Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Re: Marceltal, bergen rond Bergheim

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Vlieg je nog altijd via Singapore?
Normaal vlieg ik binnen 2 weken ook naar Singapore en Indonesië,ik ben aan het twijfelen om het uit te stellen naar juni🤔
Mvg,
Michel

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ze worden alsmaar strenger in Singapore ; misschien advies vragen aan Ambassade of andere vlucht...🤭
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat
@citaat @citaat

Michel, Wim bedankt voor de "medezorgen"  ;)
Normaal vlieg ik via Doha, maar toen ik laatst terugkwam had Iran net dat vliegtuig uit de lucht gehaald en toen hebben mijn werkgeer en ik beslist om via Singapore te vliegen.
Toen was er van Covid-19 nog geen sprake in die mate dat Singapore nog echt veilig was.
Nu weer omboeken via Doha zou 5000 euro kosten en dat wou mijn werkgever eerst even aankijken. Dus werd beslist mijn vertrek met twee weken uit te stellen.
Deze week nemen we een definitieve beslissing.
Daardoor had ik plots twee weken lang de avonden en WE's vrij voor werken aan mijn baan. :thumbup:

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Tja, er naar toe vliegen ( Singapore) is geen probleem , maar er weer uit komen is misschien andere koek. Wij zitten nu in Antarctica , Z-Shetlanden , en mijn zoon vliegt straks van Punto Arena naar Sin ( woont daar) , No probs, maar moet dan ,voor werk , naar Indië en nu wordt erover gepalaverd hem rechtstreeks te laten vliegen
Wat een gedoe allemaal
Succes aan alle ?vliegers ? hier 🤗👏🏻👍🏻
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: lucdiels op zondag 16 februari 2020, 09:11:01
Daardoor had ik plots twee weken lang de avonden en WE's vrij voor werken aan mijn baan. :thumbup:
?.. en dat vonden wij niet erg  :D
Re: Marceltal, mijn nieuw project

:) kunnen we weer meer genieten van jouw baan;Luc


@Wim
andere vlucht zal niet gaan,Brussel-Singapore met Singapore Airlines,alleen de datum kan ik wijzigen;(of annuleren,maar dat kost mij 800 euro voor 2) :(
mijn plan is om te boeken naar een andere datum en vanuit Singapore direct naar Indonesië te vliegen,virus is nog niet tot op Changi Airport geraakt :P
gelukkig hadden mijn vrouw en ik nog geen hotels of andere vluchten geboekt :)


mvg,
Michel




Re: Marceltal, voortgang der werken aan schaduwstation 2
Hallo iedereen

Maandag vlieg ik terug naar Australië.
Ondertussen heb ik alle treinen weer netjes ingepakt en ben ik begonnen met de bouw van het tweede schaduwstation 25 cm boven het eerste.
De ringleidingen voor spoorvoeding en wissels zijn intussen aangelegd. Nu moet ik beginnen aan de kabelbaantjes voor de bedrading. Is een hele klus.
Op verzoek heb ik een paar foto's genomen van de gouden krokodil. Hiermee sluit ik dan deze periode weer af. In April ben ik weer een weeje thuis om o.a. verder te werken aan mijn baan.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Veilige vlucht Luc en we wachten geduldig af tot de volgende update van je baan  :thumbup: :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo iedereen,

Ik wens jullie een zalig Pasen.
Ik ben 4 weken geleden hals over kop teruggekeerd uit Australië, net vooraleer de meeste vluchten geschrapt werden.
Ik werk nu van thuis uit en heb geen idee wanneer ik terug kan.
Positief is dan weer dat ik aan mijn baan kan werken. Ik ben begonnen met het tweede schaduwstation dat bijna een kopie is van het eerste. Ik zal komende week wel eens wat foto's posten van de voortgang der werken.

Hou jullie aan de regels van social distancing en blijf gezond...

groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Jij ook goede paasdagen toegewenst Luc.
Ik ben benieuw naar de vorderingen die je nu kan maken doordat je nu gedwongen thuis moet werken.

