Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

nieuwe digitale m-baan

Gestart door frankn zondag 01 maart 2020, 22:04:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
nieuwe digitale m-baan
na mijn verhuizing ben ik in 2017 begonnen met de opbouw van mijn nieuwe marklin digitale baan op M-rails. Eigenlijk was ik al vanaf 2007 lid, maar mijn account is gewijzigd. Inmiddels ben ik met die nieuwe baan al weer een heel eind gevorderd: ik ben al op het derde niveau aan het werk. De komende tijd ga ik wat fotos en filmpjes plaatsen van de opbouw van die baan en het rijden daarmee. Daarbij zullen jullie zien dat ik wat minder van de hele mooie scenery opbouw ben, zoals sommigen dat kunnen, maar meer van het creeren van zoveel mogelijk beweging in de baan: ik rijd graag zo complex mogelijke routes met zoveel mogelijk treinen. Daarbij komen alle besturings- en deadloc preventie maatregelen van koploper zeer goed van pas. Bijgaand een paar plaatjes alvast van de opbouw in 2007 van delen van het 1e niveau.   
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
hmm sorry, mijn bestanden zijn te groot, ff kijken hoe dat ik dat het beste doe.....
Re: nieuwe digitale m-baan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Foto's:  KLIK
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2019

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Ik maak foto's met mijn telefoon en met hulp programma fotoverkleiner. Werkt prima en snel en al mijn foto's  zijn zo gemaakt.
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
bedankt voor jullie tips, ik ga ermee aan de slag. bijgaand alvast een overzicht van de baan in koploper zoals die nu is: ca 120 wissels, 40 seinpalen en 30 treinen
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
en het blokkenschema: kenners zien veel 2-richtingenverkeer, extra uitdagingen, fotos volgen later
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
even wat fotos verkleind van de start van de baan, kwaliteit is niet super maar het geeft een impressie, zo is de bouw van mn nieuwe baan gestart op het 1e nivo
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
binnen de beschikbare ruimte heb je al snel een beeld van wat je ongeveer gaat maken. hier het rechterdeel van de baan. het ravijn was een onderdeel wat ik nog had van mijn baan in breda.
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
altijd een mooie besturingsuitdaging, zo'n ravijn met zijn versmallingen: links de uitlopers van het central station
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
linksachter wat kruiswissels om wat baanwisselingen mogelijk te maken en draaien van richtingen
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
linksvoor is eigenlijk het spiegelbeeld van rechtsvoor, waar alles rond kan lopen en wat rangeersporen op de kop: in het midden kan ik rondlopen zodat je overal goed bijkomt: eerste besturingsprobleempjes: heuse botsingen. later meer
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
DAT is nogal n baan zeg, veel succes/ plezier er mee
Ik blijf dit volgen
Grtz
Wim
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Dank je wim, ja het is echt prachtig om te bedenken, maken en ermee te rijden. Ik ben ook enorm koploper fan: wat n prachtig programma om dit te besturen en wat n vrijwel onbegrensde mogelijkheden
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Graag gedaan
Zelf ben ik beginnende met iTrain...spannend 😂
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Grote baan!  :thumbup:

Hoewel ik sinds kort van m-rail afgestapt ben vind ik nog steeds mooi om te zien, ik blijf je volgen!

Koen
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Ha koen, ja ik weet er zitten nadelen aan m-rails, maar die wilde ik perce gebruiken uit nostalgische overwegingen, als kind speelde ik er al mee, en omdat ik die stalen bruggen zo mooi vind en dat klinkt zo prachtig bij t rijden, de nadelen begin ik al aardig onder controle te krijgen, gr frank
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
ha wim,

die baan van jou dat is ook een forse, of moet ik zeggen banen? ik zie M- C- en K rails! wat heeft je voorkeur en ben ook benieuwd naar jou ervaringen met itrain. kun je er alles mee regelen wat je wilt?

gr frank   
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Dag Frank. Voorkeur hebben eigenlijk de k-rails , maar de c-rails zijn makkelijker te leggen
Mijn "banen"... tja heb geluk met die oude "schuur" hè  😇
Wat betreft iTrain volg ik nog kursus , nu dit WE voor gevorderden. Daarna ga er ik m'n baan in integreren
Koploper ken ik niet echt maar hoor er veel goeds over
Groetjes
Wim
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
bijgaand nog een paar fotos van de bouw van het 1e niveau en daarna een paar filmpjes met het rijden daarmee, hier een overzicht van het central station met links de uitloop die straks onder de berg verscholen gaat, wel handig om eerst te testen....
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
en een overzichtsfoto waarop een beeld te krijgen is van de omvang van de baan op het 1e niveau
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Mooie grote ruimte heb je! De bruggen vind ik erg geslaagd. Ik vrees dat ik dit topic ook maar ga volgen  ;)
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
dank je! bijgaand een link naar een filmpje met de eerste bewegingen op deze baan op het 1e nivo, hoop dat t lukt om te openen want ik moet een andere videolink zien te krijgen meen ik, kijk maar of t lukt:

Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
en nog een op het 1e nivo: al je eenmaal alle ingesteld hebt in koploper kun je er ook vrijwel meteen meerdere treinen tegelijk op laten rijden: het begint meteen te leven   

Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2015

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Wat een bedrijvigheid!  :)

Loopt echt soepeltjes allemaal.

