Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ballast (kleur) bij C - rail

Gestart door Harold1 zondag 26 april 2020, 22:48:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ballast (kleur) bij C - rail
Lid sinds: 2020

offline
Ballast (kleur) bij C - rail
Welke ballast past qua kleur het beste bij de Marklin C-rail?
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Busch 7069 zie ik het meeste voorbij komen maar voor het beste eindresultaat zul je de airbrush moeten pakken.
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Dat lijkt me meer grijs. De c rail is meer bruin.
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
De mijne zijn toch eerder grijs hoor. M-rails zijn bruin. Die Busch 7069 komt heel dicht in de buurt.
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
 @citaat
Ligt aan het productiejaar van de C-rail. Met name de C-rail uit de 'breekbare' periode heeft een bruinachtige kleur. Bij mij kan ik 3 kleuren onderscheiden. Deze bruine waas kan in de loop van de jaren ontstaan zijn aangezien in de catalogus ze altijd grijs geweest zijn.
Mijn BW is opgebouwd met M-rails (waar ik ooit mee begonnen ben in de jaren 70), daar heb ik wel 5 verschillende kleuren  :P .
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
 :idea: iedereen kiest altijd voor die Busch 7069,waarom niet eens iets anders proberen  >:-D
:arrow:
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Citaat van: Harold1 op zondag 26 april 2020, 23:50:31
Dat lijkt me meer grijs. De c rail is meer bruin.
De 7069 in een zelfbouwengelsman verwerkt, oordeel zelf maar:


Of op een R8 stuk, parallel voor de 24912:


Helemaal links, een R6 (parallel voor de 24530):


Lijkt mij prima overeen te komen. Er zit iets verschil in, maar dat is vooral omdat je de plastic look niet/minder hebt.
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Citaat van: ramdani op maandag 27 april 2020, 16:20:54
:idea: iedereen kiest altijd voor die Busch 7069,waarom niet eens iets anders proberen  >:-D
:arrow:
Omdat het de meest realistische weergave geeft zonder verdere bewerking :D
Jou toepassing is ook prima voor een baan in aanbouw helaas ziet het er in werkelijkheid maar een paar weken zo uit ;)
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Citaat van: ramdani op maandag 27 april 2020, 16:20:54
waarom niet eens iets anders proberen

Sorry hoor , maar ziet er toch niet uit , echt zonde.

Mvg: Alex
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Harold,

Ik gebruik MiniTec Standard-Schotter van Scenery Products. Deze is in meerdere kleur varianten verkrijgebaar.
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Waarom wens je het grijs/bruine van de C-sporen te houden? Je kan eventueel een schakering maken d.m.v. bewerking met airbrush. In het echt is ook niet echt alle ballast van dezelfde kleur hoor. Er kan een pak verschil op zitten. Op het traject dat ik voor de Corona-crisis nam, zitten er stukken waar veel van het ballast aan "roesten" is, omdat er vermoedelijk ertsrijk gesteente tussenzit... verderdoor is het al meer grijs/geel van het stof en zand in de buurt.


Dit is nu heel toevallig een foto die ik had van Google maps voor het maken van mijn baan (in ontwerpfase: het 3-landenpunt tussen België, Nederland en Duitsland)... hier zie je de overgang duidelijk.
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
@citaat

'Roesten' van ballast is meestal het gevolg van slijtdeeltjes van spoorstaven en wielen, die op het ballast komen en onder invloed van de zuurstof in lucht oxideren en dan een binding aangaan met water om de 'roe'stkleur' te krijgen. 
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
SBB-Fan heeft geen C-rails maar K-rails,  maar ik noem zijn bouwdraadje hier omdat hij in z'n station koos voor oude en nieuwe geballaste rails naast elkaar in z'n station. En dat sluit aan bij wat  svvander laat zien met z'n google maps foto.

Kortom: waarom alle ballast het zelfde willen kleuren?

Ik begrijp de vraag: je wilt de goede kleur(en) weten.
Je hebt nu 1 kleur goed, nu de andere nog.  :D
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
ik gebruik zelfs 2 verschillende kleuren gemengd,en daar bovenop nog is een andere kleur om te ballasten;


ik heb als ik de trein van Halle naar Antwerpen heb genomen eens heel de tijd naar het ballast gekeken :arrow:

       
  • verschillende tinten grijs
  • verschillende tinten bruin
  • roestplekken
  • zwarte plekken
en dit allemaal nog in alle mogelijke combinaties;


mvg,
Michel
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Lijkt al meer op één of andere vrouwenfilm  >:-D
Re: Ballast (kleur) bij C - rail
Hier heeft het rails en ballastbed eigenlijk maar 2 kleuren het merendeel is roestbruin en sommige stukken zijn lichtgrijs als net het ballstbed is vervangen of bijgevult :D