Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Parameters voor de M* hoog-vermogen motor

Gestart door Petrus zaterdag 11 januari 2020, 09:39:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Parameters voor de M* hoog-vermogen motor
Beste allen,

Veel van mijn locs zijn op de volgende wijze omgebouwd: een hoog-vermogen-motor van M* en een Esu Lokpilot 4.0 DCC.
In de handleiding van de decoder geeft Esu het volgende advies (zie afbeelding) (LokPilot V4.0, Inbouw- en gebruiksaanwijzing, december 2014, paragraaf 11.1.1).

Mijn vraag: wie gebruikt deze waardes, past ze eventueel aan bij het afstellen van de motor? Wat zijn dan de ervaringen?

Dank en groet, Petrus
Re: Parameters voor de M* hoog-vermogen motor
Ikzelf begin altijd met de standaard waarde voor de 5 polige motor. Laat de trein dan even rijden en kijk wat er eventueel aanpast moet worden. Sowieso de maximale snelheid (CV 53) pas ik aan, want met de standaard waarde gaatt ie als een raket.

Dan kijk ik hoe het kruipen etc gaat. Loopt dat schokkend dan afstellen met de juiste CV's.

Onderste tekst heb ik ooit van Ben den Hollander gekregen als tip om af te stellen.

"Het eerste wat ik doe is de optrek en afrem vertraging op 1 seconde zetten. Ik doe dat omdat ik automatisch rij op de PC en mijn programma Koploper regelt het op en aftrekken. Als je "met de hand rijdt kun je het laten staan

Volgende stap is de snelheid, ik gebruik de 3-punts regeling, het middenpunt stel ik op 100 en max. laat ik op 255, later ga ik de maximum snelheid instellen door CV53 net zo lang te verlagen tot de gewenste snelheid bereikt is op de hoogste decoderstap van de rijregelaar:

Dan kiezen we het motortype bijvoorbeeld Marklin 5* motor


Als je dat allemaal gedaan hebt en in de decoder hebt gezet kun je gaan rijden. Als iets niet lekker loopt zul je moeten finetunen met de CV?s 52, 54 en 55.

Dat is dus een beetje zoeken. Marklin 5* motoren hebben geen vliegwiel dus geen uitloop. Veel andere merken en de nieuwere Marklin modellen hebben vaker een cardan aandrijving en wel een vliegwiel dus de motor reageert trager op veranderingen.

Nog een laatste instelling: veel motoren geven bij het stoppen nog een heel klein schikje als ze bij stil staan. Dit is weg te regelen met een kleine verhoging van CV52."


Voor mij werkt dat prima.

Succes.

Re: Parameters voor de M* hoog-vermogen motor
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Parameters voor de M* hoog-vermogen motor
Hi Petrus,

Mijn instellingen lijken er op (zover ik mij kan herinneren) nagenoeg gelijk maar zelf begin ik altijd met de standaard waarde voor een 5 polige motor.
Met daarna test-rijden en eventueel wat aanpassingen.
Misschien een idee om een Stamtafel-avond workshop/info te gebruiken aan decoder "Instellingen" ?

groet
Harald
Re: Parameters voor de M* hoog-vermogen motor
@ Martin: Interessant om te lezen hoe jij het aanpakt. Dank voor meedenken.
@ Harald: Idem. Jij gaat dus ook uit van de standaardwaarde voor een hoog-vermogen-motor zoals Esu die adviseert.

Ik doe dat niet. Liever gezegd als ik het doe gaan de locs alleen maar meer 'bagger' rijden. Daarom werk ik met de defaultwaardes van Esu. Alleen CV 53 pas ik aan. Omdat ik met iTrain rijdt pas ik ook nog CV 2,3,4 aan: die gaan op '1'. Voor de middensnelheid (CV 6) kies ik '0'.
Re: Parameters voor de M* hoog-vermogen motor
Petrus,

Cv2.  Laat de loc kruipen op stap 1. Rijd de loc stotterend de waarde iets verhogen.
Ik kom meestal op een waarde van 2 of 3 uit.

Voor cv3 en 4 houd ik het op een waarde van 4 (1seconde) om het schakelen van stappen iets vloeiender te laten lopen.

Mvg Robin
Re: Parameters voor de M* hoog-vermogen motor
@ Robin: Dank voor de tip. Ik heb dat toegepast op een V100 (M* 33723) die met lichte schokken versnelde en vertraagde. Het wordt er inderdaad beter van; nog net niet helemaal vloeiend.
Re: Parameters voor de M* hoog-vermogen motor
 @citaat dit heb ik eigenlijk nooit met 5 polige motoren ongeacht de instelling zelf op fabrieksinstelling rijden alle 5polige goed bij mij.
Maar het rijgedrag is dat bij handmatig of bij automatische of beide?
Re: Parameters voor de M* hoog-vermogen motor
@ Mark: Dank voor meedenken. Zowel bij handmatig - als bij automatisch rijden gaat mijn voorkeur uit naar de standaardwaardes van de Esu-decoder, boven die van de in de handleiding geadviseerde hoog-vermogen-motor. Hieronder een schermafbeelding (iTrain) van de instellingen van een van mijn locs. (Zoals je ziet heb ik de adviezen van Robin ter harte genomen...)