Omdat Hag motoren (magneet) erg duur zijn en slecht verkrijgbaar, heb ik een poging gedaan deze loc om te bouwen naar gelijkstroom. Stuk was hij toch al, door het hoge stroomverbruik hadden al twee decoders de geest gegeven. Ik heb geprobeerd dit met eenvoudige middelen te doen.
Als eerste heb ik de wikkelingen van de veldspoel verwijderd, en de lamellen van het weekijzer doorgezaagd, zodat er een opening ontstaat van 1cm. Dit is ook de grootte van de neodynium magneetjes die ik bij AliExpress besteld had (10x10x10mm). Bij Hag zit de veldspoel vast in het motorblok, ik heb dit zo laten zitten en de lamellen dus in de loc doorgezaagd.
Hierna heb ik de motor weer in elkaar gezet met het oude anker. De motor liep heel zwaar, waarschijnlijk door mijn belabberde zaagkunsten. Aan een gelijkstroom voeding liep hij wel, maar niet van harte. Decoders zouden nog steeds overbelast raken. De weerstand van de ankerwikkelingen is ook opvallend laag, ik vermoed dat ze niet goed meer zijn.
Het lager achter in Hag motoren is 2mm, dezelfde dikte als de 5* ankers uit de Märklin 60944 setjes (je houdt wel eens wat over...). De tandwielen zijn ook gelijk. Dit bracht me op het idee om een oud motorschild te verknippen, om te zien of deze motor wil draaien. Het schild was iets te dik, dus daar iets afgeknipt. Het schild was bij eerdere experimenten al opgeboord en voorzien van een 4mm kogellager. Met secondelijm het motorschild op de magneet gelijmd, en de motor draait heel erg mooi. Succes!
Helaas wordt bij Hag de metalen beugel die om het motorschild heen zit gebruikt om de lokkast af te steunen. Er zit een uitstulping op waar de lokkast overheen glijdt. Ik heb daarom een ander motorschild voorzien van een kogellager, en deze op maat geknipt zodat deze in de Hag beugel past. In principe volg je gewoon de cirkelvorm. Met wat passen en meten lukte dit best aardig. Dit heb ik vervolgens met Bison reparatie vastgezet, en het motorschild ook wat versterkt. Om in de toekomst de borstels te kunnen wisselen, heb ik de gaten waarmee het Hag motorschild vastzat, opgeboord naar 8mm.
Alles in elkaar gezet, en zie daar : een heel mooi draaiende 5* motor. Totale kosten misschien 10€. Ik heb nog wat andere aanpassingen aan de loc gedaan zoals led verlichting (bedrade warmwitte 0603 leds met een stukje lichtgeleider in een krimpkous) en een Esu lopi4 M4 decoder. Ik gebruik jst connectoren tussen de kap en de decoder, en een SMD to DIP transfer board om de weerstandjes en diodes (voor de zwitserse lichtwissel) netjes te monteren. Een oude lamel heb ik grijs geschilderd om de gang in de Re4/4i na te maken. De achterzijde van de cabine heb ik machinegroen gemaakt, en ik heb er een machist in geplakt.
De foto's :
https://photos.app.goo.gl/gUeHaGgnRbsnMEDi7