Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wat voor merk verf gebruiken jullie

Gestart door strandman zaterdag 16 mei 2020, 16:27:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat voor merk verf gebruiken jullie
Hoi,

Ik men begonnen met modelbouw. Nu heb ik een brug van Faller in elkaar gelijmd, maar wil de blauwe kleur veranderen.
Wat voor merk verf kan ik hier het best voor gebruiken?
Best is met een spuitbus denk ik.

Dank, Anton
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Spuitbus ? volgens mij kan je nooit met een spuitbus een dusdanige dunne laag verf aanbrengen.
Je gaat je details van je model teniet doen ! (om maar te zwijgen over de spuitbussen met "agressieve" verf in, die je model wel eens voor een deel zouden kunnen wegvreten)
één goeie raad: fijne modelbouw schilder je met modelverf ! (je gaat toch ook geen frieten bakken in motor-olie hé, LOL)
Als je toch wil spuiten, doe het dan met een airbrush.
Ik gebruik Valejo als verf, die zijn er zowel om met een verfborstel te gebruiken, alsook een versie voor de airbrush.
En ik denk dat er hier veel volk rond loopt, die ook Valejo gebruikt ...
Uiteraard is Valejo niet het enige merk, dat zal je wel merken aan de berichten die na mij komen :-)

alvast succes, en hou ons op de hoogte van je resultaten hé,
groeten,
Kris
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Goed, het is moet wel mogelijk zijn om met een knikkerbus aan de gang te gaan. Zelf gebruik ik tamiya-busjes vaak. Deze zijn geschikt voor de modelbouw, zie ook Tussendoortje: Stootblok. De truuk is gelijkmatig en voldoende afstand. Liever twee of drie dunne laagjes dan 1 dikke laag.

Groet Ronald.
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Voor spuitwerk gebruik ik, meestal, Tamiya acryl of Revell aqua color. Kwasten doe ik  (al dan niet verdund) met Revell  of Humbrol enamel.
Ook de fijne verf van Marabu breng ik met het penseel op.
Verder is het ook lekker werken met de, met onthard water aan te maken, poederverven van Elita life colours.

Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Naast Humbrol en Revell gebruik ik ook graag ModelMaster verf. Alle op acrylbasis.
En met de kwast.
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 16 mei 2020, 17:24:09Spuitbus ? volgens mij kan je nooit met een spuitbus een dusdanige dunne laag verf aanbrengen.......groeten Kris
Wat een onzin!
Ga een kijken op het modelbrouwersforum.
Daar wordt, naast de airbrush (afgekort AB) ook vaak met spuitbusjes gewerkt:

Vragen over verf en airbrush
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Mijn zoon is druk met WarHammer incl het bouwen en schilderen van die figuren. Bij bijv gamesworkshop heb je speciale grondverf in een spuitbus die heel dun is een alle hele fijne details van die figuren behoud. Hij heeft inmiddels met een bestelling voor er ook eentje meebesteld.
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Voor de grondverf in spuitbus koop ik wat voorhanden is .
Maar de laatste tijd gebruik ik meer en meer Valejo , hobby paint.
Verf die ik uitsmeer met mijn borstel is de laatste jaren ook Valejo.
Een groot assortiment en het voordeel vind ik , je spoelt je borstel uit met water.
Vroeger gebruikte ik altijd Tamiya verf en altijd de stank van white spirit om de borstel te spoelen.
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
@citaat en dat is ook gelijk het grootste probleem van water gedragende verf het gaat zo door de gootsteen heel goed voor het milieu!
Ik heb het lang geleden gebruikt toen was het gewoon ruk het zal nu wel beter zijn maar doe mij maar gewoon synthetische  verf ik gebruik nu nog potjes die al meer dan 30 jaar oud zijn sommige zijn zelfs nog van mijn opa.
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Citaat van: hmmglaser op maandag 18 mei 2020, 00:12:18......... gebruik nu nog potjes die al meer dan 30 jaar oud zijn sommige zijn zelfs nog van mijn opa.
Ik ben zelf opa :), maar ook ik heb potjes die zo oud zijn. Wat ik wel ontdekt heb is dat de huidige potjes slecht afsluiten. Dus na langere tijd indrogen => milieubak!
Daarom bewaar ik de potjes op zijn kop. In een platte diepvriesdoos, deksel erop en omgedraaid wegzetten.
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Hoi Anton, voor de brug zou ik een spuitbus gebruiken.
Met een kwastje word het een hele klus om alle kantjes van de brug te kunnen schilderen.
Ikzelf gebruik vaak spuitbussen van het merk Motip, hoewel niet speciaal gemaakt voor modelbouw bevalt het mij prima.
Maar de kleine spuitbusjes uit de modelbouwwinkel voldoen natuurlijk ook prima.
In dunne lagen meermaals aanbrengen, niet proberen om het in 1 keer te spuiten, dan gaat het waarschijnlijk druipen.

