Uitgaand van het eerdere ontwerp is het gelukt om de baan op een paar belangrijke trajecten dubbelspoors te maken. Zo zijn er meer mogelijkheden om met verschillende treinen tegelijk te rijden.
De bovenbaan
Hoofddoel was het verdubbelen van de verbinding tussen schaduwstation en bovenbaan. De enkelsporige helix in het vorige ontwerp was al R3, daar past natuurlijk ook een dubbelsporige helix R3/R2. Voor een dubbelspoors aansluiting op de bovenbaan moest echter de wisselstraat aan de rechterkant van het station op de schop, met als extra uitdaging dat het station niet kleiner zou moeten worden. Zomaar wat opschuiven was ook lastig, want zou er dan nog wel genoeg plaats overblijven om helemaal links nog iets interessants te ontwerpen? En alsof dat nog niet genoeg was, wilde ik in de doorgaande sporen ook nog eens de krappe bochten R1 vermijden. Daarmee vielen de boogwissels 24671/24672 af.
De uiteindelijke oplossing is een compacte combinatie van slanke boogwissels en gewone wissels helemaal rechts (de blauwe sporen). Het station is 3º gedraaid, anders kwam het niet goed uit, en de parallelafstanden zijn een beetje anders. Dat betekende uiteraard dat de rest van de baan ook opnieuw ontworpen moest worden, maar het bedenken van deze wisselstraat bleek uiteindelijk de sleutel.
Aan de linkerkant van het station ligt ook een heel kort stukje dubbelspoor, zij het dat de buitenbocht niet is verbonden met het achterste stationsspoor. Desondanks heeft dat dubbelspoor een belangrijke functie: de route tussen het linker rangeergebied en de voorste stationssporen is nu helemaal gescheiden van de routes van en naar het achterste stationsspoor.
Met de (paarse) sporen links en rechts kun je van alles doen. Ik heb ze iets anders gelegd om wat ideeën aan te reiken. Rechts blijft het veel te krap voor iets als Kampen, maar een (heel ander) kopstation zou daar wel passen. De ruimte links is daar te klein voor, maar een rangeergebiedje of een heel klein depot past daar nog wel.
Dankzij de beide inhammen denk ik dat bijna de hele zichtbare baan redelijk tot goed bereikbaar is, met als uitzondering het gebied achteraan, bij de slanke wissel en de korte kruising. Met een mangat, bijvoorbeeld afgedekt met een uitneembaar stuk scenery, kun je dat verbeteren. En natuurlijk kun je ook die inhammen deels afdekken met afneembare scenery, dan heb je daar extra mogelijkheden om de baan aan te kleden. Wat dacht je bijvoorbeeld van een haventje op een deel van de linker inham?
Het schaduwstation
Het schaduwstation is groter geworden. Dat komt vooral doordat de linker wisselstraat al in de bocht begint, wat weer mogelijk is doordat de zichtbare baan een iets andere, grotere grondvorm heeft. Die andere wisselstraat levert duidelijk langere opstelsporen op. En door die grotere grondvorm past er nog een extra opstelspoor voor, al ligt misschien het achterste kopspoor nu te ver van de rand om nog goed bereikbaar te zijn, dan zou dat helaas niet zinvol zijn.
Als je de klimspiraal bijna 2,5 keer rond laat gaan, kun je zo'n 35 cm vrije ruimte boven het schaduwstation bereiken. Daamee denk ik dat de bereikbaarheid goed genoeg is. In verband met het omloopspoor helemaal achteraan zou ik de onderkant van de baan open houden, dan kun je er zonodig bij.
Krappe bochten?
Bijna alle bochten zijn ruimer dan R1, en de paar krappe bochten die er wél zijn, liggen op onbelangrijke plaatsen. In de bovenbaan is dat één boogwissel 24672, in het linker rangeergebied. In het schaduwstation heeft alleen het voorste opstelspoor een paar bochten R1. Zo is de baan prima bruikbaar voor rollend materiaal dat minstens R2 nodig heeft. Als je toch graag de andere boogwissels wilt gebruiken die je al hebt, kan dat bijvoorbeeld door de rangeergebieden te veranderen.
NB: Door de mix van slanke en normale wisselbochten (24,3º en 12,1º) ontstaan afwijkingen van 0,1º. Daar merk je bij het leggen van de sporen helemaal niets van, maar in een ontwerprogramma moet je keuzes maken waar met die afwijkingen moet worden gesmokkeld. In het plaatje van de bovenbaan heb ik op drie plaatsen de rails niet aan elkaar geklikt. Dat zijn de plaatsen die ik als laatste heb gesloten en daarmee past het.