Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Grootspoor foto's van Marten - Veluwsche Stoomtrein Mij

Gestart door The MaSt zondag 28 juni 2015, 16:46:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - museumtrams & bussen in Amsterdam
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - museumtrams & bussen in Amsterdam
Bedankt Gerrit, Wim en Wim  :P !

Straks begin ik met de heerlijke nostalgische bussen, deze zullen hier ook wel verschijnen  :o)

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Eindelijk weer een activiteit!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Eindelijk weer een activiteit!
Waarschuwing: er is al tenminste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.

Jemig, het is dus al 120 dagen geleden dat ik met Grootspoor bezig was! Door diverse nevenactiviteiten, financiële tegenslagen, een modelspoorevenement (mooi galgje woord  :o) ) ben ik er lange tijd niet aan toe gekomen om te gaan treinspotten.
Maar aanstaande zaterdag komt daar eindelijk weer eens verandering in. Na veel drukte en activiteiten is het weer eens even tijd voor mijn eigen.
Gelukkig is er zaterdag een Open dag in Blerick via multi event. En laat ik nou net daar eens even mooi heengaan.

Het is lang geleden, maar ik ben van mening dat ik het weer eens verdiend hebb om aan mijn eigen te denken en niet aan anderen. Ik heb er zin in en lig al weken dagen en nachten af te tellen    :O

Bijna zenuwachtig haha. Na zaterdag voor de Formule 1 gaan er foto's online komen.

Wie weet zie ik nog iemand daar?

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Eindelijk weer een activiteit!
Zo gaan die dingen soms.
We zien hem verschijnen hier :)
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.


Ik weet zeker dat ik hier wil reageren! Ik ben na een lange periode van inactiviteit (door omstandigheden) in het spoor eindelijk weer eens naar de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik gegaan. Dit in het kader van De dag voor de Railmuseamedewerker (galgjewoord) door Historisch Railvervoer Nederland.
Ik heb foto's gemaakt die ik graag wil delen. Veel kijkplezier. Er komen er nog enkelen aan.  :) :)



Mijn vervoer vanaf Amsterdam Centraal had De Hondekop moeten wezen, echter deze rit heb ik gemist door een vertraging van 90 minuten op station Lelystad Centrum als gevolg van een brand en stroomstoring bij Leander in Almere.
Gelukkig kon ik terug vanaf Hoorn wél mee met De Hondekop. En dat was heerlijk! Hoofd uit het raam en de zonsondergang tegemoet.
Hier de trein voor vertrek op station Hoorn



Als gast was er De NS 8107 ook wel bekend als 'De Kikker' van de Museum Buurtspoorweg aanwezig.



Aan het eind van de dag was er een line up met De Kikker, Bello en het felbegeerde nieuwe oude treinstel Ome Ceesje van de Stoomtrein Goes - Borssele.
De mensen daar hebben vakwerk geleverd. Ik heb het treintje niet van binnen kunnen zien, maar wat ik zag zag er spic en span uit!



Nadat Bello ontdaan was van de brandende kolenresten (slakken?) was het rustig qua werkzaamheden aan de locomotieven, die hier rustig staan af te koelen na hun harde werk, terwijl op de achtergrond onze directeur al bezig was met zijn speech, had ik even de gelegenheid om een stukje binnen het PVR te lopen en deze fraaie juweeltjes te vereeuwigen op de foto.

Het was een mooie dag, ondanks de grote vertraging heb ik toch leuke foto's kunnen maken. En ik heb er nog een aantal voorradig.

Tevens ga ik binnenkort terug naar de Stoomtram Hoorn - Medemblik, omdat de NS een filmpje wil gaan maken over mij als treinspotter!
Ook dan komen er leuke plaatjes!

Tevens wil ik nog een dankwoord richten naar Jan (Iemand) en Sanne voor het mogen lenen van deze laptop! Dankzij dat ik deze laptop kan lenen kan ik deze foto's delen.