Dirk-Jan
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Mijn voorkeur heeft ModelMaster van Testor, maar daar is niet heel goed aan te komen in Nederland. Verder gebruik ik de enamel-verven van Revell en Humbrol. Voor grote oppervlakken gebruik ik gewoon een grotere kwast. Die dompel ik eerst in de terpentine, tik 'm wat af, dan onderuit het verfbusje een tipje verf opduiken en daarmee dun opbrengen. Dat het niet ineens dekt is een pré, want dan heb je het iig niet te dik opgebracht. De tweede of derde keer wordt vanzelf dekkend. Bovendien kun je met de laagjes nog wat kleurnuances bereiken door hier en daar verschillende kleuren over elkaar aan te brengen. Als laatste ga je evt. vervuilen. Dan is het fijn dat je de oorspronkelijke textuur van de brug nog kunt gebruiken.

Het resultaat van spuitbussen vind ik vaak te grof, omdat je niet goed kunt doseren. Dat vergt flink wat oefening en dan nog vind ik het resultaat tegenvallen. Maar dat is ook maar een mening uiteraard.
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
 @citaat ik weet niet wat van spuitbussen je gebruikt heb maar normaal gesproken hou je met spuiten meer details over dan met de kwast.
Motip zou ik niet gebruiken voor modelbouw daarvoor is het niet gemaakt de nozel is naar mijn idee veel te groot en verf te dik.
Gebruik maar een motip en bvb revell daar zit echt verschil in vroeger tenminst wel.
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Ik ben juist bezig om met Vallejo Model Color de Brietschtalbrug te schilderen. Niet de minste brug toch om te verven! Ik verdun deze verf sterk (ca. 1:1) met gedemineraliseerd water.  Het is inderdaad een heel karwei met het kwastje en vooral ook opletten waar je wel of niet bent geweest. Zeker bij de tweede keer schilderen is dat nog heel erg moeilijk te zien, maar het lukt! De grootste uitdaging zal vooral worden om er dan nog alle voetgangerspaden met railing in te gaan lijmen want je kunt er moeilijk bij en daar waar je moet lijmen moet er dan weer wat verf af omdat het anders een soepzooitje wordt.
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 06 juni 2020, 03:21:30
Motip zou ik niet gebruiken voor modelbouw daarvoor is het niet gemaakt de nozel is naar mijn idee veel te groot en verf te dik.
Ik heb met Motip spuitbussen een RAm TEE omgespoten naar een Norhtlander, en een perfect eindresultaat daar mee gekregen.

Dirk-Jan
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
 @citaat Wanneer iemand een tegenvallend resultaat bereikt met een bepaald merk, dan deugt dat merk niet. ;)
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
@citaat ik zou dan na wat ervaring een verkeerde toepassing of omstandigheden noemen Wim. Vroeger had ik bijna dezelfde instelling (wel van eigen ervaring met de verf) maar tegenwoordig weet ik dat het user error is. Elke verf heeft een bepaalde manier van gebruik, doe je het anders omdat je dat gewend ben dan kan het resultaat tegenvallen. Bij Motip is een hele goede tip, niet de verf koud proberen te spuiten. Gewoon even een 10 minuten in warm water (dacht hand warm) laten dobberen en de verf spuit na een juiste spuit techniek echt mooi. Er komen dan kleinere verf druppels uit de spuitmond.
Bij het forum van de buren staat ook nog een goede tip voor de Revell enamel verf. Even naar beneden scrollen naar de haha reactie en dan eentje terug. Ik heb het getest met wasbenzine, terpetine wil ik niet gebruiken in mijn hobby/slaapkamer. Het droogt alleen behoorlijk snel met warmere temperaturen maar het geeft voor mij een mooi eindresultaat.

