Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Smoke-off !

Gestart door ^Rook vrijdag 01 februari 2008, 15:22:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Smoke-off !
^Rook
gast

Re: Smoke-off !
You said it...I'm thinking it :mrgreen: 8) Heb contact opgenomen met de bouwer van dit mooie apparaatje...wie weet heh...:roll:

(PS: Did you get my message regarding the DVD ?)
Re: Smoke-off !
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Smoke-off !
Hola,
Ik heb hier een heel lief klein meisje dat ook heeeeel graag aan de smoke-off contest wil meedoen. Ik vertelde haar nog dat meedoen belangrijker was dan winnen, maar toen keek ze me toch aan zo van: Meedoen? Meedoen?? Het gaat om de knikkers, prutser! Tja....
H la P
Fred

http://www.youtube.com/v/weoPi-oDUJc&hl=nl
Re: Smoke-off !
^Rook
gast

Re: Smoke-off !
Hey Fred,

Da's een hele mooie contender 8) She really 'pulses' her steam, lijkt wel dynamic smoke :shock: ;) Leuke clip, Fred...d'r inschrijving is bij deze geaccepteerd :mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Smoke-off !
FV
gast

Re: Smoke-off !
Ik zie dat de concurentie heviger wordt  8)

Wat heb je er in gestopt Fred  :?: dit ziet er serieus uit  :)

Groetjes Fulco
Re: Smoke-off !
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Smoke-off !
Citaat van: FV op maandag 24 maart 2008, 10:41:04
Ik zie dat de concurentie heviger wordt  8)

Wat heb je er in gestopt Fred  :?: dit ziet er serieus uit  :)

Groetjes Fulco

Mijn schoonvader, af fabriek uitgerust met Hajenius half corona's......


(volgens mij een 7226, maar zeker weten doe ik het niet, daar dit schatje (BR50 2362 uit de startset 29820) al van een generator voorzien was  toen ik haar overnam. Ze doet het als de beste en blaast de concurrentie met zelf ingebouwde exemplaren op mijn baantje volledig weg.
H la P
Fred
Re: Smoke-off !
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Smoke-off !
Citaat van: Arjan op dinsdag 18 maart 2008, 21:28:40
Citaat van: Ricejuh op dinsdag 18 maart 2008, 21:27:40
heb jij een CS :shock:

of hoe kan jij anders 'kolen scheppen' doen?

Nee MS en euh... kweenie...

De mfx decoders hebben een aantal "random" geluiden, waaronder het kolenscheppen en het schudrooster voor stomers.
Met de CS kun je de interval lengte tussen de random geluiden instellen, waarde 0 is geen random geluiden.
Wel handig, want dan heb je altijd genoeg kolen op het rooster. :wink: :mrgreen:
Re: Smoke-off !
Arjan
gast

Re: Smoke-off !
ooohhh  aha... muntje valt...
Thx
Re: Smoke-off !
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Smoke-off !
Ik vind rokende stomers echt cool, maar de ketel cq rookkamer wordt er zo vettig van.
Ik heb ooit wel eens gehoord of gelezen dat die rookvloeistof de lak van je loks aantast.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Smoke-off !
markos
gast

Re: Smoke-off !
Citaat van: Kappa op maandag 24 maart 2008, 21:59:04
Ik vind rokende stomers echt cool, maar de ketel cq rookkamer wordt er zo vettig van.
Ik heb ooit wel eens gehoord of gelezen dat die rookvloeistof de lak van je loks aantast.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Met deze rookolie wel....
Re: Smoke-off !
joostboudewijns
gast

Re: Smoke-off !
Citaat van: markos op dinsdag 25 maart 2008, 12:52:31
Citaat van: Kappa op maandag 24 maart 2008, 21:59:04
Ik vind rokende stomers echt cool, maar de ketel cq rookkamer wordt er zo vettig van.
Ik heb ooit wel eens gehoord of gelezen dat die rookvloeistof de lak van je loks aantast.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Met deze rookolie wel....

zal ik die ook eens proberen :lol:
Re: Smoke-off !
^Rook
gast

Re: Smoke-off !
Hallo,

Na het zien van al dat prachtige stoomgeweld (meer, meer, meer...!!!) wil ik ook wel eens een duit in het zakje doen :D Voor wie het leuk vindt...<HIER> een clipje (20mb, 4min) van de 992 met smoke 8) Vermoed dat er met een CS nog wel een beetje meer uit te persen is...maar het dampt al behoorlijk met een 1,2A MS volgens mij :oops: :?