Tot in de snelle pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
dat zijn weer een paar mooie plaatjes marten.
balen van je vertraging maar gelukkig kon je terug wel met de 766 meerijden.
die line up van de omc, bello en de kikker is ook een schitterende plaat.
bedankt voor het delen :thumbup: :thumbup:
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
Dankje Tim! Ik zie tevens nog dat ik nog foto's had beloofd van mijn dagje in Blerick, deze zullen ook nog spoedig volgen!  :)
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
Hallo Marten,

Had je niet gezien.
Was daar ook voor de vergadering van de HRN, en daarna de medewerkersdag van de musea en ander historisch materieel.
Was een erg leuke dag. en we hadden de pech dat we trein miste terug naar Hoorn.
En waren we aangewezen op de c909 ome cees, wat een straf.  :D :D

M.vr.gr. Erwin
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
Middagje!
Afgelopen zaterdag was ik weer bij de museumstoomtram; ditmaal in het kader van een filmopname voor de NS reeks 'Treinspotters'.
Uiteraard heb ik weer enkele foto's geschoten, welke ik graag met jullie deel!
Maar we beginnen eerst nog even met een kleurenfoto van De Hondekop te Hoorn

'
Aangezien de zwart/wit versie van De Hondekop niet zo goed scoorde, heb ik ook nog het origineel geplaatst.
Beiden vindt ik erg fraai; maar welke ik mooier vindt weet ik eigenlijk niet.



Het is een ijskoude, maar zonnige zaterdagochtend 11:20u wanneer LTM 26 'Ir P.H. Bosboom' uit 1922 station Wognum-Nibbixwoud nadert in de fraaie boog, gelegen naar het station toe.
We staan hier op het achterbalkon van de laatste Oostenrijker van de tram die tevens de laatste Oostenrijker in de crème-geel rode kleurstelling.
De foto is op het wegsnijden van een pand met lelijke blauwe zeilen na, geheel onbewerkt.



Op 17 november was ik weer bij de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik. We hadden een retourtje Hoorn - Wognum genomen, om in Wognum het filmpje voor de NS serie 'Treinspotters' op te nemen.
Om 14:15u kwam LTM 26 getooid als Pakjestram 26 voor de Sinterklaasritten uit Medemblik aan te Wognum - Nibbixwoud met een 7 tal Oostenrijkers. De Sinterklaasritten van de SHM vangen aan op 18-11-2018 en gaan nog door tot en met 2 december en vinden iedere woensdag, zaterdag en zondag plaats.



Als de rook om je hoofd is verdwenen
Zo luidt de titel van een nummer van Boudewijn de Groot. En dat klopt hier ook wel. Door de aanwezige kou kwam de stoom nóg beter tot haar recht. De rijtuigen zijn geheel verdwenen in de rook welke wordt geproduceerd door de LTM 26
Helaas is dit een tegenlichtfoto, maar ik vind hem nog redelijk geslaagd

Wordt vervolgd....

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
Fraaie opnamen, Marten. Compliment :important:
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
Mooie foto's inderdaad.
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
Wim en Peter:
Bedankt voor jullie reacties!
Hierbij de laatste serie foto's van dit jaar; zaterdag wordt mijn leenlaptop opgehaald; maar niet getreurd, begin 2019 ben ik weer terug, want dan krijg ik een computer!
Geniet van de laatste serie. En tot volgend jaar!

P.S. De foto's staan niet op chronologische volgorde naar datum, maar in volgorde van uploaden op Flickr....  ;)



Lommerrijke omgeving in de zon

Het eerste deel van de museumspoorlijn tussen Hoorn en Medemblik is gelegen in een lommerrijke omgeving. Wanneer het herfst is en de zon door de kleurende herfstbladeren valt is het hier zeer genieten wanneer je op het achterste balkon van de tram staat....



LTM 26 in de boog van Westerblokker

De LTM 26 trekt haar tram door de boog bij de voormalige halte Westerblokker even buiten Hoorn
Het stationsgebouw is anno 2018 niet meer aanwezig op het voormalige stationsterrein



Werkmaterieel 51 van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik.

Railbouw Leerdam weg en werken wagentje

Nadat we gisteren (17 november) terugkwamen op station Wognum - Nibbixwoud na een heerlijke lunch bij café Stam in Wognum, gingen wij (cameraman en een mevrouw van de NS en ik) filmopnames maken op Wognum waarbij ik het een en ander ging vertellen.
We zagen bij terugkomst op het station dit geinige Railbouw Leerdam 'Weg en werken' wagentje staan. Welke na een x aantal minuten in de richting van Twisk en verder vertrok....



