De 76491 is een bloksein.
Wordt op de vrije baan geplaatst als inrijdsein voor volgende blok, waarbij alleen maar rechtuit kan worden gereden.
Dus in het te beveiligde blok liggen geen wissels. Als dit wel zo is, dan zou je 76493 moeten gebruiken (als je het natuurgetrouw wilt doen)
Normaal gesproken (en bij het werken met seinen) deel je je baan dus op in blokken.
Voor elk blok staat een inrijsein.
Als jouw baan bestaat uit een cirkel, waarbij dmv een wissel(-paar) er van één naar 3 sporen kan worden gereden, dien je als inrijsein een sein te hebben dat: Stop (Hp0, rood), rechtdoor rijden (Hp1, groen) en afbuigend langzaam rijden (Hp2 oranje) kan tonen. (Mä 76493)
In het volgende blok (stationsspoor) dient aan het einde een uitrijsein te staan. Vinden er rangeerbewegingen tussen de blokken plaats, dan is Mä 76494 hiervoor bedoeld. Deze is er ook met voor-sein voor volgend blok. (Mä 76496)
In de praktijk wordt er als inrijsein van een station bij rangeerbewegingen ook wel Mä 76494 gebruikt.
Dus, voor een baan die van één naar 3 sporen gaat, en dan weer naar één, heb je een sein per blok, per rijrichting nodig.
Wil je bv rechts rijden, en in je station het middelste spoor in 2 richtingen gebruiken, dan heb je voor het inrijden (beide richtingen) 2x Mä 76493 of 76494* nodig. En voor het uitrijden 4x Mä 76494* nodig. In de vrije baan gebruik je (als er geen wissels zijn) Má 76491 per rijrichting per blok. Ik ga er dan vanuit dat er in het deel na je station, 2 blokken zijn voordat je weer je station inrijdt.
* => als je een sein met voorsein wilt, dan wordt het Mä 76496.
Ik hoop dat het nu iets duidelijker voor je wordt.
Mvg Marcel