Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuwe schakelaar 72751

Gestart door Lupohenk dinsdag 06 januari 2015, 21:53:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe schakelaar 72751
Lid sinds: 2013

offline
Nieuwe schakelaar 72751
Hallo allemaal . Iedereen wens ik een gelukkig 2015 en veel trein plezier . In het nieuwe jaar heb ik een vraag . Ik heb nieuwe seinen 74391 van marklin en een nieuwe sckakelaar 72751 gekocht van marklin. Wat ik ook probeer ik krijg het niet voor elkaar om de seinen te bedienen. Ik heb meer van deze seinen met het oude sckakelaar van marklin en dit werkt heel goed . Zijn er meer trein liefhebbers die dit problemen ook kennen . Ga morgen maar weer bellen met mijn trein leverancier . Wacht met spanning af op reaktie . Groeten van lupo Henk
Re: Nieuwe schakelaar 72751
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe schakelaar 72751
Hoi Henk,

Leuk, ik ben net bezig op de wiki met het beschrijven van de diverse Märklin schakelkastjes.
De Märklin 72751 is een schakelkastje voor Hobbyseinen en heeft maak/maak contacten. Is dus niet bedoeld om wisselaandrijvingen mee te schakelen. Zie het overzicht op de wiki : http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_schakelkasten.

Het aansluitschema van dit kastje kun je daar ook vinden:http://wiki.3rail.nl/index.php/Bestand:Aansluitschema_M%C3%A4rklin_72751.png

Ik ben nog op zoek naar zelfgemaakte foto's van de Märklin 72751. Kun je een foto voor me maken en in dit topic plaatsen of naar me mailen ?
wikiredactie@3rail.nl

Mvg,

Johan (Treinsmurf) - wikiredactie
Re: Nieuwe schakelaar 72751
Ik heb ook dit kastje gratis bij mijn hobby seinen gekregen, maar helaas door de 4 polige stekker kan ik ze ook niet gebruiken ?
Bestaat er hier een omvormser voor zodat ze toch kunnen gebruikt worden ?
Re: Nieuwe schakelaar 72751
Welke stekker bedoel je die voor de contactrails?
Re: Nieuwe schakelaar 72751
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Nieuwe schakelaar 72751
G'dag,

Het lijkt mij dat de stekker van de Kabel aan de kant van de aansluitrail afgeknipt moet worden. Dan is het zaak goed op de kleuren te letten, de gele draden zijn massa draden, eentje voor de rode draad die de rijspanning via het schakelkasten overeenkomstig het sein doorgeeft. De tweede gele/beige draad is de massa voor de lichtspanning die het lampje op het sein laat branden. Zie het schema op de wiki voor met een mobile station. Beetje lastig dat de kleurcodering zo afwijkt in vergelijking met het Standaard kleurcodering systeem van de firma M.

Zelf gebruik ik een 72750, voorganger van de 751. Daarbij zat een kabel met losse einden en één stekker voor in de 72750. Ik heb er zo drie dwergseinen op en een hoofdsein met voorsein. Die verspringende lichtjes vind ik altijd leuk om te zien.

Fokko