Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van Trainhenk; verder met de baan. Echt waar!

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik ben chauffeur in het leerlingen-, groeps- en aanvullend openbaar vervoer (de bekende taxibusjes rolstoel geschikt) en dat ligt voor 99% stil.
Dus ik zit nu thuis en op verzoek van de baas is er door praktisch iedereen verlof opgenomen om de zaak niet failliet te laten gaan.
Er is werktijdverkorting aangevraagd en als dat goedgekeurd wordt komt dat ipv het verlof.
 
Ik moet nu cursussen te doen en dat is vermoeiend en slaapverwekkend.
Gemiddelde cursusduur is 1 uur en dat is filmpjes kijken met aan het eind een toets.
Er staan zo'n 15 cursussen voor mij klaar en ik ben nu halverwege.

Zodra ik hiermee klaar ben hoop ik weer verder te kunnen gaan met de treinbaan.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk

Sterkte met je cursussen maar hopelijk zit je ook iets van je tijd op zolder.
Zelf ben ik (studie)filmpjes aan het kijken van Rudy over Traincontroller.
Zie: hier

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk
Je effe er doorheen bijten, Henk  :?

Regelmatig (lang) pauze nemen; wandelingetje, extra lekker eten, of een dutje op de bank  O:-D
En je ondertussen verheugen op je treinbaan !

Grtz Tony
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2012

offline
Re: De baan van Trainhenk
het is een vervelende periode voor iedereen,we komen er wel doorheen,eventjes volhouden;


mvg,
Michel
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Harald,

Citaat van: Haradigi op donderdag 19 maart 2020, 12:00:16
Sterkte met je cursussen maar hopelijk zit je ook iets van je tijd op zolder.

Gisteren even naar zolder maar ik keek even rond en dacht waar ben ik mee bezig.
Dus zodra de cursussen afgerond zijn het advies van Tony opvolgen met een paar wandelingen en dan weer aan de treinbaan.

Komt vanzelf weer.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk,
Vijftien cursus-uren is wel veel om achter elkaar te doen.
Lekker afwisselen met een beetje ontspannen werken aan de treinbaan lijkt me beter voor de concentratie.
Groet,
Dirk Jan
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk
15 cursus uren, je wordt er niet dommer van dus ff volhouden Henk, je weet maar nooit waar het goed voor is.
Tukkie op de bank is zeker aan te raden, doen wij hier iedere middag, niet langer dan een uurtje dat is genoeg.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De baan van Trainhenk
15 uur cursus....🤭, Henk, jij kan dat 💪🏻
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Het zijn rare tijden Henk, zo af en toe niet vergeten te ontspannen wand anders hou je niets vast in je hoofd.

Ik heb net VCA vol achter de kiezen, dat betekend ook veel droge stof leren, maar gelukkig ben ik geslaagd en heb tijd voor andere dingen, dat heb jij straks ook weer  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Ach, iedereen is van slag van de ophokplicht en doet van alles om nog te blijven functioneren.
Een concreet bouw- en knutselproject helpt mij steeds wel om heerlijk te ontspannen.
Als dat niet voorhanden is, is het modelspoor niet de afleiding die ik zoek. Had ik laatst ook. Ik zat een beetje vast met bedenken hoe een bepaald stuk scenery nu afgemaakt kan worden. Het leverde inderdaad de vraag op: 'waar ben ik nou mee bezig?' maar toen er toch weer wat ideetjes opkwamen, ging dat gevoel weer weg.
Dus, Henk, vooral doorgáán! Even opzij zetten en de draad weer oppakken.
Komt best in orde!

Peter
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
De cursussen zitten erop. Afgelopen zondagochtend de laatste gedaan.
Bij een cursus kwam ik er achter dat ik hem voor de tweede keer deed. De cursus had alleen een andere naam en ik zag hem nog een keer staan. Wel snel klaar met de toets.  :-)

Omdat ik nog steeds niet kon rijden en mij dat toch een beetje tegen ging staan heb ik besloten om het monteren van de servo's, een kleine 16 stuks even uit te stellen.
Er zitten handstellertjes op dus ik kan de wissels omzetten.
Dus ik heb eerst nog een klein stukje rails gelegd, bezetmelders gemaakt en ben nu begonnen met het schoonmaken en schoonrijden van de rails.
Jeetje wat reed het slecht! Dus een hoop schoonmaakwerk.
Voor het schoonmaken gebruik ik alcohol (70%) wat ik bij een drogist heb gekocht.
Hardnekkig vuil maak ik schoon met een Roco railgum.
Daarna testen met een lok en weer schoonmaken, testen, schoonmaken totdat het goed rijdt.
Als eerste wil ik twee met elkaar verbonden schaduwstations schoon hebben en dan ga ik een etage hoger.