@Anton, als je nog niet hebt ontvet (water en dreft) dan is dat stap 1. Vet zorgt ervoor dat je verf niet dekkend wil worden of zelfs niet goed hecht waardoor je verf er zo weer af gaat zodra je er tegenaan stoot.
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Citaat van: strandman op zaterdag 16 mei 2020, 16:27:11
Nu heb ik een brug van Faller in elkaar gelijmd, maar wil de blauwe kleur veranderen.
Ik gebruikte altijd spuitbussen van de Halfords, maar nu die niet meer leverbaar zijn, hou ik dit draadje graag bij.  :D

Overigens heeft iemand me wijs gemaakt dat je een bouwpakket beter eerst spuit, en dan pas lijmt, in plaats van eerst lijmen dan spuiten. Maar ook ik kreeg die tip nadat ik klaar was met lijmen.  :-(
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Citaat van: Jan22 op zaterdag 06 juni 2020, 12:53:33...Overigens heeft iemand me wijs gemaakt dat je een bouwpakket beter eerst spuit, en dan pas lijmt, in plaats van eerst lijmen dan spuiten..
Dat hangt helemaal van je bouwwerk af.
Vaak moet je namelijk de verf weg krabben, om te kunnen lijmen.
Zo'n grote brug, zou ik eerst lijmen en dan spuiten. Eventueel bepaalde delen (looppad?) afplakken.
Maar voor de geïnteresseerden: er is een modelbouwersforum, waar heel gedetailleerd wordt verteld hoe en wat te bouwen.
Snuffel maar eens hier rond
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Grote bouwwerken die veel uit 1 kleur gaan bestaan plak ik ook altijd eerst in elkaar voor het spuiten. Dan kun je eventueele naden nog goed en netjes weg werken.

Ik gebruik altijd vallejo verf omdat ik dit gewoon fijne verf vind. Ik gebruik zowel de hobby spuitbussen als de model air van vallejo om te spuiten. De kwast zou ik persoonlijk niet pakken voor een brug O:-D.
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Wat voor merk verf gebruiken jullie
Hoewel de meeste, zo niet alle, fabrikanten in hun bouwinstructies aangeven als eerste de vensters en deuren in de losse wanden te plaatsen doe ik dat dus nooit. Afhankelijk of het gestucte wanden zijn of baksteen. Gestucte wanden worden door mij eerst geplakt dan naden bijgewerkt en dan gespoten. Bakstenen wanden worden eerst gespoten dan gevoegd en dan geplakt. Dan naden wegwerken en bij tippen waarna het geheel nog een blanke matlaag krijgt. Daarna gaan alle ramen, deuren en glaswerk er in. Daarna wordt het gebouw op de sokkel gelijmd en verder afgewerkt. Ook het dak wordt eerst samengebouwd, evt. naden wegwerken, spuiten en pas op het gebouw gelijmd als het interieur met verlichting klaar is. Zelfs complexe daken kun je zo samenstellen. Het gebouw als mal gebruiken maar er voor zorgen dat het dak er niet aan vast komt te zitten. Dan kun je het zo weer afnemen, verder behandelen en spuiten.

Deze werkwijze gebruik ik al een tijdje en bevalt mij prima. Verf gebruik in van Tamiya (enamel) om te kwasten en acrylverf van SkullColor om te spuiten. Vallejo is hier niet te krijgen, ik heb twee kleuren van Vallejo besteld om wagons over te spuiten. Eens zien hoe dat gaat bevallen. Over SkullColor ben ik zeer tevreden, zo uit de verpakking te spuiten zonder geknoei met verdunnen, een prima hechting en goede dekking. Makkelijk schoon te maken met nailremover. Niet te verdunnen met water!