Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Analoge Märklin M railbaan; driekoningen stoomtrein en een woeste meester
Haha, het lijkt wel of die drei Könige de trein van Sinterklaas hebben geleend :D.

Maare, volgens mij zit je ernstig verlegen om een grote doos M-rails en wissels zodat je wat meer kan ontwerpen en neerleggen!
Re: Analoge Märklin M railbaan; driekoningen stoomtrein en een woeste meester
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; driekoningen stoomtrein en een woeste meester
Klopt! Er was toentertijd op het forum een topic waarin forummers hun Sinterklaastrein lieten zien, mijne is er op gebaseerd inderdaad!
Ook dat klopt, er staat een mooi partijtje M-rails, maar ik moet eerst de financiën op orde hebben vooraleer ik weer dingen ga kopen op modelspoorgebied. Tot die tijd is het behelpen met wat ik heb. Maar dat is niet erg, want ik kom.met wat ik heb aardig uit de voeten.

Gegroet, Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; driekoningen stoomtrein en een woeste meester
Mooi verslag, Marten  :thumbup:

Ik heb nog een - voor jou misschien bruikbaar - idee in verband met het maken/plannen van je baan; je zou met schilderstape/afplakband een mogelijke vorm van de tafel(s) op de grond kunnen plakken en dan eens kijken, wat er dan mogelijk is qua rails en gebouwen/scenery.

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; driekoningen stoomtrein en een woeste meester
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; driekoningen stoomtrein en een woeste meester
 @citaat Een mooi gebaar Robert  :thumbup:
Een tafel zou mooi zijn, maar daar moet ook buget voor zijn :wink:
Om te kijken wat de mogelijkheden zijn, is het idee van Tony prima:
indien nodig het ontwerp of juist de afmeting van de benodigde ruimte bijstellen, zonder investering en weinig moeite!

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M railbaan; driekoningen stoomtrein en een woeste meester
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; driekoningen stoomtrein en een woeste meester
Hi Marten,
Gefeliciteerd met je nieuwe woning en verhuizing.
Zie dat je station '74' als voorbeeld gebruikt. Wanneer de ruimte niet toereikend is, kun je ook nog voor '37' gaan.
Zelf heb ik 74 ook als inspiratiebron gebruikt. Mogelijk zit het origineel ook wel als tra bestand in mijn draadje (onder baanplan ontwerpen: Opzet kopstation).
Gebruik je een tekenprogramma?

gr. Gertjan
Re: Analoge Märklin M railbaan; driekoningen stoomtrein en een woeste meester
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; driekoningen stoomtrein en een woeste meester
Jaaaa ik heb weer internet!!!!!!!

@Rony: Dankjewel voor je compliment en je tip!! Ga het zeker op die manier proberen! De treinkamer lijkt nu op een slagveld (zonder schade hoor  >:-D )
@Robert: Ja klopt! Dat wordt sowieso wel in de nabije toekomst, eerst sparen.... maar komt in orde!
Citaat van: RobertoetGrunn op vrijdag 03 januari 2020, 23:39:54Afhankelijk van je smaak qua scenery en panden heb ik wellicht ook nog wel wat "aankleding" te doneren.

Dat vind ik geweldig! Zo héérlijk aan dit forum!! Iedereen helpt elkaar, doet een vriendendienstje, geweldig!
Ik heb natuurlijk Duits materieel, dus ook Duitse huisjes. Stuur maar een PB'tje met foto's, of drop ze hier als dat makkelijker is.

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 04 januari 2020, 00:40:58
Een tafel zou mooi zijn, maar daar moet ook buget voor zijn :wink:


Nu is het er nog niet, maar binnenkort ga ik een paar dagen naar Zeeland en krijg ik een klap geld en dan kan ik weer dingen kopen!!!! Heb al een cadeaubon van bollie twv 35 euro, dus gaat goedkomen!!

Gertjan: Bedankt! Ik ben ook aan het kijken naar plan 37, mogelijk combineer ik gewoon het een en ander van verschillende plannen.
Ik ga kijken in uw draadje, ik zelf gebruik geen tekenprogramma, heb daar de handigheid niet in.....  :|

Oja, ik heb nog leuke aanwinsten uit 2019, maar die zal ik later wel laten zien!  :o)

Gegroet!

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; driekoningen stoomtrein en een woeste meester
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; driekoningen stoomtrein en een woeste meester
De treinen krijgen even een rood sein, een koude ketel en weinig onderhoud! 13,14,22,29,30 januari en 1 februari ben ik in Zeeland om mee te spelen in de nieuwe oorlogsfilm 'Slag om de Schelde'!!!! Ik mag geen inhoudelijke mededelingen doen, maar de première is 26 november 2020, dat duurt nog heel lang, maar dan kunnen de agenda's vast vrijgehouden worden  >:-D
Krijg ook een leuke financiële vergoeding, dus dat kan mooi ten goede komen aan de modeltreintjes  O:-D B)

Tot in de Pruimentijd!

Gegroet, acteer-Mart  :o)
Re: Analoge Märklin M railbaan; wispelturende pruimenbunkeraar gaat terug naar 1944
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; wispelturende pruimenbunkeraar gaat terug naar 1944
 @citaat Marten, als figurant, hoofd- of bijrol? :cool:
Veel plezier in de Pruimentijd!

