Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rangeren: hoe moet dat?

Gestart door ROMiJo woensdag 04 maart 2020, 10:05:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rangeren: hoe moet dat?
Lid sinds: 2010

offline
Rangeren: hoe moet dat?
Beste allen,

Voor mijn baanplan heb ik een kopstationnetje bedacht (zie afbeelding). Het onderste (tunnel)spoor is een mini schaduwstation: treinen kunnen heen en weer pendelen tussen het grote schaduwstation en daar een tijdje 'onzichtbaar' wachten. De andere sporen vormen het kopstation. Deels bedoeld voor mensen die gaan ontspannen bij het meer (links) en ook bedoeld voor goederen verkeer vanuit bv een leisteengroeve rechts (is het huidige idee; zie foto's voor impressie).

Nu probeer ik mij voor te stellen hoe het realistisch rangeren in zo'n kopstation wordt uitgevoerd. Ook op dit forum heb ik info geprobeerd te vinden, maar ik kom veel berichten tegen dat er wordt gerangeerd, maar niet hoe er wordt gerangeerd.

Zou iemand mij kunnen verwijzen naar informatie waarin dat helder wordt uitgelegd?

Dank alvast,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat?
Rob, leuke vraag, waar alleen geen eenduidig antwoord op te geven is.
In het spoorbedrijf is voor mij het principe leidend: vorm volgt functie. Sporen worden aangelegd om er iets te doen, passagiers in en uit laten stappen, wagons te laden of te lossen. Soms zijn er speciale installaties bij nodig.
Algemeen geldt dat de rijtuigen en wagons steeds op een zo efficiënt mogelijke manier op de juiste plek komen en er weer weggehaald kunnen worden.
En dat is een soort puzzel. Ook met de beschikbare locomotieven. Bij een trein die aankomt met de locomotief aan kop, moest in vroeger tijden altijd worden omgelopen; de loc moet dan naar de andere kant van de trein via een inhaalspoor. Ook kan een andere machine aan de staart van de trein worden geplaatst die bij vertrek de kop wordt.
Goederentreinen worden vaak zo samengesteld dat telkens de laatste wagens kunnen worden afgekoppeld bij alle stations op de lijn die worden aangedaan. In sommige gevallen worden ze door kleine (particuliere) rangeerlocs van de hoofdbaan op het betreffende zijspoor gezet.
Het is kortom, een nogal veelzijdig gebeuren en afhankelijk van de plaats en soort station of industrie.

Groet,

Peter
Re: Rangeren: hoe moet dat?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Rangeren: hoe moet dat?
Dat is idd een leuke vraag Rob, die mij ook altijd bezig houdt.
Meestal probeer ik voor mezelf te bedenken hoe en wat ik in een station zou willen doen en pas daar het plan op aan (daarom duurt het ook zo lang  >:-D ).

Als ik naar jouw kopstation kijk zie ik wel goede mogelijkheden om iets logisch te doen, maar als je dat denkbeeldig uitprobeert zie je ook dat je soms rijwegen mist. In jouw plan komen de treinen van links onder binnen, neem ik aan. De loc zit vooraan.

Wat zijn eventuele opties:
- personentrein: loc rijdt binnen op spoor 1 (bovenste spoor) of spoor 2. Een tweede loc staat klaar op het doodlopende spoortje links bij spoor 1 en koppelt aan (als de trein op spoor 2 staat moet de loc enkele bewegingen maken links op het emplacement.) De trein kan weer vertrekken. Bij een korte trein op spoor 1 kan de loc ook afkoppelen net voor het doodlopende deel rechts en omlopen via spoor 2. Dit kan niet bij binnenkomst op spoor 2
- extra wagons aan/afkoppelen: je zou op dit station een personentrein ook uit kunnen breiden met extra wagons. Deze staan dan bijvoorbeeld klaar op spoor 2 links en worden met een extra loc aangekoppeld aan de trein op spoor 1
- goederen: ik neem aan dat de onderste sporen bij de 3-wegwissel voor goederen zijn. Het vraagt wel veel beweging om daar te komen. Wanneer de trein met de loc vooraan via spoor 1 of 2 binnenkomt op de doodlopende delen rechts, zou een tweede loc de trein mee kunnen nemen naar het doodlopende spoor links van de 3-weg wissel en dan opduwen en verdelen over de 2 doodlopende sporen rechts van de 3-weg. Andersom kun je zo ook weer treinen samenstellen en uiteindelijk opstellen op spoor 1 of 2.

Waarschijnlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden, maar ik heb op deze wijze naar jouw station gekeken.
Re: Rangeren: hoe moet dat?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Rangeren: hoe moet dat?
Hoi Rob,

Eigenlijk is het lastig uit te leggen, wat je wilt. Rangeren heeft een doel. Dus de sporen moeten dat ook hebben.
Ik zie ik jouw baan plan een station met een "uithaalspoor" naar twee opstel-/rangeersporen. Dat uithalspoor is alleen de bereiken vanuit een van de kopsporen in het station.
Resultaat: veel nutteloze richting wisselingen en moeilijke bereikbaarheid.

