Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wat zijn de ervaringen met koffiedik?

Gestart door Laenderbahn027 woensdag 13 mei 2020, 17:38:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Hallo,

Mijn zoontje is bezig met een soort van diorama voor zijn Bruder-spullen. Om grond na te bootsen, leek me koffiedik wel een geschikt materiaal. "Schat, nog een koffie?" (ik drink het namelijk zelf niet) en hoppa, twee pads ter beschikking. Open geknipt, gedroogd en na enkele uren een mooi fijn poeder met nog altijd de heerlijke geur van koffie!

Proefstukje 1:
XPS insmeren met houtlijm en de koffie erop strooien. Tja, dan plakt er wel wat, maar het is zeker niet dekkend.

Proefstukje 2:
XPS insmeren met houtlijm en de koffie erop strooien. Vervolgens aandrukken en wachten. Nu plakt er beduidend meer koffie, maar echt vast zit het dan niet.

Proefstukje 3:
XPS bedekken met de koffie en vervolgens verdunde houtlijm erop, met een beetje afwasmiddel. Dit blijft er dus gewoon op liggen! Vervolgens een gedeelte natgemaakt met water, maar ook water blijft er gewoon op liggen. Met best wel wat extra afwasmiddel wil het enigszins, maar het gedraagt zich maar vreemd, die koffie.

Hebben jullie hier ervaring mee, danwel suggesties hoe dit te doen?

Daarnaast: is koffie wel geschikt? Ga dit op den duur niet schimmelen? Ik heb vernomen dan bij een relatieve luchtvochtigheid van > 42% dit kan gebeuren.

Anders gaan we gewoon aan de synthetische grond van Noch, Busch etc.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen en/ of input!

Groeten,
William
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
 @citaat Sorry William, 'k gebruik koffiedik uitsluitend voor het voorspellen van de toekomst... :D
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Koffiedik: koffiedrab, koffiedras, gebruikte en daarna gedroogde koffie... Moet ik het anders noemen?
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
 :roll: De kans dat het gaat schimmelen is er zeer zeker, is het niet vroeg dan is het wel laat.
Schimmeltjes vinden koffieprut een lekkere bodem. :P
Alleen als je het helemaal goed droogt, er genoeg lijm door heen smeert heb je kans dat het niet gebeurd.
Maar ja, waarom zou je, er zijn genoeg alternatieven.
Zoonlief vind het natuurlijk lekker goedkoop, maar dan geef je hem maar wat meer zakgeld om echt strooisel te kopen. :D

Dirk-Jan
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
'k Heb heel vroeger, toen er nog geen geld voor was, weleens koffiedik van zelfgemalen koffie gebruikt. Dat is grover van structuur.
Na zeer goed drogen op een krant (in de zon) is het niet gaan schimmelen.
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Koffieprut werd  en wordt inderdaad wel gebruikt, net als zaagsel en papier maché. Ik heb er ook wel eens toe geneigd om het filter te legen en de prut te bewaren. De zorg voor schimmel hield mij tegen.
Bruine fine turf van Woodlands is denk ik beter geschikt. Ongeveer dezelfde substantie, maar zal beter plakken en niet schimmelen.

Groet,

Peter
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Ik heb koffiedik (koffiegrom) zelf gebruikt, nadat ik eerst genoten heb van de koffie.
Ik heb het heel lang laten drogen (zon/wind), wel 3 of 4 maanden,  en pas daarna als strooisel gebruikt.
Alleen blijft het slecht plakken: grotere stukken laten snel los, als je later nog wat wilt bij strooien en
er daarna (verdunde) houtlijm op druppelt, blijft deze lijm drijven.
Uiteindelijk heb ik het weggegooid; ik vond het niet de moeite en ergernis waard.
Ik gebruik weer gewoon de "dure" strooisels van de bekende merken.

M vr gr,

Wim Janse

Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Redelijk om oesterzwammen op te telen. We hebben hier in huis nu een half jaar ervaring.
De eerste oogst is goed, de naoogst valt vies tegen. Het ruimtebeslag in de koelkast is onaanvaardbaar.

Misschien dat een magnetron shot helpt om de prut steriel te krijgen voor dat doel?
Ik heb op forums wel gelezen dat mensen koffiedik gebruiken in de scenery als aarde.
Maar theeblaadjes zijn daarvoor ook geschikt  (zie Jumbo's bouwdraadje).
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Ik heb jaren geleden voor N spoor modules echt zand en echte aarde gebruikt voor scenery

Mvg Johan
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Luke Towan op youtube is ook vervent gebruiker van echte aarde, zand en bladeren. Hij zeeft het door een panty en gebruikt die ook met een  potje als strooier. Geeft echt een super mooi resultaat.
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Goedenavond,

Ofwel: weg met de koffie (kan alsnog als bodemverbeteraar in de tuin gebruikt worden) en op naar de tuin om grond binnen te halen (ook even bestralen met de magnetron?) OF naar de shop!

Bedankt voor alle reacties  :thumbup:

Groeten,
William
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Nog een reactie:
Tja koffiedik, prut of hoe je het ook noemen wilt.
In onze koffie machine (met bonen) zit een verzamel bakje.
Op een bakplaat uitsmeren, is het al droog dan beetje vochtig maken en ff heet maken in de magnetron.
Buiten in het zonnetje goed laten drogen.
In mooi te "modelleren" kan ook op XPS, handige donkere ondergrond.
Als het nog niet droog is beetje zeer fijne klei erop strooien
Gebruik het al jaren, naar tevredenheid, maar wel met Latex lijmen.

groet
Harald
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Goedemorgen,

Ik ben nu proefjes aan het doen met grond uit onze Midden-Limburgse tuin. Eerste reactie: ziet er goed uit wanneer je het op houtlijm uitstrooit. Alleen wanneer je het natmaakt, verlies je een groot deel van de structuur. Hoe kun je voorkomen dat het een moddertje wordt, en behoud je iets van structuur?