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M railbaan; wispelturende pruimenbunkeraar gaat terug naar 1944
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; wispelturende pruimenbunkeraar gaat terug naar 1944
figurant, wél met 5 draaidagen, dus wie weet, grote figurant  O:-D
Als Carl zou figureren is hij sowieso een kleine figurant  :D
Re: wispelturende pruimenbunkeraar gaat terug naar 1944
 :) Nou Acteer-Mart, het budget is 14 miljoen Euro, dus ergens achter de komma blijft er vast wel wat voor je over. 8)
https://www.nu.nl/film/6003993/cast-voor-oorlogsfilm-de-slag-om-de-schelde-bekendgemaakt.html

:roll:
En als men op straat of die leden hier op het forum om je handtekening gaan vragen gewoon E10,- rekenen, foto's met handtekening E20,-.
Voor deze gouden tip krijg ik dan natuurlijk bovenstaande gratis naar ik mag aannemen. O:-D :-)

Dirk-Jan
Re: Analoge Märklin M railbaan; wispelturende pruimenbunkeraar gaat terug naar 1944
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; wispelturende pruimenbunkeraar gaat terug naar 1944
ja veel hè! Reactie van mijn pleegvader was dan ook: weet je zeker dat je het netflix-grootkapitaal wil steunen?  >:-D >:-D >:-D
Uhhh nouja nee, maar ik mot wel voer op de plank hebben m'n treintjes laten rollen  O:-D

Hahahaha tientje voor een handtekening, twintig voor een foto, ja goed idee DSDJ (Deksels Slimme Dirk-Jan)  >:-D zo komt die spoorbaan er wel rap!  >:-D
Re: Analoge Märklin M railbaan; wispelturende pruimenbunkeraar gaat terug naar 1944
Als je nou met scherp op de hoofdrolspelers schiet in plaats van met losse flodders, zou die slag wel eens verrassend anders af kunnen lopen, Marten  :P
Dat trekt dan weer meer mensen naar de bioscoop en levert dan weer een groter aandeel van de winst op = meer spoorspullen  O:-D
En je wordt uiteraard vaker gevraagd voor nog meer films !

Gaat helemaal goed komen  :thumbup:

Grtz Tony

( Ps. Carl speelt alleen maar hoofdrollen  :D )
Re: Analoge Märklin M railbaan; wispelturende pruimenbunkeraar gaat terug naar 1944
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; wispelturende pruimenbunkeraar gaat terug naar 1944
ja dan zit ik met m'n gebakken treinen in de nor  >:-D
Nee, ik krijg gelukkig geen winstgelden, ik krijg 40 euro per draaidag, 20 voor doorpas en 10 voor knippen. Dus das een leuk bedragje voor 5 dagen draaien en 1 doorpas!

Citaat van: Tony op zaterdag 11 januari 2020, 12:19:42
( Ps. Carl speelt alleen maar hoofdrollen  :D )

Ja, dat is waar, veur zo'n klein menneke speelt ie grote rollen, maarja, sterke plastic mennekes kunnen veel hebben!  8)
Re: Analoge Märklin M railbaan; terug naar 1944 en foto's treinkamer
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; terug naar 1944 en foto's treinkamer
Enkele fotootjes van de treinkamer in ontwikkeling!!!
Foto 1: 2 aanwinsten van vorig jaar, 2 schitterende 1:87 Roco Silberlingen, V100 is al een oudje, is zelfs nog uit m'n geljkstroom periode!!

Foto 2: of ik chaotisch ben?! Zeer zeker waar.....  :|

Foto 3: Van achter naar voren:
Pruissische P8 met DR rijtuig en onbekend koninklijk rijtuig (?) alle 3 aanwinsten uit 2019
Spoor 2: alles is 'nieuw' uit 2019 behalve de loc, de BR 23 heb ik al enige tijd. De rijtuigen zijn vermoedelijk hele oude Piko rijtuigen, wel erg fraai, moeten wel her en der vouwbalgen en koppelingen gemonteerd worden, maar ja heb ik weer wat te doen
Spoor 3: ook hier alles 'nieuw' behalve de BR 18
Spoor 4: Enkel het derde wagonnetje is nieuw erbij gekomen in 2019
Rangeerspoor (naast de V200) BR 81, m'n eerste en enige delta digitaal locomotief
Spoor 5: Samenraapsel van een BR 17 (gelijkstroomperiode), een gesloten goederenwagon, 2 platte wagons, 2 personenrijtuigjes,
ketelwagentje en op het einde nog een gesloten goederenwagon (bananen)

Sporen liggen niet vast zoals hier op het plan, is gewoon even lukraak neergelegd, maar het geeft een leuke indruk van de ruimte die ik beschikbaar heb!

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die aan de hand hiervan een baanplan kunnen ontwerpen  >:-D
Ik kan maximaal een trein met 7 4 assers + stoomloc met tender kwijt tussen de wissels zoals is te zien. De trein op spoor 2 had oorspronkelijk nog twee eilzugwagens (?) er tussen hangen!
Ik kan dus op zich met lange sneltreinen rijden, maar ik heb dan sowieso een kant met een heel lang station en een grote 6 sporige locloods, dan de haakse wand waarvan ik de sporen onder de stad wil laten lopen en 1 lijn aftakken naar ondergronds schaduwstation en een paradespoor op de korte L poot (baan wordt een U baan) met natuur en op de kop een middeleeuws dorp genaamd Himmelsdorf. Dit dorp baseer ik op een map van World Of Tanks, steile wegen, nauwe straatjes en eigenlijk moet daar nog een klein stationnetje komen voor de lokaaltjes en goederen terwijl de sneltreinen voorbij razen. De lijn eindigt in een tunnel en een spiraallus waar men kan kiezen tussen ''rijtijdsverlenging'' door middel van een stop van enige tijd en daarna kan er gekozen worden voor via het paradespoor terug of via de korte zijde van de U terug naar het kopstation.

