Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails

Gestart door bastiaan2003 dinsdag 07 januari 2020, 08:28:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
bastiaan2003
gast

Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Ik heb onlangs op mijn zolder een tafel gemaakt van ongeveer 4,5 meter x 1,2 meter.
Nu heb ik een baanplan ontworpen, maar ik zet deze hier graag even neer zodat men mij
misschien nog wat extra tips kan geven.

Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Ik zou eens kijken of je een schaduwstation kan invoegen. Dan verdwijnen de treinen en keren ze naar verloop van tijd weer terug. Dit maakt het treinenverloop wat spannender.
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Wellicht een idee het spoor boven op het baanplan door te trekken, heb je nog meer speel/rij mogelijkheden.
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Ik veronderstel dat het grijze gedeelte verhoogd ligt. Dan vraag ik me af hoe steil de stijging onderin moet worden om over de lus heen te komen. Ik denk dat dat niet gaat lukken.
Verder zou ik veel meer willen met die ruimte dan alleen maar treintjes rond laten rijden. Je hebt genoeg plaats voor wat rangeermogelijkheden, industriespoor o.i.d.
Ik zie ook niet direct of je een station hebt opgenomen in je plan. Dat versterkt het beeld dat je alleen maar rondjes kunt rijden zonder dat er een idee aan je plan ten grondslag ligt.
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Heb je nog iets gedaan met de tips?
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Hoi,

Ja, ik heb mijn baanplan (iets) veranderd.
Over het linkergedeelte komt een extra plank (hoger) te liggen, zodat er stukken (middelste gedeelte) omhoog gaat
en de rest van de rails onder de plank komt te liggen. Op de plank moet een berg komen. (Met tunnels)

De rails heb ik inmiddels gekocht en er ligt een eerste opzet op de tafel. Nu moeten we de bruggen gaan maken.

De tweede afbeelding is waar de plank (ongeveer) moet komen.
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Ik betwijfel of je genoeg hoogte kan krijgen voor je bruggen. Als je 3% stijging aanhoudt heb je per meter drie centimeter stijging.
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Je kunt bij die linker keerlus nog wat ruimte winnen door de bocht na de wissel iets anders te maken.
Namelijk.  Wissel+24206+24230+24230.  En aan de overkant ook. Wijn ruim een halve meter mee.

Verder valt hè op dat je veel s bochten maakt/ gebruikt. ( wissel met tegenbocht er direct achter)
Dit is meestal verhoogd risico op ontsporen.

Je kunt beter de wissel het laatste railstuk in de bocht laten zijn. Samen met passtukjes 24206 zijn. Ze gelijk aan een 24230 bochtstuk.

Mvg Robin
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Je hebt een best mooie oppervlakte ter beschikking. Het is het waard om goed te bedenken wat je ermee wilt.
Het huidige baanplan maakt het mogelijk wat rondjes te rijden met een of twee treinen en daar is volgens mij de lol best snel van af.
Je kunt er een aardig station op kwijt en eventueel een paar verborgen opstelsporen (schaduwstation) om een beetje aardig treinverkeer te simuleren. Niks moet, maar het lijkt mij uiteindelijk een stuk leuker om een beetje doordacht ontwerp te maken en uit te werken.

Groet,

Peter
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Leg het station wat schuin. Het voordeel hiervan is dat het wat speelser lijkt en de perronsporen zijn wat langer.
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Welk station?  :?
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
 @citaat Bij het nieuwe ontwerp.
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Dat snap ik, maar ik zie daarin geen station.
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Het nieuw te ontwerpen ontwerp >:-D
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Een schuin station kan je ook langere perron ruimte geven , dus langere trein stellen...
Schaduwstation onder de eerste plank....eventueel?
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 21 januari 2020, 09:01:57
Ik betwijfel of je genoeg hoogte kan krijgen voor je bruggen. Als je 3% stijging aanhoudt heb je per meter drie centimeter stijging.
En dan zit je dus op 6 cm bij het onderste spoor, wat niet voldoende is....
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Baanplan 4.20 x 1.20 C-rails
Wellicht kan je even kijken bij mijn baanplannen. Die staan bij NOPBaan en NopBaan II.
Ik werk met een schuin stationsdeel en geeft mooie opstelruimtes langs de perrons.