Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Spoorbaan "Plan 341"

Gestart door Trainman vrijdag 01 november 2019, 18:27:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Spoorbaan "Plan 341"
Beste 3 Rail forum lezers,

Een tijdje geleden heb ik een topic geplaatst op deze site. Maar zoals vermeld ben ik bijna een jaar geleden in een week tijd twee keer getroffen door een herseninfarct.
De "oude" grote spoorbaan is hierdoor niet afgebouwd. De infarcten hebben restschade achtergelaten. En mede daardoor is deze grote baan niet afgebouwd. Maar omdat
al sinds 1967 verslaafd ben aan modelspoor, Märklin in het bijzonder, ben ik toch weer langzaam begonnen met een nieuw, compact plan. Als basis hiervoor het ik Plan 341
van Brima gebruikt. Omdat ik vanuit Brima geen planningsdata kon bemachtigen, heb ik hulp gekregen van 3 Rail forum "collega" Dirk S. Samen hebben we dit plan uitgewerkt.
Dirk hiervoor bedankt ! Omdat ook mijn motorische capaciteiten deels zijn aangetast heb ik de delen voor het frame qua frees en zaagwerk uitbesteed aan HUBO Denekamp.
Ik verwacht dat binnen twee weken deze delen klaar zullen zijn. Om jullie vast geïnteresseerd te maken heb ik alvast wat foto's van het originele plan bijgevoegd.
De foto's zijn van de website van Brima, dus niet mijn werk !

Wordt vervolgd.

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
 @citaat
ik lees dit en wat een heftig verhaal, met toch een heel positief gehalte....als je iets heel graag wilt ...dan ga je er voor  :thumbup:

mvg,

Ruud
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Veel geluk alvast gewenst met het creeëren van deze baan... ik ga dit draadje volgen  :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hi Guus,

Leuk dat je het op deze manier doet want zelf ga ik ook dit "Brima" systeem gebruiken alleen met eigen ontwerp.
Blijf je volgen en ben nieuwsgierig hoe je alles gaat "invullen".

groet
Harald 
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

leuk dat je een draadje begint met het Plan 341, ben benieuwd hoe het er straks allemaal uitgaat zien.
Wel rustig aan doen hoor ivm de gezondheid, maar dat heb ik al vaker gezegd geloof ik ;).
En voor de hulp, graag gedaan. Je weet me te vinden :)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

Heel knap dat je met zoveel tegenslag, toch nog de moed vind om opnieuw te beginnen, top !
Ben heel benieuwd hoe het er uit gaat zien.
Mooi werk daar trouwens bij de Firm Brima?..zal wel wat kosten daar... :D
Maar zelf doen is eigenlijk toch veel leuker.
Groet uit de Lut .

Edwin.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Top zover iedereen bedankt. Goed om te lezen dat er begrip is voor mijn huidige situatie. Dank daarvoor  :thumbup:

Er blijft door de aanpassing van de "oude" baan naar de nieuwe baan wel e.e.a. aan materiaal over. Bijvoorbeeld Märklin
22715 en 22716 slanke wissels. Ik heb er van beide ongeveer 10. Wie heeft daar interesse in ?
Ik ga deze morgen ook op dit forum plaatsen onder de juiste rubriek.
Bij interesse graag een P.B.

groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hallo Guus

Dat gaat er erg mooie uitzien

Maar heeft u bij brima gewoon het sporenplan besteld ?

MvGr Hans
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hallo Guus,

Het leven is niet eerlijk maar jouw reactie geeft aan dat jij je daardoor niet laat weerhouden! :thumbup:

Ik was Brima allang vergeten. Even gekeken, die maken mooie banen voor de luie modelspoorders. Gelukkig ga jij het toch zelf doen binnen de mogelijkheden die jij hebt. Ik ben zeer tevreden met mijn lokale HUBO. Die leveren goed materiaal prima op maat als je daarom vraagt en met een goede prijs voor alleen het gevraagde materiaal in plaats van hele platen.

Kun je het door jullie gemaakte baanplan ook posten? ik ben benieuwd, bij Brima vond ik alleen een klein tekeningetje van alleen het zichtbare gedeelte. ik blijf dit volgen.

Groeten van een streekgenoot!

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dag Guus, blij dat je je erdoor trekt. Veel plezier met de hobby. Grtz. Wim
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beste 3-rail rijders,

het hout voor het frame is door HUBO Denekamp netjes gezaagd en ik heb het vorige week opgehaald. Een deel is al gemonteerd. De andere delen komen in de loop van
de aankomende dagen aan de beurt. Foto's volgen ... En de delen voor het linkse deel van de baan zijn ook al in bestelling.
Ik ben ondertussen ook al bezig met de spanten. Maar kom daar niet uit. Ook deze wil ik CNC laten frezen. Ik heb de contacten daarvoor al gelegd.

Wie kan / wil mij van dienst zijn om de spanten als DXF te maken. Ik zelf heb WinTrack 12 NL.