Daarna wil ik verder met iTrain, kijken of ik dat aan de praat kan krijgen en of ik geen spookmeldingen met de terugmelders heb en alles ingevoerd is.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Mooi zo, cursus achter de rug, ook al heb je hem voor de tweede keer gedaan, je hebt dan toch mooi de boel weer een beetje opgefrist.
En dat ben je nu ook met de rails aan het doen, lekker man.
Die wissels komt nog wel een keer, eerst maar eens de boel goed rijdend hebben over de blinkende spoorstaven.
Uitdagingen genoeg, goed bezig Henk.  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
De eerste resultaten van het schoonmaken.



Op het flesje alcohol ligt een wattenstaafje.
Het vuil wat daar op zit komt van 4 wielen van de lok na een paar uurtjes rijden.

Op naar het volgende schaduwstation.   8o
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Goed bezig, Henk!  Het was ook wel nodig....  :D
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Moet je dat shirt nog weer aan? ;)
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
 @citaat

Dat is een laken en daar slaapt Henk nog steeds onder.  >:-D

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
 @citaat en  @citaat @citaat

Mis, dat is mijn onderbroek(enlol).  :thumbup: :-) :-) :-)
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
 @citaat
Dan heb jij genoeg toiletrollen ingeslagen .....  >:-D

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
 @citaat

Twee weken geleden waren we bij de Lidl en toe was daar het toiletpapier in de aanbieding.
Het kwam met pallets binnen en het ging er met pallets uit!
Ongelofelijk; er werd nog net niet gevochten.
Wij hebben een pak meegenomen.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Meegenomen... 
Dat klinkt wel erg proletarisch.  >:-D
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
 @citaat
Het was twee halen een betalen.
Een hebben we laten liggen en twee hebben we meegenomen.  >:-D >:-D >:-D
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan
Vandaag mijn eerste rit gemaakt:
KLIK: maiden trip

De film is niet van hoogstaande kwaliteit en is met mijn telefoon gemaakt.

Ook de troep op de treinbaan graag ontzien.  >:-D
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Denk dat je batterij van je telefoon aardig leeg is geraakt.  8o
Wat me opviel, behalve de Ali-pakjes, is dat een trein meer ondergronds rijdt dan bovengronds of komt er nog een ander sporenplan op het maaiveld.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Henk,

Gefeliciteerd met je eerste lange prachtige rit. :thumbup:

Groet Michel
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
 @citaat

Aan de KLIK: andere kant komt nog een draaischijf en industriegebied.
Dat plan is er wel, maar moet alleen nog even uitgevoerd worden.  >:-D
Ik heb daar nu even tijdelijk een keerlusje neergelegd (het bergje).
Plus daar liggen nog (teveel) spullen die een ander plekje moeten krijgen.  8o

Maar nu eerst bezetmelders controleren en iTrain proberen aan te slingeren.



Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Henk,

Met veel plezier je filmpje of zal ik zeggen film  bekeken.
Het is een behoorlijke baan, en dit is dan nog niet alles naar verluid.
Jammer dat we nu leven in ophoktijden, anders ha ik graag dit gebeuren in real live gezien.Maar dat komt ook nog wel een keer.
Mooi dat je nu eindelijk de tijd en mogelijkheid hebt om met iTrain te beginnen stoeien.
Ik moet zeggen het is een geweldig besturingsprogramma met vele mogelijkheden.
Zelf ben ik inmiddels bezig geweest met acties aan te maken, maar heb daar wel hulp bij gekregen van een bevriend forumlid.Want het is een serieuze boterham, maar smaakt naar meer ;) ;)

veel plezier gewenst

grts Freddy
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Die inwijdingsrit zal zeker veel voldoening gebracht hebben, Henk  ;)

Daar zijn heel wat uurtjes voorbereiding in gaan zitten en er is nog flink wat werk in het vooruitzicht.
En ondertussen dromen van hoe het er straks uit zal zien  O:-D

Grtz Tony
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
 @citaat
Zeker Tony.