Als tegensuggestie, maar nog veel meer om te leren, stuur ik je een link naar de Timesaver van John Allen. Er zijn meer van dit soort puzzels, ook online.
Hierin zie je de mogelijkheden, beperkingen en oplossingen terugkomen, die de meeste van jouw vragen kunnen beantwoorden.

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/John_Allen's_TimeSaver

Veel plezier met het (online) oplossen van deze puzzel.

John

Re: Rangeren: hoe moet dat?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rangeren: hoe moet dat?
Goedemiddag!
@citaat Bedankt voor jullie leuke antwoorden :thumbup:

@Peter: Het is inderdaad een complexe puzzel. En in mijn kopstation heb ik de sporen ook aangelegd met het idee 'vorm volgt functie'. Maar dat levert nog niet automatisch makkelijke rangeerbewegingen op, zoals je zelf ook concludeert.

@Gertjan: precies zoals jij het beschrijft heb ik er ook naar gekeken. Dat duurt inderdaad lang en ik had het idee dat ik zonder de juiste kennis maar wat aan het rommelen was. En toen ontstond mijn vraag... :) Met name de laatste optie die je beschrijft (goederen) vraagt veel rangeerbewegingen in mijn kopstation en dat moet makkelijker kunnen dacht ik.

@John: ik had bij Beneluxspoor.nl ook al dit (klik) topic gevonden. Daar raadt iemand het boekje 'Moderne modelspoorwegen. Goederenvervoer' van H.F. Enter' uit 1970 aan. Gelijk op Marktplaats gekeken en zowaar was er iemand in m'n eigen dorp die drie boekjes van Enter te koop had (ook: 'Reizigersvervoer' en 'Spoortje Spelen'). Die heb ik gisteravond nog opgehaald :) En dat zijn inderdaad hele informatieve en leesbare boekjes; zie het voorbeeld hieronder. En bedankt voor je link naar de Timesaver. Super leuk rangeer-puzzel-programma en de eerste paar puzzels heb ik al gedaan en opgelost. Dat brengt je inderdaad op nieuwe ideeën.

Kortom: ik ga lezen, puzzelen en ontwerpen en kom in dit topic met een nieuwe versie van mijn kopstation :D

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
En na lees- en puzzelwerk is hier versie 2 van 'Rangeren in het Kopstation' :)

Als ik de methode van Gertjan volg, ziet dat er als volgt uit (sporen van boven naar beneden zijn 1 t/m 3; treinverkeer komt van linksonder):

1. Reizigers: trein komt aan op spoor 1 of spoor 2. De loc kan vanaf beide sporen omrijden naar het opstelspoor links van spoor 2 en van daaruit de wagons weer koppelen en vertrekken. Er is ook links van spoor 1 nog ruimte om evt. een extra opstelspoor aan te leggen (dat heb ik nu niet gedaan om ook ruimte voor scenery te behouden).

2. Extra/andere wagons aankoppelen: het opstelspoor rechts van spoor 1 had ik nu bedacht als opstel- en werkplaats voor de Köff die hier ongetwijfeld gaat rondtuffen, maar die kan ook naar beneden verhuizen (links van het opstelspoor rechtsonder). Dan ontstaat er een mooi spoor voor extra wagons.

3. Goederen: het uithaalspoor 3 heb ik nu ten opzichte van de vorige versie voorzien van een aansluiting op het 'hoofdspoor'. Een goederen trein(tje) rijdt nu direct spoor 3 in. De loc kan omrijden via spoor 2 en links en rechts van spoor 2 worden opgesteld voor een lunchpauze voor de machinist ;) Met de Köff kunnen de wagons dan worden verdeeld over beide opstelsporen rechtsonder.

Klinkt logisch met een klein aantal bewegingen. Sla ik ergens de plank mis?

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Nabrander:
Ik heb ook nagedacht over volle en lege goederenwagons. Dat wordt opgelost met de twee opstelsporen rechtsonder. Daar staan twee rijen wagons, waarvan er één rij wordt gevuld. Zodra dat gereed is kan die naar een lospositie elders op de baan (?) en ondertussen wordt de tweede rij gevuld. Als die vol is staat ondertussen op het andere opstelspoor weer een rij lege wagons. Zou ook moeten werken denk ik :)
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Dat ziet er goed uit. Eén detail zou ik iets anders doen, zie plaatje. Zo heb je een extra verbinding tussen sporen 1 en 3 zonder dat je daar opstelruimte voor hoeft in te leveren.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Als je het hebt over rangeren, dan is dit mijn grote voorbeeld:
https://youtu.be/FchBOMdQrAE
Ik vind het bijzonder zoals Robert met zijn hobby bezig is. Treinen volgens een vaste dienstregeling en tussendoor rangeren.