Met spoorgroet,

Guus (alias Trainman)

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beste Hans,

Nee. Ik heb het moeten doen met de informatie van de website. Maar Dirk S. (ook forumlid) heeft mij uitstekend geholpen in deze.
De banen due bij Brima worden gebouwd zijn exclusief voor een klant. Dus je kunt daar verder niets van krijgen.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Deze week begonnen met revalidatie bij 't Roessingh in Enschede. Maar ook nog tijd gehad om wat aan de spoorbaan te doen.
De basis rechthoek voorzien van een kruisraam en aan de voorkant links begonnen met de uitbreiding.

Wordt vervolgd.

Groet Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hallo Guus,

Dat ziet er al heel professioneel uit! Ik ben benieuwd naar de rest van de onderbouw!

Zo'n enorm bouwpakket in elkaar zetten is een veel betere therapie als een vogelhuisje timmeren in 't Roessingh!  :D

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Mooi strak frame Guus. :) :thumbup:
Succes toegewenst met volgen van de therapie. :thumbup:

Groet Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ik ben gelukkig niet zo "beschadigd" dat ik vogelhuisjes mag maken. Ik werk voornamelijk aan mijn conditie en
concentratie. De laatste is trouwens ook wel handig bij spoorbaan modelbouw.  :D

Groet Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hallo Guus,
je nieuwe draadje gevonden. Ik ga dit met belangstelling volgen.
Het frame ziet er al veel belovend uit.
Sucsez  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hallo leeftijdgenoot,

zie dit nu pas, ga je volgen, rustig aan , 1st jij en dan de treintjes  ;) , wens je veel gezondheid en succes met de baan toe.  :thumbup:

Mvg Gert
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ook ik ga dit volgen.
Het begin ziet er inderdaad veel belovend uit. Een vakman zou het niet beter kunnen denk ik zo...

groetjes

Luc
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hee Guus,

Dat ziet er inderdaad mooi strak uit.
Je moet ff wachten, maar dan heb je ook wat  :P
Zal vrijdag eens komen kijken naar dat kunststukje.

Groet, Edwin.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Edwin,

Je bent van harte welkom !

Graag tot vrijdag.

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Professioneel hoor!!!
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

onderbouw ziet er erg goed uit :thumbup:. Ben benieuwd hoe het er uit ziet als de hele onderbouw straks klaar.
Wellicht voor de 'nieuwsgierige' forumlezers het baanplan hier plaatsen O:-D
Succes met het volgen van de therapie.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vanmorgen met een collega modelbouwer (Edwin) eens naar het baanplan gekeken. Met name naar het schaduwstation.
We komen tot de conclusie dat er wel erg veel wissels in liggen.
Ik ben geen voorstander van Engelse wissels. Edwin gaf een alternatief voor het deel linksboven. De wissels met een rode lijn binnenin
zijn zelfopenrijdende wissel. Dus zonder aandrijving. Het deel rechts bovenin moet zo blijven.
De lengte van de treinen wordt maximaal 140 cm.

Graag zou ik van jullie op- en aanmerkingen ontvangen over dit deel van het plan.

Met groet,

Guus


Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Zoals je zelf al aangeeft over de kruiswissels heb ik ze ook op de zelfde manier weggelaten en zoals de kleine afbeelding aangelegd. Kruiswissels willen wel eens blijven haken en niet volledig omgaan met alle gevolgen vandien. Ik heb er 1 nog liggen waar ik snel bij kan en die wil ook wel s n probleem geven. In het zicht heb ik er wel n aantal in stations omdat de mogelijkheden anders n stuk beperkter zijn wat rijwegen betreft.
Mvg Frank
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus

hier een idee voor het vervangen van de Engelse wissels linksboven voort geborduurd op het idee van Edwin.
Ook hier de wissels die worden open gereden met een rode lijn aangegeven.


Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beste Dirk59,

Bedankt voor je reactie en aangeleverd plan. Top. Het schaduwstation gaat zo uitgevoerd worden.

Ik ben al weer druk met de bouw van het frame bezig en hoop hiervan eind deze week weer info te kunnen posten.

Met groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Tof al die hulp 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Vanmiddag het rechtse deel afgerond qua bouw. Deze week verder met het linkse deel.
Ik hoop hiervan binnenkort ook foto's te kunnen posten.

IEDEREEN FIJNE FEESTDAGEN  :D

Groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
@ winpietje

Dat zeker ! Alle hulp is na mijn herseninfarcten meer dan welkom :-)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hallo Super wat je doet  :thumbup: Ben heel benieuwd hoe verdere verloop van het spoorplan is want alleen al het schaduwstation ziet er indrukwekkend uit. Daar kun je meid treintje  :D parkeren
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beste forum lezers,

Bedankt voor jullie reacties  :thumbup:
Net voor de jaarwisseling heb ik weer een halve dag op het ziekenhuis morgen verblijven. Opnieuw verdenking van
een CVA > herseninfarct. Maar ook nu niet aantoonbaar. Maar de klachten geven genoeg aanleiding om er de diagnose
CVA aan te hangen. En dus weer een paar stappen terug moeten doen.
Ik probeer langzaam aan weer vooruit te komen. Gelukkig ook met behulp van 't Roessingh.