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Smoke-off !
markos
gast

Re: Smoke-off !
Mooie lok, en een leuk, maar kortdurend pluimpje ....

we mooie sound zeg!
moet ook nog eens zo'n donkere achtergrond zoeken
Re: Smoke-off !
ajmdonker
gast

Re: Smoke-off !
Ziet er inderdaad goed uit, Rolf!
Re: Smoke-off !
Lid sinds: 2007

offline
Re: Smoke-off !
Zeer knap, dikke vlolle pluim ook.

Paar opmerkingen/vragen:
-ik raad je aan bij zo'n prachttrein een iets grotere caboose te gebruiken :mrgreen:
-jij stookt aardig wat flesjes olie neem ik aan?
-hoe lang staat jou remvertraging?

Succes met de smoke-off!*

Dennis
*dat de beste mogen winnen!
Re: Smoke-off !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Smoke-off !
Hé Rolf!
Leuk filmpje, mooi met geluid en de rokers aan.
Toch doen die Seuthe's het ook wel aardig hoor! :wink: :lol:
Nu nog een paar wagons erbij (stuk of 40! :twisted:) en dan nog even weatheren en natuurlijk de echte Caboose met verlichting en een rokend kacheltje, en klaar is BigBoy Kees! (natuurlijk dan wel weer een filmpje hè?)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Smoke-off !
^Rook
gast

Re: Smoke-off !
Citaat van: markos op dinsdag 25 maart 2008, 23:28:36
Mooie lok, en een leuk, maar kortdurend pluimpje ....

Er is uiteraard geknipt in het filmpje, je ziet dus 'scenes' uit meerdere ladingen rookvloeistof en kunt aan de hand hiervan niet beoordelen hoe lang 'ie rookt :mrgreen: Maar inderdaad, ze roken maar kort...ongeveer 3 minuten op 0,2ml :idea:

Citaat van: minirailz op woensdag 26 maart 2008, 15:31:52
Paar opmerkingen/vragen:
-ik raad je aan bij zo'n prachttrein een iets grotere caboose te gebruiken :mrgreen:

Hehehe...dit sluitwagentje hoort er niet achter...is m'n railpoetsertje ;) De caboose is nog in de maak !

Citeer-jij stookt aardig wat flesjes olie neem ik aan?

Dat valt mee...ze slurpen wel maar er gaat maar zo weinig in dat je toch best lang met een flesje doet :idea:

Citeer-hoe lang staat jou remvertraging?

In deze clip staan zowel optrek- als afremvertraging op 63,75 sec :idea: Drempel remgeluid staat op 1.

CiteerSucces met de smoke-off!*

Is al een uitgemaakte zaak toch :mrgreen: ;)

Citaat van: AlbertJan op woensdag 26 maart 2008, 15:57:27
Toch doen die Seuthe's het ook wel aardig hoor! :wink: :lol:

Niet slecht heh ;) Het verschilt wel per lading hoor, de rookpluimen zijn elke keer weer anders van intensiteit :roll:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Smoke-off !
joostboudewijns
gast

Re: Smoke-off !
Beat this :D
niet van mij maar gigantische rookpluim

Re: Smoke-off !
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Smoke-off !
Hela hola,
Wat is dat voor een apparaat, man!!
Drie (lees: 3) drijfwerken, waarvan 1 in de tender?!
Gaaaaaf!!
Die wil ik ook!!
H la P
Fred
Re: Smoke-off !
markos
gast

Re: Smoke-off !
Citaat van: IJsengel op woensdag 26 maart 2008, 19:56:31
Hela hola,
Wat is dat voor een apparaat, man!!
Drie (lees: 3) drijfwerken, waarvan 1 in de tender?!
Gaaaaaf!!
Die wil ik ook!!
H la P
Fred
the biggest boy? :lol:
Re: Smoke-off !
Arjan
gast

Re: Smoke-off !
Citaat van: IJsengel op woensdag 26 maart 2008, 19:56:31
Hela hola,
Wat is dat voor een apparaat, man!!
Drie (lees: 3) drijfwerken, waarvan 1 in de tender?!
Gaaaaaf!!
Die wil ik ook!!
H la P
Fred

Ja dat viel mij ook al op... is dat niet normaal dan voor BB's ?
Vind't wel geinig BTW...

Gr
Arjan
Re: Smoke-off !
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Smoke-off !
Hola Rolf,
Erg leuk fillumpje.
Wat kan dat bakbeest roken, zeg! Alhoewel ik je ervan verdenk dat je tijdens het achterwaards rijden zelf met een dikke sigaar staat te kwalmen, is het toch verdraaid indrukwekkend.
Overigens zie ik op de achtergrond iets wat ik misschien nog wel leuker vind....
Is het wat ik denk dat het is?
Spoor 1 gevalletje van een G8 of BR55??
Hasta la Pasta
Fred
Re: Smoke-off !
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Smoke-off !
wel heel erg mooi hoor die giga pluim
groet robert
Re: Smoke-off !
^Rook
gast

Re: Smoke-off !
Die rook :shock: 8) :!: Super-gaaf man !!! Dat is toch echt H0 of nie' :?:
Re: Smoke-off !
Arjan
gast

Re: Smoke-off !
Citaat van: IJsengel op woensdag 26 maart 2008, 20:57:44
Hola Rolf,
Erg leuk fillumpje.
Wat kan dat bakbeest roken, zeg! Alhoewel ik je ervan verdenk dat je tijdens het achterwaards rijden zelf met een dikke sigaar staat te kwalmen, is het toch verdraaid indrukwekkend.
Overigens zie ik op de achtergrond iets wat ik misschien nog wel leuker vind....
Is het wat ik denk dat het is?
Spoor 1 gevalletje van een G8 of BR55??
Hasta la Pasta
Fred

Weet bijna zeker dat dat zijn BR55 uit de startset is... (die ter sprake is gekomen in een ander item in dit forum)
Re: Smoke-off !
Arjan
gast

Re: Smoke-off !
Citaat van: IJsengel op woensdag 26 maart 2008, 20:57:44
Wat kan dat bakbeest roken, zeg! Alhoewel ik je ervan verdenk dat je tijdens het achterwaards rijden zelf met een dikke sigaar staat te kwalmen, is het toch verdraaid indrukwekkend.

Hahaha... ik zie'm er voor aan... met zijn kop achter die marklin doos met zo'n dikke sigaar in zijn muil en maar blazen.....
Concurrentie vervalsing noemen ze dat trouwens...

Gr
Arjan
Re: Smoke-off !
^Rook
gast

Re: Smoke-off !
Citaat van: IJsengel op woensdag 26 maart 2008, 19:56:31
Wat is dat voor een apparaat, man!!
Drie (lees: 3) drijfwerken, waarvan 1 in de tender?!
Gaaaaaf!!
Die wil ik ook!!

Volgens mij moet dat dan de MTH 2-8-8-8-2 Triplex zijn :| :?: 8) Ze featuren zelf ook een clip van dat ding :idea: Als ik het goed begrijp zijn dit de eerste H0-locs met actieve rook...maar alleen 2-rail voor zover ik kan zien :roll: Toch lijkt 'ie in de clip van Joost wel op Marklin-rails te rijden...:?...ombouwprojectje geweest...??! Ik zoek verder...8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Smoke-off !
^Rook
gast

Re: Smoke-off !
Citaat van: ^Rook op donderdag 27 maart 2008, 12:08:34
Toch lijkt 'ie in de clip van Joost wel op Marklin-rails te rijden...:?...ombouwprojectje geweest...??!

Oh nee, ze gebruiken op die baan 2-rail rails en 3-rail rails door elkaar :idea: :!:
Re: Smoke-off !
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Smoke-off !
Wel heel cool zo'n Triplex op de modelbaan, maar qua prestaties (Vmax=10mph) viel ie toch wat tegen.
Re: Smoke-off !
OmeLaurus
gast

Re: Smoke-off !
Gaaf ding zo'n triplex.. 499 dollar = ongeveer 315 euro.. voor zo'n monster een koopje vind ik..
Re: Smoke-off !
Lid sinds: 2007

offline
Re: Smoke-off !
Citaat van: Kappa op zaterdag 29 maart 2008, 04:02:59
Wel heel cool zo'n Triplex op de modelbaan, maar qua prestaties (Vmax=10mph) viel ie toch wat tegen.

haha, zware rangeerloc neem ik aan?
Re: Smoke-off !
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Smoke-off !
Hola
Dit draadje gaat uit als een nachtkaarsje...
Is er nu al een winnaar bekend of heb ik iets gemist?
H la P
Fred
Re: Smoke-off !
ajmdonker
gast

Re: Smoke-off !
Citaat van: IJsengel op zaterdag 05 april 2008, 14:49:18
Hola
Dit draadje gaat uit als een nachtkaarsje...
Is er nu al een winnaar bekend of heb ik iets gemist?
H la P
Fred

Volgens mij is er nooit echt een hele serieuze wedstrijd gehouden; wellicht een leuk idee om het op te zetten met een eindtermijn, vervolgens een poll maken zodat men kan kiezen wie de winnaar is?

Overigens had ik als rookvloeistof ook een beetje SR24 gebruikt; dat rookt inderdaad goed (en lang), maar stinken dat het doet!!!
Re: Smoke-off !
Lid sinds: 2007

offline
Re: Smoke-off !
CHEATER :!: (valspeler)
Re: Smoke-off !
Arjan
gast

Re: Smoke-off !
Opzich is de vraag naar de winnaar een grappige. Dat suggereert dat er uberhaupt sprake was van een wedstrijd.
We weten hier natuurlijk allemaal wie hier de rest van het spoor af blaast.

Dan kan er hier en daar een verdwaalde seuthe bb rondrijden (waar meer prietpraat uitkomt dan rook)  maar ook die gaat ten onder in het kwantiteit-geweld uit Zwolle.

Ook het okkenbroekse materieel zal hier in het stof bijten... Een  laatste desperate noodaankoop 26830 gaat de balans niet door laten slaan.

Helaas voor jullie allen. Het is niet anders. Het is wel duidelijk.


Groeten uit zwolle
Arjan
Re: Smoke-off !
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Smoke-off !
Bla bla bla bla blahahahaha!!  8)
Bij mijn weten is er uit Zwolle maar een keer een beetje rook vandaan gekomen en dat was toen boer Veneman een buitensporig harde wind liet na een bord door zijn vrouw gemaakte snert in december 1957.....

Maar Arjan, wanneer maak je nu eens wat bewegende beelden, met iets dat echt op een rokende stomer lijkt?
H la P
Fred
Re: Smoke-off !
ajmdonker
gast

Re: Smoke-off !
Citaat van: IJsengel op zaterdag 05 april 2008, 22:51:21
Bla bla bla bla blahahahaha!!  8)
Bij mijn weten is er uit Zwolle maar een keer een beetje rook vandaan gekomen en dat was toen boer Veneman een buitensporig harde wind liet na een bord door zijn vrouw gemaakte snert in december 1957.....

Maar Arjan, wanneer maak je nu eens wat bewegende beelden, met iets dat echt op een rokende stomer lijkt?
H la P
Fred

:lol: meer heb ik er niet aan toe te voegen  :lol: :lol: :lol:
Re: Smoke-off !
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

online
Re: Smoke-off !
Vandaag ook met een Seuthe rookgenerator nr 23 aan het experimenteren geweest.
Deze generator is geheel ge-isoleerd en heeft 2 aansluitdraden. De voedingsspanning moet tussen 16V & 22V zijn & de stroom bedraagt 70mA.
Nu heb ik eerst de rookgenerator op de rijspanning vd trafo gezet en een Amp ~ meter er tussen. De stroom bedraagt bij 16V tussen de 68 & 75 mA.
Belangrijk voor een evt. decoder , hoeveel stroom er wordt getrokken, 70 mA is ruim onder de max. toelaatbare stroom van 150mA.

Vervolgens heb ik de rookgenerator aan de blauwe en groene aansluiting van m'n proeflok (Roco) decoder gesoldeerd en nu werkt de rookgenerator via de F1 van de decoder op F1 van m'n Mob stat.

Roken doet ie best, eerlijk gezegd boven verwachting. Het maakt echter wel uit welke rookvloeistof er wordt gebruikt, de originele van Seuthe vind ik het bij deze rookgenerator beter doen als SR24.
Bij de grotere rookgenerators vind ik niet echt een verschil. De slanke types werken blijkbaar toch anders.

Ook nu heb ik de stroom gemeten die van trafo naar MS loopt.
Zodra de rookgenerator wordt ingeschakeld wordt er ongeveer 70 à 80 mA meer stroom getrokken.
In vol bedrijf, met verlichting en rookgenerator wordt er afh. van de snelheid tussen de 300 & 400 mA stroom gevraagd.
De MS +  slave gebruiken in stop-stand al bijna 60 mA en bij 1 stilstaande lok op de rails al het dubbele zonder dat er iets rijdt.

Dit hele experiment was min of meer ingegeven omdat er vaak verschillende adviezen worden gegeven over welke soort rookgenerator voor welke situatie wordt geadviseerd.
Ik wilde zelf eens nagaan hoe en wat.

Vaak is een rookgenerator via de ketel rechtstreeks op de massa aangesloten. Heb je een digitale lok dan kun je twee dingen doen, via decoder of rechtstreeks op de (digitale) voedingsspanning.
Kies je voor de decoder en je kunt dus geen decoder-retourleiding gebruiken, dan blijft er maar de helft van de effectieve spanning over en heb je een andere rookgenerator nodig dan wanneer je de volledige aansluiting van de rookgenerator op de decoder hebt. Dus zal de keuze ook moeten worden gemaakt voor een rookgenerator die goed werkt op een spanning van ongeveer 10V
Als je wel de decoder-retourleiding gebruikt heb je wel de volle functiespanning van ongeveer 20V tot je beschikking en dan dien je dus ook een bijpassende rookgenerator aan te sluiten

Kies je voor een rechtstreekse aansluiting op de baanspanning heb je ook een rookgenerator nodig die ook de 20 V digitale baanspanning kan hebben.

Rij je analoog dan bepaalt de maximale rijspanning, welke rookgenerator je moet inbouwen.

?tis maar dat je ?t weet   :?
Re: Smoke-off !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Smoke-off !
Hallo Rob.
Hartelijk dank voor dit experimenteel "vergelijkend warenonderzoek"!
Mooi dat de opgegeven gebruikswaardes ook wel kloppen, zo alles bij elkaar wordt er toch al gauw heel wat stroom verbruikt.
Wel vind ik dat wanneer je een rookgenerator gebruikt deze wel het "maximale" stoomplezier moet kunnen laten zien.
Het verbaast mij dan ook dat de Seuthe rookvloeistof het, in dit geval, wint van de SR24, maar dat is een kwestie van uitproberen.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Smoke-off !
hendrik
gast

Re: Smoke-off !
Re: Smoke-off !
Arjan
gast

Re: Smoke-off !
Citaat van: hendrik op maandag 26 mei 2008, 21:56:49
mn br 42 rook ook goed:
http://www.youtube.com/watch?v=ehMwoAcCZUk

Die tweede is inderdad redelijk op gang. Daar kan je wel een paling boven hangen !

Gr
Arjan
Re: Smoke-off !
^Rook
gast

Re: Smoke-off !
Hallo Hendrik,

De achterste rookt inderdaad geweldig mooi :!: Wat zit er in en welke rookvloeistof gebruik je :?: Je laat de locs trouwens mooi traag op gang komen :idea: I like that 8) Welke twee modellen zien we (artikelnummers?) ?

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Smoke-off !
hendrik
gast

Re: Smoke-off !
een 37921 br41 en een 3419 ns 4903 bijde met MFX
rookgenerator zoek ik nog op
Re: Smoke-off !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Smoke-off !
Hallo Hendrik.
Hele mooi rokers!
Beide totaal verschillend (Seuthe en Märklin?) maar beide erg mooi!
De 1e met hele mooie stoom stoten en de 2e met een geweldige rookpluim.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Smoke-off !
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Smoke-off !
Heey Hendrik,

De ns 4903 is echt een prachtige stomer zeg!
Bedankt voor het maken van het filmpje ik heb er erg van genoten!
En stond je kamer blauw na 5 minuten of viel het mee? :lol: :lol:

Groetjes,

Antal
Re: Smoke-off !
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Smoke-off !
Die Br 41 rookt heel erg mooi Hendrik, je hebt hier zeker veel meer rookvloeistof in gedaan als in de ns 4903?

Het had nog mooier geweest als je die ns 4903 net voorbij het wissel had laten stoppen en dan de Br 41 via het wissel rechtsom, er voorbij had laten stomen. :D

Het is jammer dat die br 41 nog steeds een oude ketel heeft, zonder losliggende leidingen, anders had ik em al wel in huis.
Ik wacht nog wel ff op z'n opvolger.

PS: wie heeft er aan je bankstel zitten kluiven? :mrgreen:
Re: Smoke-off !
Lid sinds: 2006

offline
Re: Smoke-off !
Hallo Hendrik,

Leuk om die NS 4903 te zien stomen.
Heb hem zelf ook met rook generator en zelf omgebouwd met Esu loksound MFX alleen nog niet laten stomen.

Groeten,
Richard
Re: Smoke-off !
hendrik
gast

Re: Smoke-off !
beide rookgeneratoren van marklin
iid in 41 meer olie ingestopt dan ns
ik had de deur na 't filmpje snel opengezet :p
de bank? mn katten
Re: Smoke-off !
hendrik
gast

Re: Smoke-off !
de br 055 rrok egt HEEL goed (zal binnenkort wel filmpje maken)
Re: Smoke-off !
Lid sinds: 2007

offline
Re: Smoke-off !
Citaat van: hendrik op zondag 01 juni 2008, 11:48:51
de br 055 rrok egt HEEL goed (zal binnenkort wel filmpje maken)
ben benieuwt.
het vorige filmpje was in ieder geval super :D

Dennis
Re: Smoke-off !
hendrik
gast

Re: Smoke-off !
ik  moet alleeneerst filmpjes vn kran ennweer vanacht ( :p ) op mn pc krijgen voor ik weer wat kan maken, ik probeer het morgen te doen.