Succes,
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Snelle reactie Rob :thumbup:

De wijziging die jij nu aanbrengt is zoals het in -dat deel van het baanplan van- de eerste versie ook was ontworpen en het effect is dat de loc van een reizigerstrein op spoor 1 altijd via het opstelspoortje rechtsboven moet om naar spoor 2 te kunnen rijden. Dat levert dan wel iets meer 'rangeerbewegingen' op. En dat spoortje kan dan niet worden gebruikt voor de Köff :o) Dat is op zich geen ramp, maar wat bedoel je precies met 'een extra verbinding tussen spoor 1 en3'? Die verbinding was er ook in versie 2. Ik zie wel dat het opstelspoor rechts van spoor 2 langer is geworden.

Mvrgr,
Rob.

NB: het ontwerp ziet er wel 'strakker' uit en dat spreekt ook aan...
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
En dit lijkt mij een prachtige loc om zowel het goederen- als reizigersverkeer af te handelen :)
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Citaat van: ROMiJo op vrijdag 06 maart 2020, 16:39:37maar wat bedoel je precies met 'een extra verbinding tussen spoor 1 en3'? Die verbinding was er ook in versie 2. Ik zie wel dat het opstelspoor rechts van spoor 2 langer is geworden.

In versie 2 zijn er verbindingen tussen 1 en 2 en tussen 2 en 3, maar je moet het opstelspoor rechts van spoor 2 gebruiken voor een verbinding tussen 1 en 3. Door de engelse wissel hoeft dat niet, dat bedoel ik met de extra verbinding.

Dat spoor 2 langer is geworden, komt door het vervangen van twee gewone wissels door een engelse, dat levert immers 188 mm extra opstelruimte op. Overigens had ik de sporen 1 t/m 3 ook nog 17 mm langer gemaakt, maar dat heeft weinig te maken met de rangeermogelijkheden.


@citaat
Komen er nog ontkoppelrails in sporen 1 en 2? Of heeft die loc een telex?
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Helder Rob,
Bij het uitvoeren van de puzzel rangeerbewegingen zag ik geen nuttige noodzaak om de reizigersloc in het goederengedeelte van het kopstation te manoeuvreren; vandaar dat ik de verbinding van 1 naar 3 alleen belangrijk vond voor het rangeerlocje en gekozen heb voor een 'makkelijke' verbinding tussen de sporen 1 en 2. Die reizigersloc wordt ontkoppeld (ja, daar moeten ook nog ontkoppelrails komen 8o) en rijdt dan direct naar één van de opstelplaatsen aan weerszijden van spoor 2.

En eigenlijk vind ik de sporen 1 en 2 te lang voor een kleine halte voor dagjestoeristen (spoor 2 is alleen maar omrijspoor), maar spoor 3 moet voldoende lengte hebben voor een trits goederenwagons.

Het is weer een setje compromissen dus ;)
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Citaat van: ROMiJo op vrijdag 06 maart 2020, 16:54:37
En dit lijkt mij een prachtige loc om zowel het goederen- als reizigersverkeer af te handelen :)
Een V 160 is daar zeker een goede voor. Je kan ook andere diesels nemen zoals een V 100 of V 200.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Bedankt Basjuh1981,
Ik heb gekeken naar een V 100 (zie onder). Inderdaad een hele mooie loc en zelfs met apart schakelbare telexkoppelingen; prima geschikt voor het doel van dit kopstation :)
En is die V 200 niet net een maatje te groot voor dit werk (en dan bedoel ik gerelateerd aan het 'economisch' grootbedrijf)?

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
 @citaat @citaat

Met de opmerking van Rob in het achterhoofd heb ik nog een aanpassing gedaan aan het kopstation. Het idee erachter: eerst was er de leisteengroeve en de halte voor dagjestoeristen is later aangelegd.
Daarmee ziet het onderste gedeelte er denk ik logischer uit en de Köff staat dichter bij de rangeersporen (vorm-functie)?

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Citaat van: ROMiJo op vrijdag 06 maart 2020, 17:11:23
En eigenlijk vind ik de sporen 1 en 2 te lang voor een kleine halte voor dagjestoeristen (spoor 2 is alleen maar omrijspoor), maar spoor 3 moet voldoende lengte hebben voor een trits goederenwagons.

Om sporen 1 en 2 iets korter te maken, kun je langere passtukjes tussen de sporen 2 en 3 gebruiken dan een paar 064's.

Voor wat betreft de lengte van spoor 3, bedoel je het gedeelte links van de driewegwissel of het kopspoor (en daarmee ook spoor 4)?

Als het om de lengte van het kopspoor gaat, kan de driewegwissel wat naar links. Dat ligt zó voor de hand, dat had je zelf ook wel gezien dus dat zal het wel niet zijn. Als het om het gedeelte links van de driewegwissel gaat, kun je daarvoor in de plaats een engelse wissel gebruiken, verder naar rechts in spoor 3. Tegelijkertijd kan de wissel in spoor 2 wat naar links, precies zoals je wilt. In spoor 2 kun je daarbij kiezen tussen een driewegwissel of een engelse. Hieronder staan beide varianten.

Een driewegwissel (variant a) betekent kopspoortjes bij sporen 1 en 2. Spoor 1 is voor het omlopen van de locs van de reizigerstreinen, spoor 2 is om een loc te parkeren. Dat vind ik overigens niet de ideale plaats voor een rangeerloc: als er een trein op spoor 2 staat, kan de rangeerloc nergens heen. Bij een engelse wissel (b) volstaat een kopspoortje bij spoor 2 voor het omlopen van de locs.

Daarnaast zijn er nog allerlei plaatsen waar je extra kopspoortjes kunt maken. Links van spoor 3 lijkt me daarvoor het meest geschikt: daarvandaan kan de loc gemakkelijk overal naar toe. Links van spoor 4 ligt weliswaar vlak bij de groeve, maar door de omslachtige weg naar spoor 3 vind ik dat geen logische plaats. Bovendien kan de rangeerlog nergens naar toe als er wagons staan op spoor 4. In tegenstelling tot de reizigerstreinen, zullen daar geregeld langdurig wagons staan, tot ze gevuld zijn met leisteen.




Een heel ander idee is om het personen- en goederenvervoer helemaal te scheiden, zoals in het derde plaatje bijvoorbeeld. Daarmee los je bijna alle problemen op. Je kunt spoor 3 net zo kort of lang maken als je wilt, en onafhankelijk daarvan geldt dat ook voor de personensporen. Doordat die niet zo lang hoeven te zijn, ontstaat er bovendien een prima plaats voor het kopspoortje voor de rangeerloc. Het enige nadeel is dat de rangeerloc een langere weg moet afleggen bij een incidentele inzet op spoor 1 of 2, maar als dat niet vaak nodig is, zie ik dat niet als een bezwaar. Ook bij dit laatste ontwerp kun je naar believen extra kopspoortjes maken. Verder zou je zelfs een aantal slanke wissels kunnen gebruiken, daarvoor is genoeg plaats. Voor de twee helemaal links en de beide wissels in sporen 1 en 2 lijkt me dat wel mooi.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Citaat van: ROMiJo op zaterdag 07 maart 2020, 12:52:01
Bedankt Basjuh1981,
Ik heb gekeken naar een V 100 (zie onder). Inderdaad een hele mooie loc en zelfs met apart schakelbare telexkoppelingen; prima geschikt voor het doel van dit kopstation :)
En is die V 200 niet net een maatje te groot voor dit werk (en dan bedoel ik gerelateerd aan het 'economisch' grootbedrijf)?
Rob,

De V 100 en V 200 zijn er niet om te rangeren, daar gebruik je de V 60, V 36 (V 20) of de Köff voor.

Citaat van: ROMiJo op vrijdag 06 maart 2020, 16:54:37
En dit lijkt mij een prachtige loc om zowel het goederen- als reizigersverkeer af te handelen :)
Jij bedoelt hier dus het rangeren mee. Daar zou ik dus niet de V 100 en V 200 voor gebruiken. Die zijn er om de goederen- en passagierstreinen van A naar B te brengen.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Citaat van: ROMiJo op vrijdag 06 maart 2020, 15:38:23

2. Extra/andere wagons aankoppelen: het opstelspoor rechts van spoor 1 had ik nu bedacht als opstel- en werkplaats voor de Köff die hier ongetwijfeld gaat rondtuffen, maar die kan ook naar beneden verhuizen (links van het opstelspoor rechtsonder). Dan ontstaat er een mooi spoor voor extra wagons.


Als je deze optie ook wilt gebruiken moet er aan het eind van spoor 2 nog een opstelspoor zijn om die extra wagons op te stellen.
Komt een trein binnen op spoor 1, dan loopt de loc eerst om. Vervolgens zijn er 2 mogelijkheden:
a. De af te koppelen wagons zitten aan het eind van de trein en kunnen dus gemakkelijk door de loc via spoor 2 naar het kopspoor aldaar gebracht worden.
B. De af te koppelen wagons zitten aan de ander kant van de trein. De loc duwt de hele trein naar het eind van spoor 1, koppelt de achterblijvende wagons af, trekt de rest weer naar het spoor 1. De loc koppelt af, rijdt via spoor 2 naar het kopspoor van spoor 1, koppelt de wagons aan, rijdt via spoor 2 naar het kopspoor 2, waarna de losse loc weer naar de trein op spoor 1 rijdt.