Intussen begonnen met iTrain en tot de conclusie komen dat de administratie van de bezetmelders niet geheel op orde is.  >:-D >:-D >:-D
Het mooie weer speelt mij ook parten want ik ga dan niet de hele dag op zolder zitten.
Verder ook druk bezig met het opknappen van klusjes in huis.
Zo moesten er in de huiskamer kabels weg gewerkt worden en tegelijkertijd een netwerkkabel van zolder naar de huiskamer.
Moeders liep te mopperen dat de tuin er niet uit zag dus ook daar mee aan de gang geweest.
Vandaag met de dakgoot aan de gang gegaan want die lekte ook.

Ik was op zoek naar de blauwe ondervloerplaten want de Gamma verkoopt ze niet meer en hadden ook niks meer liggen.
Vorige week zag ik een berichtje in het topic "De Achterhook" van Rocnethans waarin hij platen voor de scenery bestelde.
Van Hans twee linkjes gekregen en vandaag kwam de bestelling met ondervloerplaten binnen.
Niet blauw maar zwart.
Een kniesoor die daar oplet.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Zo Henk, flink bezig met het thuiswerken, ik heb het tuinwerk achter de rug en ben een beetje klaar met dat thuiswerken. :)
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Citaat van: Trainhenk op donderdag 16 april 2020, 21:15:45
Moeders liep te mopperen dat de tuin er niet uit zag dus ook daar mee aan de gang geweest.
DAt je niet gevraagd hebt wat er aan haar handen mankeerde...
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Hoi Henk,

Ik lees dat de administratie van je bezetmelders niet op orde is  8o dat is toch wel een belangrijk onderdeel  :D

Maar met dit mooie weer begrijp ik dat je minder vaa op zolder te vinden bent, heel herkenbaar  :)

Ach alles op zijn tijd en moders tevreden houden is ook belangrijk, het gaat allemaal goed komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Citaat van: Laurent op vrijdag 17 april 2020, 00:20:14
Citaat van: Trainhenk op donderdag 16 april 2020, 21:15:45
Moeders liep te mopperen dat de tuin er niet uit zag dus ook daar mee aan de gang geweest.
DAt je niet gevraagd hebt wat er aan haar handen mankeerde...
Jij hebt geen relatie hè >:-D
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Ik ben jaren gehuwd geweest tot kanker daar anders over besliste maar aan of in de tuin mocht ik niks doen hoor. :)
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip

Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 17 april 2020, 13:56:58
Citaat van: Laurent op vrijdag 17 april 2020, 00:20:14
Citaat van: Trainhenk op donderdag 16 april 2020, 21:15:45
Moeders liep te mopperen dat de tuin er niet uit zag dus ook daar mee aan de gang geweest.
DAt je niet gevraagd hebt wat er aan haar handen mankeerde...
Jij hebt geen relatie hè >:-D

Ik heb het jááren gelden een keer gezegd, ergens in de vorige eeuw, en ik voel het nu nog.   >:-D >:-D >:-D


Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 17 april 2020, 09:45:03
Ik lees dat de administratie van je bezetmelders niet op orde is  8o dat is toch wel een belangrijk onderdeel  :D

Tja, daar zeg je wat.
Maar, ik heb het in etappes gedaan en soms niet goed genoteerd en niet goed gezien.
Op mijn terugmelddecoders zitten stickers met nummers maar die zitten niet op dezelfde hoogte als de aansluitingen.
En als je dan een bril met variofocus op hebt en er met je neus (ja ik weet het ik heb een grote neus) bovenop of er een beetjes scheef voor zit dan wil je het wel eens verkeerd noteren.

Maar goed, we houden de moed erin. :mrgreen:

Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 17 april 2020, 14:26:49
Ik ben jaren gehuwd geweest tot kanker daar anders over besliste maar aan of in de tuin mocht ik niks doen hoor. :)
Johnny,

Als je maar op een mooie en gelukkige periode terug kunt kijken.
 
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Inderdaad alleen jammer dat haar familie mij verwijt de oorzaak te zijn van haar kanker.  :-(  Terwijl ze goed weten dat een gyneacoloog meer dan 1 jaar gewacht heeft om in te grijpen.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Oh Johnny, das niet fijn. Sterkte maat.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
@citaat @citaat

Het leven zoekt altijd een zondebok en het zoeken daarvan buiten jezelf is gemakkelijker, dan in jezelf.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 18 april 2020, 07:12:43
Inderdaad alleen jammer dat haar familie mij verwijt de oorzaak te zijn van haar kanker.  :-(  Terwijl ze goed weten dat een gyneacoloog meer dan 1 jaar gewacht heeft om in te grijpen.

Triest Johnny, triest.
Ik hoop voor jou dat je je daar overheen zet.  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan Maiden trip
Langzaam maar zeker langzaam kom ik daar over heen vooral met steun van mijn kinderen. Die waren ten tijde overlijden 15 en 17 jaar gelukkig zijn ze goed terecht gekomen. Zoon is intussen verkoper bij Opel en dochter hoofd kassierster bij Delhaize.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Off topic:

Eerst even wat aandacht voor mijn twee geweldige schoondochters.
Beiden werken in de gezondheidszorg, de oudste in het ziekenhuis in Geleen en de jongste in de woonzorgomgeving voor ouderen in Rotterdam.
De oudste werkt op de nierdialyse en heeft weinig "last" van het coronavirus.
De jongste echter veel, veel meer.
Zo werd zij in het begin van de crisis zonder beschermende kleding etc de afdeling opgestuurd waar het virus rond raasde.
Het ergste daarbij is dat de afdelingshoofden hun gezichten niet op de afdelingen laten zien want zij zijn belangrijk.
Inmiddels heeft ze wel beschermende kleding en staat daardoor onherkenbaar op de foto.
Twee weken geleden had ze migraine en was ze naar huis gegaan. De volgende ochtend hing haar leidinggevende al aan de telefoon waar ze bleef want ze had geen koorts.
Gelukkig is ze thuis gebleven totdat de migraine over was.
Op haar afdeling van 16 ouderen zijn er nog 6 over....

In mijn werkrooster heb ik gezien dat ik 29 april a.s. weer ga rijden.
Weliswaar een afgeslankte ochtend- en middagrit maar toch, ik heb nu 6 weken thuis gezeten.
M.i.v. 11 mei komt daar weer mijn (afgeslankte) schoolrit bij.
Dan werk ik weer 50% van mijn tijd.
100% zit er voorlopig nog niet in; dat komt pas als alle beperkende maatregelen worden opgeheven.

On topic:
Ik had al eerder geschreven over de problemen met mijn Ecos2.
In eerste instantie dacht ik dat ze over waren maar toch niet.
Op een gegeven moment reden mijn loks zo langzaam dat ze een lichte helling niet meer opkwamen en stopten.
Ook al geeft het geen correcte weergave, toch maar de multimeter er op gezet en ik kwam tot een schamele 7 à 8 volt.
Daarna mijn oude Intellibox I aangesloten en het leek de formule 1 wel. :razz:
Alleen de USB-to-serial-kabel wilde geen connectie met de computer en iTrain tot stand brengen.
Toen ben ik op het ESU-forum gaan rondneuzen en vond daar een paar topics met vergelijkbare problemen.
De oorzaak wees in alle gevallen naar de voeding en een meldde dat hij een nieuwe voeding had aangeschaft, de nieuwe van 7 Ampere, en daarmee waren zijn problemen over.
Alleen de winkeliers kunnen op dit moment niet leveren.
Op de sites staat of 'in bestelling' of 'kan gereserveerd worden', en dat ding kost ook nog eens  € 85,-- .
Dus bij de Chinees gaan kijken en daar heb ik een vergelijkbare voeding voor € 10,-- besteld.
Ik heb de Ecos2 tweedehands gekocht maar ik heb hem nog te weinig gebruikt om hem nu al volledig af te schrijven al heeft mijn vrouw er geen problemen mee heeft als ik een nieuwe zou kopen.