Op de achtergrond maximaal een uur per dag proberen tijd te vinden voor de modelbaan. Maar dat gaat nu allemaal
trager dan gehoopt. Ik probeer binnenkort weer wat nieuwe foto's en informatie te plaatsen op dit forum.

Met groet,
Guus

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dat zijn geen goede berichten om 2020 te beginnen Guus.
Neem lekker de rust die men voorschrijft en luister naar de behandelaars.
Beter een uurtje per dag met de hobby zijn dan helemaal niet meer.

Beterschap en een goed herstel toegewenst.

Groet Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2012

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
rustig aan doen Guus,
gezondheid gaat voor op de hobby;


mvg,
Michel
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Easy, rusten is de boodschap!!!
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Beterschap en een goed herstel toegewenst.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Na een tijdje afwezig te zijn geweest hierbij weer een nieuwe bijdrage  :D
Ik heb van mijn modelbaan het linkse deel van het frame voor zover klaar. Inclusief kabelgoten.
De volgende stap is het aanbrengen van de kabelgoten in het rechte deel van het frame.

Daarnaast ben ik nu kritisch aan het kijken naar de indeling van het schaduwstation. De opzet is fraai,
maar ik ben er achter gekomen dat alle blokken een verschillende lengte hebben. Misschien dat ik daar
nog wat in ga veranderen....

Wordt wederom vervolgd. 
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Dit is een mooi begin, lekker strak  :thumbup:

groetjes

Luc
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ziet er strak uit
Rustig aan hè !!!
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

Je bent goed bezig. Onderstel ziet er mooi uit :thumbup: .
Wel op tijd je rust nemen, gezondheid gaat voor.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
In samenwerking met Edwin eens goed gekeken naar de indeling van het schaduwstation. En tot het volgende resultaat
gekomen. Het geheel oogt veel rustiger. En vergt ook minder wissels.

Met groet,

Guus

EDIT:

Dit ontwerp vraagt in de lengte iets meer ruimte dan het oude. Gelukkig heb ik de beide delen van het frame nog niet gekoppeld. Vanmiddag even een aantal verlengstukken van 50 mm
laten zagen. Deze komen dan tussen de beide delen en dan past alles weer.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Afgelopen weekend de beide delen aan elkaar gekoppeld. Het frame is nu een geheel.
Het geheel staat op in totaal 8 poten, die allemaal voorzien zijn van wielen, waarvan 2 stuks met rem.

De achter- en zijwanden voor het landschap zijn ondertussen ook al gezaagd. Daarmee ga ik deze week
ook nog beginnen.

Groet,

Guus

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Basroc-1961
gast

Re: Spoorbaan "Plan 341"
Klopt mijn conclusie, dat u met relatief korte treinen gaat rijden?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Klopt, zo uit mijn hoofd maximaal 140 cm
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hi Guus,

Mooi dat je hulp hebt en jullie zijn al behoorlijk ver gevorderd.

groet
Harald
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Ziet er allemaal ongelooflijk strak en doordacht uit. Zelfs de indeling van het schaduwstation vind ik  :thumbup: Veel treinen kun je er parkeren zodat je dadelijk een leuk afwisselend treinverloop kunt realiseren. Hoop nog veel van jullie vorderingen te zien. Top man ondanks de beperkingen ;)
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hoi Guus,

Je bent goed bezig geweest. Mooie degelijke onderbouw is dat geworden. En handig met wielen onder de poten :thumbup:
Ben benieuwd naar het vervolg.
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Mooi&strak; eigenlijk heb je 3 schaduwstations met elk 4 sporen een 1 doorriij-spoor, juist?
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Bedankt voor jullie complimenten  :thumbup:

Gisteren bij HUBO Denekamp de spanten rondom (achter, links en rechts) op maat laten zagen. Deze zijn 300 mm hoog.
Deze staan in een sponning van 20 x 9 mm in het frame. De spanten zijn ook 9 mm dik.
Wel een aantal klosjes met lijmklemmen bevestigd aan het frame, anders vallen deze spanten er af.

De eerste tracés zijn ook klaar. Deze zijn CNC gefreesd. De foto's hiervan plaats ik een dezer dagen.

Aan de achterkant (muurzijde) en aan de rechterkant (ook muurzijde) heb ik deurstoppers gemonteerd. Daardoor blijft
het frame ongeveer 70 mm van de muur staan. Ook in verband met de aanwezige radiator.

Groet, Guus
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Spoorbaan "Plan 341"
Hallo Guus,

Dit is wel zo ongeveer de strakste onderbouw die ik heb gezien! Heel erg mooi. En dan worden de tracés ook nog kant en klaar aangeleverd door de huisleverancier. Mooi man. Kun je straks tijdens de spoor- en landschapsbouw wel overal goed bij komen zonder ver te moeten reiken?

Het plan van het laatste schaduwstation staat mij veel meer aan dan de eerdere versies. Inderdaad rustiger en daarmee overzichtelijker. Kun je veel treinen op parkeren.

Ik wacht met smart op het vervolg. :thumbup: