Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin M-rail Modelbaan

Gestart door Nieuwenhuis dinsdag 24 maart 2015, 20:19:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 19 januari 2020, 19:02:37
Citaat van: Hanzi op zaterdag 18 januari 2020, 22:46:06
Je schrijft 2 diodes en een condensator. Diode linksom, diode rechtsom oké. En de condensator is neem ik aan om de enkelvoudig gelijkgerichte spanning nog wat af te vlakken. Gezien de benodigde capaciteit verval je dan in een elco, let wel op dat die bipolair moet zijn; het geeft een hoop viezigheid als je een gewone elco verkeerdom aansluit.
Wellicht is deze waarschuwing geheel ten overvloede, maar toch even voor de zekerheid...

Tja, nu het zo benoemd ... :confused: Ik had hiervoor al een knappe elco uitgezocht ...

CiteerZie ook: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1328467#msg1328467
Of ga jij t elektrisch anders doen?

Volgens mij kan ik de gewone elco wel gebruiken, als ik volledig gelijkricht met een bruggelijkrichter,
daar heb ik er namelijk zat van :roll:

Groeten,

Erik.
Maar hoe ga je dat dan schakelen? Je omschakelrelais is maar enkelpolig.
Ben gewoon benieuwd, voor mij komt er ook nog een ombouwprojectje aan :).
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Het was weer smullen van je foto's en het knutselwerk, Erik  :thumbup:

Heerlijk sfeertje hangt er op je baan  ;)
Toch een vraagje/puntje; nu heb je de naad aan de onderkant van de muur aangepakt, maar de naad bij de tunnel geeft mij het gevoel, dat die muur zo om kan vallen.
Er is hopelijk geen sprake van een maffiamuurtje, tis natuurlijk wel een Italiaanse baan  :D

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 19 januari 2020, 19:02:37
Citaat van: Hanzi op zaterdag 18 januari 2020, 22:46:06
... Gezien de benodigde capaciteit verval je dan in een elco, let wel op dat die bipolair moet zijn; het geeft een hoop viezigheid als je een gewone elco verkeerdom aansluit....

Tja, nu het zo benoemd ... :confused: Ik had hiervoor al een knappe elco uitgezocht ...

CiteerZie ook: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1328467#msg1328467
Of ga jij t elektrisch anders doen?

Volgens mij kan ik de gewone elco wel gebruiken, als ik volledig gelijkricht met een bruggelijkrichter...

Nee dat is niet nodig. Ook bij enkelvoudige gelijkrichting (1 diode) kan je gebruik maken van een elco, doordat de diode de spanning maar 1 kant op laat gaan. 2 dioden heeft alleen zin als je 2 secundaire windingen hebt, anders zou ik persoonlijk eerder voor volledige brug gelijkrichters kiezen. Dit omdat dit een gelijk spanningsverlies (2x Uf) oplevert maar tegelijkertijd een kortere periode dat de elco moet bufferen. Zie ook het plaatje hieronder, geleend van onze buren Benelux spoor.

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dat was weer eens genieten voor ons. Prachtig Erik 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Net als bij Dirk-Jan zat mijn toetsenbord ook onder het kwijl na het zien van weer een mooie update. :P
De gele streep die de draaicirkel van de kraan aangeeft is prachtig en is weer één van de vele details net als de hekjes bij de trap.
Ook de pallets zowel voor als achter het gebouw zijn fraaie details die het bekijken van de foto's zeer de moeite waard zijn.
De stopstreep is ook een detail die je niet vaak ziet op een baan maar die er prachtig legt de juiste dikte de juiste lengte een plezier om naar te kijken.

Succes met de boel weer rijdend te maken maar dat gaat helemaal goed komen denk ik en ook succes met de ombouw van de Française.

Groet Michel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: MdBruin op zondag 19 januari 2020, 22:54:52
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 19 januari 2020, 19:02:37
Citaat van: Hanzi op zaterdag 18 januari 2020, 22:46:06
... Gezien de benodigde capaciteit verval je dan in een elco, let wel op dat die bipolair moet zijn; het geeft een hoop viezigheid als je een gewone elco verkeerdom aansluit....

Tja, nu het zo benoemd ... :confused: Ik had hiervoor al een knappe elco uitgezocht ...

CiteerZie ook: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1328467#msg1328467
Of ga jij t elektrisch anders doen?

Volgens mij kan ik de gewone elco wel gebruiken, als ik volledig gelijkricht met een bruggelijkrichter...

Nee dat is niet nodig. Ook bij enkelvoudige gelijkrichting (1 diode) kan je gebruik maken van een elco, doordat de diode de spanning maar 1 kant op laat gaan. 2 dioden heeft alleen zin als je 2 secundaire windingen hebt, anders zou ik persoonlijk eerder voor volledige brug gelijkrichters kiezen. Dit omdat dit een gelijk spanningsverlies (2x Uf) oplevert maar tegelijkertijd een kortere periode dat de elco moet bufferen. Zie ook het plaatje hieronder, geleend van onze buren Benelux spoor.


Marius, je hebt 2 diodes nodig voor een DC-motor op AC:

EDIT:
:warning: :warning: :warning: LET OP: HET ONDERSTE SCHEMAATJE IS NIET CORRECT; ONDANKS DAT ER 2 EXTRA DIODES ZIJN OPGENOMEN BLIJFT DE + VAN DE ENE ELCO VERBONDEN MET DE - VAN DE ANDERE (door de 2 rechter diodes) HETGEEN PROBLEMEN VOOR DE ELCO OPLEVERT!
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dan heb ik niet ver genoeg terug gelezen,  aangezien de brug gelijkrichter genoemd werd ging ik uit van dat de belasting niet 2 kanten op moest kunnen. Dan blijft alleen over voor grotere waarden een bipolaire elco. Bijvoorbeeld deze, het alleen nagaan welke fabrikant een bipolaire elco heeft welke gemaakt is voor deze toepassing (heb er gewoon even eentje op Google gezocht, ben nog aan het bijkomen van een clusterhoofdpijn aanval).
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dank voor alle positieve bijdragen, waarderingen en het meedenken :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Tony op zondag 19 januari 2020, 22:29:00
Toch een vraagje/puntje; nu heb je de naad aan de onderkant van de muur aangepakt, maar de naad bij de tunnel geeft mij het gevoel, dat die muur zo om kan vallen.
Nee, die muur die valt niet zomaar om hoor Tony, die zit stevig met houtlijm vast! :lol:
Het ietwat rare hoekje moet nog gecamoufleerd worden met het nodige groen op maat:

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 12 januari 2020, 20:39:38
Dan heb ik de kale muren van het restaurant en het postkantoor voorzien van enige reclame en wat vuil.
Nog niet genoeg, zo blijkt uit de foto, maar ik wil er nog een bloeiende Bougainville tegenaan draperen.
Die deed het ook goed bij het burchtplein en de kapel van San Bernardino, dus waarom niet hier.
En als het groen gemaakt is en geplaatst kan worden dan kan gelijk dit euvel worden opgelost:

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 19 januari 2020, 19:51:55
N.B.
8) Een streepje lijm onder de Ammarelle affiche kan geen kwaad. O:-D
Het is trouwens Amarelli, Dirk-Jan, het Italiaanse familiebedrijf wat de grondlegger is voor onze Nederlandse drop! :idea: O:-D

Tot zo ver de scenery, en dan het technische verhaal gerelateerd aan de ombouw van de Jouef SNCF 670001:

Citaat van: Hanzi op zondag 19 januari 2020, 22:09:48
Maar hoe ga je dat dan schakelen? Je omschakelrelais is maar enkelpolig.
Ben gewoon benieuwd, voor mij komt er ook nog een ombouwprojectje aan :).

Citaat van: MdBruin op zondag 19 januari 2020, 22:54:52
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 19 januari 2020, 19:02:37
Volgens mij kan ik de gewone elco wel gebruiken, als ik volledig gelijkricht met een bruggelijkrichter...

Nee dat is niet nodig. Ook bij enkelvoudige gelijkrichting (1 diode) kan je gebruik maken van een elco, doordat de diode de spanning maar 1 kant op laat gaan. 2 dioden heeft alleen zin als je 2 secundaire windingen hebt, anders zou ik persoonlijk eerder voor volledige brug gelijkrichters kiezen. Dit omdat dit een gelijk spanningsverlies (2x Uf) oplevert maar tegelijkertijd een kortere periode dat de elco moet bufferen. Zie ook het plaatje hieronder, geleend van onze buren Benelux spoor.


Citaat van: Hanzi op maandag 20 januari 2020, 08:34:42
Marius, je hebt 2 diodes nodig voor een DC-motor op AC:

Na alle opsommingen en schemaatjes duizelt het mij voor de ogen :roll:
Ik herinnerde mij dat dit enkele jaren geleden al eens op het forum behandeld is.
Mijn toenmalige zoektocht leidde uiteindelijk naar deze instructievideo met schema:

https://www.youtube.com/watch?v=Ao_jKTpCSko

Hierbij wordt geen enkele condensator toegepast om af te vlakken, dus ga ik dit voorlopig maar aanhouden ...

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
@citaat dat is exact hetzelfde werkingsprincipe -echter zonder elco- als dat ik voor mijn Lima 67000 verzonnen had en heb weergegeven in bovenstaande schetsjes.
En wellicht dat hij zonder condensator (elco) al hard genoeg rijdt en voldoende kracht heeft; kwestie van proefondervindelijk vaststellen.

Succes en ik wacht de resultaten hier met belangstelling af!
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Tussendoor heb ik een nieuwe grootspoor-aanwinst kunnen scoren:
een NS Pictogrambord van de huidige huisstijl met opschrift "geen toegang".
Die huidige huisstijl is alweer vanaf 1998 en ontworpen door Paul Mijksenaar.

Dit bord lag verstopt met nog paar exemplaren tussen een aantal afgeschreven klokken
in de NS-container bij mij op het werk. Er was weinig overleg nodig om er één te mogen hebben.
Ach ja, wie het dichtst bij het vuur zit zal appelen eten ... :roll: :lol:

Mijn huidige collectie spoor-gerelateerde borden bestaat nu uit:
- Pictogrambord 'Uitgang' (vierkant, blauw/wit), afkomstig van voormalig station Sloterdijk;
- Perronnummerbord (vierkant, blauw/geel);
- Verkeersbord onbewaakte overweg (driehoek, stoomlocomotief), afkomstig van voormalige overweg Grote Bavenkelsweg;
- Waarschuwingsbord 'Smal perron' (driehoek, geel/zwart), afkomstig van station Holten;
- Pictogrambord 'geen toegang' (vierkant, wit/blauw), afkomstig van station Arnhem CS.

Groeten,

Erik.

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Da's wel héél modern, Erik !

Lijkt me zonder voeten ook best lastig om ergens binnen te komen, zeker wanneer er eerst een deurklink bediend moet worden  :D
Heb je een wand met die borden ?

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
@citaat geen handen en voeten is tot daar aan toe, Tony; ik maak me meer zorgen over het feit dat hoofd en romp van elkaar gescheiden zijn (overigens de enige situatie waarbij een leek officieel de dood vast mag stellen).
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat
Dus officieel is het blauwe mannetje op het witte bord dood  :help:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Tony op zaterdag 08 februari 2020, 11:05:06
Da's wel héél modern, Erik !
Ja, die oude borden van voor 1998 kom je enkel nog bij handelaren tegen
en niet meer op stations, ook niet op niet voor publiek toegankelijke ruimten :wink:

Citaat van: Tony op zaterdag 08 februari 2020, 11:05:06Lijkt me zonder voeten ook best lastig om ergens binnen te komen, zeker wanneer er eerst een deurklink bediend moet worden  :D
Er staat toch duidelijk: geen toegang, dus ook niet zonder handen aan de deurklink  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 08 februari 2020, 20:12:59
Dus officieel is het blauwe mannetje op het witte bord dood  :help:
Yep, en zo plat als een dubbeltje :lol:

Citaat van: Tony op zaterdag 08 februari 2020, 11:05:06
Heb je een wand met die borden ?
Ze hangen rondom boven de modelbaan Tony, zie bijlagen.
De nieuwe aanwinst zal naast de gele driehoek (smal perron) komen te hangen.
De ruimte naast het bord voor de onbewaakte overweg is gereserveerd voor ...

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat
Het beroemde bord verboden achterover te leunen....
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat Wim, de laatste meters van beide perrons van station Holten hebben nog steeds de originele breedte.
Wanneer een intercity voorbij raast is het zeker géén zaak van achteroverleunen!