Dus de Ecos2 aan de computer gekoppeld en eens kijken hoever ik nu met iTrain kwam.
Dat werkte wonderwel en meteen maar een diagnose op (fout)meldingen gedaan.
Daar gaan we het verder niet meer over hebben.  :D :D
Daarna maar eens gaan kijken hoever ik met mijn bezetmelders kwam.
Dat was leuk! :thumbup:
Bezetmelders die niet melden, in andere blokken melden of meerdere keren melden.
Uitmelders die melden als de lok aan de andere kant het blok in reed.
Melders waarvan het draadje niet in de decoder zat of niet goed gestript was.
Alles heb ik meegemaakt.
Ik had al eerder geschreven dat mijn administratie niet op orde was. 8o

Op een computer met twee beeldschermen,  iTrain op het ene en de terugmeldmonitor van iTrain op het andere scherm, begonnen en elk blok gecontroleerd (er zaten ook goede bij) en gecorrigeerd totdat alles goed werkte.
Dat is nu dus afgerond en ik heb nu 57 blokken met meer dan 160 melders goed in iTrain zitten.
De diagnose geeft daarover nu geen foutmeldingen meer.
In de Ecos2 zitten een paar loks en deze worden automatisch in iTrain ingelezen en daar komen dan ook weer meldingen van:
Lengte van de lok ontbreekt.
Lok xxxx heeft geen snelheidsmetingen
Lok xxxx heeft geen juiste terugmelder offset.

De eerste heb ik opgelost nummer twee en drie komen nog wel.

Verder nog meldingen over blokken en bezetmelders die in een stuk baan komen die nog gebouwd moet worden.
Zie KLIK: mijn reactie van 29 maart op een opmerking van iTom.

Een ander probleem in iTrain was dat mijn wissels niet wilde schakelen en via de Ecos2 wel.
Dus toen ik met de bezetmelders klaar was mijn aandacht daar maar eens op gericht.
De oorzaak had ik gauw gevonden.
In iTrain staat DCC als standaard ingesteld bij de wissels en ja dan werken Motorola-decoders niet.
Dus aangepast en als ik nu opstart hoor ik eerst klik-klak klik-klak de wisseltjes omgaan. :favorite:

De komende dagen eerst maar genieten door met treinen te rijden en een beetje in de tuin zitten als de temperatuur dat toe laat en dan zien we wel weer.

HOUD AFSTAND EN BLIJF GEZOND!
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat

Beste Henk,

In tegenstelling tot "niet exacte" uitdagingen is er voor "exacte" uitdagingen, dus ook technische uitdagingen, altijd een exact antwoord/oplossing.

V.w.b. de voeding van de Ecos, ik kan me voorstellen dat die voeding langzaam kapot is gegaan, anders zijn de eindtrappen van de Ecos kapot (denk ik)

Groet, Anne W
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat

Daarom heb ik ook een nieuwe voeding bij de Chinees gekocht, dat "kost" mij dan maximaal een tientje.
Als dat niet helpt zal er een nieuwe Ecos2 komen.
Op sturen naar ESU zal waarschijnlijk € 200,-- gaan kosten (eclusief verzendkosten).
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Dag Henk,
dat is me nogal een update zeg
Blij dat je familie gezond is, en jij ook
Veel plezier nog met de hobby
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Hoi Henk,

Hoeveel volt gaf de ECoS zelf aan in het display.
Op de nieuwere voedingen zit een zwart schroefje waarmee je het voltage kunt instellen.

Mocht de nieuwe Chinese voeding ben uitkomst bieden dan zou ik hem opsturen naar Esu.
Ik heb een oude booster opgestuurd met een ventilator probleem en kreeg kosteloos en andere booster opgestuurd.

De service is over het algemeen erg goed.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
CiteerAlleen de USB-to-serial-kabel wilde geen connectie met de computer en iTrain tot stand brengen.

Daar zijn twee typen van: de goedkoopste die nooit werkt en de iets duurdere die het waarschijnlijk wel zal doen.
De goedkoopste variant heeft de verkeerde chip. Ik heb nu Prolific USB-to-Serial Comm Port (zo'n € 15).

Lekker bezig, Henk! Wat zal jij lenig blijven met al dat ondergrondse spoor :D

Groet, Wouter
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Hi Henk,

Dat is een behoorlijke on- en off-topic update.
Hou je(jullie) haaks en werk ze binnenkort maar vergeet de hobby niet, ontspanning hoort erbij.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Dag Henk,

Off-Topic

Ik weet hoe jij je nu voelt, zo met 2 schoondochters in de zorg. Zelf heb ik zoals je weet 2 dochters die in de ziekenhuizen werken.
De jongste dochter staat zelfs op de corona afdeling.
Houd er de moed in, en doe jullie best om met z'n allen gezond te blijven, en hopelijk komen we er dan allemaal goed door.
Veel respect voor allen die in de zorg werken.

On-Topic,

Veel suc6 met de nieuwe voeding voor de Ecos, hopelijk ben je daar mee gesteld en kan je weer verder werken aan je baan.