Vorming line up SGB, SHM en MBS

Aan het einde van de dag voor de railmuseamedewerkers werd er een line-up gevormd op het emplacement van de Stoomtram Hoorn - Medemblik met de deelnemende locomotieven en motorwagen van het evenement.
We zien hier van links naar rechts MBS 8107, de SHM 7742 en SGB Ome Ceesje 909 welke nog haar plekje moet krijgen in de uiteindelijke line-up



Ex- NS Hondekop te Hoorn opstelsporen
Toen ik op 3 november dan toch eindelijk na een lange reis station Hoorn bereikte waren de deelnemers van de dag voor de railmuseamedewerkers natuurlijk al lang en breed vertrokken.
Dus aangezien ik mij niet hoefde te haasten, had ik mooi de gelegenheid om De Hondekop eens vanaf dichtbij te bekijken en te fotograferen.

De trein staat hier op de opstelsporen gelegen op de grens van het museumstoomtram terrein en het NS terrein, waar normaliter sprinters buiten dienst staan te wachten op hun nieuwe inzet.


En dit was het alweer!
Voor degenen die het nog niet wisten: Op 17 november heeft de NS een filmpje van mij opgenomen voor de reeks 'Treinspotters', wanneer dit filmpje online staat, zal ik dit uiteraard met jullie delen!  :)

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
 B) Je verwendt ons weer met je mooie plaatjes. :thumbup:
Die Lommerrijke omgeving in de zon heb ik effe gejat van je, die is nu mijn bureaublad achtergrond. :D


Dirk-Jan
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
 :) Vind ik leuk om te doen, dus daarom doe ik het  :o)
Is prima Dirk-Jan! Geniet er van!
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - Foto's museumstoomtram en Hondekop
Goed om te horen (en te zien)!
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - terug naar juni van dit jaar
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - terug naar juni van dit jaar
Hallootjes metootjes! Ik heb de laptop nog, Jan en Sanne hadden panne met de wagen, en ik mazzel  >:-D
(En neen ik heb niks met de garagebeurt van hun auto te maken  :D )

Ik neem jullie mee terug naar een bloedhete 9 juni jongstleden in Blerick.
Ik was op deze zaterdag op bezoek bij het Multi Event, een dag vol modelspoor en grote treinen. Hierbij alvast de eerste foto's, welke geschoten zijn onder omstandigheden van zo'n 32 graden en een flink op mijn bolletje schijnende koperen ploert.
De rest van de foto's moet ik even opzoeken!



Op 8 juni was ik bij de opendag van Multi Event in Blerick. Op het opstelterrein van Stadler stonden diverse locomotieven opgesteld, zo ook de NS 2445, de NS 1501 en de NS 1315 welke hier een leuke line up vormden bij tropische temperaturen!



Op het Stadlerterrein bevond zich ook een line upje van Mat 64 904, de 9901 van RailExperts en de 2225 van SMMR met aan de haak de 2215 van Het Spoorwegmuseum Utrecht



Tijdens mijn terugreis vanuit Venlo kwam ik op station Amersfoort de NS mat 54 766 van Stichting Hondekop tegen, geflankeerd door een 1200 van RailExperts en de ex 16** HSL locomotief



Op het evenement van Multi Event was ook de NS 20, beter bekend als 'De Kameel' aanwezig. De Kameel is bekend als het VIP / directie rijtuig voor de directie van de Nederlandse Spoorwegen.
Het fraai gepoetste treinstel staat hier op een redelijk te fotograferen locatie, bij de fraaie loodsen van de oude werkplaats, waarvan helaas 1 loods gesloten was / is in verband met asbest



Als je zo jong bent als ik (21) kan je over het algemeen nog redelijk makkelijk door de knietjes om zo vanuit een laag perspectief je foto te maken, zoals hier ook het geval is met de NS 1501 op het Stadler terrein in Venlo


Wordt vervolgd........

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - NS filmpje treinspotters!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - NS filmpje treinspotters!
Zoals jullie ongetwijfeld nog wel weten was ik in november op een ijskoude zaterdag op pad met de NS om een filmpje te maken over mijn eigen als treinspotter, wel: hier is het filmpje!



Veel kijkplezier!  :)

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - NS filmpje treinspotters!
Leuk bericht Marten  :thumbup:
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - NS filmpje treinspotters!
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - NS filmpje treinspotters!
Leuk filmpje  :thumbup:
Re: Grootspoor foto's van The MaSt (Marten) - NS filmpje treinspotters!
Gave film!
Re: Grootspoor foto's van Marten - Guess who's back B)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - Guess who's back B)
Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.
  Boeie!  >:-D

Er vallen regelmatig flinke gaten tussen mijn treinspotters activiteiten daar ik het gewoon té druk heb met andere dingen! De een na laatste keer dat ik gespot heb is alweer enige tijd geleden, te weten op het Rail & Road Event in Blerick, de laatste keer was afgelopen zondag bij het IJzeren Eeuw evenement van de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik.
Ik zal beginnen met de foto's van het Rail & Road event, daarna zullen de eerste SHM foto's volgen. De rest volgt in de loop van de tijd, om wat op voorraad te hebben  8)

Veel geniet en kijkplezier!



Tijdens het Rail & Road event herleefden tussen Eindhoven en Venlo oudere tijden waarin de Mat '64 heer en meester was op het Nederlandse spoorwegnet.
In het kader van het Rail & Road reed Mat '64 904 van Stichting Mat '64 diverse slagen tussen Eindhoven en Venlo. Om half 3 had ik het wel gezien op het evenementen terrein en ben ik naar station Blerick terug gewandeld. Daar aangekomen had ik nog ongeveer 10 minuten de tijd vooraleer de 904 vanuit Venlo door zou komen onderweg naar Eindhoven



Op 25 mei was ik aanwezig bij het Rail & Road event in Blerick.
Bij de eerste loods stonden buiten 5 van de 8 1200'en (de 6e stond binnenin de tweede loods).
Van links naar rechts zien we de 1251 van Railexperts, de 1255, de 1254, de 1252 in het jasje van het Panorama



Op het Rail & Road evenement was er ook een line-up te vinden van diverse generaties en series diesellocomotieven van de NS.
We zien van links naar rechts sik 276, de NS 2215, de NS 2454 en de laatste NS 6461 in deze kleuren (!!) welke door de jaren heen diverse treinen tractie gaven.
De sik is uiteraard  ingezet voor rangeerdiensten, alsmede op diverse lijntjes voor buurtgoederentreinen. Maar ook dit gebeurde tientallen decennia lang, waarmee deze kleine locomotor met recht tot de  krachtpatsers der NS gerekend mag worden in mijn mening. Wat jullie?



Bij het afgelopen Rail&Road evenement was ook de NS 1501 (ex 27003) Diana weer aanwezig. Dit keer helaas niet buiten, maar binnen in de loods met een slecht fotografeerbare line-up in vrij donkere omstandigheden. Toch is de foto goed gelukt. Het was voor mij pas de tweede keer dat ik een NS 1500 heb gezien en gefotografeerd, daar deze locserie in 1985/'86 buiten dienst ging en ik pas rond 2012 ging trein spotten en deze locomotief voor mij toen nog meer dan onbekend was.



IJzeren Eeuw weekend

Op zondag 27 oktober bezocht ik het IJzeren Eeuw weekend van de SHM. Hierbij werd gebruik gemaakt van divers gastmaterieel in de historische driehoek en van Enkhuizen naar Hoorn en v.v.

Een van de aanwezige gasten op de lokaalspoorlijn was de 2454 van Michiel Dermois welke diverse slagen met zowel een korte goederentrein als de Oostenrijkers verzorgde tussen Hoorn en Medemblik.
We zien hier de 2454 met haar korte goederentrein op het station van Wognum-Nibbixwoud, wachtend op het veilige sein om koers te zetten naar Medemblik (er moet nog wel omgelopen worden) om daar 6 Oostenrijkers op te pikken voor de gemengde trein.



Tijdens het IJzeren Eeuw weekend van de SHM verzorgde de ex- NS 273 muizenneus tussen de NS dienstregeling door een eigen dienstregeling Hoorn - Enkhuizen v.v.
De trein werd opgewacht bij Bovenkarspel Flora alwaar de molen gepasseerd wordt en zet koers naar station Hoorn.