De kamer zelf is 12.28m2 qua oppervlakte, de bedoeling is om het depot op aparte modules te bouwen en op een manier dat ik het makkelijk kan verplaatsen om bij de kast te moeten komen indien nodig (daar zit een deel van de voorraad) tevens wil ik dit doen met de stationssporen en de stadsscenery (zal wel veel halfrelief zijn, maar dat biedt perspectief en uitdaging en ik heb De Grote Tony, Carl Und Herr Mats als leermeesters!!  :-* :-* ) Ik denk dan ook wel dat de WOSA zeer in haar nopjes zal zijn met de modelspoorbaanplannen die ik voor ogen heb!! Vergeet ik tot slot nog helemaal te vermelden dat ik hoop de modules zo licht mogelijk te kunnen houden, maar toch stevig genoeg ivm ja je weet nooit of je toch in de toekomst eens gaat samen wonen  :P daarbij is het ook dan de bedoeling dat de modelbaan uitgebreid zou kunnen worden indien ruimte het toelaat.

Allerlaatste vraag van deze lap tekst: Wat is ongeveer de breedte en lengte van jullie treinstations inclusief beledende spoorweggebouwen?

We gaan het meemaken!

Tot in de pruimentijd

Gegroet, Acteer-Modelspoor-Mart  :o) >:-D


EDIT: Kan een moderator de foto's in de juiste volgorde plaatsen? Dit lukt mij niet...?!
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack demo
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack demo
Op mijn vrije vrijdagmiddag heb ik een demoversie van Wintrack V12.0 gedownload om een beetje te experimenteren met baanplannen. Dit lijkt nog verrekt lastig aangezien ik plotsklaps zomaar op 4 meter aan depotsporen zit! En dan heb ik nog geen stationsgebied erbij geplakt ook. Kortom: ik doe iets verkeerd, maar wat? Ik kan wel leuk gaan bouwen in Wintrack, maar als ik met depotsporen al tot 4 meter kom, dan zal ik ook wel enorme stationssporen moeten neerleggen en een enorme baan bouwen om dat te compenseren  >:-D
Daar moet ik een landhuis voor hebben.....  :P

Eerder heb ik al mijn wensen richtlijnen kenbaar gemaakt voor mijn baanplan. Maar ik ben benieuwd of ik dat eigenlijk allemaal kwijt kan op 12.28 m2  :O

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen!

Gegroet,

Acteer-modelspoor-Mart  :o)
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack demo
beste Marten
Wellicht dat een tip je kan helpen.
Na onderzoek voor een ontwerp naar een BW voor mijn baan leerde ik dat de behandel-sporen in een rechte lijn liggen indien mogelijk. Dus het ontslakken, waternemen en kolen laden lagen zoveel mogelijk in lijn om zigzag rijden tegen te gaan. Als je dit in gedachte neemt en de lokloods wellicht 90 graden draait kun je het op een lengte van +/- 1,5 meter kwijt. Probeer het eens.
Succes met je ontwerp.
Groet Paul
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack demo
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack demo
Ik ben verder gegaan met 'klooien' in Wintrack. Alle rode sporen zijn ondergronds.
De keerlus en stations zijn nog niet definitief, maar ik kan met de demo van wintrack geloof ik niet ondergronds, dus dit is tijdelijk. Ik wil deze uiteindelijk in het hoekje wegmoffelen.
Maar al met al lijkt het op zich een leuk baanplan, veranderingen zijn uiteraard voorbehouden daar ben ik natuurlijk wel De wispeltuurder voor  >:-D

Gegroet,

Wispeltuur-Mart  :o)
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack demo
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack demo
Beste Marten,

Je sporenplan ziet er op zich wel leuk uit, alleen mis ik het rijden met treinen.
Er zijn wel veel sporen, maar de trein kan nergens naar toe.

John
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack demo
Ik dacht zo?n beetje hetzelfde als John....😉
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack demo
Als je een depot met veel mogelijkheden wilt dat toch niet heel groot wordt, helpt het om dicht bij de draaischijf al wat wissels te leggen. Vooral engelse wissels en driewegwissel zijn handig als je geen grote kamer hebt.

Hieronder zie je een voorbeeld. Eén spoor loopt vanaf de draaischijf helemaal recht, daar kun je kolen en zand innemen. Als dat spoor bezet is, is er altijd nog het parallelspoor voor locs die het depot willen verlaten om aan hun dienst te beginnen.

Helemaal linksvoor heb ik een onderhoudswerkplaats bedacht. Omdat die dicht bij de draaischijf en locloodsen ligt, neemt 'ie niet veel extra plaats in.

Aan de achterkant heb ik twee zijspoortjes getekend, bereikbaar via een driewegwissel, maar dat gebied kun je natuurlijk op heel veel andere manieren gebruiken. Verder kun je nu al op verschillende plaatsen een olietank kwijt en bovendien zijn er heel veel mogelijkheden om extra sporen te maken. Met een engelse of driewegwissel in plaats van een gewone wissel heb je al een extra zijspoortje, dat kan al op drie plaatsen. Of je legt nog een wissel in plaats van een 5106.
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack demo
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack demo
Hoi Marten,

Ik mis een spoor ( en liever nog 2 ), waar je een trein zo lang mogelijk kunt volgen.
En na ieder ritje moet je ook nog eens de loc omzetten. Of je trekt een lus om het depot heen.
Klinkt afgezaagd, maar je ken wel gewoon doorrijden.