Optie b is wat complexer, maar als je wilt rangeren... ideaal.  :)

Hiervoor moeten dan wel de kopsporen aan spoor 1 EN 2 zitten.

En of je reizigers en goederen loskoppelt, het is een keuze. Als je bij optie a en b de verbinding tussen spoor 2 en 3 weglaat, heb je ook het gewenste effect.
Persoonlijk zou ik het niet doen, want de loc van de binnenkomende trein staat aan de kant van de opstelsporen, en dus ingesloten. Beter is die loc via spoor 2 te laten vertrekken voordat je gaat rangeren.

Bovendien, heb je nog een speelmogelijkheid: de loc, die de lege trein brengt, koppelt vervolgens volle wagons aan en vertrekt via spoor 2 waarna de rangeer,of de lege wagons op de opstelsporen plaatst.

Succes,
Roel
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Over lekker rangeren gesproken:

Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Ter aanvulling nog wat alternatieven met slanke wissels. In alle gevallen is het verborgen spoor wat langer doordat de eerste wissel verder naar links ligt. In het tweede alternatief profiteert spoor 3 daar het meest van. Desalniettemin vind ik het derde mooier, onder andere doordat de kopsporen bij de steengroeve allebei even lang zijn.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
@citaat @citaat Hallo Basjuh1981,

CiteerDe V 100 en V 200 zijn er niet om te rangeren, daar gebruik je de V 60, V 36 (V 20) of de Köff voor.

Blijkbaar heb ik je op het verkeerde been gezet met mijn 'doel van het kopstation'. Daar bedoel ik meerdere dingen mee: allereerst dat ik op de hele baan 'zinvol' reizigers- en goederenvervoer naar/van het kopstation kan programmeren. En daar wil ik de V 100 en/of V 160 voor gebruiken (beide locs heb ik net besteld/gereserveerd  :-)). Met de V 100 is de noodzaak voor ontkoppelrail in het kopstation minder groot, omdat die loc schakelbare koppelingen heeft. De V 200 lijkt mij voor dat doel overigens net iets te groot/minder realistisch. Hieronder heb ik -nog in concept- een wat uitgebreidere versie van het baanplan gezet. De treinen rijden heen en weer tussen het kopstation en het rechts gelegen schaduwstation (niet op de afbeelding) en kunnen elkaar halverwege passeren.

En een ander doel is natuurlijk ook het rangeerwerk op het kopstation zelf. Met de nieuwe Köff van Märklin die ook is voorzien van schakelbare koppelingen. Hier vind ik de V60 ook iets te groot voor...

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
@citaat @citaat Hallo Roel,
Bedankt voor je creatieve toevoegingen aan de spelmogelijkheden :thumbup: Verrassend om te zien dat een kopstation zo enorm veel mogelijkheden biedt om ook echt te spelen met de treinen; top :)

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
@citaat @citaat Hallo William,
Wat een prachtig filmpje! Niet alleen vanwege de vele rangeerbewegingen, maar zeker ook vanwege de hele mooie scenery :thumbup:

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Het lijkt erop dat de cursus 'rangeren, hoe doe je dat?' al bijna met een diploma bekroond kan worden. Je plannen krijgen steeds meer vorm en je hebt goed in je hoofd wat je wilt.
In het filmpje van William zie je trouwens een ander principe. De trein staat op het kopspoor bij het perron en moet in zijn geheel weggerangeerd worden om omlopen of locwissel mogelijk te maken. Op het eerste gezicht niet efficiënt misschien, maar uiteindelijk toch wel.
De wagons en rijtuigen staan niet de hele tijd meer langs het perron, maar netjes op een rangeerspoor. Niemand stapt per ongeluk in of probeert makkelijk vanaf het perron eens te kijken of er nog iets te halen valt uit een goederenwagen.

En nog een vraag: kun je niet een wat groter schaduwstation kwijt? Of een soort fiddle yard met schuifbak waar de sporen opliggen? Dan kun je makkelijker variëren met treinen. Want het is zo leuk later nog een locje of een wagentje te kopen en te laten rijden.

Je materieelkeuze is prima, trouwens. Hoe mooi ook, een V200 is echt een hoofdlijnmachine en zou zoals de Duitsers zeggen: überdimensioniert zijn!

Groet,

Peter
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
@citaat @citaat Hallo Rob,
Maar liefst zes andere ontwerpen voor het kopstation (nog zonder naam)... Je maakt het me niet makkelijk :o)

De ontwerpen met de slanke wissels vind ik erg mooi :thumbup: Je baanplannen laten heel goed zien wat het verschil is met de versie waarin de standaard wissels worden gebruikt. Het oogt vloeiender en minder hoekig en doet daardoor gelijk realistischer aan. Maar ik ga ze (nog) niet gebruiken; het kopstation heb ik ook ontworpen op basis van materiaal dat ik nog heb liggen. De drieweg, engelse en nog een paar 611 en 711's... Voor kleinere locs/wagons leek me dat minder 'erg' en voor de rest van de baan wil ik echt alleen slanke wissels gebruiken.

