Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

K sporen buigen.

Gestart door SDriver donderdag 04 juni 2020, 16:44:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K sporen buigen.
SDriver
gast

K sporen buigen.
Ik heb nog wat plaats op mijn tafeltje over en speel  ( later met de treintjes ) met het idee om een trieerheuvel te maken.
In het grootspoor liggen die sporen aan de voet de heuvel in een " put " en op de top van de heuvel " bol".
Zoiets als een verkeersremmer.
Is het mogelijk om een K spoor ook die vorm te geven door verhitting ?
Re: K sporen buigen.
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: K sporen buigen.
Misschien dat je de rails wel gebogen krijgt, maar je gaat denk ik onherroepelijk problemen krijgen met stroomafname van de loc.
Re: K sporen buigen.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: K sporen buigen.
Als je gewoon wat rails neerlegt en het stijgingspercentage bij iedere railovergang iets verandert, ben je er ook al. Märklin adviseert het stijgingspercentage hooguit 1% te veranderen bij een overgang tussen normale rechte rails.

Ik zou zeggen, leg wat rails los neer op een heuvel en probeer het eens uit. Al bij een heel klein stijgingspercentage rollen de wagons al de heuvel af. Buigen door middel van verhitten lijkt me lastig. Als het heet genoeg is om de railstaven te buigen, vermoed ik dat het plastic al lang gesmolten is. Maar ik kan het verkeerd hebben, ik heb het nooit geprobeerd.
Re: K sporen buigen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K sporen buigen.
Het grote probleem van K-rails is dat het 3 componenten bestaat:
plastic bielsen, RVS spoorstaven en een blikken pukomat (waarvan de pukkels rechtop door de plastic bielsen zijn geprikt).

Als je het gaat verwarmen, gebeuren er rare zaken:
- in heet water (circa 85 graden) kun je de RVS spoorstaven loswippen uit de plastic spoorschoenen (imitatie bouten waarmee de spoorstaaf verbonden is aan de biels), maar het blik vervormt bij die temperatuur totaal niet.
- met de bunsenbrander smelt je de bielsmat weg, en hou je spoorstaven en pukomat over.

Kortom stijgingspercentage aanpassen:
Doe dit niet met flexrails, maar veel met zo kort mogelijke stukjes K-rails,
dus b.v. 2204, met een lengte van 22,5 mm

Maar bedenk dat een langere wagon hogere eisen stelt aan een dergelijke wijziging.

De hellingspercentage-wijziging is berekenbaar met wat simpele geometrie, net zoals overhanging en uitzwenking van een wagon, en is onder andere afhankelijk van de lengte van een wagon en de starheid van de koppelingen.
Re: K sporen buigen.
Lid sinds: 2016

offline
Re: K sporen buigen.
Het is een goed idee om aan het begin van een helling de rails min of of meer hol te leggen en bij het einde van de stijging enigszins bol, net als in het grootbedrijf. Dat gaat goed door de rail een beetje te buigen op gewone kamertemperatuur. Je moet ze wel fixeren, hetzij met schroeven, hetzij op andere wijze (lijm en een fors gewicht erop tijdens het drogen).
Breng je geen bolling of uitholling aan, dan heb je een knik tussen het deel van de rails dat plat ligt en het deel waar de stijging begint of eindigt. Daar mis je dan juist contact met wielen en slepers, als de knik te fors is. Het ziet er sowieso niet zo fraai uit. Een alternatief is, een paar korte stukken achter elkaar te leggen en de stijging per railstuk licht op te voeren tot het gewenste percentage bereikt is. Met M- of C-rail zul je het wel zo moeten doen, want buigen is helemaal geen optie.


Groet,

Peter


Re: K sporen buigen.
Lid sinds: 2014

offline
Re: K sporen buigen.
Buigen kan alleen minimaal bvb een stuk C-rails 24188 als je deze met meer dan 0,5mm buigt dan neemt het aantal ontsporing in het kwadraat toe.
Ik ben uren aan het testen geweest met mijn helix voordat alle loks en wagens er goed doorheen kwamen de overgang tussen bult of kuil en vlakke rails mag bijna niet zichtbaar zijn anders leid dat zeker tot problemen met langere loks treinstellen of wagens.

Trouwens als rail vaak bereden word gaat het zich vormen naar de ondergrond
Re: K sporen buigen.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: K sporen buigen.
Zelf heb ik een keer ergens flexrails gebruikt voor een rangeerheuvel.
Bovenop de twee stukken verbinden maar ook goed vast maken.
Werkt nog steeds goed.

groet
Harald
Re: K sporen buigen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K sporen buigen.
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 04 juni 2020, 18:49:19
Het is een goed idee om aan het begin van een helling de rails min of of meer hol te leggen en bij het einde van de stijging enigszins bol, net als in het grootbedrijf.
Bij de buren vind je daarover een stukje (over begin en einde van hellingen) in de encyclopedie.
CiteerEen vloeiende verticale overgang maken gaat het gemakkelijkst door in de bodemplaat een deel los te zagen en deze als een flap omhoog te buigen. Daardoor ontstaat een natuurlijke boog in het plaatmateriaal, maar dit werkt alleen bij dunne bodemplaten

En dat kun je ook doen met K-rails, mits vastgeschroefd. Maar flexrails laat zich beperkt buigen.
Dus er zijn grenzen aan. dat meebuigen in verticale richting. En dat is maar goed ook.
Stel je hebt een true scale 1:87 Liliput wagon op je baan van ruim 30 cm, dan zit je niet te wachten op een spontane ontkoppeling op een niet gewenst punt.
Re: K sporen buigen.
SDriver
gast

Re: K sporen buigen.
Het zal wat uitproberen worden wat mogelijk is en wat niet.
Resultaten van mijn buigpogingen zal ik hier wel neerschrijven.
Re: K sporen buigen.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: K sporen buigen.
Citaat van: Jan22 op vrijdag 05 juni 2020, 00:20:25
Stel je hebt een true scale 1:87 Liliput wagon op je baan van ruim 30 cm, dan zit je niet te wachten op een spontane ontkoppeling op een niet gewenst punt.

"Wagon(rijtuig?)" van 30 cm over een rangeerheuvel ?

groet
Harald
Re: K sporen buigen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K sporen buigen.
Citaat van: Haradigi op vrijdag 05 juni 2020, 09:57:41
"Wagon(rijtuig?)" van 30 cm over een rangeerheuvel ?
Bovenop gaat-ie vast wippen!  :D
Re: K sporen buigen.
Hopelijk heeft die wagon/rijtuig dan goede vering. :)
Re: K sporen buigen.
Lid sinds: 2016

offline
Re: K sporen buigen.
Ik denk ook dat je best Flex-rails gebruikt.
Nu weet dat dergelijke zaken i het groot bedrijf op terreinen van hectaren groot liggen.  Ook in de modelbouw kan je dit niet maken op een kleine oppervlakte.  Wanneer je je trein een brug wil laten oprijden spreek je al vlug over hellingen van +1meter.  Het is toch niet de bedoeling om een springschans te maken vermoed ik.
Re: K sporen buigen.
antonv
gast

Re: K sporen buigen.
Wijze woorden uit een boek over rangeren op de modelbaan:
Re: K sporen buigen.
SDriver
gast

Re: K sporen buigen.
Ik kan me wel vinden in de antwoorden van iVanDL en antonv.
Bij ons op Antwerpen Noord is  vanaf de onderzijde heuvel , dus vooraleer je bergop rijdt een gemiddelde lengte  van 500 meter tot aan de trieersporen.
Als ik de uiterste uiterste sporen neem kom ik ruim over die 500 meter.
In die 500 meter zitten 3 reminstalaties , bergrem , dalrem en de spoorrem.
Dit alles realiseren in verhouding , al zijn  het maar bijv 3 sporen op 1,5 meter lengte is niet realistisch.
Het zal dan geforceerd zijn.
Re: K sporen buigen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K sporen buigen.
Citaat van: SDriver op zondag 07 juni 2020, 17:08:02
Dit alles realiseren in verhouding , al zijn  het maar bijv 3 sporen op 1,5 meter lengte is niet realistisch.
Ben het met voorgaanden eens. Neem nou het begrip heuvelen (wikipedia). Ik dacht meteen aan de Watergraafsmeer waar ik als kind langs kwam. Zo'n klein heuveltje (het is allang weg) zit er in m'n geheugen geprent.
Hoe zag het er ook al weer uit? Zo:

Bron: Klassieke beveiliging
Maker foto: Wim Vos. Opnamedatum: 14 mei 1974, Toestemming plaatsing op dit forum: door W. Vos per email verleend op 7 juni 2020, 20.29 u.


O!

Of neem de heuvel bij Rosendaal (op de site seinarm.nl) voor een aardig spoorschema. Ook een kleintje toch?
En stel je dat dan eens voor in h0 .... :D
Re: K sporen buigen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: K sporen buigen.
Vroeger toen ik nog schoolgaand was lag er achter het station 's-Hertogenbosch een groot rangeerterrein met heuvel. Heel vaak heb ik de bezigheden daar met aandacht gade geslagen. Zelfs nu, vijftig jaar later, kan ik het geheel nog uittekenen.
Even snel rekenen in H0: Een beetje rangeerheuvel is 3,5m hoog. Dat is 4cm in H0. De oprit wordt dan 1,33cm lang, de afrit mag wat steiler zijn. De hele heuvel wordt dan ca 2 meter. Dan de wisselstraat en daarna de rangeersporen. Met drie wissels achter elkaar zit je al op 60cm en heb je enkele rangeersporen. Op een lengte van 1 meter krig je net negen van de kortste wagonnetjes kwijt. Met een LüP van 15cm zijn dat er nog maar zes, niet veel dus. En dan heb je al een totaal lengte van ruim 3,5 meter in gebruik. Voor de mooiegheid heb je dus minstens vier meter nodig. Als je die nog braak hebt liggen op je baan dan kan het.