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ook een Zalig Paen Luc & laat de foto's maar komen
Hou het gezond
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Ik had de foto's van je gouden krokodil blijkbaar gemist. Het is zondermeer een fraai exemplaar en ook mooi gedetailleerd vind ik. Je weet dat hij ook in mijn bezit is :P. Het is inderdaad het beste om van de nood een deugd te maken, waardoor je nu meer tijd aan je modelbaan kan besteden. Ook ik ben benieuwd naar de foto's. Fijne paasdagen nog!

Groeten,
Wico   
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Michel, Wim, Wico

bedankt voor de reacties. De foto's komen deze week als ik een bepaald stuk klaar heb.

Robert, Wico

De gouden krokodil is echt een beauty. Hij heeft al op de baan gestaan voor de foto's maar niet gereden. De wieloppervlakken zijn ook verguld en dat wil ik zo houden. Hij komt samen met mijn gouden VT11 en "Kuifje" TGV in de vitrinekast te staan. Ooit maak ik wel eens foto van die drie, maar dan moet ik eerst een vitrinekast kopen  ;)

Groetjes en tot later deze week

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo Luc,

Doe maar rustig aan met jouw plannen voor deze week: als je maar opschiet! :P Ik ben wel heel erg benieuwd naar de foto's....

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Optie is om de vergulde krokodil veel te laten rijden, dan is je rails ook gelijk "verguld" dan heb je zeker goed contact overal haha

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 :P Heel mooie baan ... knap werk .

Mvg Freddy

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Barry, voor goede geleiding gebruik de LUX-wagens. :D

Ooit wordt de gouden krokodil een verzamelobject en dan wil ik de mijne ongeschonden bewaren.

Freddy, bedankt voor het compliment.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Beste allemaal,

ik heb op 6 april voor ong. 100 euro aan balsahout besteld bij PROTON Modelbouw in Den Helder.
Na een herinnering dat ik nog moest betalen (wat ik dus wel degelijk al gedaan had op het juiste nummer) kan ik zelfs geen email meer sturen naar hun adres.
Ik heb nog steeds niets ontvangen.
Heeft iemand van jullie ervaring met deze firma?
Ik wil jullie langs deze weg waarschuwen dat ze misschien niet betrouwbaar zijn.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo Luc,

Dit staat op hun site:
DANK VOOR UW BEGRIP EN AARDIGE MELDINGEN IVM vetraging en ziekte

ER ZIJN VEEL BESTELLINGEN KLAAR MAAR MIJN ECHTGENOTE IS ZIEK GEWORDEN
WIJ ZIJN OM DE ACHTERSTAND IN TE LOPEN GESLOTEN MET WINKEL

Misschien is dit de reden dat je nog geen reactie heb.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Marcel,

dat heb ik ook gezien, maar ze hebben wel tijd om een email te sturen om te betalen terwijl ik dat al op 6 april gedaan heb.
En dan is ook hun emailadres niet meer bereikbaar. Raar....

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Dat ben ik inderdaad met je eens. Telefonisch zeker ook niet bereikbaar?
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Marcel

dat heb ik nog niet geprobeerd. Dat doe ik morgen, ik geef ze nog tijd eind van de week.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Er is een oud spreekwoord (nu ga ik op je moeder lijken): "Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen". Bij dit soort vermoedens zou ik zeker niet morgen bellen, maar beslist vandaag. Dan weet je in ieder geval hoe de vork in de steel zit. Ik zou aansturen op versturen VANDAAG nog, zodat je het morgen in huis hebt. Maar hoor maar eerst hoe het zit, dan kun je daar je toon op aanpassen. Het kan natuurlijk oprecht overmacht zijn. Wellicht leest de ondernemer hier ook mee, dan kan hij zich vast voorbereiden ;)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Beste allemaal

Ondanks alle inspanningen van mij kan ik Proton Modelbouw niet bereiken.
Ik moet dus waarschuwen om goed uit te kijken vooraleer je een bestelling on-line doet met deze firma.
Het heeft mij 100 euro gekost en ik heb geen manier om die terug te krijgen.
Let dus op...