De andere drie ontwerpen: met de lengte van spoor 3 bedoelde ik inderdaad het gedeelte links van de drieweg wissel. Daar moeten de wagons én de locomotief kunnen staan. Op de opstelsporen rechts van de drieweg staan alleen de wagons. De plaats van het rangeerlocje is nog wel een ding. Links van (opstel)spoor 4 is ook niet handig zoals je zegt, omdat dat spoor meestal vol zal staan met wagons. Links van spoor 3 lijkt wel een logische plaats: dicht in de buurt van het goederenwerk en daar kan ook een onderhoudsloodsje staan. In je derde ontwerp (reizigers en goederen volledig gescheiden) staat dat locje ook op een prima plek.

Als ik nu moet kiezen, zou ik een mix maken van jouw eerste ontwerp en mijn versie.  Het scheiden van goederen en reizigers ziet er goed uit, maar beperkt denk ik wel het 'spelen'. Voor mijn gevoel wordt het ideale kopstation bereikt met links van spoor 3 de opstelplek/onderhoudsloods voor de Köff.

Als de tafel voor dit kopstation staat, ga ik het gewoon live uitproberen :)

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
misschien is dit een optie
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Marklin heeft er ook een boekje van gemaakt. "Richtig rangieren"

Mvg. Marcel
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
@citaat Bedankt voor je tip Marcel,
Met Google naar gezocht, maar is nog niet zo makkelijk aan te komen. Wel kwam ik terecht bij de MIBA Spezial 59: Richtig Rangieren. En die heb ik, maar nog niet gebruikt 8o Zelfs het hele seingebeuren staat daar uitgebreid in uit gelegd :thumbup: Weer wat te lezen...

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Citaat van: ROMiJo op zondag 08 maart 2020, 10:33:24
De V 200 lijkt mij voor dat doel overigens net iets te groot/minder realistisch.
Dat valt wel mee hoor :)

Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
@citaat @citaat Hallo Peter,
Dat zou mijn eerste modeltrein-diploma zijn :D

CiteerDe trein staat op het kopspoor bij het perron en moet in zijn geheel weggerangeerd worden om omlopen of locwissel mogelijk te maken.
Dit bevestigt denk ik toch nut en noodzaak van spoor 2 in het kopstation: geen perron, maar wel de trein op afstand van het publiek kunnen houden.

CiteerEn nog een vraag: kun je niet een wat groter schaduwstation kwijt?
Helaas niet. Dit stukje van het baanplan ligt (ook) onder het schuine dak en als ik ga verbreden raak ik teveel looppad/bereikbaarheid kwijt. Maar ik denk met het schaduwstation aan de andere kant van de baan en het passeerspoor genoeg mogelijkheden te hebben om 2 locs met reizigers- of goederenwagons te kunnen laten rijden (zie afbeelding hierboven).

Dit minischaduwstation had ik overigens ook bedacht voor 'hoofdlijntreinen' (dank voor de term ;)) die zo nu en dan op het paradespoor (blauw) rijden en uit het zicht kunnen wachten op de terugrit (dan is het iets minder heen-en-weren, maar ze zijn wel goed zichtbaar op de baan). Niet voor de treinen die het kopstation aan doen dus.

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
@citaat @citaat Hallo Treingek,
En weer een creatief ontwerp; bedankt :thumbup: Ook hier ga ik de rangeerpuzzel mee uitvoeren, want ik zie ook weer andere scenery mogelijkheden.
Het wordt een lastige om de knoop door te hakken :D

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
@citaat @citaat Hallo Rob,
Met je zes ontwerpen in de hand weer aan het puzzelen en tekenen gegaan en ik kom er daardoor achter dat geen van de ontwerpen gaat werken in de praktijk. Voor de reizigerstrein is alles OK, maar als de goederentrein aankomt op spoor drie kan de locomotief niet omlopen... In versie a & b van het ontwerp kan dan evt. nog een stukje van het opstelspoor worden gebruikt, maar dat staat in principe vol met goederenwagons. En zo kom ik er ook achter dat spoor 2 wél genoeg lengte moet hebben voor een trits goederenwagons: als beide opstelsporen rechts van spoor 3 vol staan en er komt een nieuwe lading lege wagons aan op spoor 3, dan kunnen volle wagons door de rangeerloc nog weggehaald worden van het opstelspoor via spoor 2. Maar dat laatste kan weer niet in mijn ontwerp....

