Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vestingsteden in Duitsland

Gestart door unimatrix vrijdag 03 juli 2020, 21:41:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vestingsteden in Duitsland
Lid sinds: 2014

offline
Vestingsteden in Duitsland
Dag allemaal,

Ik ben weer begonnen met het bouwen van een baan na de verhuizing. Nieuwe plek: nieuwe mogelijkheden. Wat me heel gaaf lijkt is om een (deel van) een Duitse vestingstad op te nemen in de baan. De karakteristieke verdedigingsmuren en driehoekige geometrie vind ik daarbij erg interessant. Weten jullie voorbeelden van Duitse vestingsteden die deze karakteristieken hebben? Ik had zelf al Orsoy gevonden, maar vooral vestingsteden in Nederland, Denemarken en op Malta.

Alvast dank!

M.V.G.

Ryan
Re: Vestingsteden in Duitsland
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vestingsteden in Duitsland
Beste Ryan,

Je bedoelt bastions en ravelijnen, ik denk niet dat je die veel vind in Duitsland, dat land is wat heuvelachtig en dan gaat dat systeem niet heel erg goed.

Typische bestaande Duitse vestingsteden met bouwwerken bij de bekende leveranciers: Rothenburg o/d Tauber, Dinkerlbühl en (net ontdekt) Weil der Stadt

Groet, Anne W
Re: Vestingsteden in Duitsland
hoi,

Citaat van: Anne W op vrijdag 03 juli 2020, 22:56:06
ik denk niet dat je die veel vind in Duitsland, dat land is wat heuvelachtig en dan gaat dat systeem niet heel erg goed.

In de grensregio met Nederland vind je mogelijk veel van dezelfde bouwstijl. Nederland heeft zijn "eigen" bouwstijl gehad: Nederlands Vestingstelsel. Je zou eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld Meppen.

Het probleem met duitsland is meer de tweede wereldoorlog. Daardoor is behoorlijk huisgehouden in het land. Kijk ook eens naar Lijst van intacte historische stadskernen in Duitsland.

Maar het mooie van modelbouw is dat het niet een bestaande locatie hoeft te zijn ;)
Re: Vestingsteden in Duitsland
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vestingsteden in Duitsland
Vestingsteden zoals Naarden, Bourtange, Brielle, Willemstad of Heusden zul je inderdaad niet zo snel vinden in Duitsland. Wel zijn er veel steden met een mooie vesting in de buurt, die dat typische uiterlijk hebben (Koblenz, Julich, Würzburg, Kronach, Dömitz en Königstein).

Groet, Marc
Re: Vestingsteden in Duitsland
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Vestingsteden in Duitsland
Het is inderdaad niet te vergelijken maar er zijn vele vestingsteden in Duitsland b.v. Minden is er ook een.
Ook al is daar veel weg maar de interessante "Forten" zijn er nog trouwens ook veel op Spoors gebied is daar te bekijken.

groet
Harald
Re: Vestingsteden in Duitsland
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vestingsteden in Duitsland
Ook Ingolstadt is een oude vestingstad. Veel is er niet van over. Aan de zuidwestkant nog een klein stukje met stadsmuren, wallen en gracht. Vlak daarbij over de brug begint de Münchenerstrasse. Meteen op de hoek stond een café, biergarten, al een paar eeuwen (tegenwoordig Gasthaus Bonschab). In vroeger tijden mocht dit gebouw alleen opgetrokken worden met enkele houten wanden. Dit opdat de verdedigers van de vesting er dan doorheen konden schieten.
Re: Vestingsteden in Duitsland
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vestingsteden in Duitsland
Hier nog een paar.

Schwäbisch hall, Bad Wimpfen.

Jos
Re: Vestingsteden in Duitsland
En dit ===> klik
Re: Vestingsteden in Duitsland
Dank jullie wel voor de reacties! Ik ga me verder verdiepen met jullie informatie. Het blijft natuurlijk ook leuk om er een eigen twist aan te geven!
Re: Vestingsteden in Duitsland
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vestingsteden in Duitsland
Beste Ryan,

Je kunt er van uitgaan dat er in Duitsland in/van elke stad met een oude kern nog wel wat terug te vinden is van het begin, in de vorm van torens en/of muren

Groet, Anne W
Re: Vestingsteden in Duitsland
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Vestingsteden in Duitsland
Google gewoon eens Festung en kijk bij afbeeldingen, Ryan.
Dan zie je bijvoorbeeld dit; https://en.wikipedia.org/wiki/File:Festung_Rothenberg_03052008.JPG    ;)
Succes met je zoektocht !

Grtz Tony

( de wikipediafoto zet ik er voor het gemak alsnog maar bij  O:-D )

Re: Vestingsteden in Duitsland
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Vestingsteden in Duitsland
Nördlingen. Daar is ook een spoormuseum mssr het stadje heeft een geheel intacte muur met torens.
Ook Dinkelsbuhl heeft een mooie muur met maar liefst 26 torens. 1 torentje heeft Faller nog uitgebracht.