Een van de gasten van het IJzeren Eeuw weekend was de 1251 van RailExperts welke het hele weekend op het terrein van de Museumstoomtram te zien was op het stukje straatspoor tussen het seinhuis en het tramstation.
De fraaie machine, al vaker geklikt, maar nog niet eerder op het SHM terrein kon het hele weekend rekenen op de nodige belangstelling.
Re: Grootspoor foto's van Marten - Guess who's back B)
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - Guess who's back B)
 @citaat
"Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.   Boeie! "

Boeit mij ook niet hoor, gewoon weer schitterende foto's! :thumbup:
Re: Grootspoor foto's van Marten - Guess who's back B)
Pr8ig weer Marten.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Grootspoor foto's van Marten - Guess who's back B)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - Guess who's back B)
Dag Marten.

Ondanks dat er veel vishaken te zien zijn, zijn het stuk voor stuk prachtige platen :thumbup:
Met name de foto's van de 2454 en de Muizenneus zijn echt "Kalenderplaten" :cool:
Opvallend dat al die 1200's, net als op menig modelbaan, niet onder een draad staan ...
Verder een prachtige line-up zonder volk erbij, net als die met de diesels en de Mat'64.

Groeten,

Erik.
Re: Grootspoor foto's van Marten - Guess who's back B)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - Guess who's back B)
@Wimdouwe: Fijn om te horen! Hartstikke bedankt voor het compliment!
@Ceess: Bedankt voor het compliment
@Erik: Ja er werd véél gevist, maar niet door mij  >:-D
Bedankt voor de complimenten!
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 01 november 2019, 12:20:16
Opvallend dat al die 1200's, net als op menig modelbaan, niet onder een draad staan ...

Achja zo kan je het in model in ieder geval realistisch nabootsen, scheelt weer in kosten. Dieseltje ervoor en die rangeert ze wel onder de draad  >:-D

Re: Grootspoor foto's van Marten - Guess who's back B)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - Guess who's back B)
Willen we nog een serie foto's?
Jáá wij willen nog een serie foto's!
Waarom?
Weten wij ook niet!
Nou laten we beginnen!
>:-D soms issie een beetje raar  >:-D



Tijdens het IJzeren Eeuw evenement van de stoomtram Hoorn - Medemblik werd de historische tram getrokken door loc 30 ''Hoorn''. De tram rijdt hier het station van Twisk binnen met op de voorgrond de fraaie telegraafmasten.
Na het klikken van de foto zijn mijn medefotograaf en ik in snelwandel tempo naar de andere kant van station Twisk gelopen om het vertrek nog vast te leggen.


Na het maken van de vorige foto (aankomst van de tram in Twisk) zijn mijn medefotograaf en ik in snelwandeltempo naar de overweg aan de andere kant van station Twisk gelopen om het vertrek van de tram vast te leggen.  Met flink veel stoom vertrekt de tram uit station Twisk en passeert de twee fotografen met een slakkengangetje vanwege de overweg die net buiten het station ligt.

Hierna werd snel weer in de auto gesprongen om de tram onderweg weer in te halen en te Wognum op te wachten waar gekruist werd met Bello.



Tijdens het IJzeren Eeuw weekend van de SHM reed Bello diverse slagen met het nieuwe buffetrijtuig 501 (voorop) en SME 86 achterop. Het nieuwe buffetrijtuig is een replica gebaseerd op een oud rijtuig van de vroegere HIJSM.
Het SME 86 rijtuig stamt uit 1917 en begon haar leven in Limburg en vervoerde vooral mijnwerkers.
Het restaureren van de SME 86 heeft zo'n 2,5 jaar geduurd en sinds de herfstvakantie is het rijtuig terug in dienst gekeerd bij de SHM en is daarmee het enige overgebleven rijdende rijtuig uit deze serie.

We zien Bello met de 501 en de SME 86 komende vanuit Medemblik het bekende molentje van de Broerdijk passeren waar zo'n 8 fotografen de tram opwachten.
De tram is onderweg richting Hoorn en zal onderweg nog diverse spotters passeren.



SHM loc 30 ''Hoorn'' kruist de overweg van Twisk kort na het verlaten van het station. Na vertrek van de tram zijn we snel in de auto gesprongen om naar Wognum te rijden alwaar we de tram weer opwachtten en fotografeerden met Bello erbij.