Bij je stad zou je je voorste spoor ook zichtbaar kunnen maken.

Als deze vorm van je baan zo'n beetje definitief is, kan Rob hierboven  @citaat je uitstekend helpen met railplannen.
Hij is er erg goed in.

Grtz Tony

Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack demo
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack demo
Hallo Rob!

Bedankt voor dit leuke depot. Heeft u voor mij ook het Wintrack bestandje zelf? Dan kan ik van daar uit verder werken  :)
Ik ben nog aan het puzzelen met waar ik het BW zal gaan plaatsen. Ik wil(de) dit gelijk naast het station plaatsen vanwege ruimtegebrek, maar dan kan ik geen stationsplein kwijt. En heel logisch zal het er ook niet uit zien. Heeft iemand tips daarvoor?
Ik wil graag een kopstation, deze zal ik nog uitwerken in Wintrack. Maar ik wil het depot logisch plaatsen, maar hou ik dan ruimte over voor stadsgebouwen?

Er zijn nogal wat puzzelstukjes maar samen kunnen we deze puzzel oplossen (mensen met autisme zijn niet zo goed in puzzelen, want er is geen overzicht  :D )

Gegroet!

Acteer-modelspoor-puzzel-Mart  >:-D
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Citaat van: The MaSt op zondag 19 januari 2020, 17:18:25Heeft u (...)
Zeg maar 'je', hoor. Allemaal treinliefhebbers onder elkaar, dan mag dat best.

Een WinTrack bestandje heb ik niet voor je, ik werk met de demo-versie.

Voor de plaatsing van zo'n BW zie ik verschillende mogelijkheden, afhankelijk van wat je verder nog wilt. Ten eerste kun je het BW helemaal in een hoek leggen, al dan niet in combinatie met een kopstation ernaast. Treinen die naar het BW of dat kopstation rijden kunnen dan alleen dezelfde weg terug, waarbij je de locs op de draaischijf kunt omkeren. Dan moet je op passende plaatsen ontkoppelrails neerleggen of veel locs met telex hebben. Of allebei natuurlijk.

Ten tweede kun je er een royale lus helemaal omheen leggen. Het BW kun je dan bereiken via aftakkingen van de sporen naar die lus. Dat is wat minder natuurgetrouw dan de eerste mogelijkheid, maar de treinen hebben meer rijmogelijkheden. Persoonlijk vind ik dat mooier. De lus kan enkel- of dubbelspoor zijn. Om het wat spannender te maken, kun je hem in een tunnel verbergen.

Er zijn nog meer mogelijkheden, maar dit zijn de twee die me voor jouw baan het meest bruikbaar lijken.

Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Hallootjes metootjes!  :P

Ik ben een beetje verder gaan puzzelen in Wintrack en ben tot nu toe tot dit plan gekomen. Het is nog niet geheel definitief, het locdepot ligt nu nog buiten tafel, ik moet dit nog inpassen zodat ik wel naar binnen kan  :D
Ik ben benieuwd naar wat jullie er tot nu toe van vinden. Alle kritiek is welkom!  :)

Gegroet!

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Deze metoo heeftal een puntje te overweging   O:-D
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Is aangepast Tony! Thx.
Kom er wel achter dat het best lastig is dat het mij aan ruimtelijk inzicht ontbreekt als gevolg van mijn dyscalculie. Ik heb het idee dat het daardoor voor mij nét een stapje lastiger is om tot een ontwerp te komen....
Maar goed, we proberen het gewoon!

Gegroet,

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Zo krijg je nog meer ruimte:
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Hoi Bas,

Ik zag eerst niet wat je had aangepast, maar ik zag het wissel. Helaas is hij niet handig geplaatst, zo kan ik geen lange trein kwijt. Het wissel moet wel vrij blijven voor een omlopende locomotief.
Toch bedankt voor het meedenken!

Tevens heb ik mijzelf een cadeautje gegund, ik had nog een mooie cadeaukaart van bol.com in mijn kerstpakket zitten dus ik heb mijzelf een modelbouwpakketje gegund! Mijn keus is gevallen op Vollmer 43683 Bakkerij met verlichting en een lijmpotje  :P
Uiteraard ga ik het bouwpakketje aan een mooie wheatering onderwerpen  O:-D
Eigenlijk was ik nog op zoek naar H0 bouwvakkertjes maar die kon ik niet vinden bij bollie  :-(

Vond wel dat ik dit verdiend had na al het klussen, verhuizen en acteren  >:-D O:-D
En oja, vandaag was vriend Wimdouwe op bezoek met een mooi mandje M-rails! Dit kan ik zeker gebruiken en ik denk dat poes wel blij is met het mandje  :-)

Binnenkort staat er ook nog een fraaie locloods in de aankopen te wachten (klikkie doen en doorscrollen naar 1212)

Maar eerst volgende week nog een paar dagen naar Zeeland!
Alleen exact dan komen mijn pakketjes aan. Eigenlijk stom dat ze het niet even in 1 pakketje doen. Zo onnodige milieuvervuiling  8o )

Trouwens..... ik herinner mij ineens het baanplan van het derde plaatje!! Dit baanplan heb ik ooit eens gevonden op FB en lijkt vooralsnog (ik moet nog exact gaan meten) in mijn treinkamer te passen! Het groene paradespoor vervalt, daar komt stad. Het paradespoor onder blijft wél gehandhaafd.
Op de sporen zonder omloop mogelijkheid worden sneltreinen behandeld waar een nieuwe loc voorgezet kan worden vanuit de loods, de binnenkomende loc kan na vertrek behandeld worden in het depot en daarna eventueel kiezen voor een wachtspoor of langere wachttijd in het depot.