Prachtig zo'n puzzel :P

Mvrgr,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Het resultaat van een zondag puzzelen in 3D. Het onderste baanplan is gebaseerd op het ontwerp van Treingek en het bovenste plan is weer een volgende versie van het eerste plan dat is aangepast met de input van Rob.

Tijd voor een wijntje... :)

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
 @citaat Het onderste ontwerp breekt het rechte lijnenspel. Daar zou mijn voorkeur naar uit gaan.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
@citaat Klopt basjuh1981,
Nu ik er mee bezig ben krijg ik er ook een goed gevoel bij :) Het komt nu meer over als dat het railplan de natuur volgt en niet andersom. Hieronder weer een iets bijgestelde versie; daarbij kun je je voorstellen dat in het midden - onder de 'knik' in de sporen - de leisteengroeve ligt.

Bij het puzzelen blijkt dan wel dat de loc voor de reizigerswagons bij het omrijden altijd de 'hoofdbaan' op moet om weer aan te koppelen. En daarnaast stel ik mijzelf de vraag hoe die brokken leisteen in de wagons komen. Ik heb daar een paar foto's van gevonden waarbij ik bv. heb gezien dat de sporen de groeve inrijden... Best complex om scenery, baanontwerp en rangeerbewegingen op elkaar af te stemmen >:-D

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Hoe die stenen in de wagons komen? Bijvoorbeeld met de Faller 130470. Kijk ook eens op de websites van leveranciers van ballastmaterialen, zoals de steengroeven van Quenast of die van Basalt AG.

groet,
Roel
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
@citaat @citaat Even een reactie op mezelf :D

CiteerBij het puzzelen blijkt dan wel dat de loc voor de reizigerswagons bij het omrijden altijd de 'hoofdbaan' op moet om weer aan te koppelen.

Onzin natuurlijk! Het mooie is dat die loc met wagons vanaf spoor 1a gewoon door kan rijden naar spoor 1b (rechts van de bocht). Vervolgens afkoppelt en dan via het opstelspoor rechts van 1b weer via spoor 2b vóór de wagons kan komen. Dat gaat prima dus. En voor de goederenloc geldt dat deze de lege wagons kan laten staan op 2a en direct volle wagons kan oppikken vanaf één van beide opstelsporen rechtsonder. Via spoor 1a kan die loc dan weer het kopstation verlaten. Met de Köff kunnen de lege wagons naar het opstelspoor worden gerangeerd, maar tot nu denk ik dat de Köff dan wel de hoofdbaan op moet... Nog even verder puzzelen dus :)

Hieronder de huidige versie van het plan.

Groeten,
Rob.

NB @ Roel: dank voor je tips. Die steengroeve van Quenast levert al mooie plaatjes en ideeën op :thumbup:
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Het is helemaal niet moeilijk om te zorgen dat de Köf niet op de hoofdbaan hoeft te komen, daarvoor hoeft alleen de aftakking naar het verborgen spoor wat verder naar links te liggen. In het onderstaande voorbeeld is daarvoor een wissel 24711 gebruikt, maar het kan ook anders. Afhankelijk van de ruimte die je voor het station en de groeve wilt hebben en eventuele wensen voor de bocht helemaal links zijn er legio mogelijkheden.

De enige eis is dat het rood gemarkeerde stukje lang genoeg moet zijn voor de Köf, zonder dat die te dicht bij de hoofdbaan komt. Hieronder is dat erg ruim bemeten, een 064 in plaats van de 24188 is al voldoende. Als je nauwkeurig kunt stoppen, kan het zelfs zonder recht stukje: Een 24912 is 236 mm lang. Helemaal links zit de 24912 te dicht bij het hoofdspoor, maar dan blijft er nog genoeg ruimte over voor een Köf. Dat ik er desondanks een 24188 heb neergelegd, is omdat ik het niet onnodig lastig wilde maken voor de rangeerder, dat lijkt me niet realistisch.
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
@citaat Briljant Rob :)
Inderdaad helemaal niet moeilijk en volgens mij heb je de puzzel helemaal opgelost :thumbup: Hieronder mijn versie 4: toch nog een 24611 gebruikt - hoewel ik die slanke wissel in de hoofdbaan een stuk mooier vind én een 24611 te kort kom -, omdat ik anders erg veel ruimte lijk te verliezen boven het 'dal met meer' en de brug niet goed uit de verf komt. Dat is iets dat ik in de praktijk moet gaan uitvinden denk ik.

De Köff (zie ook hieronder op de foto, dan is het stel compleet...) is slechts 9cm lang en past ruimschoots op een 24229; een beetje rangeerder moet dat fiksen ;)

Morgen begin ik met het bouwen van de grondplaat en ik ben heel benieuwd hoe dit er uit komt te zien! De uiteindelijke versie van het kopstation zal ik hier ook plaatsen om het topic netjes af te sluiten.