In kleur is deze foto mislukt vanwege het tegenlicht door de laagstaande zon, in zwart/wit met flinke bewerking kwam de foto beter uit en lijkt het net echt uit de IJzeren Eeuw te komen. Enkel het bordje aan de lantaarnpaal verraadt dat de foto anno 21e eeuw gemaakt is. En de lantaarnpaal zelf zal ook wel zeer modern zijn voor 19e eeuwse begrippen  >:-D



Afgelopen 27 oktober, was ik bij de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik voor het IJzeren Eeuw weekend.
Een van de laatste slagen van de zondag betrof een slag Hoorn - Wognum v.v. voor Bello met rijtuig 501 en SME 86 waarbij loc 30 met de historische tramrijtuigen op de achtergrond figureert.
Voor deze foto ben ik op het hek geklommen bij de overweg van Wognum, leunend tegen de paal van de andreaskruizen had ik net genoeg evenwicht om te blijven staan.



Arbeider bij de tram - Echt tram

Een van de mooiste scenes van onze museumstoomtram vind ik toch wel de kruising van de overweg vlak voor het binnenkomen van Wognum wanneer de tram de arbeider van Wognum kruist op de fraaie bakfiets welke versierd is met bijpassende ouderwetse spullen die je op een bakfiets uit de jaren '20 tegen komt.
Nadat de overweg weer vrij is zal de arbeider via de voorzijde van het stationsgebouw het terrein oprijden en beginnen met de kinderen om goederen over te laden.

Voorlopig zijn dit de laatste foto's, jullie moeten het er mee doen tot ik klaar ben met verhuizen!  >:-D

Tot in de pruimentijd!

Gegroet, Marten
Re: Grootspoor foto's van Marten - Snoepjes van foto's? Oordeel zelf!
Gaaf hoor!
Re: Grootspoor foto's van Marten - Snoepjes van foto's? Oordeel zelf!
Zeer fraaie opnamen, Marten. Pluim :exclaim:
Re: Grootspoor foto's van Marten - Snoepjes van foto's? Oordeel zelf!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - Snoepjes van foto's? Oordeel zelf!
Heel fraai op de pixels gezet, mijnheer van Gendt  :thumbup:

U verdient een schouderklopje !

Grtz Tony
Re: Grootspoor foto's van Marten - Snoepjes van foto's? Oordeel zelf!
Volgens mij zijn dit de zelfde foto's uit de vorige post.
Alleen de 2454 is nieuw en mooi gefotografeerd.

Groet Michel
Re: Grootspoor foto's van Marten - Snoepjes van foto's? Oordeel zelf! laatste serie
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - Snoepjes van foto's? Oordeel zelf! laatste serie
oei oeps! Naja ik verwijder ze wel  :D Dubbel posten heeft toch geen nut  :o)
Re: Grootspoor foto's van Marten - Snoepjes van foto's? Oordeel zelf! laatste serie
De mooie foto van de 2454 mag wel blijven staan hoor want die stond niet in de vorige post. :P

Groet Michel
Re: Grootspoor foto's van Marten - Snoepjes van foto's? Oordeel zelf! laatste serie
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - Snoepjes van foto's? Oordeel zelf! laatste serie
Ja lap! Nou dan plaats k m opnieuw  :P

Oja, Plan V was niet gelukt, was pas om 11:15u uit bed  :-) :-) :-)



NS 2454 op de Broerdijk

De 2454 'Niels' is onderweg met een korte goederentrein onderweg naar Medemblik over De Broerdijk met net buiten beeld het beroemde molentje.
Ik ben niet geheel tevreden over de foto, er waren fietsers die de hele tijd expres in beeld reden (keihard meefietsen met de trein...) en de foto was nog scheef ook, dus die is rechtgezet, maar als gevolg daarvan zit de gesloten goederenwagon te dicht op de rand, maar het zij zo.

Gegroet!

