Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Herzien baanplan met BW

Gestart door Adjebelle dinsdag 12 mei 2020, 16:07:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Herzien baanplan met BW
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Herzien baanplan met BW
 @citaat
Gezien je de rails niet helemaal aan de kant maakt moet je er vanaf beide zijdes nog 10 cm afhalen. Dan kom je ongeveer uit op de loop ruimte.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
 @citaat

Klopt...en niet teveel bier, chips, nootjes en chocolade, taart e.d....... :P
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Ik wil bij deze graag iedereen bedanken voor de mooie opbouwende reacties op mijn baanplan.
Door er ook veel over te lezen op dit forum e.a. sites zoveel wijzer geworden ook over wat er allemaal gebeurd in zo'n BW en hoe het rangeren in de praktijk geschied.
En wat ben ik blij dat ik mijn originele plan totaal gewijzigd heb. Het zit nu heel wat logischer in elkaar en ik ga dan ook met plezier verder met bouwen. Wordt vervolgd.
Re: Baanpan BW met rangeerterrein nog verder verbeterd
Vandaag toch nog diverse aanpassingen gemaakt want met name het vertrekken liep in de oude situatie over teveel bochten.
Het vertrekken (rode sporen-ook nu 1 extra) is veel vloeiender gemaakt. De afstand van uitloopspoor naar opstelsporen verkleind, en vloeiender toegang tot de opstelsporen gemaakt.
BW volledig herzien. Elke loc kan nu met een "verzorgingsrondje rond de locloods" alle noodzakelijke onderhoud doen.
Het was weer even puzzelen, maar ik denk dat het er nu helemaal veel beter uitziet.
Als jullie nog verdere verbeteringen zien, dan hoor ik het graag.

 
Re: Herzien baanplan met BW
Het ziet er wel veel compacter uit en dat is zeker winst. De behandelsporen zien er goed uit. Alleen het rondje rond de loods is tamelijk apart maar eigenlijk ook heel kosteneffectief: heb je geen draaischijf meer nodig...  behalve dan om in de loods te komen.
Ik weet nog niet precies wat ik ervan vind... Enerzijds mooi gevonden maar anderzijds is het mij net niet waarheidsgetrouw genoeg. Maar er staat weer tegenover dat het ook weer niet zo in het oog springt dat je rond kunt rijden. Wat je ziet, maakt wel een geloofwaardige indruk. En als jij er tevreden mee bent, is het gewoon goed!

Groet,.

Peter



Re: Herzien baanplan met BW
Zijn 3 keermogelijkheden in 1 BW niet wat veel? Ik zie de groene keerdriehoek, de oranje keerlus rond de loodsen en er was ten slotte al een draaischijf...
Re: Herzien baanplan met BW
 @citaat Van de oranje keerlus zou ik opstelsporen maken. Dan heb je onder dus 4 opstelsporen en boven nog eentje. En het scheelt weer wat wissels.
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
Juist die oranje keerlus heeft weldegelijk een goede functie!
Goederentreinen komen binnen en vertrekken via het paarse en/of de rode sporen. De trekkende locomotief gaat dan achteruit en moet dan logischerwijs als eerste naar het BW om alle onderhoud te krijgen voor zijn volgende rit alvorens hij gestald wordt in de locloods of opstelsporen bij de draaischijf.  Welnu als die oranje keerlus er niet zou liggen (en dat was ook in eerste instantie mijn plan) dan zou ELKE locomotief VOOR de draaischijf moeten stoppen, achteruit rijden tot voorbij de wissel van het BW om dan door het BW te gaan en dan weer achteruit terug om vervolgens gestald te kunnen worden. Zoals het nu ligt is het dus voor mij prima. Ik kan met elke loc vanuit het BW ook prima richting de aankomst en vertreksporen alsook naar de opstelsporen. 

Re: Herzien baanplan met BW
Maar waarom zorg je er niet voor dat je van de goederensporen direct naar het BW kunt oversteken?
Re: Herzien baanplan met BW
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Herzien baanplan met BW
 @citaat
Dat heb ik al meerdere keren geprobeerd zelfs, maar is echt niet te doen. Zoals je ziet heb ik op het rangeerterrein zoveel mogelijk slanke wissels gebruikt, maar niet allemaal.... Ik ben er nu zoveel mee bezig geweest dat ik het voor gezien houd. Het is echt niet mogelijk, tenzij ik alle slanke wissels om zou zetten in normale, maar dat wil ik helemaal niet. Ik heb al die slanke wissels al in huis.