Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Updaten Roco 58520 DB V100 naar led verlichting

Gestart door AlexH zondag 24 mei 2020, 14:33:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Updaten Roco 58520 DB V100 naar led verlichting
Nu Roco de BR211/BR212 opnieuw heeft uitgebracht met sound en led verlichting kreeg ik het idee om mijn Roco V100 te gaan upgraden met de nieuwe print. Het licht van de gloeilampjes lekt naar de sluitlichten en ze waren niet echt rood. Na bestuderen van de handleiding van de nieuwe lok en foto's op google leek het een kwestie van de nieuwe PCB plaatsen en de nieuwe licht lensjes in de kap drukken. Zo simpel als dit na bestuderen van de documentatie leek, bleek dit niet te zijn.

Na het bestellen van de nieuwe print en lensjes voor in de kap, begonnen met de ombouw. Eerst de oude lichtgeleiders en reflecterende tape verwijderen uit de kap.


De oude en nieuwe PCB naast elkaar, de oude heeft een 8-polige aansluiting de nieuwe een Plux22 (een Plux12 decoder is voldoende voor de verlichting).


Duidelijk zichtbaar de nieuwe leds en andere PCB opbouw, geen gloeilampjes boven op maar een PCB met leds voor.


Met het test passen van de nieuwe PCB sloot deze mooi aan op het chassis dus de motor weer ingebouwd en de PCB weer geplaatst. Heh?! Past niet?! Wat blijkt, de Plux22 connector komt tegen het vliegwiel van de originele motor aan. Sh#t, wat nu... na meer onderzoek blijkt dat de nieuwe versie een motor heeft met een kleiner vliegwiel aan de Plux22 connector kant. Wat te doen? Vervolgens opgezocht wat een nieuwe motor kost en dat is niet mis ( €57,35.). Maar heb ook al het nodige aan de PCB uitgegeven en eigenlijk is er geen weg terug meer, dus....nieuwe motor besteld. En zowaar, het past!


De 'oude' motor ter vergelijk:


Vervolgens wil ik de kap terug plaatsen, past niet meer met decoder. In de oude versie zit er een verstevigingsrand in de kap die nu in de weg zit met de nieuwe plaats van de decoder. Na lang puzzelen en proberen met een hobbymes stond de gloeiende soldeerbout nog naast me. Besloten om het plastic weg te smelten, niet mooi, wel makkelijk. En je ziet het toch niet en er is nog wat van de rand over die stevigheid aan de kap geeft.


Als laatste moesten de lensjes nog. Wat blijkt deze blijven niet lekker in de kap zitten, passen precies maar klemmen niet en vallen redelijk makkelijk weer uit de kap. Die moet ik dus in de kap plakken. Eerst maar eens de kap er op en de lensjes er in schuiven om te kijken of alles past. Lensjes geplaatst en ik wil de kap er af pakken: helaas, wil niet meer. De lensjes zijn dusdanig lang dat ze binnen het zwarte plastic op de PCB vallen en de kap niet meer omhoog wil. Dus dat wordt alle lensjes inkorten.

De ingekorte lensjes zijn niet mooi vlak en verstrooien het licht daardoor wat meer. Dit geeft m.i. een mooier lichtbeeld (geluk bij een ongeluk) want bij de niet ingekorte kijk je eigenlijk gewoon tegen de led aan en zie je veel meer de 'punt' verlichting.

Ik was er wel even klaar mee voor vandaag dus de lensjes ga ik een andere keer mee verder.


Zou ik deze ombouw iemand anders aanraden, hier kan ik kort over zijn: nee. Het kan zoals ik het heb gedaan qua kosten niet uit. De nieuwe loc kost in 3L met sound +- €190,-. Ik heb aan losse onderdelen en een gewone decoder (Zimo Plux16) bijna €120,- uitgegeven en er een hoop werk van gehad. Voor €70,- meer heb je hem kant en klaar met sound. Als je zelf de mogelijkheid hebt om de motor af te draaien zou ik het misschien nog doen, maar als je de motor moet bestellen zeker niet.