Marten
Re: Grootspoor foto's van Marten - Snoepjes van foto's? Oordeel zelf! laatste serie
De laatste officiele rit  van Bello half jaren 50 van de vorige  eeuw tussen  Bergen en Alkmaar, heb ik mee mogen  maken .  We  waren  toevallig bij me tante op bezoek en die wist  dat het de laatste dag was dat hij reed , voor  dat hij op zijn sokkel  geplaatst  werd in Bergen . Wat  een belevenis , IK ben het  nooit  vergeten .Vandaar ik nu  allemaal stoomlocs heb rijden  Groeten  Klaas.
Re: Grootspoor foto's van Marten - Weer actief!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - Weer actief!
Ja daar ben ik dan eindelijk weer eens!! Het trein spotten staat een beetje op een behoorlijk laag pitje als gevolg van onder andere de nog steeds heersende COVID19 pandemie en enkele andere dingen, waaronder een defecte PC. Ik heb daarstraks een nieuwe laptop binnengekregen waardoor ik eindelijk weer bij m'n Flickr kan en m'n fotocamera weer kan gebruiken omdat ik nu op mijn laptop foto's kan bewerken.
Ik was op 30 januari jl in Het Spoorwegmuseum voor de casting voor De Grote Kleine Treinen Competitie van Omroep Max (ben helaas gepasseerd voor een nog jonger iemand), maar ik heb daar wel voor t eerst in héle lange tijd weer effe lekker kunnen fotograferen. De foto's zitten momenteel in de bewerkfase zodat ze straks op de socials, Flickr en het 3railforum kunnen, maar niet getreurd, ik laat vast een plaatje zien van wat ik toen geschoten heb!

NS 1125 met koninklijke rijtuigen en de 1010 by marten_1997, on Flickr

NS 1125 met koninklijke rijtuigen en de 1010

Aan het perron van het ontvangstgebouw stond onder andere de 1125 opgesteld met 2 Koninklijke rijtuigen uit de jaren '50 met aan de andere kant de NS 1010 en daarvoor een oersik (niet zichtbaar op de foto)

Wordt vervolgd....!!

Gegroet, Mart
Re: Grootspoor foto's van Marten - Weer actief!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - Weer actief!
NS 1010 met koninklijke rijtuigen by marten_1997, on Flickr

Onlangs was ik in Het Spoorwegmuseum voor de casting voor een modelspoorprogramma op tv. Het museum was verder dicht vanwege de nog altijd heersende COVID19 pandemie, maar gelukkig kon ik wel nog het overkapte perron aan het ontvangstgebouw op om de treinen die daar stonden te fotograferen; zo ook de NS 1010 met 2 koninklijke rijtuigen aan de haak. Aan de andere kant van dit sleepje stond de 1122/1125 in haar Turkoois jasje

DDM1 stuurstand by marten_1997, on Flickr

Op het buitenterrein van Het Spoorwegmuseum kwam ik deze stuurstand van een DDM1 tegen. Er is ook een rijtuigbak uit deze serie en een loc uit de serie 1800 aanwezig

"Blikken Tinus" loc 2104 by marten_1997, on Flickr

De serie NS 2100 was een serie sneltreinstoomlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en diens voorganger Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM). Bij de samenvoeging van het materieelpark van de HSM en de SS in 1921 kregen de locomotieven van deze serie de NS-nummers 2101 - 2135. Locomotief 2104, ex HSM 504 in 1914 door de Berliner Maschinenbau gebouwd, werd in 1954 als laatste uit deze serie afgevoerd en bleef voor het Nederlands Spoorwegmuseum behouden.

Wordt vervolgd.....

Gegroet, Mart  :o)
Re: Grootspoor foto's van Marten - Weer actief!
Mooie platen!
Re: Grootspoor foto's van Marten - Weer actief! De Oriënt Express in Amsterdam
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - Weer actief! De Oriënt Express in Amsterdam
Oriënt Express op Amsterdam Centraal

Het was al enige tijd bekend dat De Oriënt Express dit jaar naar Nederland zou komen. Het was nog even spannend gezien de coronaperikelen, maar de reis heeft toch doorgang gevonden. Op de heenweg vanuit Italië naar Nederland was er vijf uur vertraging opgetreden als gevolg van hevig noodweer op het traject in Zwitserland. Mijn besluit was dan ook om donderdag 24 juni naar Amsterdam te gaan om daar het vertrek van de trein vast te leggen. Ook qua tractie was het nog even spannend; velen hoopten tevergeefs op een historische elektrische locomotief of een stoomlocomotief als tractie; het werd echter Lineas 186 293-7 die voor de rijtuigen gehangen werd.

