Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Windhoven Baanplan (indeling kamer)

Gestart door NL-modelspoor maandag 06 april 2020, 22:10:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Windhoven Baanplan (indeling kamer)

Voorzichtig toch maar eens plannetje maken om wat rails te gaan leggen.
Lichtgrijs is ruimte die ik vrij wil/moet houden om te lopen.
Donkergrijs is vaste objecten die ik niet kan verplaatsen (koof, cv ruimte en trapgat).
Bruin is voorlopige idee voor de tafels. Mocht er een betere indeling zijn graag.

Railsysteem: Marklin C-rail

Wensen:
- Ruimte voor scenery is belangrijk.
- Dubbelspoor
- Geen R1
- 2x station
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Machtig mooie ruimte en er kan iets mooi komen te staan. Wel even nadenken of de 1,20 van de 5,06 x 1,20 achterop bereikbaar blijft. Ik blijf dit volgen.
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Ja bereikbaarheid zit ik ook best mee, al is dat natuurlijk minder van belang als de achterste lijn alleen maar scenery zou zijn dan is het eenmalig bouwen. Ik weet ook nog niet helemaal goed wat ik met de ruimte wil doen.
Misschien toch nog even binnenkort de railplan boeken erbij pakken om inspiratie op te doen. En natuurlijk in deze hoek van het forum kijken.

Misschien dat dit plan wat effectiever is.


Aanpassing daar nog weer op.
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Wil je perse rondjes kunnen rijden over het hele oppervlakte? Je kan natuurlijk prima de zijkant open laten en er een u-vorm van maken?
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Als alles rijdt dan hoef je in theorie er niet elke keer tussen te gaan staan.
Ik zou in plaats van een U ook voor een G kunnen gaan. Bij een G kan ik er ook zo tussen stappen en met een eventuele brug kan je er dan alsnog een rondje van maken. Waarom ik in de laatste tekening voor een 8 ben gegaan is vooral de ruimte die ik dan kan gebruiken voor scenery.
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Een aantal vragen:
- Lopen de muren rondom verticaal of is er nog spraken van een dakhelling?
- Is er sprake van 'ondergronds' railverkeer?
- Waar zou u de baan willen bedienen?
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Beschikbare ruimte is vanzelfsprekend een wezenlijk issue maar de belangrijkste vragen lijken mij: heb je gedachten over een thema? Plaats? Tijdperk? Wat voor materieel wil je laten rijden?
De ruimte is best groot. Er past vast wel een dubbelsporige hoofdlijn op met een stevig station. Maar je kunt er ook een tramlijntje op leggen met een paar kleine haltes en verder alleen maar landschap. Dus ja. Het is maar wat je wilt.
Het lijkt mij beter daar eerst over na te denken in plaats van het uit het grote voorbeeldenboek het zoveelste rondje of achtje met een brug en tunnels te kopiëren omdat het er wel in past.

Groet en succes!

Peter
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Citaat van: Laurent op woensdag 08 april 2020, 00:06:01
Wil je perse rondjes kunnen rijden over het hele oppervlakte?
Dat de tafel(s) in een O staan, wil natuurlijk niet zeggen dat de sporen dat ook doen ;).

Dat heb ik in mijn ontwerp ook niet gedaan.
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 08 april 2020, 13:49:11
heb je gedachten over een thema? Plaats? Tijdperk? Wat voor materieel wil je laten rijden?
De ruimte is best groot. Er past vast wel een dubbelsporige hoofdlijn op met een stevig station. Maar je kunt er ook een tramlijntje op leggen met een paar kleine haltes en verder alleen maar landschap. Dus ja. Het is maar wat je wilt.

Windhoven heeft een Nederlands thema, plaats is heel Nederland, er is geen vast tijdperk (grofweg Nederlands tussen 1990 en nu). Materieel wat er gereden gaat worden Vooral Nederlands zowel personen als goederen. Langste wat ik kwijt moet kunnen is een 10 delig Thalys.
Wat betreft scenery wat ruimte kost zijn 6 molens. Een veld waar luchtballonen komen.

Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 08 april 2020, 08:15:47
Een aantal vragen:
- Lopen de muren rondom verticaal of is er nog spraken van een dakhelling?
- Is er sprake van 'ondergronds' railverkeer?
- Waar zou u de baan willen bedienen?

Muren zijn rondom recht geen schuin dak. Alleen wel met ramen waar ik bij moet kunnen, daarom wil ik niet tegen die muren bouwen. Er is nog geen plan voor 'ondergronds' railverkeer. Hoogte van de baan moet het wel toelaten een schaduwstation te plaatsen. Baan bedienen kan over de hele 4,78 lengte zijn plaats vinden.
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Voor de Thalys zijn in elk geval in het zichtbare bereik rechte stukken of heel flauwe bogen het mooiste. Stoppen doet hij alleen op grote stations.
Je hebt ruimte voor een paradebaan/hoge snelheidstracé waar de molens langs zouden kunnen staan, eindje er vanaf wellicht. En dan kan op de tegenovergelegen tafel een klein of middelgroot station met IC materiaal en sprinters. Heel misschien van in een van de korte zijdes een niet te grote containerterminal eventueel met een kade.
Heel veel hoogteverschil kun je niet hebben, maar de HSL verdwijnt hier of daar in een tunnel of open bak om de spoorlijn aan het zicht te onttrekken. Dat biedt mogelijkheden om naar een schaduwstation te verdwijnen
Ik weet niet of ik goed zit met suggesties, maar het lijkt mij wel wat.

Groet,

Peter
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Je kan een rondrijder maken. Door in het midden een "wand" te zetten waardoor je de andere zijde van de baan niet ziet. Deze wand kan je ook iets schuinzetten / bepaalde vorm meegeven. Dan kan je de ene kant indelen als "stad" en de andere als "wijds landschap". Eventueel kan je nog iets doen met een "schaduwstation" mocht je dan nodig vinden. Een dijk of gebouw kan je een trein aan het zicht ontrekken.

Groet Ronald.
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Plan was om deze herfst/winter een begin te maken met de baan op zolder. Echter lekkage aan het dak, dus eerst zeker weten dat dat weer goed dicht is voordat ik een begin maak met de bouw. Dus wat langer de tijd om een baanplan te bedenken. Tijd die ik wel nodig heb, want als ik rails ga plaatsen in een ontwerpprogramma dan raak ik al snel het spoor bijster vanwege de enorme hoeveelheid rails die ik kwijt kan.
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Te lang hier niks geplaatst. Maar even wat aan het spelen gegaan met Wintrack om een baanplan te beginnen. Wintrack en ik zijn geen vrienden en zullen dat waarschijnlijk ook niet worden dus verwacht hier geen mooi 3d plan.


Het Wintrack bestand kan je hier downloaden.

Zoals te zien inspiratieloos. Eigenlijk gewoon een dubbelspoor rondje.
Het voorste spoor zal ik gebruiken om materieel op de baan te zetten. Nog geen plan voor waar ik een eventueel schaduwstation vandaan wil laten komen. Het achterste station wil ik verhoogd gaan plaatsen zodat het spoor in de linkerhoek kruist over de weg die tussen de rotondes zitten.
Belangrijkste zal vooral ruimte voor scenery zijn.

Nu ik het plan aan het plaatsen ben denk ik al dat die wissels vooraan anders moeten en niet direct een bocht achter de wissel.
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Wil je het spannender of ben je blij genoeg met een saai rondje? Want een beetje rails als excuus om scenery te maken en wat beweging te creëren, is natuurlijk ook prima.
Ook dan kun je een wat frivoler aanpak kiezen, naar het hoeft niet.
Als je een wensenlijstje hebt, dan kunnen we er met zijn allen mee aan de slag om een beetje te helpen.

Groet,

Peter
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Oef al bijna een jaar niets meer gedaan aan het baanplan. Toch maar weer eens verder over gaan denken. En dan als het allemaal wat meezit eind van het jaar beginnen met de bouw van de baan.


Inderdaad blijft het ondanks de ruimte die er is hangen bij een saai rondje. Vooral ruimte voor scenery. Ruimte voor lange treinen op het achterste station (denk aan een Thalys 10-delig).
Geen plannen om met een computer of CS2 te gaan rijden, alleen met MS2 (en/of analoog). Een schaduwstation is wel handig maar hoeft niet veel sporen te hebben (totaal 6 zou moeten voldoen, 3 per richting). Alleen wat is een mooie plaats om het schaduwstation op aan te sluiten? Hoe meer ruimte er is, hoe lastiger het is om een goed plan te maken.
Het achterste station zal op een niveau van ongeveer 5 centimeter boven de rest van de baan komen. Het plan is de linker en rechterkant van de baan te benutten om het hoogteverschil te overbruggen.
De baan zal alleen vanaf de voorzijde zichtbaar zijn, dus een schot diagonaal over de baan om hem in 2e te delen zal niet gaan anders zou dat best nog wel een goed idee zijn geweest.
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Ik zou van het rondje om de kerk afstappen en uitgaan van het thema van een (kop)station met schaduwstation. Dan rijden de treinen van A naar B en vice versa.
Re: 🌬️ Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Waarschijnlijk stap ik ook af van het 2e station. En zal het maar één groot station gaan worden. Toch blijft het hoe dan ook een rondje om de kerk. Met een heel klein stukje museumlijn.
Re: Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Na een tijdje te hebben gedacht over een beter ontwerp inmiddels op het volgende idee uitgekomen.

Met dus één groot station met twee doorrij sporen en twee kopsporen voor sprinters. De stationssporen komen verhoogd te liggen +/- 4 á 5 cm net als het stationsgebouw erachter. De ingang voor het station komt op 0 niveau te liggen (toegang naar station loopt dus onder de sporen door).
Aan de linkerkant lopen e sporen over een dijkje omhoog en daar zullen ook bruggen komen over een weg en over het water.
Linksonder zal een klein museumdepot worden.

Met voor nu even een simpel 'rondjes' voor het schaduwstation wat zeker nog verder uitgewerkt moet worden.
Re: Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Waarom niet 2 verdekte keerlussen aansluiten op het dubbelspoor zodat de treinen terugkeren van waar ze naartoe zijn gegaan?
Één of beide keerlussen kan je dan meersporig maken zodat je ook gelijk je schaduwstation(s) hebt :) .
Re: Windhoven Baanplan (indeling kamer)
Klopt schaduwstation moet nog verder worden uitgewerkt.