Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Fleischmann Vlaflip 3-tje

Gestart door Ferdi zondag 26 juli 2020, 14:52:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann Vlaflip 3-tje
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Fleischmann Vlaflip 3-tje
Beste mensen,

Jullie kennen het vast wel dat je spijt hebt dat je ooit een treinstel hebt verkocht. Ik had een Fleischmann sprinter, gespoten tot Vlaflip. Deze was driedelig, met tussenrijtuig. Het was een omgebouwd DC treinstel en had zulke slechte rijeigenschappen, dat ik hem verkocht heb aan een verzamelaar voor in de vitrine. Altijd spijt gehad. Tot ik 2 jaar geleden een tussenrijtuig van Spoorcuriosa tegenkwam. Onmiddellijk in de auto naar het Oosten des lands. Wat bleek: de man had nog een doos oud spul liggen waar ook nog 2 tussenrijtuigen inzaten en wat sprinter materiaal. Het was mijn geluksdag!
Opa Joop heeft alles netjes in vlaflip kleuren gespoten. Ik heb de 3 oude sprinters (waarvan één drietje), DC, analoog, verkocht en heb nu 2 tussenrijtuigen voor de later aangeschafte Fleischmann 391310 Vlaflips die wel goede rijeigenschappen hebben.
Meteen de led lichtprints van johnsoldeert.nl erin. Hij heeft voor mij ook een mooi printje interieurverlichting voor het tussenrijtuig gemaakt. Met een lokpilot V5 decoder, waardoor naast de front- en sluitlichten ook de cabineverlichting voor (aux 2) en achter (aux 1) apart schakelbaar aangesloten kunnen worden. Alles doorverbonden met een 5-polige koppeling die ik zelf gemaakt heb met gebogen headers. Interieur geschilderd met rode en blauwe stoelen, machinist en passagiers erin en rijden maar. Het was een beetje zoeken naar de goede hoogte voor de koppelingen, zodat ze het rijtuig niet uit de baan duwen. Ze rijden als een zonnetje op de testbaan.
Bij station Woerden zie ik regelmatig de combinatie 2-tje en 3-tje rijden. Die kan ik nu ook maken. Grote blij.

Filmpje:
https://youtu.be/55L_vFEQBmE

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Mooi geworden, Ferdi !
Mijn complimenten  :thumbup:
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Ik heb beide type sprinters oude model en nieuwe model maar heb eigenlijk geen verschil in rij eigenschappen.
Het enigste wat ik wel heb veranderd is 4 asbjes op het motorstel ipv 2 asbjes,daardoor is zelfs 5% helling geen probleem.
Dus naar mijn idee liggen slechte rij eigenschappen meer aan de gene die de ombouw heeft gedaan dan aan het treinstel.
Klopt het trouwens dat je een 2tje en een 3tje op catawiki heb/had staan?
Heb zelf ook de Fleischmann sleper vervangen door een Marklin sleper E144133 met als resultaat minder lawaai en minder knipperingen in de verlichting.
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Hi Ferdi,

Mooie wagens ... mazzelaar.
Al enig zicht wanneer de grote "Woerden" baan komt ?

groet
Harald
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Citaat van: hmmglaser op zondag 26 juli 2020, 17:09:11
Dus naar mijn idee liggen slechte rij eigenschappen meer aan de gene die de ombouw heeft gedaan dan aan het treinstel.

Dag Mark,
Klopt hoor! Met de kennis die ik nu heb, zou ik het wel op hebben kunnen lossen. Daarom heb ik er des te meer spijt van dat ik het treinstel destijds verkocht heb!

Citaat van: hmmglaser op zondag 26 juli 2020, 17:09:11
Klopt het trouwens dat je een 2tje en een 3tje op catawiki heb/had staan?

Klopt ook! Het drietje is vorige week verkocht. Het tweetje staat nu op Catawiki. Ik twijfel nog of ik een tweetje zelf houd als dummy en een van de twee AC drietjes uit het filmpje ga aanbieden.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Citaat van: Haradigi op zondag 26 juli 2020, 19:35:11
Al enig zicht wanneer de grote "Woerden" baan komt ?

Dag Harald,

Tsja, daar vraag je iets. De ruimte, de kinderen etc. Misschien nog een extra huisje in de tuin!

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Als je er nog eentje gaat verkopen laat het even weten ik heb nog wel interesse in een 2tje of 3tje aan catawiki doe ik niet ga geen 21% commissie betalen.
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Citaat van: hmmglaser op zondag 26 juli 2020, 20:28:41
Als je er nog eentje gaat verkopen laat het even weten ik heb nog wel interesse in een 2tje of 3tje aan catawiki doe ik niet ga geen 21% commissie betalen.
Je hebt gezien wat het DC analoge drietje opleverde....
Ook als de commissie er bij mij af gaat, is dat zeer de moeite waard.
Op MP kreeg ik een maximaal bod van 1/3 van deze prijs.
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Ik heb net je laatste bod gezien daar heb je idd goede zaken mee gedaan ongeveer het dubbelle van de waarde,mij een raadsel waarom er zulke prijzen op worden geboden maar da's een mooier meevaller voor jou ;)
Markplaats is een ander verhaal daar moet je geluk hebben om iets te verkopen voor een goede prijs.
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje: tractie gemaakt
Beste mensen,

Op station Woerden zie ik regelmatig een Vlaflip in combinatie van twee treinstellen binnenrijden. De voorste is dan een drietje, het tweede treinstel een tweetje. Ik heb mijn twee Fleischmann Vlaflips in tractie gezet op de CS2 en iTrain. Aangezien ze beiden een Lokpilot V5.0 decoder hebben en ik de snelheidsmeting in iTrain heb uitgevoerd, kunnen ze de snelheid aan elkaar aanpassen. Daardoor rijden ze perfect samen.
Het front- en sluitlicht heb ik moeten aanpassen. In tractie rijden ze tussen de treinstellen zonder licht. Het front/sluitlicht van het eerste treinstel heb ik aan de achterkant schakelbaar gemaakt. Het licht van het achterste treinstel is nu aan de voorzijde schakelbaar. Lokpilot V5.0 heeft nog een aantal extra uitgangen. Ik heb op aux 5 en 6 deze lichten aangesloten. Ze kunnen nu aan en uit. Als ze als los treinstel rijden moet ik het front/sluitlicht dus aan één kant zelf aanzetten. Dat gebeurt dan niet meer automatisch bij het veranderen van de rijrichting.
Ook de tractie rijdt goed op de testbaan.

Filmpje:
https://youtu.be/NRwrxsQeb0I

Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Prachtig gewoon  :thumbup:
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Hi Ferdi,

Netjes gedaan.

groet
Harald
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Het probleem van je verlichting kun je oplossen door een functietoets te gebruiken om de verlichting te onderdrukken als deze functie word aangezet voor bvb multi tractie rijden.
Dan kun je met één treinstel rijden zonder een toets in te drukken en blijft je verlichtingsfunctie normaal werken ook na een omschakeling.
Het is wel wat programmeer werk.
Moet het bij mijn plan-V nog doen,wat nog iets meer werk is omdat het 4 MFX decoders zijn welke in multi tractie staan en omdat ik ook beide zijde wil kunnen koppelen.
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Citaat van: hmmglaser op zondag 02 augustus 2020, 01:55:58
Het probleem van je verlichting kun je oplossen door een functietoets te gebruiken om de verlichting te onderdrukken als deze functie word aangezet voor bvb multi tractie rijden.
Dag Mark,
Ben benieuwd hoe dit werkt. Het is natuurlijk een veel betere oplossing! Ik zal de handleiding van de Lokpilot V5.0 er eens op nalezen. Of kan ik het al ergens vinden?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Ferdi ,

De decoders luisteren ook naar een "consist adres" wat als beste te vertalen is als tractie adres.
Je koppelt de stellen en daarna stuur je ze met dit adres aan.
Van te voren programmeer je in welke functies niet mee mogen doen.
Dus houd je alleen de gewenste verlichting over.

Nadeel hiervan is dat je de decoders op elkaar moet afregelen omdat je stuurprogramma niet meer de snelheid compenseert.

Ik heb er geen verder ervaring mee.maar mijn laatste Roco railbus en stuurstand werken zo.
Beide een eigen adres voor de solo ritjes van de motorwagen. Koppel je werkt het geheel onder een derde adres zonder de tussencabines.
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Ferdi,

Hoe programmeer jij je decoders via de CS of met een lokprogrammer?
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Citaat van: hmmglaser op zondag 02 augustus 2020, 11:23:05
Hoe programmeer jij je decoders via de CS of met een lokprogrammer?

Met de CS2.
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Dat maakt het wat lastiger omdat je een logische schakeling maakt.
Je zult nu eerst met de lokprogrammer software de juist programmering moeten maken daarna kan de software je laten zien welke CV je moet aanpassen.
Misschien dat iemand anders dit makkelijker kan uitleggen,ik gebruik deze mogelijkheid niet omdat ik een lokprogrammer heb.
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Ferdi,

Ik wil hem wel even voor je uitlezen.   >:-D

En je het trucje laten zien.  ;)
Kun je het er zelf gelijk in programmeren op de locprogrammer.
Die staat toch op tafel als we zijn twee delige broer programmeren.

Mvg Robin
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Alleen volgens mij, zodra je een consist adres invoert, reageert de trein toch niet meer op zijn originele adres. Of heb ik dit fout begrepen? Ik gebruik het eigenlijk niet, ik maak simpelweg een tractie aan in de CS3 (en heb toevallig vandaag flink lopen neuzen in de handleidingen van diverse decoders).
Re: Fleischmann Vlaflip 3-tje
Dat klopt.

Het consist adres neemt de twee andere adressen over.
Je hebt dus geen dubbeltractie meer nodig.
Kan handig zijn. Maar ik denk alleen als ze langer gekoppeld rijden.