Hierbij de foto's en het filmpje wat ik gemaakt heb. Veel kijkplezier!

https://youtu.be/tCchhDyl-_Y
Re: Grootspoor foto's van Marten - Rondrit De Karel, Plan V 466
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - Rondrit De Karel, Plan V 466
Op 3 juli 2021 reed Plan V 466, beter bekend als De Karel een rondrit door een deel van Nederland. De trein was gecharterd door de Politie, Landelijke Eenheid te Lelystad. Aangezien ik toch in Lelystad moest zijn werd besloten om dit aanzienlijk te vervroegen zodat ik De Karel kon spotten. Ik had, net als veel mensen, nog nooit een rode Plan V gezien, laat staan met de stickers die erop zitten, maar na wat wennen ben ik tot de conclusie gekomen dat het rode jasje zéker niet misstaat!
De rondrit van De Karel voerde vanaf Lelystad Centrum naar Zwolle, Amersfoort, Weesp, Schiphol, Hoofddorp, Schiphol, Amsterdam Centraal, Almere en weer eindigend in Lelystad.




Aankomst van De Karel op station Lelystad Centrum
Aankomst De Karel op Lelystad Centrum by marten_1997, on Flickr

En vertrek van De Karel richting Zwolle

Vertrek De Karel by marten_1997, on Flickr

Gegroet,

Spoor-Mart  :o)
Re: Grootspoor foto's van Marten - Rondrit De Karel, Plan V 466
Erg fraaie beelden!
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
In 2021 bestaat de tramlijn van Het Openluchtmuseum in Arnhem 25 jaar. In het weekend van 24 en 25 juli was er een tramfestival in het museum om dit te vieren. Te gast was de Amsterdamse drieasser 533 van de Elektrische Musuemtram Amsterdam en HTM bijwagen 227.
In deze video zien we achtereenvolgend:
HTM motorwagen 247 met bijwagen 227
GVB drieasser 553
RET Düwag enkelgelede 631
RET vierasser 536 met bijwagen 1020
En een tweetal bussen welke ook aanwezig waren


Video: Marten
Montage: Marten



Er komen ook nog foto's, maar dat duurt nog even  ;)



Gegroet,

Tram-Mart  :o)
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
En hier vast de eerste platen!

Amsterdamse drieasser in Arnhem by marten_1997, on Flickr

GVB EMA drieasser in Arnhem by marten_1997, on Flickr

GVB drieasser tussen de bomen by marten_1997, on Flickr

HTM 247 met bijwagen 779 bij de remise by marten_1997, on Flickr

GVB drieasser 533 in Arnhem by marten_1997, on Flickr

De rest van de platen volgt in de loop van de week; ik ga niet alles in 1x doen, maar een beetje spreiden!
Veel kijkplezier en tot de volgende!

Gegroet,

Tram-Mart  :o)

Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Mart, wist je dat forumlid Aldert (Mozzi) trambestuurder is in het Open Lucht Museum?

Groeten,

Erik.
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Nee, maar nu wel!  >:-D Ik hoop dat Aldert kan genieten van deze beelden als ie ze ziet!  :)

Gegroet,

Tram-Mart  :o)
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Hierbij deel 2 van de serie foto's die ik heb gemaakt!

Staatsieportret bus DEN OUDSTEN - LEYLAND by marten_1997, on Flickr

RET Düwag bij tramhalte hoofdingang by marten_1997, on Flickr

Haagse tram bij Van Gend en Loos loods by marten_1997, on Flickr

'Line-upje' bij Halte Remise by marten_1997, on Flickr

Sik 285 met goederenwagons by marten_1997, on Flickr

Veel kijkplezier en tot de volgende ronde!

Gegroet,

Tram-Mart  :o)
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Mooie foto's, De nummer zijn: Amsterdamse drieasser 533. HTM motorwagen 274 met bijwagen 779

tinytim
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Hierbij film van mij:



Veel kijkplezier!

tinytim
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
 @citaat Tim, even de video op 'openbaar' zetten ...  ;)

Groeten,

Erik.
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Hier de volgende serie van 5!!! (poging 2)

RET 631 bij de tramremise by marten_1997, on Flickr

RET 535 met bijwagen 1050 by marten_1997, on Flickr

Drieasser 533 bij de hoofdingang halte by marten_1997, on Flickr

RET 631 in Het Openlucht Museum by marten_1997, on Flickr

RET tram 536 en bijwagen 1050 by marten_1997, on Flickr

Tot in de pruimentijd!

Gegroet,

Tram-Mart  :o)
Re: Grootspoor foto's van Marten - 25 jaar tramlijn Openluchtmuseum Arnhem
Leuke reportage  :thumbup: