Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Modelbaan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan 'Den Akker': Nicole - CO2 neutraal onderweg
De Strukton loc Nicole rijdt al een tijdje mee op Den Akker.
Tijd voor een filmpje.

https://youtu.be/gVhyW00VTNY

Fijne dag,
Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Vectron line up
Al mijn Vectrons (tot nu toe  ;)) in 1 line up.
Van links naar rechts:
- Märklin 36194
- Piko 59882
- Piko 59880
- Märklin 36193
- Piko 59885

Fijne dag,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Leuk dat Nicole ook op jou baan rond rijd, ik neem aan dat dit een opa Joop versie is?

Mooi al die vectrons  op een rij  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Peter,
Het is inderdaad een opa Joop versie. Ziet er goed uit.
Modelbaan 'Den Akker': Rail Force One op testbaan in wording
Hij is er: de nieuwe Rail Force One van Roco.
Wat een prachtige loc met veel licht- en geluidsfuncties, waaronder een noodremming die ik in deze video ook laat zien en horen.
Ik heb een video gemaakt en op youtube gezet: https://youtu.be/sVupmJrC_kg

De loc rijdt zijn rondjes op mijn nieuwe testbaan in wording.

Veel kijk- en luisterplezier.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2020

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Zitten nog wel veel storingen in hè  :-)
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: Jonkheer op woensdag 03 juni 2020, 13:53:13
Zitten nog wel veel storingen in hè  :-)
Daarom maakt hij ook eerst een aantal proefritten op een afgezonderd stuk baanbak  :P
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooi dat hij uitgeleverd is Albert hij ziet er prachtig uit.

Mijn exemplaar en nog twee voor mijn buurmannen worden morgen verstuurd  :)


Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Peter,
Ik wens jou en je buurmannen heel veel plezier met deze locomotief.

Groeten,
Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Het is een prachtig mooi dag
Het is een prachtig mooie dag. Op 10 juni heb ik na 23 jaar afscheid genomen van mij collega's bij Strukton Rail. Ik ben in de watten gelegd met bloemen, een modeltrein, de G1206 in Strukton kleuren (hoe wisten ze dan nou?), boeken, kaartjes en mooie woorden van mijn leidinggevende waarvan ik weet dat ze recht uit het hart komen..
Thuisgekomen bleek het huis aan de voorkant versierd en opeens stonden onze 3 inmiddels volwassen kinderen voor de deur. Het was namelijk de laatste keer dat ik uit mijn werk zou komen, mijn broodtrommel inleveren en dat we dan weer samen aan tafel zouden zitten. En dat hebben we dus ook gedaan. Mijn vrouw had lekker gekookt (ben niet anders gewend) en het was heel gezellig.
En nu ze weer naar hun eigen huis zijn gegaan moest ik aan dit toepasselijke lied van Daniel Lohues denken.
https://www.youtube.com/watch?v=EnL-cRCK1Oo

Ik wens iedereen een prachtig mooie dag.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
 @citaat

Dat er nog vele mooie dagen mogen komen, Albert!  :thumbup:

Groeten,
William
Modelbaan 'Den Akker': Faller 130177 (chemische tank met pijpleidingen)
Deze doos lag al een tijd te wachten om in elkaar te zetten.
Ik heb een plaat MDF op mijn workmate gelegd om een werktafel te maken.
Het was al even geleden dat ik zoiets in elkaar gezet heb en het is me meegevallen.
Bijgaand een paar foto's van de bouw.
Dit was om warm te draaien. Nu de grote chemieanlage 130175 nog.

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Jij hebt nu voldoende tijd om aan je baan te werken  :D geniet ervan.

Van je Strukton kado willen we wel een foto zien  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
@Peter,
Bedankt voor je reactie.

Ik ben bezig om mijn locomotieven en treinstellen te fotograferen, onder andere om goede afbeeldingen in Rocrail te krijgen.
Demi ontbrak nog in die verzameling.
Bijgaand de foto.
Mocht het opvallen dat de sleper ontbreekt, dat klopt. Het is de 2-rail uitvoering, digitaal voorbereid.
Maar een gegeven loc mag je niet onder de motorkap kijken  :D
Ik maak nog een keuze uit 2 mogelijkheden: zelf ombouwen of verkopen en een 3-rail uitvoering kopen.
Modelbaan 'Den Akker': Strukton G1206 Demi (Piko 59292/AC)
Ik heb de DC uitvoering vervangen door de AC uitvoering zodat ik een leuk blijvend aandenken heb aan mijn collega's die ook op mijn baan kan rijden.
De video:
https://youtu.be/sHU9ANDA3Zg

Groeten,
Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Faller 130175 (Chemische fabriek)
Het eerste deel zit in elkaar.

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lees het nu pas, maar je hoort nu bij de oudere bofkonten die nu alle tijd zelf mogen indelen, Albert   ;)
En als bonus ook nog een vrouw die altijd lekker kookt  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker': Kibri 16150 - MFS100
Ik heb er inmiddels 2 in elkaar gezet.
En een video gemaakt van de bouw: Klik

Veel plezier.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Super om te zien wat jij nu samen gesteld hebt  :thumbup: :thumbup:
Het is een leuk opvallend geheel geworden op je baan.
Wat was nu de daadwerkelijke bouwtijd.

Zelf heb ik ook nog een Kibri bouwdoos liggen voor achter dezelfde locomotief, daar moet ik ooit eens mee beginnen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Peter,
Bedankt voor je complimenten.
Ik schat dat de werkelijke bouwtijd zo ergens tussen de 2 en 4 uur ligt.

Ik denk er nog over de RVS strip er weer uit te halen.
De loc Nicole heeft er nu al moeite mee, maar er ontbreekt een slipbandje. Zodra er een nieuwe is gemonteerd ga ik eens kijken of Nicole 3 van deze wagens door de spiraal kan trekken. De slipbandjes zijn onderweg.

Groeten,
Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Faller 130175 (Chemische fabriek) gereed en geplaatst
De fabriek is klaar en inclusief de uitbreiding op de baan gezet.
De directeur heeft zijn auto alvast geparkeerd.


Groeten,
Albert.

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat moet een aardig priegelwerkje geweest zijn met al die hekjes maar het ziet er indrukwekkend uit  :thumbup: :thumbup:
Ga je nog veroudering en vuil aanbrengen Albert?


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Peter,
Het is inderdaad een priegelwerk maar met wat geduld en goed gereedschap (schaar, mesje, vijl, pincet) kom je een heel eind.
Gelukkig was de bouwinstructie heel duidelijk.
Verouderen is niet zo mijn ding dus dat ga ik ook niet doen.

Groeten,
Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Kirnitzschtalbahn (vakantie september 2020)
Tijdens onze vakantie in de Sächsische Schweiz hebben we natuurlijk een rit gemaakt met deze nostalgische trambaan.
Het was de enige wat regenachtige dag in deze vakantie en dat is zo af en toe te zien op de lens.
https://youtu.be/5Qvz-BMX_iU

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Leuk, die nostalgische tram. Heb ik nog niet zo lang geleden ook gedaan, in Rotterdam ( https://www.stichtingromeo.nl )
Modelbaan 'Den Akker': Tunnel op mijn testbaantje
Mijn kleinzoon van 5 heeft zelf een tunnel gemaakt voor wat hij beschouwt als 'zijn' treinbaan. Dat die bij opa op zolder ligt maakt niet uit.
De tweede tunnelopening is er ter plaatse nog even in geknipt.
Als hij dan ook nog een bijpassende pet op mag kan zijn dag niet meer stuk en de mijne ook niet   :D.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Leuk dat je kleinzoon er ook plezier aan beleeft Albert, ik hoop dat mijn kleinzoon dit ook leuk gaat vinden maar die is nog geen 1,5 jaar dus dat kan nog even duren  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Modelbaan 'Den Akker': Een nieuw avontuur - Arcomora-DCCNext
Vandaag heb ik 2 bouwpakketjes ontvangen om zelf 2 DCCNext decoders in elkaar te zetten.
Voor mij is het net een Kibri bouwpakket maar in plaats van lijmen moet ik solderen.
De bouwinstructie van de bedenker (Nico Teering, www.arcomora.com) is voor mij, als leek op dit gebied, duidelijk genoeg om er aan te durven beginnen.

Ik was laatst mijn kleinzoon aan het helpen met een lego bouwpakketje. Hij moest een poppetje hebben, dus ik gaf hem een poppetje. 'Nee opa', aldus kleinzoon: 'ik moet een poppetje met een boos gezicht hebben en deze heeft een glimlach'. Ik leer elke dag weer bij  :D

Dus eerst maar eens de onderdelen uitgezocht en de poppetjes met een boos gezicht en een glimlach van een plakbandje voorzien.

Ik houd je op de hoogte van de vorderingen.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Ik ben benieuwd naar je vorderingen met dit project, ik heb laatst diverse dingen gelezen van DCC next dus kijk ik graag mee met jou.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
De eerste DCCNExt decoder is klaar na zo'n 1,5 à 2 uurtjes solderen.
Mijn bevindingen tot nu toe:
- De montage handleiding beschrijft in logische volgorde welk onderdeel waar moet worden geplaatst.
- In de handleiding staat een afbeelding in kleur met een beschrijving van de onderdelen.
- De printplaat is voorzien van duidelijke opschriften.
Als de handleiding zegt 'plaats weerstand R1' dan zie je op de printplaat waar R1 moet komen en het staat ook nog eens op de afbeelding.

Dan de software:
Een vergelijkbaar verhaal. Gewoon de stappen uit de handleiding volgen dan kom je waar je zijn moet.
Ik heb de DCCNext voorzien van 16 servo aansluitingen. Elke aansluiting of poort krijgt zijn eigen adres m.b.v. de software.
Ik houd van simpel dus ik heb de eerste 12 poorten een opeenvolgend adres gegeven. Deze ga ik gebruiken om mee te beginnen.

Eerst kies je een poort en dan ga je die instellen.
Het instellen van de servo uitslag (bijvoorbeeld) gaat met toetscommando's, de + voor groter en de - voor kleiner.
Vergelijkbaar met de knopjes op de ESU switchpilot servo.

Ben je klaar met instellen dan druk je op Enter en worden de instellingen voor die poort opgeslagen.

Tot nu toe ben ik dik tevreden met het resultaat.
Ik denk dat een beetje soldeerervaring wel handig is maar als je dat niet hebt is dit een mooi project om het mee te leren.

Binnenkort de stresstest. Ik ga 4 servo's op mijn baan op de decoder aansluiten en instellen. En dan natuurlijk een tijdje rijden.

Wordt vervolgd.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Leuk dat je ook bezig bent met de DCC-Next.

Ik heb een DCC-Next en een DCC-Shield.
Beide werken hetzelfde alleen de DCC-Shield prik je op een Arduino-UNO.

Ik gebruik de servo's voor de deurtjes van de Locloods en het Goederenstation en verder voor het aansturen van verlichting.
Voor de servo's gebruik ik wel een extra ontstoringsetje.

De software is inderdaad simpel en gewoon de handleiding stap voor stap te volgen.
Servo aansluiten, poort en adres kiezen en met de c toets in werking stellen. Daarna de hoek, snelheid en uitslag instellen.

Blijf je volgen.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: iTom op woensdag 06 januari 2021, 11:57:30
Voor de servo's gebruik ik wel een extra ontstoringsetje.


Hi Tom,
Bedankt voor je reactie.
Hoe ziet dat ontstoringssetje er uit?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
 @citaat Waar RD bij staat is zo'n ontstoringprintje.

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt Tom,
Wat zit er precies op dit printje? Heb je dat zelf gemaakt of zijn ze in de handel?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ik heb ze gekocht, het zijn complete setjes.
Kan je bestellen, stuur me maar een Pb als je het adres wil.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
De afgelopen maanden heb ik veel tijd en energie in mijn Youtube kanaal gestopt met eigenlijk alleen maar positieve reacties. Nu wordt het weer tijd voor Den Akker.

Een grote kartonnen doos die in de weg lag en een bericht op dit forum over wat je met karton kunt doen (Klik) bracht me er toe weer eens aan de gang te gaan met perrons. De vorige poging liep op niets uit, maar met dit dikke karton gaan het heel gemakkelijk. Aftekenen, afsnijden en lijmen.
De volgende stap is de randjes afwerken en dan een kwastje verf er over.
Ik ben ook al eens bezig geweest zelf een overkapping te maken, die vind ik ook wel geslaagd.
Wordt vervolgd.

@Tom, bedankt voor je reactie, ik ga voorlopig geen gebruik maken van je aanbod.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
ziet er allemaal mooi uit
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ziet er goed uit! Let op met schilderen. Karton trekt gauw krom. Eerst met haarlak inspuiten kan schelen. Eerst met latexverf verven gaat ook goed.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Henk,
Bedankt voor de tip. Ik heb inderdaad gemerkt dat het perron krom getrokken is. Dus nu maar een spuitbus haarlak kopen.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
De andere kant van het karton ook verven kan ook nog helpen.
Ik kwast ook vaak eerst de achterkant gewoon nat en schilder dan de voorkant.

Grtz Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Weer een stapje verder. Ik heb de perrons grijs geverfd met struktuurverf. Daar zitten kleine houtdeeltjes in waardoor het net iets minder glad oogt.
Ze zijn een klein beetje krom getrokken maar dat los ik wel op door ze met een klein spijkertje vast te zetten. Maar er moet nog meer gebeuren. Bankjes, reizigers, verlichting, overkapping. Ik ben nog lang niet klaar.

Wat ik erg jammer vind is dat het het perron rechts van de ICM wel erg smal is. Voor een breder perron moet ik de sporen verder uit elkaar plaatsen en het kopstation verplaatsen. En daar zie ik meteen het nadeel van de servo's onder de wissels. Die zitten met een houdertje onder de plaat vastgeschroefd. Het verplaatsen van het wissel betekent dus gaten boren en het is dus iets meer werk dan wanneer er een Märklin aandrijving in zou zitten. De spleet in dat smalle perron werk ik nog wel weg, de 2 delen liggen nu los naast elkaar.

En ik wil ook een ander stationsgebouw  :P
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Links van de ICM heb je nog ruimte. Kun je het spoor waar de ICM op staat alleen wat opschuiven? Dan kun je ook een breder perron kwijt.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
ACTS.zuid
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
 @citaat @citaat Het spoor van de ICM heeft aan twee kanten een perron. Eigenlijk is dat niet de bedoeling.

Gr, Ben.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Er zit nu een gat van 3 cm tussen de ICM het het linker perron. Dat vind ik breed genoeg om de illusie te wekken dat het 2 verschillende stations zijn. En er komt waarschijnlijk nog wel een hekwerk op.
Ik had eerst het breedste perron rechts geplaatst. Toen leek het inderdaad of de ICM aan beide kanten een perron had. Dat vond ik geen gezicht. Dus verplaatsen van het spoor waar de ICM op staat vind ik geen daarom geen goed idee. Maar bedankt voor het meedenken.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
ziet er alsnog prima uit
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: Flyingkoekkoek op vrijdag 06 augustus 2021, 10:02:43
3D impressie van klimspiraal 1 ( 8 wentelingen ) , schaduwstation ( 10cm vd grond ) & opstelemplacement ( 1.10m vd grond ).

Leuk baanplan. Ik vroeg me alleen af waarom je dat in dit topic plaatst. Het lijkt me daar niet echt op zijn plaats.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Flyingkoekkoek
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: AlbertG op vrijdag 06 augustus 2021, 19:59:22
Citaat van: Flyingkoekkoek op vrijdag 06 augustus 2021, 10:02:43
3D impressie van klimspiraal 1 ( 8 wentelingen ) , schaduwstation ( 10cm vd grond ) & opstelemplacement ( 1.10m vd grond ).

Leuk baanplan. Ik vroeg me alleen af waarom je dat in dit topic plaatst. Het lijkt me daar niet echt op zijn plaats.

Verkeerde topic! heb hem verwijderd! :)
Al weer 10 jaar bezig met modelspoor, mijn eerste bijdrage op dit forum.
In november 2011 plaatste ik mijn eerste bijdrage op dit forum: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=33037.msg594113#msg594113
Een tweedehands loc die er na een paar rondjes mee ophield en een los draadje waarvan ik geen idee had waar ik die moest solderen.
Ik had waarschijnlijk niet eens een soldeerbout.

Inmiddels heb ik zelf een aantal locomotieven omgebouwd van analoog naar digitaal. Al doende leert men, met dank ook aan dit forum.

Eén van mijn eerste testbaantjes met een MS1 en 2 locomotieven:
https://youtu.be/Xn3y7_P51_s

Misschien maak ik wel een jubileumvideo.
Re: Al weer 10 jaar bezig met modelspoor, mijn eerste bijdrage op dit forum.
Citaat van: AlbertG op zaterdag 11 december 2021, 17:20:53
Misschien maak ik wel een jubileumvideo.

Leuk idee Albert en dan met de zelfde acteurs op de baan als in je eerste filmpje ?
Heb je trouwens beide mooie locs nog rijden ?

En gefeliciteerd met je 10 jaar modelspoor. :thumbup:

Groet Michel
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Michel,
Ik denk dat die Zwitsers loc jou wel aanspreekt.
Ik heb beide loc's weer verkocht. Ik was later van plan om alleen met stoomtreinen te gaan rijden en daar pasten deze niet tussen.
Nog later ben ik daar weer van terug gekomen en ben meer moderner materieel gaan rijden. Eigenlijk alles wat ik mooi vindt. De stomers staan opgesteld rondom de draaischijf en gebruik ik zo af en toe om een beetje handmatig heen en weer te rijden.