In eerste instantie vond ik het een mooi groot station, maar verder vond ik het ontwerp vrij eenvoudig voor zo'n royale ruimte. Je geeft aan waarom je geen schaduwstation en keerlussen wilt. Dat is een keuze, maar zeker die laatsten mis ik toch wel. Grote rondjes zijn een stuk leuker dan kleine, maar het blijven rondjes. Verder liggen bijna alle rechte sporen horizontaal of verticaal, dat vind ik wat statisch. Een ontwerp met hier en daar wat schuine trajecten spreekt me meer aan. Eventueel een diagonaal station, zoals Peter al eens opperde. Een paar slingers daarentegen kan ik wel waarderen, juist omdat daarmee die strakke rechte lijnen doorbroken worden.
Voor wat betreft het ruimtebeslag denk ik dat keerlussen helemaal niet zo groot hoeven te zijn. Dat wil zeggen, als je een geheel zichtbare keerlus maakt, vraagt dat wel wat ruimte, maar met de binnenruimte kun je nog van alles en nog wat doen. Een alternatief is om de keerlus onder de zichtbare baan te leggen, dan neemt hij veel minder plaats in.
Dat je een vlak landschap wilt, is wel een beperking, maar daar valt best een mouw aan te passen. Ook in een vlak landschap zijn immers tunnels, bijvoorbeeld om onder rivieren door te gaan of in een drukke stedelijke omgeving. En als je eenmaal een tunnelingang hebt, kun je naar een schaduwstation dan wel naar een keerlus onder de baan.
Toen ik nog eens in detail naar het ontwerp keek, vielen me nog een paar dingen op.
- Behalve de mooi ruime bochten R4 en R5 liggen er ook nog aardig wat bochten R2 en zelfs R1. Tenzij je flexrail bochten gaat maken, lijkt het me lastig om R2 helemaal te vermijden, maar R1? Daar kun je best zonder.
- Er liggen enkele tegengestelde bochten R2. Dat gaat best, vind ik, maar het is helemaal niet nodig.
- Er liggen behoorlijk veel passtukjes. Wil je dat straks echt zo doen, of is dat alleeen omdat je dat in Scarm makkelijker vond dan flexrail neerleggen?
- Ik zie nergens slanke wissels en nergens slanke wisselbochten 2274. Is daar en reden voor? Zo niet, dan raad ik aan om daar eens naar te kijken.
Ter illustratie heb ik een alternatief ontworpen voor de rechter bovenhoek en de wisselstraat van het station, maar dan met veel ruimere bochten. Ter vergelijking heb ik eerst jouw eigen ontwerp op dezelfde schaal gepost, daarna mijn alternatief.
Alle wissels zijn slank. Er ligt nog één bocht R2 (2231) maar doordat die tussen twee bochten R4 ligt, is de overgang veel minder abrupt als van een recht spoor. Zo'n bocht nemen de treinen nog best vloeiend. Zonder ook maar één passtukje liggen de sporen aan de rechterkant al op een goede parallelafstand. Het enige passtukje in dit ontwerp, een rechte 2202, is om de railuiteinden aan de rechterkant netjes naast elkaar te krijgen. Of dat nodig is, ligt er maar net aan hoe die twee sporen verder gaan, maar zo kun je een eindje verderop perfect aansluiten op een dubbelspoors bocht R4/R5.