Aangezien ik de blauwe PKP Cargo modellen erg leuk vind en deze in de regel alleen in DC worden verkocht besloot ik na wat googlen om de DC versie om te bouwen naar AC. Deze ST44 is er ook als V200 en DR120 van Piko wat in de basis de zelfde lok is. Het ombouwen was daardoor eigenlijk erg eenvoudig. Het draaistel is al voorzien van een uitsparing voor een sleper. Op stummi zijn er mensen die deze lok ook hebben omgebouwd en de wielafstand standaard hebben gelaten dus voor nu pas ik dit ook nog niet aan.
De ombouw bestaat uit de volgende stappen:
#1 - Ontstoor componenten verwijderen (foto 1)
Standaard zit er een condensator tussen de motoraansluitingen van de decoder (C4 op de print). Deze wordt regelmatig aangewezen als veroorzaker van storingen en hij is van invloed op de werking van de lastregeling dus deze heb ik verwijderd. Piko raad het verwijderen van C4 ook aan bij problemen met de DB V200, hier is op stummi ook net nodige over te vinden.
Tevens zit er door de print een schroef welke of door het DC of door het AC gat en in het metalen chassis gedraaid wordt. Deze zorgt er voor dat er via een aantal condensatoren (C1, C2, C5) een verbinding is tussen de motor en de ground. In handleidingen van bijvoorbeeld ESU en Doehler & Haass staat expliciet vermeld dat dit NIET mag bij gebruik van hun decoders. Met de AC/DC schroef bepaal je of C5 ook in de schakeling zit. Als de schroef in het AC gat zit doet C5 mee in het DC gat niet. Ik heb de schroef in het DC gat laten zitten en C1 en C2 verwijderd, C5 is zo buiten spel gezet en hoeft dan niet te worden verwijderd (dit is ook het geval met de schroef in het AC gat).
Deze componenten verwijder ik ook uit locs die van Piko af-fabriek als "AC" worden uitgeleverd (het gemakkelijkste was de AC/DC schroef verwijderen en C4 maar dan zit de print vaak te los). De rijeigenschappen worden hier naar mijn mening een stuk beter van.
Het schema van de ontstoring op de Piko printen is hier te vinden:
http://moppe.dk/PIKOC4.html#2 - Het omzetten van de "WR-DC" aansluitingen (foto 2 en foto 3)
Zoals bekend zijn bij een DC loc de wielen links en rechts gescheiden. Waar in de standaard situatie de rechter wielen zijn aangesloten op WR-DC op de print moet bij ombouw hier de sleper mee worden verbonden. Bij een door Piko als "AC" uitgeleverde lok zijn vaak de WR-DC aansluitdraden op de draaistellen niet aanwezig en zit er vaak niks op de WR-AC pads. De 'linker' wielen zijn aangesloten op de pads aangeduid met "WL". Ter controle de print doorgemeten en de pads aangeduid met "WL" zijn doorverbonden met "WR-AC". Aan beide kanten heb ik de kabel omgesoldeerd van WR-DC naar WR-AC. Na controle met de multimeter zijn nu alle wielen met elkaar doorverbonden en zijn de "WR-DC" pads waar de sleper moet komen vrij.
#3 - Het plaatsen en aansluiten van de sleper (foto 3 en foto 4).
Voor deze lok is de Piko sleper met artikelnummer 59380-42 nodig (bij heel veel loks gebruikt). Ik ben begonnen met het solderen van een rode draad aan de sleper (hier had ik foto's van willen maken maar ben ik vergeten). Let hierbij goed op hoe de draad door/langs het draaistel moet. Bij deze lok zitten twee rechthoekige gaten onder waar de sleper moet komen. Bij een van de twee kan de draad aan de zijkant naar buiten, voer hier na het solderen van de draad aan de sleper de draad door. Aan de zijkant van het draaistel zit een mini clipje waar de draad aan de draaistel vast gezet kan worden, geleid hier de draad langs en trek hem helemaal door naar de bovenkant van de lok en bevestig de draad in de clipje. Zo kan deze niet in aanraking komen met bewegende delen.
Schoef vervolgens de sleper met de bijgeleverde schroef onder de lok. In het geval van de ST44 past de sleper onder het draaistel bij stuurstand 1. Op foto 3 is te zien hoe de draad vanaf de sleper (de wat meer oranje-rode) op de vrijgekomen WR-DC aansluiting is gesoldeerd. In principe is de ombouw nu klaar. Met de multimeter heb ik gecontroleerd of ik nergens een soldeerbrug (kortsluiting) heb veroorzaakt want dat zou vervelend zijn. Alles leek goed dus ik kon testen.
Ik heb de lok voorzien van een Piko SmartDecoder 4.1 omdat de functiemapping dan gelijk goed is. Wat opvalt is dat de lok daar prima mee rijd ondanks dat veel mensen hier over klagen. Het verwijderen van C1, C2 en C4 is duidelijk merkbaar in het rijgedrag en de decoder reageert een stuk minder schokkerig. Het lijkt ook of er veel minder gezoem uit de motor komt (deze lok is erg stil) maar dit zou ik moeten vergelijken met m'n DR V200 wat in de basis de zelfde lok is.
Een dezer dagen zal ik een test filmpje maken van de lok en hier plaatsen. Ik heb ook nog een Piko PKP Cargo ET22 die ik nog moet ombouwen, hier zal ik wat meer foto's van maken.