Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Oude hobby weer opnemen

Gestart door Fred58 vrijdag 29 mei 2020, 13:47:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oude hobby weer opnemen
Lid sinds: 2020

offline
Oude hobby weer opnemen
Goeden dag

zo langzaam  komt er meer vrije tijd In zicht en wil ik weer een baan gaan opbouwen in HO

Ik heb redelijk wat K rails en wil deze gaan gebruiken

Heb inmiddels al veel topics hier gelezen en krijg er zin in  :)

In Eisenbahn journaal heb ik dit voorbeeld van de Lahntahl Bahn  gevonden en mijn vraag is of er iemand is die zou kunnen zeggen hoeveel plaats deze baan nodig heeft

Ik heb geprobeerd om met baan software een ontwerp te maken maar kompleet zonder succes  :?

Ik heb een ruimte op zolder van dat 3 x 2,5meter

Iedere tip is welkom en alvast bedankt voor een reactie

Met vriendelijke groet

Fred


Re: Oude hobby weer opnemen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Oude hobby weer opnemen
Met foto is duidelijker
Re: Oude hobby weer opnemen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Oude hobby weer opnemen
Met de foto's invoegen gaat heating niet zo vlot, maar aldoende gaat het beslist beter

Hier een schets van het sporen plan

Nogmaals alvast bedankt voor een reactie

Fred
Re: Oude hobby weer opnemen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Oude hobby weer opnemen
Het eerste plaatje is nogal onduidelijk, weinig pixels, dus niet uit te vergroten. Het tweede plaatje is niet op schaal proporties.
Naar mijn inschatting, gebaseerd op ervaring, is de lengte van deze baan 360cm. De korte poot van de L zal ongeveer 240cm zijn. Met een lengte van 400cm komt het geheel nog beter tot recht. Helaas moet ik zeggen dat dit op 300cm niet gaat werken. De breedte van de korte poot is al ruim een meter. Dan blijft er nog maar twee meter over voor een bocht plus station, dubbelsporig ook nog. Daar kan een beetje trein geen plaats vinden.
Re: Oude hobby weer opnemen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Oude hobby weer opnemen
Zo te zien moeten de sporen over elkaar heen. Om voldoende hoogteverschil te bereiken heb je behoorlijk wat ruimte nodig, anders worden de stijgingen te sterk. Pas als de diameter van de lus rechtsboven ongeveer een meter is, zou het kunnen. Aangenomen dat de schets op schaal is, volgt daaruit dat je voor het totale plan zo'n 4,5 bij 3 meter nodig hebt. De linkerkant mag iets minder zijn dan 3 meter.

Zonder speciale maatregelen zou een groot deel van zo'n baan niet of nauwelijks bereikbaar zijn, dat is iets om terdege rekening mee te houden bij de bouw. Bijvoorbeeld door enkele mangaten te maken, met uitneembare delen erop of door te zorgen dat de baan sterk genoeg is om (plaatselijk) op te staan. Of beide.


Edit: Voor de duidelijkheid heb ik de keerlus waar het om gaat in een apart plaatje gezet. Uitgaande van een stijgingspercentage van 3% en een hoogteverschil van 9 cm, moet het groene spoor minimaal 3 meter lang zijn.

Als je alleen met korte treinen rijdt, kan het eventueel iets meer dan 3% zijn. Die 9 cm is geen hard gegeven. Als je met pantografen wilt rijden, heb je iets meer nodig. Als er alleen stoomtreinen en diesels op de baan komen kan het desnoods nog iets minder, door een heel dunne brug te maken. Maar zonder aanpassingen gaat het bij lange na niet passen in de 3 x 2,5 m die je hebt. En dan moet je ook zelf nog ergens kunnen staan.
Re: Oude hobby weer opnemen
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Oude hobby weer opnemen
Beste Fred

Waarschijnlijk bedoel je de modulebaan van de gelijknamige vereniging in Zoetermeer

Google even is een leuke site