Ik zal nog een goederenstation opnemen en ook het stationsgebouw zal groter zijn dan het gebouwtje wat er staat.
Ik heb eigenlijk geen idee van oppervlakte van de baan, maar mijn kamer heeft een oppervlakte van 12.28m 2 en de langste muur is ongeveer 4 meter 90, de korte muur iets van 2 meter 60 of 3 meter, ik moet dat even opmeten.

Edit 14  >:-D de wissels van spoor 1 en 2 worden voorbij het knikje getild. Dit om meer lengte te creëren voor langere treinen.

Wordt vervolgd!

Gegroet, Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Nog wat ander geknoei:
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Vreemde gang van zaken! Je citaat is ook kaduuk gegaan   :P
Ik wacht het rustig af Robert, ik ben hier voorlopig nog druk met andere dingen zoals figureren en baanplannen verzinnen en dergelijke!

Groet, Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Awel, ik heb de rolmaat eens uitgeschoven: ik kan het baanplan van hierboven mooi kwijt in de treinkamer!!
Nu de kamer een béééétje opruimen  >:-D en dan kan ik beetje gaan leggen op de vloer totdat er hout is  :P

Wordt vervolgd!

Gegroet, Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
In het laatste plan zijn er meerdere plaatsen die me opvallen. Vier daarvan heb ik er uitgelicht, zie het eerste plaatje.

  • Het korte zijspoortje links (geel) komt buiten de lijnen. Misschien klopt de tekening niet en past het toch, maar anders zou je de kamer iets groter moeten maken. Dat is vast niet de bedoeling van de verhuurder.
  • Bij de planning probeer ik de bochten zo vloeiend mogelijk te maken. Het is een kwestie van smaak, maar dat is de reden dat ik de driewegwissel (groen) met wisseltegenbocht 5206 hier niet zo zou gebruiken. Ik zou liever iets doen met twee losse wissels waarvan één in de bocht helemaal links.
  • Bij de twee (blauwe) wissels tegen elkaar denk ik meteen aan het vervangen door een engelse wissel. Daarmee kunnen de treinen hetzelfde bereiken maar dan zonder slinger. Hij neemt bovendien minder ruimte in waardoor de opstelsporen langer worden.
  • Bij het rood gemarkeerde stukje ontbreekt het artikelnummer. Op zich niet zo gek want een rail van de juiste lengte is er niet. Een 5108 + 5109 samen passen daar echter prima

Het eerste punt is simpel op te lossen door een boogwissel te gebruiken, iets verderop in de bocht. Het tweede plaatje laat ik zien wat ik bedoel. Het kopspoortje kan zelfs nog iets langer worden, dat past nu nét. Ik heb ook de driewegwissel alvast vervangen door twee losse wissels. Hoeft helemaal niet, maar zo zie je hoe het ook zou kunnen.

Het vierde punt, een engelse wissel in plaats van de twee blauwe wissels, kan op heel veel manieren. Dat begint met de keuze van de engelse wissel. Het derde plaatje laat twee mogelijkheden zien. De bovenste is met een engelse wissel 5128, de onderste met een engelse wissel 5207. Omdat de onderste sporen dan een paar milimeter dichter bij elkaar liggen, komt het beter uit om verder rechts tussen de wissels 5121 een korter passtukje te gebruiken: een 5109 in plaats van een 5108.
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Alles gecombineerd heb ik drie varianten voor je. De verschillen zitten vooral in de wissels, maar het lijkt veel op elkaar. Afhankelijk van de wissels die je hebt, kun je er eentje uitkiezen.
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Wat een inzicht zeg... :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; beetje prutsen met Wintrack
Hallo Rob,

Bedankt voor het meedenken met het baanplan! Ik heb inmiddels gekozen voor het baanplan uit reactie #1382, zij het met een aanpassing dat het groene zichtbare gedeelte verdwijnt onder de stad.
Dit baanplan past exact in mijn kamer en heeft exact wat ik wil hebben.

Vandaag is trouwens de pakketboer langs geweest, mijn flesje lijm zat in de brievenbus maar mijn bouwpakket wordt morgen bij PostNL bezorgpunt gebracht omdat ik niet thuis was op moment van bezorging, kan mij helaas niet in twee splitsen  >:-D ) maar morgen vertrek ik weer naar Zeeland, dus wordt volgende week ophalen!


Gegroet,

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Slag om de Schelde!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Slag om de Schelde!!
Afgelopen 3 weken heb ik verspreid over 4 dagen meegespeeld in de nieuwe oorlogsfilm Slag om de Schelde, aka known als The Forgotten Battle klikkie doen voor info ik heb het geschopt met een fragment van mij op een foto in het NRC (zie foto 2, bij t pijltje) en een van de omstaanders heeft deze fraaie foto van mij en mijn mede figurant van dat moment genomen.
De Slag om de Schelde gaat op 26 november 2020 in première en komt ook op Netflix, NPO zendt de film eenmalig uit.
Het meespelen in een film geeft een hele bijzondere kijk in hoe een film tot stand komt. Omdat je als figurant maar bepaalde gedeelten aanwezig bent (eigenlijk toch best wel vaak) is het in het begin even wennen omdat je niet in het verhaal zit. Maar aangezien je vaak toch geen tekst hebt (tenzij edelfigurant) is het vrij makkelijk om de switch te maken naar de 'rol' die je vervuld, zeker als je goeie fantasie hebt zoals ik  >:-D
Bijgaand dus twee leuke foto's van mij. Ik ben geprikkeld om toch weer de kant van acteren op te kijken om daar toch misschien mijn beroep van te maken!

Ik ben zeer benieuwd naar de film, maar nu nog even terug naar modelspoor  :o)
Toen ik vandaag terugkwam uit Zeeland heb ik mijn bouwpakketje (Vollmer 43683) opgehaald bij het PostNL punt, hier ga ik mij de komende tijd eens aan bezigen!
Foto's volgen uiteraard vanzelf.

Tot in de pruimentijd,

Gegroet, Marten 
Re: Analoge Märklin M railbaan; Slag om de Schelde en Vollmer 43683
Hoi Marten,

Leuke foto's!  :thumbup:
Re: Analoge Märklin M railbaan; Slag om de Schelde en Vollmer 43683
Leuke foto's hoek kerk Oude Markt ik kom daar vaak tijdens opbouw en afbreken bevrijdingsfestival.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Slag om de Schelde en Vollmer 43683
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Slag om de Schelde en Vollmer 43683
Super stoer dit Marten, we zijn trots op je! (denk wel dat ik dat namens iedereen hier mag stellen toch?)

Het, vooral de eerste, zijn prachtige foto's, bijzonder sfeervol! Zo'n ervaring als figurant in een film pakt niemand je meer af. Natuurlijk is het een mooi streven om acteur te willen worden. Realiseer je wel dat er meer mensen zijn die dat willen waardoor de kansen dat ook echt van de grond komt misschien wat minder groot zijn. Wellicht is het verstandig ook een "Plan B" te hebben voor het geval het niet (meteen) lukt? Dat figureren kun je natuurlijk sowieso blijven doen als je de smaak te pakken hebt gekregen.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Slag om de Schelde en Vollmer 43683
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Slag om de Schelde en Vollmer 43683
Hoitjes!  :-)

@Wim, bedankt! Was ook leuk om te doen  :)
@David: bedankt! Ik ben er wel 100 keer langsgelopen tijdens het figureren  >:-D
@1200Blauw: Ja gaaf hè! Langgekoesterde wens gaat in vervulling!! Eerder zou ik al figureren in Dunkirk (opgenomen rondom Urk), maar toen had ik er naast gegrepen helaas, dit was mijn herkansing die ik met beide handen wilde en heb gegrepen!
Denk dat dat wel snor zit met het spreken namens iedereen  ;)
Ja, grappige is eigenlijk dat we buiten de set (in de spreekwoordelijke coulissen) stonden te wachten op de actie figuratie actie en de clapper, maar gezien de dramatische sfeer die er hangt lijkt het alsof er heel wat aan de hand is.
Wat betreft het acteur worden, ik zie wel waar ik kom. Er zijn genoeg acteurs die niet via de reguliere weg (school) de wereld in zijn gekomen, voordeel is is dat ik al enige jaren ingeschreven sta bij een figuratiebureau, binnenkort misschien ook kijken naar een bureau waar ze niet alleen figuratie doen. Ik zie wel wat er gaat gebeuren, een Plan B.... probleem is, mijn oorspronkelijke Plan A is allang vervallen, mijn Plan B toen ook, Plan C is ook vervallen, dus ik ben een beetje huiverig eigenlijk om plannen te maken omdat het telkens weer mislukt.
Maar figureren blijf ik sowieso doen, misschien kan ik van hier uit wel doorrollen.
Grappig detail overigens: ik had in eerste instantie 2 setjes kleding, 1 'lompensetje', 1 redelijk net setje (zie eerste foto) en op de donderdag kreeg ik nog een derde setje, omdat ik zo vaak in beeld was!!  :O :O  8o 8o

Maar goed, ik ben hier natuurlijk ook om met modelspoor bezig te zijn, hierbij mijn nieuwste aanwinst:

Afgelopen zaterdag m'n pakketje opgehaald, had in mijn kerstpakket een mooie cadeaubon waardoor ik het mij kon verloven iets nieuws aan te schaffen. Mijn keuze is gevallen op Vollmer 43683 de banketbakkerij met ijssalon, interieurinrichting en ledverlichting.
Volgende aanwinst worden verf en kwasten en penselen, heb nog wel iets aan verf liggen, maar denk niet de juiste kleuren. Ik ga het bouwpakket verfraaien / wheateren en vervolmaken volgens het boekje 'Modelgebouwen' uit 'De kleine modelbaanserie'.

Wordt vervolgd...

Gegroet,

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; hij wispeltuurt weer.....
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; hij wispeltuurt weer.....
Hij wispeltuurt weer...?!?! Hij had toch zo'n mooi baanplan?!?
Kan die man nou nooit eens iets verzinnen en er gewoon tevreden mee blijven?!?
Wat heeft die gozer?!?

Zomaar wat gekke gedachten die misschien bij jullie rondspoken na het lezen van de topic titel  >:-D
Ja, hij wispeltuurt weer. Waarom? Nou hierom:
Mijn treinen zijn in het door mij gekozen baanplan (te) weinig zichtbaar. Enkel in het station en op de lager liggende paradebaan.
Kijkende naar het plan is het wel logisch dat het grootste deel onder de stad ligt (alles vanaf het station tot aan de bovenlijn zou stad worden volgens het plan) ook vanwege het rangeergedeelte onder de baan. Maar toch ben ik niet tevreden, want ik zie mijn treinen maar vrij kort eigenlijk. Nu heb ik hier natuurlijk al eens de U vormige baan laten passeren, maar voor mijn gevoel is ook dat vrij beperkt om plezier van te hebben, al zou je daar wel een kopstation en een halte kwijt kunnen qua rijlengte....

Eigenlijk kan ik door de baanplannen de modelspoorbaan niet meer vinden, dus ik ga op zoek naar de gebruiksaanwijzing om mijn modelspoor baanplannen terug te resetten naar 0  :D

Het probleem is niet dat ik niet weet wat ik wil, ik weet wel wat ik wil, alleen het toepassen wil niet vlotten. Telkens als ik iets heb ben ik niet tevreden en mijn teleurstellende gebrek aan wiskundige vaardigheden en ruimtelijk inzicht maakt het er niet echt beter op......
Over het kopstation ben ik dan weer wél tevreden, dit laat ik zo. Wel zal het sporenverloop aan het einde van de 'open' kant wellicht wat veranderen, dit is afhankelijk van wat voor baan het nou eindelijk eens gaat worden, en er komt natuurlijk nog een goederen outillage bij. Dat spreekt voor zich.
Zelf heb ik de indruk dat ik het mijzelf onnodig moeilijk maak.... maar ja ik wil wel graag een perfecte modelspoorbaan bouwen die niet van echt te onderscheiden is.....

Wordt vervolgd....?

Gegroet, Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; hij wispeltuurt weer.....
Hoi,

Citaat van: The MaSt op woensdag 12 februari 2020, 13:16:23
Zelf heb ik de indruk dat ik het mijzelf onnodig moeilijk maak.... maar ja ik wil wel graag een perfecte modelspoorbaan bouwen die niet van echt te onderscheiden is.....

Jep, je maakt het jezelf "onnodig moeilijk" :) Het is inderdaad de vraag of je met al je wensen de niet van echt te onderscheiden is modelspoorwereld gaat maken. Je kan het ook anders bekijken: Niet alle delen hoeven "tegelijk" van niet te onderscheiden zijn. Het is meer de illusie die het hem doet die iets "realistisch" gevoel geeft. Door op de juiste plaatsen visuele scheidingen te maken, bijvoorbeeld een fabriek, huizen, tunnel, viaduct, bomen (bosschages), berg (heuvel) of een complete wand. Dan is de baan niet compleet te overzien. Dan kan je best een haven, station en een depot naast elkaar op de baan liggen. Want je ziet dan toch niet alles tegelijk. Alleen je ziet dan je treintjes niet altijd overal rijden maar iedere keer een stuk in het landschap.

Succes met ontwerpen.

Groet Ronald.
Re: Analoge Märklin M railbaan; hij wispeltuurt weer.....

Ga eens ergens langs het spoor staan bij zeg de veluwe
Veel bossages en boerderijen
Hoe vaak en hoe lang zie je daar de trein
Dat heb je op de baan ook


Ik heb van de ongeveer 120 meter rails maar een kleine 20 meter die niet eens continu) zichtbaar is
Maar voor het zien heb je dan je parade stuk
Meest is in werkelijkheid bebouwing en natuur
en maar heel weinig treinen zicht baar
Re: Analoge Märklin M railbaan; hij wispeltuurt weer.....
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; hij wispeltuurt weer.....
Ik zou ook zeggen dat je jezelf niet te veel je kop moet breken over deze vraag. Ik heb in mijn baanplan ook niet heel de tijd de treinen in het zicht. Maar waar ik ze zie zorg ik dat ze extra tot hun recht komen.

Als ik jou plan (in reactie 1382 toch?) zo bekijk denk ik juist dat dit de treinen extra tot hun recht laat komen en je op verschillende niveaus steeds een ander beeld gaat weten te creëren.
Re: Analoge Märklin M railbaan; hij wispeltuurt weer.....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; hij wispeltuurt weer.....
Dag Marten.

Je gaf zelf al aan dat het kopstation wel doorgaat.
Focus hier dan eerst op, alle scenery wordt toch niet in eenmaal gemaakt.
Wanneer het kopstation technisch en qua scenery gereed is weet je vast al hoe je verder wispeltuurt ...

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M railbaan; hij wispeltuurt weer.....
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; hij wispeltuurt weer.....
Allen: bedankt voor de tips en het meedenken met mijn modelspoorbaanperikelen!
Zoals jullie wel weten heb ik onlangs mijn fraaie bakkerij met ijssalon binnengekregen, ik was de bouw steeds aan het uitstellen, gisteren ben ik naar de Intertoys geweest en heb ik een aantal penselen, 2 potjes verf en een potje thinner gekocht. Gisteren alvast begonnen met de eerste dingen schilderen en vandaag ben ik verder gegaan. Foto 1 is van een paar uur geleden, foto 2 is van een kwartiertje geleden. Terwijl mevrouw poes lekker ligt te snurken en af en toe eens kijkt ben ik bezig gegaan met schilderen en het in elkaar zetten van de onderdelen.

Het is een complex bouwpakket met veel (kleine) onderdelen, maar het pakket ziet er goed uit! Weinig bramen, strakke onderdelen en een vrij simpele handleiding.
Ik ben benieuwd naar de vorderingen en het resultaat!

Wordt vervolgd!