Grts Freddy
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Toch de voeding, Henk?  Het was natuurlijk al raar dat hij het pas deed als je hem op de maximale spanning zette...  Fijn dat het nu opgelost is!

Ik ga dit weekeinde mijn Intellibox updaten, misschien kunnen we na de Corona-crisis eens kijken of iTrain bij mij ook aan de gang te krijgen is.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: wimpietje op zaterdag 25 april 2020, 06:34:22
Blij dat je familie gezond is, en jij ook
Veel plezier nog met de hobby

Dank je Wim, maar dat komt wel goed.

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 25 april 2020, 06:45:03
Hoeveel volt gaf de ECoS zelf aan in het display.
Op de nieuwere voedingen zit een zwart schroefje waarmee je het voltage kunt instellen.

Dat varieert met het draaien aan het schroefje.
Ik heb in de display al voltages van 23 tot 28 volt gezien en als ik aan het schroefje draaide dan zakte of steeg hij evenredig maar op maximum was het nooit 20-21 Volt.
De waardes mat ik dan ook met mijn multimeter.

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 25 april 2020, 06:45:03
Mocht de nieuwe Chinese voeding ben uitkomst bieden dan zou ik hem opsturen naar Esu.
Ik heb een oude booster opgestuurd met een ventilator probleem en kreeg kosteloos en andere booster opgestuurd.

Je hebt het nu over de Chinese voeding. Toch?  >:-D >:-D >:-D

Citaat van: WouterL op zaterdag 25 april 2020, 10:38:16
CiteerAlleen de USB-to-serial-kabel wilde geen connectie met de computer en iTrain tot stand brengen.

Daar zijn twee typen van: de goedkoopste die nooit werkt en de iets duurdere die het waarschijnlijk wel zal doen.
De goedkoopste variant heeft de verkeerde chip. Ik heb nu Prolific USB-to-Serial Comm Port (zo'n € 15).

Lekker bezig, Henk! Wat zal jij lenig blijven met al dat ondergrondse spoor :D
Citaat WouterL

Ik heb bij mijn ESU lokprogrammer een USB-to-serail kabel en die heb ik geprobeerd.

Een prettige bijkomstigheid van de hobby

Citaat van: Haradigi op zaterdag 25 april 2020, 11:09:01
Hou je(jullie) haaks en werk ze binnenkort maar vergeet de hobby niet, ontspanning hoort erbij.

Dank je wel Harald, komt helemaal goed.

Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 25 april 2020, 11:22:22
Ik weet hoe jij je nu voelt, zo met 2 schoondochters in de zorg. Zelf heb ik zoals je weet 2 dochters die in de ziekenhuizen werken.
De jongste dochter staat zelfs op de corona afdeling.
Houd er de moed in, en doe jullie best om met z'n allen gezond te blijven, en hopelijk komen we er dan allemaal goed door.
Veel respect voor allen die in de zorg werken.

Veel suc6 met de nieuwe voeding voor de Ecos, hopelijk ben je daar mee gesteld en kan je weer verder werken aan je baan.

Het is meer de frustratie dat zij zonder bescherming op de afdeling moest werken terwijl de leidinggevenden hun verantwoordelijkheid ontlopen.

Ik ga vrolijk verder met het vullen van iTrain.
Al mijn rollend materieel moet er nog in.

Citaat van: ErikW op zondag 26 april 2020, 12:56:05
Toch de voeding, Henk?  Het was natuurlijk al raar dat hij het pas deed als je hem op de maximale spanning zette...  Fijn dat het nu opgelost is!

Ik ga dit weekeinde mijn Intellibox updaten, misschien kunnen we na de Corona-crisis eens kijken of iTrain bij mij ook aan de gang te krijgen is.

Voorlopig ga ik daar wel vanuit totdat het tegendeel bewezen wordt.
Let ook even op de opmerking van WouterL over de kabel tussen de IB en je computer.

Ik ben altijd bereid om je te helpen.

Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat

Hoi Henk,

Ik bedoelde natuurlijk dat als de Chinese voeding geen oplossing bied je de ECoS naar Esu op kunt sturen.
  >:-D >:-D

Als je voltage in je display 28V aangeeft is dat veel te veel van het goede, voor H0 is rond de 19V het advies.



Mvg,

Peter Degeluidsman