Zoals jullie zien, doe ik alles om de zakgeldkosten te drukken ;-).

Groeten,
William
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Wat ik tot nu toe heb gezien (zelf nog niet geprobeerd want mijn baan is nog in ontwerpfase) is de goed droge grondstof aanbrengen zoals gewenst. Daarna met een vernevelende spuitflacon alcohol er overheen spuiten gevolgd door een water/lijm mengsel via de zelfde methode.

Ik kan je zeker aanraden om Luke Towan / Boulder Creek Railroad eens op te zoeken op youtube. Echt een kunstenaar met scenery! En veel informatie over technieken. :) Bijvoorbeeld de video: Realistic Scenery Volume 4 - Modelling an Old Farm Shed - Model Railroad
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Hoi Alex,

Ik heb Luke al ontdekt en ga er meer tijd in steken. Mod Podge is te bestellen bij Pipoos (nu in de aanbieding!), en zo heeft hij meer van die interessante dingen. Tja, als het daar niet mee lukt, dan ligt het aan mij ;-).

Maar bedankt voor het nogmaals melden! Op naar Kruidvat voor de isopropanol!

Groeten,
William
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Bespaars je een hoop ergernis en gebruik gewoon scenery materiaal van bvb woodland dat is voor de beginner een betere keuze.
Verder is het zo dat elk gebied/land een andere samenstelling heeft kwa zand(structuur enz)en de gene die hier wel mee werken zijn vaak wel doorgewinterde/professionele scenery bouwers.
Met een zak fine turf kun je al een redelijke oppervlakte bestrooien waar je wel mee moet beginnen is de ondergrond schilderen in donkerbruin,donkergrijs of zwart.
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Hoi Mark,

Ergenis? Nee hoor. Ik leer ervan én vind het leuk om te experimenteren. Wanneer het ooit tot een baan komt, heb ik het in ieder geval een beetje in de vingers.

Zeker, turf kan altijd nog. Maar om nu een zak turf te gaan bestellen aangezien ik niet naar een winkel kan... Loopt kwa verzendkosten al gauw in de prijzen (óf ik bestel teveel in 1 keer ;-)).

Maar, wees gerust, wanneer we er met zand/ grond niet uitkomen, stappen we over op turf  :thumbup:

Groeten,
William
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Hoi William,

Ervaring met gedroogde koffie heb ik niet en ik kan je dus ook niet vertellen wat de reden is dat het slecht plakt en of en waarom het zou gaan schimmelen.
Wel gebruik ik al heel lang gedroogde thee en dit plakt uitstekend en het schimmelt niet. Een bakje zaagsel dat je kunt halen bij de houtzagerij van de bouwmarkt is ook een goed alternatief. Je kunt het zelfs eerst de door jou gewenste kleur geven door het door met water verdunde verf te mengen en het vervolgens weer te laten drogen. Als je het daarna zeeft dan heb je fijn en grover strooimateriaal.
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Ik gebruik gezeefd zand, thee en koffieprut wel door elkaar voor bodemafwerking onder b.v. bomen.

het zand strooien in houtlijm, de rest met spuitlijm.

Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Bij mij zal ook beperkte tijd een rol spelen.
En mijn ervaring is dat het op bijna alle gebieden makkelijker werkt als je met materiaal werkt wat voor dat doel is gemaakt,en experimenteren doe ik alleen met zaken waar geen andere goeie oplossing voor is.
Ik hobby lekker door maar merk wel dat tijd of beter gezegd het gebrek aan tijd een grote spelbreker is.
Mijn werk kost me gemiddeld al 11 uur per dag maar soms heb je weken of maanden dat het mij meer dan 13 uur per dag kost dan leverd dat wel een leuke beloning op aan de einde van het jaar maar wat mij betreft is vrije tijd onbetaalbaar.
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
koffie dik is een goed middeltje om ongewenste poezebeesten uit je tuin te houden, niet als scenery materiaal. gaat op den duur fout.
grt
jan
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Citaat van: janstuif op vrijdag 15 mei 2020, 16:01:14
........... niet als scenery materiaal. gaat op den duur fout.

Hi Jan,

Wat gaat er dan "fout".
Eigenlijk onzin want op mijn oude club hebben we "koffie prut" best vaak gebruikt (al zeker 30 jaar) en nog steeds geen problemen gehad.

groet
Harald
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
@citaat ik vermoed dat het met het klimaat te maken heeft in de ruimte waar de treinbaan staat zeker met organisch materiaal is het er te vochtig en of koud dan kun je schimmels krijgen.
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Haradigi,

in het verleden hebben we zowel op de club als prive, uiteraardt gedroogd, koffie dik gebruikt. Helaas ging na verloop van tijd de handel toch sporen van schimmelvorming vertonen, ondanks ruimte's waarin de luchtvochtigheid laag was. blijkbaar voor jou onzin, voor ons blijkbaar niet.

groet
Jan
Re: Wat zijn de ervaringen met koffiedik?
Euhm,

Opnieuw iedereen bedankt voor het delen van ervaringen. Ik weet inmiddels meer dan genoeg over het gebruik van koffie, anders dan drinken ;-). Maar wanneer we elkaars ervaringen gaan afdoen als "onzin", danwel mensen dergelijke woorden in de mond gaan leggen, dan zijn we wat het delen van ervaringen betreft in mijn ogen niet goed meer bezig...

Groeten,
William