Iedereen bedankt voor alle bijdragen :thumbup:

Groeten,
Rob.

NB: en nog een optie is om in de tunnel helemaal links een wissel te plaatsen en met twee sporen over het meer heen te gaan :idea:
Re: Rangeren: hoe moet dat? // Nieuwe versie kopstation
Wat is dit toch een leuk draadje  :) :) :)
Re: Rangeren: hoe moet dat?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rangeren: hoe moet dat?
@citaat Helemaal eens William,
In mijn beleving precies zoals het forum hoort te werken: alle kennis en ervaring bundelen, samen komen tot een prachtige oplossing en de informatie vooral ook delen :thumbup:

Daarom nog een vraag hier :D
Welke wagons zouden jullie gebruiken voor het transport van de leisteen? Na mijn onderzoek kom ik uit op onderstaande open goederenwagen uit tijdperk III, maar zijn er ook andere modellen of zelfs complete sets te verkrijgen? En tips voor reizigerswagons zijn ook welkom natuurlijk  ;)

Groeten,
Rob.

Re: Rangeren: hoe moet dat?
Allerhande open goederenwagons zijn prima, zoals deze. Er is ook een setje kleine kolenwagentjes, ongeveer de helft van de lengte van degeen die je nu toont. Die zouden het ook leuk doen. Kolenlading eruit en steentjes erin!

Voor het personenvervoer kan er ook veel, oude Pruisische coupé rijtuigjes, donderbussen, ombouw 3-assers, bordeaux rode buurtverkeerrijtuigen van de DB. Ook leuk zijn de Lange Schwalbach rijtuigen. Zelfde lengte als de donderbussen (ongeveer) maar met draaistellen.
Zilverlingen zouden ook kunnen. Kortom. Keus zat!

De laatste ontwerpjes van het railplan zijn echt heel attractief. Beetje speels en geloofwaardig.

Succes!

Peter
Re: Rangeren: hoe moet dat?
Zelf zou ik in dit geval voor zo kort mogelijke wagons gaan. Je gebruikt geen slanke wissels, en dat komt dat toch het mooiste over.

Overigens, ik ben benieuwd hoe de scenery deze sporenloop gaat verantwoorden. Recht toe, recht aan hoeft helemaal niet saai te zijn. Voordeel: je hebt nu wel iets langere sporen.

Groeten,
William
Re: Rangeren: hoe moet dat?
Ik geef je een aantal nummers, die ik zelf ook op mijn baan heb rijden.

Ideaal voor de leisteen zijn de wagons Märklin 46022 (insiderwagon 2005), zelfs met opschriften van een steengroeve. Die wagons zijn nog volop te krijgen via enkele 2-hands webshops en ik zie ze ook wel op beurzen. Ze zijn lekker kort, dus met een paar wagons heb je al een leuke (korte) trein. Zie de foto's.

Verder zijn geschikt:
- Märklin 4795, 46037, 46039
- Fleischmann 5208, 5209, 5215

De koppelingen kun je wisselen naar kortkoppelingen van Fleischmann en als er een NEM-schacht op zit ook naar die van Märklin.
Ik heb bij Fleischmann wagons vaak kortkoppelingen van Fleischmann en bij 2 wagons aan één zijde een beugelkoppeling om gemakkelijk aan een Märklin loc te koppelen. Bij een loc met NEM-schachten heb ik als proef de M-kortkoppeling vervangen door die van Fleischmann. Blijkt wonderbaarlijk goed te gaan.

Voor personentreinen zou ik niet te lange rijtuigen gebruiken. Donderbussen (4200/4201/4203) kan. Ook de coupé rijtuigen 43311 en 43313 passen. Wil je iets kortere rijtuigen, dan kun je kijken naar 4202 en 4203, of van Fleischmann 5765K en 5767K of 5892K.

succes!

groeten,
Roel


Re: Rangeren: hoe moet dat?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rangeren: hoe moet dat?
Citaat van: ROMiJo op maandag 09 maart 2020, 19:20:07
.....
Morgen begin ik met het bouwen van de grondplaat en ik ben heel benieuwd hoe dit er uit komt te zien! De uiteindelijke versie van het kopstation zal ik hier ook plaatsen om het topic netjes af te sluiten.
.....

Zoals eerder toegezegd hieronder de definitieve -in ieder geval de nu gebouwde- versie van het kopstation. Dat ziet er in de praktijk heel mooi uit :thumbup: en dat kunnen jullie zien in mijn baanbouwtopic. De met een bruine streep gemarkeerde rails zijn overigens de bezetmelders (i.c.m. iTrain).

Groeten,
Rob.
Re: Rangeren: hoe moet dat?
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Rangeren: hoe moet dat?
En nu gaan proefrijden, dan zie je vanzelf of het bevalt.
Aan het ontwerp zal het niet meer liggen lijkt mij  :thumbup: