daarnaast hoe ga je alle bedrading aanbrengen c.q. wegwerken, ook daar moet je achteraf bij kunnen komen.

mvg,

Ruud
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@Ruud - bedankt voor je feedback. Wat is dan de hoogte van je hoofdbaan?
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op zaterdag 22 augustus 2020, 17:10:10
Ontwerp van mijn nieuw project...shoot de pianist

Los van de commentaren op de boogstralen, waar ik het mee eens ben, vraag ik me af wat de gedachtegang is achter dit baanplan. Ik zie heel veel wissels, slingers, bruggen die opklapbaar moeten zijn, kleuren. Het duizelt me voor de ogen en de gedachtegang zie ik niet, behalve zoveel mogelijk rails op zo min mogelijk vierkante meters. Ik ben benieuwd!
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2016

online
Re: Een nieuw begin
Ik heb maar 15 cm hoogte tussen de niveaus waar bij het -1 niveau op schouderhoogte ligt als ik sta. Ja, dat is wat ongebruikelijk, maar het is nu eenmaal zo. Maximale diepte in een van hoeken is iets van 85 cm. Ik kan het net bereiken.
Als het moet, kan ik het 0 niveau opklappen. Het scharniert aan de achterzijde. Alle gebouwen moeten eraf en dat is een klus, maar bij de aanleg, nood en groot onderhoud is het wel fijn dat het kan. Gewoon stilgevallen treinen en ontspoord materieel kan ik zonder opklappen van de bovenplaat verhelpen.

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin
nobody
gast

Re: Een nieuw begin
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 27 augustus 2020, 16:19:48
1 niveau op schouderhoogte ligt als ik sta.
Dat is niet erg duidelijk, als je je eigen lengte niet vermeld... ;)
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ DIRKKIE - Ik had een aantal uitgangspunten. Ik wil met 50 loc's kunnen rijden, niet simultaan, daar was wat onenigheid over, maar wil heel veel locs kunnen zien rijden en altijd anderen. Dus dubbelspoor lijkt mij een must. Ik wil ook niet dat ze alleen maar rondjes rijden, maar in alle richtingen en vanuit alle richtingen in het hoofdstation komen. Ik wil ook graag een zandloper, want ik vind dat mooi. Echter als ik nu over ga naar slanke wissels, weet ik niet of ik dat idee moet laten vallen.
Als je het ontwerp goed bekijkt is de baan een Letter E. Een deel met scenery en het andere deel is meer geschikt om alle richtingen op te kunnen.
Tevens wil ik een lift bouwen met een vriend die al een prototype heeft ontworpen, om locs te parkeren. een verticaal schaduwstation zou men kunnen zeggen. Echter wanneer een loc geparkeerd moet worden en de lift naar boven of onder beweegt, mag het de andere locs niet blokkeren. Dus parallel spoor met wissels.
Ik heb een tuinhuis laten bouwen enkel met een deur, zonder ramen. De treinen moeten wel boven de deuren via een helix.
De kleuren zijn een eigen "codering" omdat ik Wintrack nog niet goed beheers, maar dat gaat beter en zal mijn baan hertekenen maar vanaf nul met lagen beginnen. Er is één opklapbare brug, maar dat kan ook één vaste zijn, dit hangt af van de hoogte van de baan. Ik wil echter niet op mijn buik kruipen om onder dat spoor te geraken. Vandaag lukt me dat nog wel maar morgen??? Hopelijk is dit een antwoord op je vraag..
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@Ruud. - Je hebt volledig gelijk...we worden jammer genoeg wat ouder, ik ben 66 en heb af en toe wat rugpijn. De 0-hoogte is me nog niet duidelijk. Ik wil niet op mijn buik of rug liggen om decoders en bedrading etc... mooi te kunnen leggen. Daarom dacht ik, als ik nu in een stoel zit (met wieltjes) en dan mag mijn hoofd net niet de onderkant van de tafel raken, dan is dat ongeveer 1m50. Ik ben 1m80 en heb dan rechtstaand een mooi zicht als ik het 0niveau op 1m50 zet. 30 cm naar onder en mijn spoor dat hoger in het gebergte ligt is dan ongeveer op 1m90 - 2m00... De hoogte van het tuinhuis zal ongeveer 2m80 zijn aan de onderkant. Dan kan ik ook nog een plaat zetten om de verlichting achter te bouwen aan de boven kant...
Maar misschien hebben jullie andere ideeën.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Een nieuw begin
de hoogte van de hoofdbaan is afhankelijk van wat je wilt, sommige vinden 75 cm mooi en andere weer 120 cm hoog.
Het hangt helemaal af van het aantal lagen, diepte en fysieke toestand.
bij de 150 cm hoogte kan je alleen maar staan en niet zittend naar je baan kijken..allemaal zaken waar je mee te maken hebt.
liggend op een monteursbed o.i.d.  is ook heel goed te doen en dan de onderste laag naar zo'n 50 cm.
Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
Mijn mening over ideale kijkhoogte voegt niets toe als het gaat om treinen boven je hoofd te laten rijden door klimspiralen in plexiglas kokers: tekst aangepast en foto's verwijderd.

Gr, Ben.

Edit: bijdrage aangepast.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Een nieuw begin
Hoi Patrick,

Ook ik vind dat er wel erg veel spoor op je baan te zien zal zijn.
En juist met zoveel ruimte heb je de mogelijkheid om mooie ruime bochten en licht slingerende trajecten te maken met de flexibele K-rails.
Ook vraag ik me af, hoeveel ruimte je nog voor de scenery over houdt.

Komt nog bij (als ik het goed begrepen heb), dat je aan een enorme klus gaat beginnen.
Voor je het weet, wordt dit een 10-jaren project.
Alleen al het ballasten van de rails is een gigantische karwei.
En ik spreek uit (ruime) ervaring; naast mijn eigen banen ben ik met een vriend al bijna 20 jaar bezig met onze 2-persoons "clubbaan" langs de wand van 6,5 x 4 meter. Ook met K-rails.

Ik zou gaan voor veel meer scenery en veel minder rails.
Maar ja, het is jouw feestje.

Grtz Tony

Grtz Tony


Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Ja, dit is een antwoord op mijn vraag.

Citaat van: PatcheTrain op donderdag 27 augustus 2020, 16:40:00
@ DIRKKIE - Ik had een aantal uitgangspunten. Ik wil met 50 loc's kunnen rijden, niet simultaan, daar was wat onenigheid over, maar wil heel veel locs kunnen zien rijden en altijd anderen. Dus dubbelspoor lijkt mij een must.
Dubbelspoor lijkt mij zeker een must. Welke tijdperk en maatschappij wil je gaan rijden?

Citaat van: PatcheTrain op donderdag 27 augustus 2020, 16:40:00
Ik wil ook niet dat ze alleen maar rondjes rijden, maar in alle richtingen en vanuit alle richtingen in het hoofdstation komen.
Kijk wel uit met de hoeveelheid wissels in je station. In het echt is ook niet elk spoor vanuit elke richting/spoor bereikbaar. Hoe meer wissels je inlegt, hoe meer dit ten koste gaat van je capaciteit van je baan.

Citaat van: PatcheTrain op donderdag 27 augustus 2020, 16:40:00
Ik wil ook graag een zandloper, want ik vind dat mooi. Echter als ik nu over ga naar slanke wissels, weet ik niet of ik dat idee moet laten vallen.
Wat bedoel je met zandloper?

Citaat van: PatcheTrain op donderdag 27 augustus 2020, 16:40:00
Als je het ontwerp goed bekijkt is de baan een Letter E. Een deel met scenery en het andere deel is meer geschikt om alle richtingen op te kunnen.
Daar snap ik het nut niet van.

Citaat van: PatcheTrain op donderdag 27 augustus 2020, 16:40:00
Tevens wil ik een lift bouwen met een vriend die al een prototype heeft ontworpen, om locs te parkeren. een verticaal schaduwstation zou men kunnen zeggen. Echter wanneer een loc geparkeerd moet worden en de lift naar boven of onder beweegt, mag het de andere locs niet blokkeren. Dus parallel spoor met wissels.
Het klinkt heel mooi, maar hoe handig is het? Het lijkt er nu op alsof je een lift wil omdat een vriend al een prototype heeft ontworpen. Waarom niet een aantal scchaduwstations (2?) onder elkaar en doorverbinden met helixen. Dat zorgt voor een afwisselende treinenloop. Treinen zijn immers lang onderweg in het schaduwstation. Zo kan je a.h.w. een hoop treinen achter elkaar laten rijden los gezien van de capaciteit die een schaduwstation toevoegt.
Een lift zal ervoor zorgen dat je tijdens het verplaatsen van die lift treinen in de buurt van de lift moet stilzetten. Dat kost capaciteit en het maakt de treinenloop ingewikkeld. Ik weet niet hoe een treinbesturingssysteem hiermee omgaat, maar praktisch lijkt het me niet.

Citaat van: PatcheTrain op donderdag 27 augustus 2020, 16:40:00
Ik heb een tuinhuis laten bouwen enkel met een deur, zonder ramen. De treinen moeten wel boven de deuren via een helix.
Waarom moeten de treinen per se boven de deur langs? Het klinkt allemaal jongensachtig, maar hoeveel rondjes moeten die treinen omhoog/omlaag rijden om die deur over te kunnen steken?
Elders wil je een lift bouwen, maar om een deur over te kunnen steken, wil je wel een helix in elkaar zetten. Bedenk hoeveel tijd daarin gaat zitten en voor wat eigenlijk?

Citaat van: PatcheTrain op donderdag 27 augustus 2020, 16:40:00
Ik wil echter niet op mijn buik kruipen om onder dat spoor te geraken. Vandaag lukt me dat nog wel maar morgen???
Precies. Daarom zou ik de diepte van de baan terug brengen naar een centimeter of 80-90. Ik zie dat je op de bovenste poot van de E 120cm aanhoudt. Maar hoe makkelijk kun je daar dan nog achterin bij?

Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2016

online
Re: Een nieuw begin
@ Wim: fair enough... Schouderhoogte zegt op zichzelf weinig en het metrisch stelsel is niet voor niets uitgevonden.
Maar anderzijds is het wel een universele maat in die zin dat ik precies zover kan reiken als mijn arm lang is,  staand in de houding van WOSA inspecteurs.
Daarop heb ik de diepte van de tafeldelen afgestemd. En dat kan ieder voor zich meten en vaststellen. Het is waardevoller dan een maat in centimeters want iemand met kortere armen dan de mijne heeft er geen reedt aan.  ;)

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Dirkkie - Wel dat is een goede vraag. Ik wil alle tijdperken laten rijden van stoomlocs tot ICE... maar niet samen. Daarom wil ik zoveel mogelijk rangeerplaatsen voorzien zoadat ik verschillende locs kan parkeren en via ITrain (hopelijk kan dat) per tijdperk laten rijden. Dat de scenery dan niet volgens tijdperk is, is een gevolg dat ik er dan bijneem.
Ik hoor je al vragen welk land? Wel dat is idem, een beetje Zwitsers, beetje Duits en beetje Belgisch. Ja ik weet de seinen, de scenery, de kant waar ze rijden, etc... dat neem ik er ook bij.

Het is niet mijn bedoeling om het echt na te bootsen, maar ik wil heel veel treinen door elkaar zien rijden en van alle kanten binnen en buiten laten kunnen rijden... Niet bvb dat de ICE alleen maar op spoor zes om tijdstip etc...binnenkomt zoals in het echt...

Een zandloper is die kleine vaste kruiswissel met al de andere kruiswissels of gewone, er om heen zodat je alle kanten op kan.
Een deel ga ik met scenery bouwen...  het andere deel is veel rangeerspoor en de helix en de lift....

De lift heeft twee redenen. 1. De prijs. De totale kost is ongeveer 500euro voor de onderdelen uitgezonderd, 20 x2m recht spoor om 20 locs te parkeren, verticaal dus ook plaatswinst. Wat kost het om een schaduwstation met 40 wissels te voorzien? Wissels, servo's, decoders om niet van de sporen te spreken. 2. Iets hebben dat niet iedereen heeft... een eyecatcher en een technologisch durfstuk.
En helixes heb ik al genoeg. Twee boven de deur en misschien twee naar het schaduwstation onder het hoofdstation.

De helixen boven of onder de deur heeft een aantal redenen, eerst en vooral rondrijden en niet met dubbele lus werken. Er zijn weeral een aantal locs aan het rijden in de helixen (rijdende parkeerplaatsen) en tenslotte vind ik het ook iets hebben. Het is mijn bedoeling om één van beiden te verlichten en achter plexiglas zetten bvb. als laatste is het ook "gaaf" (zeggen ze in NL denk ik) om zo plots een trein in een plexikoker boven de deur te zien rijden... Althans vind ik...

Op je laatste punt van de 120cm heb je een punt, zeker om de scenery, maar daar heb ik al een oplossing in een vorig bericht over gekregen... maar het is een aandachtspunt. Weet je op het middelste been van de E heb ik aan beide zijde plaats, aan een zijde kan ik het paradespoor mooi decoreren, en aan de andere zijde ook veel plaats om aan te werken zonder dat daar scenery bij hoeft...

@ Tony - je hebt gelijk, er gaat veel tijd in kruipen... de piramiden zijn ook nooit af geraakt... misschien dit ook niet maar ik heb er wel veel zin in. Weet je, als het af is, dan ga je alles afbreken om een nieuw en nog betere baan te maken...maar dit is en word mijn laatste baan...op mijn leeftijd begin je daar ook al aan te denken... wat is de vervaldatum. Helaas kunnen we daar niet op antwoorden. Dus dit is mijn laatste "treinen"levenswerk en ik wil een grote, prachtige baan maken met veel treinen en veel wissels, een grote stad, Faller Car System etc... een grote uitdaging en misschien leer ik door dit forum vrienden kennen die met mij willen komen bouwen?
Re: Een nieuw begin
nobody
gast

Re: Een nieuw begin
 @citaat 'k Wil wel. Maar'k ben te oud...
Vooral de laatste jaren gaan sneller dan je kunt bevroeden...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Een nieuw begin
 @citaat
Toen ik 55 jaar oud was en de ruimte er eindelijk was wilde ik in mijn onwetendheid qua techniek en kennis een hele grote baan bouwen.
Want wat brengt je er daartoe om zo'n groot project in een keer te willen bouwen...hang naar vroeger als kind naast je "grote" baan of overschatting van je eigen kunde.
Wat ik wil zeggen, je kan misschien de ruimte en de financiële middelen hebben, maar je leeftijd is jammer genoeg wel de maatstaf wat je aan kan en hele grote en complexe baan is dan misschien een "brug te ver"
Nogmaals dit is een ongevraagd advies c.q mijn ervaring, dus begin klein en ga als het allemaal lukt , ga dan voor het eggie. 



Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

offline
Re: Een nieuw begin
Met alle respect, groot project met een statisch sporenplan. Is al gezegd hier, maar noem het nog maar een keer.

Gezien je voorkennis denk ik dat dit, nu, te hoog gegrepen is. Ga eerst eens klein beginnen, testbaan en experimenten met aandrijvingen voor wissels, terugmelders, itrain etc. Als je dat onder de knie hebt dan eens gaan rondkijken hoe een baan te bouwen.

Ik ben bang wanneer je nu gaat beginnen, daar het speciaal gebouwde tuinhuis straks een opslagplaats van trein materiaal wordt.

Maar ieder geval, succes met wat je gaat doen.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

offline
Re: Een nieuw begin
Ik vind het enthousiasme van Patrick geweldig, en hoewel ik niet dezelfde goesingskes heb met plexi buizen en helixen over de deur, voel je echt dat hier een droom wordt nagestreefd. :D

Persoonlijk zou ik de baan aanpassen aan de ruimte, en de deur de deur laten, en de doorgang de doorgang, zonder ophaalbrug.
Je hebt meer dan plaats genoeg om het wat simpeler en doenbaar te maken, en toch veel treinbewegingen te realiseren.
Bij mezelf zal het vermoedelijk moeten, omdat de ruimte slecht is ingedeeld, maar jij hebt geen ramen, hoeken of pilaren in de weg staan.

De lift vind ik een schitterende optie, ik wil dat zeker wel zien opgebouwd worden :thumbup:

Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Een nieuw begin
Ambiteuze plannen, Patrick! En waarom niet??? Gewoon lekker gaan bouwen en je droom verwezelijken. Hopelijk lukt t allemaal en anders is t een kwestie van de plannen aanpassen aan de ervaringen die je op gaat doen.
Je gaat je iig niet vervelen ;).
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Waarom niet? Lees dit topic door zou ik zeggen. Er staan heel vee redenen in.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Een nieuw begin
Waarom toch die angst?
Je kan beter spijt hebben van dingen die je wel hebt gedaan dan van dingen die je niet hebt gedaan.
Er zijn ook zat voorbeelden waarbij het gewoon lukt om in een paar jaar tijd een gigantische modelbaan te bouwen.
Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
In dit topic gaan veel reageerders uit van hun eigen modelspoor beleving, dat gaat wringen. Om die reden heb ik wat bijdragen van mezelf aangepast en foto's verwijderd.
Als Patrick zijn treinen boven een deur en door mega klimspiralen wil laten rijden dan is daar natuurlijk niks mis mee. Op dit forum vind je meer van dat soort banen.

Gr, Ben.