Luc Diels
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ja dat heb ik ook gezien, maar dat staat er al weken. Andere bedrijven zoals Conrad leveren mooi op tijd.
Ik heb al veel on-line gekocht de laatste weken, maar alleen Proton levert niet. Ik vind dat verdacht.
Ook de status van mijn bestelling staat "wachten op betaling" en dat heb ik al op 6 april gedaan.

Zo een bericht op de website zetten is gemakkelijk, maar is het de waarheid?

Ook het feit dat hun email uit staat is niet echt vertrouwen wekkend.

Iedereen moet maar doen wat hij wil.
Ik bestel in ieder geval niets meer bij Proton.

luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Wellicht kan een 3-Rail Forummer uit (de buurt van) Den Helder eens langs rijden bij Proton en aanbellen......

Groet, Anne W
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Wat heeft langs rijden voor nut als de winkel (tijdelijk) gesloten is. Moet je toch eerst een afspraak maken.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Langsgaan in Den Helder is voor mij geen optie wegens reizen naar buitenland verboden.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

In jouw positie zou ik gewoon bij de politie aangifte wegens oplichting doen .
In NL is daarvoor zelfs een speciale website. Ik weet niet of dat in België ook is.
Zo niet dan zou ik toch naar het lokale politiebureau gaan.
Heb dat zelf een keer aan de hand gehad met een Duitse "verkoper".  Het Duitse Kriminalamt heeft de kwestie rigoreus aangepakt: na zes weken head ik mijn centjes terug !

Cees
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Oef we lopen hier wel weer hard van stapel. Even googelen en recensies lezen en er komt een beter en ander beeld naar voren van deze winkel. Ik vermoed dat de ziekte van zijn vrouw nu even alle aandacht opeist en hij daarnaast zo goed mogelijk de boel draaiende houdt. Dat hij slecht bereikbaar is en/of niet reageert kan hier ook mee te maken hebben. Blijkbaar staat de status in het systeem verkeerd (hoewel Luc al heeft betaald) en wordt er dus niet geleverd. In deze 24x7 on-line tijd verwachten we natuurlijk dat als we vandaag bestellen dat het morgen in huis komt (ik ook hoor :)). Maar dit soort speciaalzaken zijn daar vaak helemaal niet op ingericht.  Natuurlijk allemaal heel vervelend voor Luc, maar ik hoop c.q. verwacht dat het met een beetje geduld goed komt!

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Het blijft vervelend als een bestelling niet wordt afgewikkeld zoals het hoort.
Ooit heb ik wat spullen besteld bij Modelbouw De Kombuis (ook in Den Helder, maar dat zal wel toeval zijn...) en dat leek op een 'Niet goed? Geld weg!' uit te draaien.
Op mails waar de spullen bleven kwam geen reactie. Ook niet op mijn nogal duidelijke mail tot ontbinding van de koop.
Omdat het om niet meer dan 50,00 euro ging, heb ik het maar gelaten.
En wonder, o wonder! Ineens zonder aankondiging of excuus was er maanden later een dikke envelop met de bestelde styreenplaten van JTT.
Ik ben blij, of meer opgelucht, maar ik kan deze winkel niet aanbevelen.
Hoe moeilijk de omstandigheden ook zijn, wees als winkelier of handelaar duidelijk: kun je niet direct nakomen, geef even een Indicatie van het hoe en waarom. Natuurlijk is onze hobby geen zaak van leven of dood, maar met het geld en vertrouwen van een klant moet je netjes omgaan.

Groet,

Peter
Re: Marceltal, voortgang der werken aan schaduwstation 2
@Cees,

ik ga voorlopig nog niet zover, maar op 15 mei herbekijk ik mijn standpunt.

@Peter, Wico, bedankt voor jullie opinies. Ik wacht het nog even af maar mijn geduld is niet eeuwig.

@Iedereen
Ondertussen ben ik ijverig aan het werk aan mijn tweede schaduwstation. Ik hoop het later vandaag klaar te hebben. Dan even opruimen om foto's te maken en eventueel een filmpje.

Wat betreft Covid-19: Mijn laatste informatie is dat ik pas in oktober terug naar Australië zou kunnen. Ondertussen werken we van thuis uit.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Laat die treinen maar rijden Luc  :D
Re: Marceltal, voortgang der werken aan schaduwstation 2
Hallo iedereen,

De laatste 7 weken was ik terug in België en had i dus tijd na het dagelijkse werk van thuis uit om aan de baan te werken.
Het tweede schaduwstation is nu gelegd en bekabeld (nog niet in Windigipet geprogrammeerd). Omdat de winkels gesloten waren heb ik de ondervloer van het tweede schaduwstation gelegd met 57 overschotplankjes. Dit heeft als gevolg dat sommige overgangen te zien zijn, maar test rijden heeft aangetoond dat de treinen niet los komen.
Het is wat het is en éénmaal de bovenbouw erboven komt zie ik het niet meer.
Net zoals in het onderste schaduwstation worden de wissels aangestuurd met ESU servomotoren en ESU Swith Pilot Servo decoders.
De terugmeld decoders van het tweede schaduwstation zijn van Rosoft met diode-truc en zitten verspreid om de baan wat de bekabeling eenvoudiger maakt, de verbinding is met patch kabels. De terugmeldkabels liggen op de bodem in plaats van onder de bodem omdat dit makkelijker werken was. De draden worden gebundeld met boekbinders.
Ik heb nu 34 sporen in mijn schaduwstations waarvan 24 met dubbele bezetting. Dus ik kan 58 treinen parkeren in de schaduwstations. Wanneer ik verder uitbreid komen daar nog 5 dubbele sporen bij. Dat worden dus 68 treinen met een wachtplek. Als ik sommige sporen ook nog uitrust met virtuele seinen kunnen er nog meer geparkeerd worden.

Ik heb nu een voorlopige keerlus aangelegd en an dus na programmatie gaan test rijden.

Hierna een paar foto's van de baan:

groetjes Luc
Re: Marceltal, voortgang der werken aan schaduwstation 2
Hier nog meer foto's

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Moooi  :thumbup: :P :D
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Altijd handig een ledstrip in het schaduwstation  :thumbup:
Het ziet er allemaal zeer verzorgd uit  :)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 :favorite: goe bezig Luc,


mvg,
Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Je hebt je tijd in België heel goed besteed na de werkzaamheden voor je werkgever.
Het ziet er strak en mooi afgewerkt uit alles mooi gelabeld zodat je bij eventuele storingen meteen weet waar je moet zoeken.
En de hoeveelheid treinen wat je op kan stellen in je schaduwstations zijn prachtige getallen zeker als de schaduwstations straks aardig gevuld zijn met materiaal.
Las ergens dat je pas in oktober misschien weer naar Australië kan gaan voor je werk dus kan je voorlopig lekker aan je baan werken dat is ook wel weer een leuk vooruitzicht lijkt mij.

Succes met de verdere werkzaamheden aan je baan.

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Je bent goed opgesloten met je schaduwstation, mooi hoor om hier straks 54 geparkeerd te zien staan  :thumbup: :thumbup:

Ik zou voortaan altijd vanuit huis werken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Bedankt voor de update en foto's. Het ziet er allemaal er goed en strak uit en (ik neem aan) genoeg ruimte om straks je materieel te stallen. Zeker als je tijdens de bouw materieel blijft aanschaffen, lopen je opstelsporen ongemerkt toch snel vol (sprak hij uit ervaring :O). Maar goed jij hebt dan ook flink wat meer opstelsporen dan ikzelf. Succes met de verdere bouw, en in afwachting van de volgende update :P.

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo,

even tussendoor tijdens de middagpauze hier thuis:
iedereen bedankt voor de positieve reacties. Ondertussen 's avonds bezig om alles in Windigipet te zetten. Daarna mogen mijn twee reinigingstreinen beginnen aan het slijpen van rails en puko's.

Ik heb vandaag ook contact gehad met de heer van Proton. Hij had mijn betaling niet zien passeren maar alles is nu in orde. Ik zou eerstdaags mijn spullen thuis bezorgd krijgen.
Hij heeft het zeer druk en moeilijk door de ziekte van zijn echtgenote, hopelijk komt dat goed.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Goed om te horen dat het is opgelost / uitgesproken.

Mag hier geen echt serieuze zaken neerzetten, dus algemeen vraag  :)
Is het op afstand werken een beetje te doen?


Zelf waren we op de afdeling bezig met de hazop, via teams, niet altijd makkelijk.
Maar verder gelukkig alles goed in bedrijf  :)
En hier in sluiskil zo goed als covid vrij  :)

Hou je goed, en super benieuwd om strakjes zoveel treinen opgesteld te zien staan, indrukwekkend wordt dat  :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Barry

sorry voor de late repliek.
Het thuiswerken is voor mij geen probleem. Naar Brussel rijden zou mij minstens 2,5 uur per dag kosten.

Aan iedereen,

ik heb mijn tweede schaduwstation klaar en heb het alleen uitgetest en het werkt prima met zo'n 25 treinen in omloop.
Nu ben ik begonnen met de twee schaduwstations in parallel uit te testen door steeds meer treinen op te stellen. Wat mij opvalt is dat ik in SS2 zelden of nooit stilvallende treinen heb terwijl dat in SS1 af en toe gebeurt. Het verschil zit in de terugmeldmodules. In SS2 heb ik die van Rosoft met diode-truc gebruikt en in SS1 die van Viessmann. Ik heb besloten zelf 220 diodes te gaan plaatsen bij de terugmeldingen van SS1. Leuk werkje voor de komende dagen na het werk. De diodes en kroonsteentjes zijn ondertussen bij Conrad besteld.
Verder had ik een probleem met een BR 44 , Ma 37835, die zich wel netjes aanmeld op de CS3 en bedienbaar is, maar na zo'n 30 seconden op niets meer reageert. Ik hoor ook een zacht tikken in de loc. Vermoedelijk een decoder die het begeven heeft. Hie is reeds bij mijn dealer voor nazicht.

Ik ga volgende week wat foto's maken en eens alle treinen die er nu op kunnen hun toertjes doen maak ik een filmpje zodat jullie een zicht hebben op de collectie.

Groetjes Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Dan ga ik mij de chips en drank al maar in handbereik plaatsen zodra het filmpje of beter gezegd "FILM" verschijnt ik er klaar voor ben.

Grts Freddy
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat
Doe ik ook mee. Popcorn en een beker cola erbij en genieten op het grote scherm  :)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ik ga er ook voor zitten alleen met het DHE dieet.     ;)

groet
Harald
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dag allemaal

ik waardeer jullie verlangen naar filmmateriaal.
Ik moet wel al die locomotieven en wagons nog ingeven en inmeten bij Windigipet. Dat kost toch wat tijd. Of ik deze week nog haal is twijfelachtig. Ik doe zo'n twee locs per avond en dan nog de bijhorende wagons ingeven om treinen te kunnen maken. En ik moet er nog zo'n dertig doen...
Ik vraag dan ook nederig om jullie geduld.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, testen samenwerking SS1 en SS2
Hoi iedereen,

even een woordje uitleg waarom een film even uit blijft:
1. Ik heb een decoder opgeblazen van een BR50 die in tractie reed met een BR050. Plots stond de BR50 stil op een wisselstraat. Slecht contact dacht ik en probeerde hem wat voort te duwen. De tender ontspoorde en gaf kortsluiting. Daardoor sloegen 3 treinen in SS1 op hol en botsten met elkaar. Gelukkig vielen ze niet op de grond. Maar daar was wat werk aan om alles weer op de rails te krijgen. Daarna gaf de BR50 geen teken van leven meer. Nog even geprobeerd een oude decoder te plaatsen. Die liet de loc wel rijden maar ik kan die niet op programmeren met mijn programmer van Maerklin. Dus gelijk een ombouwdecoder bestelt. Daar zit ik nu op te wachten.
2. Ik heb de BR50 dan vervangen door een BR53 met condenstender. Maar dat liep ook fout. Die botste bij een nauwe doorgang ergens tegenaan en daardoor was lampje vooraan stuk. Vervangen door een ander lampje en alles nu weer ok met die loc.
3. Ik heb een Simplon Orient-Express trein met de bijhorende Franse stoomloc. Maar die krijgt de trein niet omhoog in mijn helix die nochtans maar 2% is. Foute boel van Märklin want eigenlijk hoort er nog een tweede set rijtuigen bij. Ik kan echter niet gaan lagen want ik heb die loc nu pas getest (ik was in Canada voor een jaar). Ik heb er tijdelijk een andere loc als tractie bijgezet maar dat is niet mooi en niet zoals in het echt. De helix aanpassen is geen optie, die is in 24330 bergop met rechte stukken tussen de bochten en amper 2%. Alle ander locs hebben geen moeite, behalve alle serie BR18. Die hebben op één plaats problemen. Hoe ik dat ga oplossen moet ik nog even bedenken.
4. Toen ik een VT75 ging proefrijden had die problemen op een gewone kruising in de helix. Daar waar splitsing SS1 en SS2 gebeurt. Van alles uitgeprobeerd omdat ik zag dat de wielen van de trein werden opgelicht op de kruising. Ikk heb zelfs de helix voor de helft afgebroken om die kruising vlakker te leggen. Niets hielp. Toen dacht ik die kruising eruit en vervangen door een DKW. En ja hoor de VT75 nam die zonder problemen. Dan de helix terug geplaatst. Alles samen een dagje werk.
5. Bij het test rijden van treinen vanuit beide SS kreeg ik een botsing met een trein die uit SS1 kwam en die de kruising naar SS2 moest passeren. Die wissels en kruising hadden geen terugmelding maar een lange trein bleef er wel op staan. Dat heb ik opgelost met aanbrengen van een virtuele terugmelding op die wissels en kruising. Als de trein die over de wissels/kruising gaat langer is dan het railstuk erachter dan worden de wissels en kruising als bezet gemeld. Dit zorgt dan voor beveiliging van de wissels en kruising. Dat werkt voortreffelijk.

Gisteren heeft alles een half uurtje zonder problemen proef gedraaid. Volgende test is voor een vol uur. Als dat lukt komt er een film.

Tot dan

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Meestal lezen we alleen de succesverhalen op het forum, maar soms is het goed om ook dit soort ervaringen te delen. Want ik moet zeggen dat het wel allemaal heel herkenbaar is voor mij. Bij het completeren en testen van mijn spiraal ben ik veel soortgelijke dingen tegen gekomen. Elke keer weer is het dan een puzzel om eerst de oorzaak te vinden (waarbij elke locomotief en trein weer anders reageert) en dan een slimme oplossing te bedenken. Dus ook ik heb hier en daar noodgedwongen dubbeltractie toegepast om de boel soepel door de helix te krijgen, samenstellingen en volgorde van wagons omgewisseld, type koppelingen aangepast, soms een wissel vervangen etc. Ook botsingen en ontsporingen horen erbij totdat de software zo is ingeregeld dat het correct werkt.

Een pleister op de wond is het gelukzalig gevoel als het dan uiteindelijk allemaal weer goed rijdt :P. Sterkte in de strijd!

Groeten,
Wico