Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Lokpilot 5 M4 in V60

Gestart door Mathieu zondag 24 mei 2020, 16:34:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lokpilot 5 M4 in V60
Mathieu
gast

Lokpilot 5 M4 in V60
Heb onlangs in mijn Marklin V60-1179 een lokpilot 5 mfx geplaatst. Heb voorshands alleen de nodige aansluitingen gemaakt om 'm te laten rijden. Verlichting enz. volgt nog. De lok wordt door mijn MS1 herkend en is binnen een minuut 'rijklaar'. Wat opvalt is, dat de lok zeer soepel rijdt, behalve bij het eerste 'streepje' op de MS1 schiet hij 5cm vooruit, blijft even stilstaan, schiet weer 5 cm vooruit... enz. Zodra ik de MS1 op twee streepjes zet, rijdt hij prachtig langzaam en gelijkmatig.
Ik zie geen mogelijkheden om met de MS1 de CV's aan te passen, omdat de lok automatisch wordt geconfigureerd (MFX).
Weet iemand hoe ik dit euvel kan verhelpen? Is er misschien een mogelijkheid om het MFX uit te schakelen en 'm handmatig te programmeren? Ik beschik alleen over twee MS1's.
Op voorhand dank!!
Mathieu
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
 @citaat Wat een vreemde (spaak)wielen.
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Lid sinds: 2018

offline
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Deze loc is helemaal een beetje vreemd: de wielen zijn te groot, staan te ver uit elkaar, de eigenlijke aandrijfas ontbreekt, en het onderstel is identiek aan een ander wanstaltig ding (*) wat M. als "BR89" verkoopt (en wat ook nergens op lijkt)...

*: 89 080, uit set 29190.

Ongetwijfeld een aardig locje, maar verre van natuurgetrouw.
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Heren, klagen over het model daar heeft Mathieu in deze toch niks aan...

Mathieu, helaas is het niet mogelijk om alle individuele CV's van een MFX loc aan te passen met een MS1.
Je zal dit toch echt met een andere centrale moeten doen. Mogelijk is er een forumlid/winkel in de buurt die dit voor je kan doen, al is dat nu door corona misschien lastiger te regelen.
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Citaat van: Looney Tunes op zondag 24 mei 2020, 16:53:28
Heren, klagen over het model daar heeft Mathieu in deze toch niks aan...
Sorry John, ik klaag niet. De Märklin onwaardige wielen vielen me op. Jammer dat dat niet mag... ;)
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Citaat van: Looney Tunes op zondag 24 mei 2020, 16:53:28
Mathieu, helaas is het niet mogelijk om alle individuele CV's van een MFX loc aan te passen met een MS1.
Je zal dit toch echt met een andere centrale moeten doen. Mogelijk is er een forumlid/winkel in de buurt die dit voor je kan doen, al is dat nu door corona misschien lastiger te regelen.

Kan dit met een Central Station 1 wél?
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Ligt aan je Central Station 1. Als je een CS1 Reloaded hebt kan het wel. Dit omdat Esu aanpassingen gedaan heeft zodat het eigenlijk een Esu ECoS is en deze gewoon DCC-protocol ondersteund.
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Het regelcircuit van je decoder heeft problemen met die lage snelheid.  De motor in deze hobbylocjes (motor type 020 ?) is slecht te regelen op lage spanning.  Normaal gesproken is dat wel op te lossen door de CV's aan te passen inderdaad.  Je kunt proberen de motor te ontstoren (smoorspoelen en klein condensatortje).  Even schoonmaken wil soms ook nog wel helpen, al is dat lastig bij deze motortjes.  Ik heb er laatst een beter laten werken door een klein beetje contactspray op de collector te spuiten.

Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
om mfx wat eigenlijk M4 is bij esu uit te schakelen moet je volgende cv's kunnen aanpassen:

CV3   =  14
CV4   =  10
CV47  =  13
CV50  =   3
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Sinds gisteren een nieuwe aanwinst ter vervanging van de V60 met (te) grote wielen...  :D
Een Marklin 37655 mfx. Wat een verschil met de V60 / 1179. En nog met telex koppelingen ook.
Ben hier heel blij mee!!
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
hen hier ook zijn belgisch broertje (37653) en is een prachtmodel.Die is wel geen MFX maar MM2
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Lid sinds: 2018

offline
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Citaat van: Mathieu op zondag 31 mei 2020, 10:16:26
Een Marklin 37655 mfx. Wat een verschil met de V60 / 1179.

Ha, een echte! :-)

Zou je eens een foto willen maken van beide locs vlak achter elkaar op hetzelfde spoor, zodat de verschillen goed te zien zijn?
Re: Lokpilot 5 M4 in V60
Heb die andere lok niet meer, dus gaat niet lukken...