Gegroet, Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; De bakkerij en ijssalon zijn bijna klaar!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De bakkerij en ijssalon zijn bijna klaar!
Hallootjes metootjes!  :P

De bakkerij en ijssalon zijn zo goed als klaar!! Alleen nog weatheren, wat kleine onderdeeltjes bevestigen, mennekes en vrouwkes voor t terras zoeken en led-verlichting inbouwen. Heb enkele ramen open gelaten voor een levendigere aanblik, ben benieuwd of ik nou nog wandjes moet gaan maken zodat het lijkt alsof er daadwerkelijk kamers zijn!
Schitterend bouwpakket, klein beetje m'n fantasie gebruikt met de bloempotten en de bordjes die je ziet staan horen er in het echt niet maar ik vond het wel leuk zo, want die zouden eigenlijk 'over' zijn, maar ik vond het nog te kaal zonder gezellige opsmuk.

Foto 1: een croissaintje voor 0.50 cent, weet nog niet hoeveel Mark dat is. Hahaha, ik zie nu op de foto dat ik vergeten ben de vloer te plaatsen.... daar moet nog een constructie komen voor de ledverlichting....

Foto 2: nog even dakloos. Het dak blijft ook los.
De borden met 'Käse- kuchen' en 'Jeden sonttag brunch' hoorden er eigenlijk niet bij, maar die onderdeeltjes waren over. Op de andere kant natuurlijk ook wat geplakt. Deurtjes van zowel de bakkerij als de ijssalon kunnen handmatig open en dicht

Foto 3: detail van de aanbieding voor de käse-kuchen. Ik moet nog op zoek naar terrasvolk en dan kan ik de pergola ook terugplaatsen

Foto 4: Achterkant. Plantenbakken waren ook over en hier was nog wat ruimte. Ben nog van plan er wat vuilnisbakken te plaatsen. T zwarte papier met de gordijntjes moet nog vastgelijmd worden, ben héél lang bezig geweest met frotten omdat ik raampjes open heb gelaten en dus gordijnen heb uitgesneden

Foto 5: en met t dak erop. Duidelijk is dat er nog geweatherd moet worden en dat de regenpijpen nog niet vast zitten.

Wordt vervolgd...!

Gegroet,

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; De bakkerij en ijssalon zijn bijna klaar!
Ziet er gezellig uit met die geraniums (what else? ;)). Alleen moet de loodgieter nog wel ff langskomen voor die regenpijp op de laatste foto; hij moet m wat draaien zodat hij netjes recht de contouren van het gebouw volgt.
Krijg opeens trek in een vers croissantje :P.
Re: Analoge Märklin M railbaan; De bakkerij en ijssalon zijn bijna klaar!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De bakkerij en ijssalon zijn bijna klaar!
Ziet er zeker gezellig uit, Marten  :thumbup:

Bij de "open" ramen zou ik wel het kozijn los snijden en plaatsen; nu lijkt het, alsof je de vensters vergeten bent  :?
Je zou ook nog de voegen bij de grijze stenen muren met verdunde verf in kunnen kleuren.

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; De bakkerij en ijssalon zijn bijna klaar!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De bakkerij en ijssalon zijn bijna klaar!
@Hanzi: Dankje, ik heb geen idee welke blommekes het zijn, feit is wel dat het gelukkig een bloemetjesgordijn is geworden, iets wat ik vroeger wel zou willen zijn  >:-D Ze zijn in ieder geval ferm buiten gezwierd door de carnavallers  :P
Op de klootdgieter moet ik voorlopig niet rekenen, die heeft zijn eigen een stuk in zijn kraag gezopen tijdens carnaval en schijnt nu nog bezig te zijn met de laatste kloodjes weg te werken  8o

Citaat van: Hanzi op donderdag 27 februari 2020, 20:39:12
Krijg opeens trek in een vers croissantje :P.

Zal ik je verschalen naar 1:87, of bunker je zo de hele bakkerij leeg?!  :-)  >:-D

@Tony: dankjewel! Ik ben niks vergeten hoor, die dekselse vaklui zijn wezen afraffelen vanwege carnaval. Ik was hier druk bezig met zware keukenproblemen de afgelopen weken en ik kreeg vanmorgen een kabouter envelopje van een klein menneke met een briefje vol onleesbare kronkels en schrijffouten (zie foto), lijkt op een dronkemans schuldbekentenis. Hetzelfde menneke zei dat er wat mensen van de WOSA onderweg waren maar dat ze bij een of andere Dekselse Tony en Carl gestrand waren vanwege autopech. Ze schijnen nu in een klooster in Limbabwe te zitten  :?

Weatheren moest sowieso nog gebeuren. Welke kleur verf zou ik kunnen gebruiken om de voegen te kleuren? Grijs?

Volgende week komt er een grote grote grote halfronde aanwinst!
Tevens heb ik inmiddels een naam bedacht voor de stad: ''Himmelsdorf''. Ik speelde tot enige tijd terug veel World of Tanks, nu niet meer want mijn huidige pc trekt het spel niet meer, nu speel ik War Thunder, die trekt ie wel. Himmelsdorf was een van de maps in World Of Tanks waarin je gevechten kon doen. Ik scheurde regelmatig rond met mijn sovjet tankies om anderen schrik aan te jagen en naar de eeuwige tankvelden te schieten  >:-D
De map ''Himmelsdorf'' heeft mij inspiratie gegeven voor mijn stadsplanning, ik ga proberen om bepaalde elementen uit de map (zoals het hooggelegen verdedigingsgedeelte met steile straten) te verwerken in de baan, andere delen zullen louter fantasie zijn, maar wel herkenbaar als Duitse stad. Het stationsgebouw wil ik gaan bouwen van 2 Vollmer 5610 bouwpakketten en 2 Vollmer 5612 bouwpakketten. Ik hoop dat ik een beetje voor een redelijke prijs de bouwpakketten ongebouwd kan vinden! We gaan het meemaken.

Tot zover deze update!

Gegroet, Marten