Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Digikeijs DR5000 en Marklin MS2(3) en nog een DR4018

Gestart door Hoeksema1975 zondag 05 juli 2020, 00:31:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digikeijs DR5000 en Marklin MS2(3) en nog een DR4018
Goedenavond,

Ik had net een topic gelezen over het toevoegen van de DR4018 op de MS2-3... prima.. maar nu t volgende .. ik heb ook een DR5000 aangeschaft en wat mijn vraag is dat ik beide besturingen kan inzetten.. dit mijn zoon op de MS2-3 en ik op de Ipad (z21 app) met de DigikeijsDR5000. Is dit mogelijk ? of geeft t besturingsconflicten ? beide dingen aansluiten op de rails werkt alleen de DR5000 en de MS niet meer... ook doet mijn ICE2 Loc t niet op de z21 app aangezien die ik niet in Motorola MM2 protocol kan veranderen (dwarse app)

Iemand een oplossing ?

Re: Digikeijs DR5000 en Marklin MS2(3) en nog een DR4018
Hoi,

Wat je nu gedaan hebt mag je nooit doen. Nooit twee centrale's op één baan aansluiten. Als je geluk hebt dan doen alle twee de centrales nog. Dus nooit twee centrales tegelijk via de rails op één modelbaan aansluiten.

De DR5000 heeft geen motorola-protocol. Dus treintjes die motorola nodig hebben werken niet op de centrale. DR5000 kent alleen het DCC-protocol en geen andere protocollen. Dat is één van de redenen dat de DR5000 iets minder geschikt is voor 3-rail.

De z21-app is van Roco en bedoeld voor de z21 / Z21 / z21start en die centrales van Roco kunnen wel het motorola-protocol aan.

Groet Ronald.
Re: Digikeijs DR5000 en Marklin MS2(3) en nog een DR4018
Bedankt Ronald, ben weer wat wijzer... gelukkig geen dure les.
Zit nu te twijfelen om de DR5000 terug te brengen en dan systeem kiezen wat in principe alles aan kan.
Zou ik met dat Roco z71 systeem alles kunnen draaien ?
Beetje onzin om de DR5000 alleen aan te sluiten om enkel de wissels via iPad te schakelen 😂
Re: Digikeijs DR5000 en Marklin MS2(3) en nog een DR4018
hoi,

Citaat van: Hoeksema1975 op zondag 05 juli 2020, 09:48:37
Zit nu te twijfelen om de DR5000 terug te brengen en dan systeem kiezen wat in principe alles aan kan.

Dan kom je bijna automatisch uit bij "Märklin". De lange digitale geschiedenis van Märklin maakt dat ze eigenlijk twee protocollen zelf gebruiken namelijk Motorola ( I/II) en MFX (+), daarnaast ondersteunen ze ook het DCC-protocol. Omdat MFX(+) onder de licentierechten van Märklin valt zijn daar niet veel digitale centrales voor beschikbaar. In wezen kom je tot nu toe niet verder dan Märklin en Esu. Goed, nu is de vraag: Heb je MFX nodig? Ligt aan de decoders. Märklin heeft veel modellen met decoders die zowel MFX als Motorola en tegenwoordig ook DCC kunnen praten. In uitzonderlijke gevallen kom je decoders met alleen MFX tegen.

Citaat van: Hoeksema1975 op zondag 05 juli 2020, 09:48:37
Zou ik met dat Roco z71 systeem alles kunnen draaien ?

De Roco z21 / Z21 kan zowel Motorola en DCC aan. Kijk vooral naar je decoders wat die allemaal aan protocollen aan kunnen.

Groet Ronald.
Re: Digikeijs DR5000 en Marklin MS2(3) en nog een DR4018
Mij lijkt een Tams Redbox een betere keus.

De z21 is een uitgeklede centrale eigenlijk een instap. Hier moet nog een vrijschakelcode en een router bij.
Als je toch aan een z21 denkt neem dan de volledige de (zwarte) Z21.
De DR5000 is ongeschikt.

Groetjes.