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Bedankt voor het fraaie antwoord in woord en beeld, Erik  :thumbup:

En als ik de borden van de eerste foto van links naar rechts bekijk, wordt er naast perron 4b stevig gerookt, terwijl er rechts gewaarschuwd wordt voor gas.
Als dat gebeurt tijdens het laden/lossen, of wanneer er in deze ruimte wordt ontgast, dan is het rechterbord van toepassing; wegwezen  :warning:
Het gele bord eronder laat met rode strepen de gevarenzone zien, die ontstaat, wanneer een trein naast het perron ontgast; voor je het weet, ga je om   :D

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat
Tony, het lijkt er een beetje op dat je Erik in de maling zit te nemen met je omschrijvingen van de mooie borden.
Ken je toch niet maken, joh. O:-D >:-D

Enne Erik, (de man die vele details ter correctie bij een ander ziet en beschrijft :thumbup:)
ik  8) zie een paar kreukeltjes in de behoorlijk verkleurde achtergrond poster. :-) :mrgreen:

Dirk-Jan

N.B. zelfs zonder bril zie ik het. :lol:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
@citaat zo'n achtergrond levert wél WOSA-punten op! :D
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,

Leuk, de verwijzing naar station Holten! :thumbup: Ik ben daar vlak bij de spoorlijn opgegroeid. (iets meer richting Rijssen) Op die lijn kwamen altijd al verschrikkelijk veel treinen voorbij razen. Dat vond ik altijd geweldig, vooral de enorm lange goederentreinen die daar 's nachts langs kwamen...

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 14 februari 2020, 22:07:17
Enne Erik, (de man die vele details ter correctie bij een ander ziet en beschrijft :thumbup:)
ik  8) zie een paar kreukeltjes in de behoorlijk verkleurde achtergrond poster. :-) :mrgreen:

Klopt Dirk-Jan, daar ben ik zelf ook niet echt blij mee  :confused:
Wellicht maak ik de gehele achtergrond nog eens azuurblauw, dat oogt ook wat rustiger!
Ik heb die posters van Faller in de vorige eeuw van mijn oma gehad en wou ze toch toepassen ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Azuurblauwe achtergrond lijkt me een prima idee, Erik !

Helemaal bella Italia en Mediterranee  :favorite:
En past uitstekend bij Monte Vecchio natuurlijk.

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Wil Tweeendrie
gast

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hoi Erik,

Achteraf realiseer ik me, dat je heel erg enthousiast op de vespa's reageerde (Bij Dirk-Jan, citaat Inclusief fraaie Vespa's !!! :cool, thumbup:)'
Ze passen natuurlijk perfect bij Monte Vecchio.

Zal ik ze jou toesturen?

grtjs

Wil


Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dag Wil.

Bedankt voor jouw reactie :thumbup:
Ik zag die oude grondplaat van het Sporthotel die jij aan Dirk-Jan aanbood.
Hierop zaten enkele scooters vastgelijmd, in mijn ogen verloren pareltjes :eek:
Italiaanse voertuigen H0 uit Epoche III zijn zeer schaars verkrijgbaar en dan
zijn scooters al helemaal niet zo voorradig dan auto's en vrachtwagens.
Ik ga dan ook graag in op jouw genereuze aanbod! :thumbup: :thumbup: :cool:
Ik zal jouw mijn schuiladres doorgeven via een PB :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Tony op vrijdag 14 februari 2020, 21:12:51


En als ik de borden van de eerste foto van links naar rechts bekijk, wordt er naast perron 4b stevig gerookt, terwijl er rechts gewaarschuwd wordt voor gas.
Als dat gebeurt tijdens het laden/lossen, of wanneer er in deze ruimte wordt ontgast, dan is het rechterbord van toepassing; wegwezen  :warning:
Het gele bord eronder laat met rode strepen de gevarenzone zien, die ontstaat, wanneer een trein naast het perron ontgast; voor je het weet, ga je om   :D

Nou ik heb daar dus een keer toen ik daar was flink gepaft en het was geen boem  >:-D

Baay the way, zie het berichtje van Wil voorbijkomen, niet dat ik er iets mee te maken heb, maar dit vind ik nou zo leuk aan ons forum dat bepaalde objecten verhuizen naar een andere baan en daar gebruikt worden! Heerlijk laagdrempelig! Top mensen!
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 
Citaat van: The MaSt op dinsdag 07 april 2020, 20:29:38
maar dit vind ik nou zo leuk aan ons forum dat bepaalde objecten verhuizen naar een andere baan en daar gebruikt worden

:) Inderdaad, erg mooi en leuk dat de "verloren" Vespa's een plaatsje zullen vinden in Monte Vecchio. B)
Het is net zo'n schuurvondst, na jaren en jaren duiken er ergens stoffige pareltjes op die de liefhebber, in deze Erik, doet kwijlen. :) :thumbup:
:thumbup: Helemaal toppie Wil , bij deze komt u in aanmerking voor een eervolle vermelding. O:-D

Dirk-Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Eindelijk weer eens iets zinvols te melden in dit topic!

De oude Vespa's van wijlen Wil (Rust in vrede hobby genoot) zijn succesvol van de onderplaat van het Faller Sporthotel gered.
Samen met nog een aantal figuren heb ik ze uit de onderplaat gesneden en met een Dremel het stuk onderplaat weggefreest.





Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 8) Die krijgen ongetwijfeld een heel mooi plaatsje op je baan. B)
Zo blijft Wil een beetje voortleven op jouw baan.

Dirk-Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Het was weer even door je lijntje heen spitten Eric, maar het zag er allemaal weer voortreffelijk uit  :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dat wordt restaureren en pimpen, Erik !

Zo heb je meteen een extra mooie herinnering aan Wil  ;)

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
De scooters zijn inmiddels in ere hersteld:
voorzien van primer en een laklaag, geschilderde
details en standaard en nummerplaten toegevoegd.
Het zijn memorabele toevoegingen voor aan het
straatbeeld van Monte Vecchio geworden.  :thumbup:









Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Prachtig gedaan zeg!
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Top, Erik. Mooi om deze ergens in Monte Vechio te parkeren!  :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
De scooters zijn erg mooi geworden Erik. :thumbup:
Zullen vast en zeker een leuk plaatsje in Monte Vechio krijgen.

Groet Michel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan


Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Voor jullie ook de beste wensen, Erik  ;)

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Idem dito Erik, laat het knallen :thumbup: :P
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Ook vanuit Michelstadt Erik fijne feestdagen en een goed 2021 toegewenst.


Groet Michel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Het 'huiswerk' voor deze Kerstvakantie ... :lol:
Eindelijk weer tijd om te modelbouwen!



Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,

Leuk dat je weer tijd heb om lekker te gaan bouwen. :) :thumbup:
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat van deze bouwplaten.

Groet Michel

Edit:
Bericht stond er twee keer één verwijderd deed ook erg lang om het bericht te plaatsen had ook een gateway time-out forum is nog niet in orde dus.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 :) Leuk, maar wat gaat dat worden? :roll:
Ik heb er een tijdje naar zitten te koekeloeren, maar kan er geen kaas van maken als kaaskop zijnde. :D

Dirk-Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat Is toch duidelijk, Dirk-Jan !
Je moet alleen goed kijken  O:-D
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat
Ik kijk goed, bril op en turen maar. 8) :D
Toch zie ik het nog niet. :?

Dirk-Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Nou, vooruit dan maar..............dat zijn modelbouwplaten !
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 :P Ja, duhhe, zover was ik ook al, ik ben niet van gisteren. :D
Maar wat gaat het worden voor gebouwtje, dat bedoel ik joh. :roll:
Ondertussen vullen we Erik zijn topic wel, hijzelf is zeker te druk om ons te verlossen met het antwoord.

Dirk-Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Bouwplaten? 8o

Ik dacht dat het plattegronden waren van een volledig nieuwe woonwijk die Erik komende winter zou gaan bouwen!

Er komt vast wel een antwoord! O:-D

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Het betreft hier inderdaad een vrij oud bestaand bouwpakket,
waarvan ik van een bijzonder vriendelijke Duitse mede-hobbyist
de bouwtekeningen heb mogen ontvangen. :thumbup: :thumbup:

Deze heb ik geheel opnieuw in AutoCad getekend en uitgeprint.
Normaler wijze zou alles van triplex moeten worden uitgezaagd,
maar ik wil dit met het bekende karton en foamplaat gaan bouwen.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 19 december 2020, 12:37:29
geheel opnieuw in AutoCad getekend en uitgeprint.
Dát zou ik niet kunnen. Maarre, AutoCad, betekent  dat je die zaak ook kunt laten laseren voor je, in plaats van met scapel en papier aan de gang te gaan?
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat Het was vroeger m'n werk, nu onderdeel van de hobby Jan Willem, ieder z'n ding :wink:

Lasercut was inderdaad de insteek om dat via m'n zoon te doen: op zijn school is dat
vrij toegankelijk (voor hem dan), echter enkel 3mm triplex voorradig.
Bovendien is de dienstdoende leraar de laatste weken i.v.m. met de opgelegde maatregelen,
niet aanwezig. Om toch lekker in de Kerstvakantie bezig te kunnen zijn heb ik besloten om
het uit de aanwezige voorraad modelbouw-materialen te maken.
Komt nog bij dat ik van St. Nicolaas een gloednieuwe messenset had gekregen, dus ...

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 @citaat Succes!