Mooie baan ook daarvoor, met lekker veel parallel spoor. :thumbup:

MvG,

Timaximus.
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Ha mannen bedankt, haha ja intellectuele uitdaging is t zeker maar dat maakt t alleen nog maar leuker, er komt snel meer....
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Fraai hoor
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
door met de bouw van het 2e nivo, dit deel vd bouw vond plaats in de periode aug-dec 2018. Op het 1e nivo heb ik vooral heel veel rails gelegd, om veel treinen kwijt te kunnen, bovenin zit wat meer fantasie in de baan.
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
het ziet er nog wat druk uit maar later heb ik de palen en ondersteuningen donkergrijs geverfd. ik wil achter die bogen ook nog wat bergen gaan maken, maar rijden gaat voor he.....vooraan de bezetmelders, inmiddels meer dan 200
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
bij testrijden plots de melding: V-IRM staat stil in blok......hmmm, met veel zorg een ondersteunende paal midden op de rails weten te zetten.....
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
marklin M-brugdelen, prachtig: die dichte achteraan geven helemaal veel geluid als er wat omhoog rijdt...
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
inmiddels zijn er ook wat huisjes verschenen en autowegen, alhoewel er op mijn baan niet heel veel ruimte voor is
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Prachtig, wat een grote hoeveelheid spoor!

Heb je met de M-rail geen last dat je het regelmatig schoon moet maken? Dat had ik wel. Bij jou lijkt dat me lastig met al die sporen over elkaar.

Koen
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Lekker hoge spoordichtheid
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Dank je mannen, ja daar ligt wat. Mbt die m rails is zeker wel punt v aandacht.? Ik schuur onmiddelijk n plekje met n schuurblokje als er ergens n trein blijft hangen. In het begin is dat vaker maar op n gegeven moment gebeurt dat bijna niet meer, ook omdat er zoveel rijdt. Al te roestige rails gooi ik meteen weg. Verder volg ik n goede tip op om massa contactrails niet aan het eind van n blok te leggen maar 1 rails ervoor en in koploper te regelen dat de stoppunten 10-15cm verder liggen dan de stopmelder, treinen stoppen dan nooit op de deels onderbroken massacontactrails, dat scheelt ook veel stilstand. Doordat ik de rails onder op grasmatjes heb liggen, bewegen ze iets bij het rijden, waardoor ze onderling goed massacontact blijven houden, scheelt ook nog ns heel veel geluid. Last but not least, onder de baan ligt vloerverwarming. Ik zou geen m rails gaan toepassen in n slecht verwarmde schuur, dat komt niet goed. De baan is zo gebouwd dat ik overal goed bij kan, de voorste hoek van de berg bijvoorbeeld is n unit die ik er zo af kan pakken....
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
bijgaand de eerste filmpjes met rijden ook op het 2e nivo erbij.

Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
ook de bigboy draait zn rondjes mee: die heeft alleen een vaste route ivm alleen de grootste boogstralen kunnen rijden en het enorme vrije profiel wat die nodig heeft, maar wel heel mooi 

Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
en o.a. de krokodil II en krokodil III in actie: drijfwerk van de krokodil II vind ik persoonlijk zeer fraai

Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
liefhebbers van amerikaanse locs hadden hem mogelijk al gespot: mijn GE dash 8-40C tractie, 2x UP en 1x CSX. dit vind ik persoonlijk ook een heel mooi setje. Ook die kent vaste routes want kan ook niet overal rijden, maar dat mag de pret niet drukken.... 

Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Zag ik op 1 van de eerste foto's bij de 3 parallel bogen nu als binnenste boog een industriecirkel 5120?
Geeft dat geen problemen met je grotere loc's en lange rijtuigen?
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Ha gertjan, ja dat klopt, maar dat regel ik dan in koploper welke loc daar wel en niet langs mag, er zijn overigens heel veel marklin locs waar je het niet van verwacht die er probleemloos over gaan zoals de santa fe f7, de ludmilla, de krokodillen uiteraard en de mak locs bijvoorbeeld. De 2x BR 50s komen uit starterpakketten en dat zijn gelede locs, in tegenstelling tot de std versie, deze gelede locs gaan ook prima over de industrieboog. De binnencirkel in de berg is ook industrieboog: daar lijkt het helemaal of die locs haaks de bocht om gaan
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Dit is leuk treinspotten zo  :thumbup:
Indrukwekkende hoeveelheid rails heb je liggen. Die berg met al zijn tunnelingangen ziet er ook bruut uit.
leuke filmpjes  :)
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Ha wim, thanks, ja ik vind t zelf ook prachtig om naar te kijken als alles rijdt: er komt spoedig nog meer
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
berg dicht....
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
berg open....
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
op bijgaand plaatje een beeld van de hele besturing op een zelfgemaakt verrijdbaar tafeltje: de laptop met koploper, de ecos 2 en 4x ecosboosts
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
de navelstreng naar de baan goed zichtbaar: heel handig om die besturing opzij te kunnen zetten als je ergens bij moet
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Mooi gedaan en indrukwekkend 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: nieuwe digitale m-baan
Hele installatie zo, gaaf!

Koen
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan


eerste testrondjes op de alpenbaan, 3e nivo
Re: nieuwe digitale m-baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: nieuwe digitale m-baan


nog meer testrondjes draaien op het 2e en 3e nivo