Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Rocrail video handleiding voor de beginner

Gestart door AlbertG zondag 12 mei 2019, 17:47:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rocrail video handleiding voor de beginner
Ik ben bezig een aantal video's over Rocrail op youtube te plaatsen, bestemd voor de beginners.
Er zijn diverse filmpjes over Rocrail op youtube maar die zijn hoofdzakelijk in het Duits of in het Engels.
Door ze in het Nederlands te maken hoop ik de drempel voor beginners weg te nemen die er tegenop zien om met Rocrail te starten.
Ik hoor graag wat jullie (en dan met name de mogelijke doelgroep) er van vinden en of ik er mee door moet gaan.

Voor de volledige lijst met video's, zie deze index:

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=video-tutorials-nl


Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Graag ermee doorgaan. Ik zou graag oa eens zien hoe het werkt en vooral waarin het verschilt van Koplopen en iTrain.
Bedankt voor het posten.

Guy
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Goed initiatief Albert! Dankje wel!
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hi Albert,
Een goed initiatief voor diegene die Rocrail interesse hebben.

Hi Guy,
Je vergeet b.v. Traincontroller, dat programma ook al eens bekeken ?

groet
Harald
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Top, dat wordt voor mij interessant ..
Ga je volgen!
Jan
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Traincontroller moet ik inderdaad nog bekijken.
Guy
Rocrail video handleiding voor de beginner: deel 2
Deel 2 staat nu online. Dit is mijn eerste video met ingesproken tekst. Feedback met verbetertips is van harte welkom.
https://youtu.be/8F74lozOHBA

Veel plezier,

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner: deel 2 online
Hallo Albert,

Ga vooral door. Prima initiatief.
Zeker voor beginners met Rocrail een extra stimulans.  :thumbup: :thumbup:

Theo
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner: deel 2 online
Theo,
Dank voor je bericht. Ik zou graag het tempo wat opvoeren maar het is een flinke klus om een goed filmpje te maken. Ik hoop deze week nog deel 3 te publiceren.

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner: deel 2 online
Video 3 is online, zie de index in het eerste bericht.

Albert.
Wie volgt mijn Rocrail video's voor de beginner op youtube?
Gewoon om even de belangstelling te peilen ben ik benieuwd wie mijn video serie Rocrail voor beginners volgt.
En als je de serie volgt, wat vind je er dan van? Wat kan ik eventueel nog verbeteren?

Alvast bedankt voor de reactie.

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Nog niet gezien maar wel in mijn favorieten staan.
Straks in de testbaan wil ik ook Rocrail gaan uitproberen en ik denk dat deze filmpjes mij erg gaan helpen.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Ook nog niet aan begonnen. Ik vind het mooi dat je deze serie maakt want na de vakantie wil ik me gaan verdiepen in Rocrail.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Voor mij ook. Ik had ze al zien staan en ga ze zeker bekijken. Was toch al van plan om met RocRail aan de slag te gaan.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In aansluiting op de video's van Albert, kan bij voldoende belangstelling ook een startersbijeenkomst worden georganiseerd. Dat wordt we na de zomer, maar aanmelden kan bij mij.
De locatie is daarvoor is nog niet bekend en zal afhangen van de aanmeldingen.

John (a.k.a VT601)
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Leuke en leerzame video serie over rocrail!

Ik volg de serie. Want ik ben een paar keer met rocrail begonnen, maar het lukte me steeds niet in, misschien te, korte tijd. Ik wil het daarom graag gaan leren en gaan gebruiken. daarom ben ik graag aanwezig op een startersbijeenkomst. Goed idee John!

Groet,
Niek
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Citaat van: VT601 op zaterdag 15 juni 2019, 21:07:47
In aansluiting op de video's van Albert, kan bij voldoende belangstelling ook een startersbijeenkomst worden georganiseerd. Dat wordt we na de zomer, maar aanmelden kan bij mij.
De locatie is daarvoor is nog niet bekend en zal afhangen van de aanmeldingen.

John (a.k.a VT601)

In principe interesse alleen kan ik niet altijd vanwege mijn werk  :D
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Deel 11 staat online, zie de index.
Video 11: Baanplan automatisch openen, snelheid, melders en blokken

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
goeie heldere uitleg.  :thumbup:
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Bedankt voor het compliment, Hans.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Video 13 staat online, zie de index.
Reacties zijn welkom.

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Video 15 is voorlopig de laatste video.

Video 15: Een dienstrooster maken

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Albert,

Prima serie. Heb er al het nodige van opgestoken.
Ik zie graag uit naar een eventueel vervolg.
Zoals bijv. Mtrack, BBT, acties.

Theo
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Theo,
Bedankt voor je compliment. En voor de tips met onderwerpen die ik nog zou kunnen behandelen. Ik stel dat beslist op prijs. Na de vakantie zien we weer verder.

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
@Theo,

Wat bedoel je met Mtrack? Wil weten hoe de M-Track baan (in Houten) bestuurd werd? Of bedoel je wat anders.

John (VT601)
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi john,
Foutje, ik bedoel natuurlijk MVTrack met Rocrail.
Theo
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Video 16 staat online:
Video 16: Een draaischijf opnemen in je baanplan (deel 1)

Ik hoor graag wat je er van vindt.

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
In het begin heb je het over het vinkje uitzetten bij draaien bij tegenovergesteld spoor, betekent dit dat je de actie van de draaischijf voor draaien blokkeert zodat de trein na de 5sec wachttijd weer van de draaischijf af rijdt naar het tegenovergestelde spoor?
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Marius,
Bedankt voor je reactie.
In de Engelstalige wiki staat het volgende:

Uncheck this option if the bridge should not rotate 180° if the new position is opposite of the current position.
Info: In automatic mode this option will be forced enabled.

Google translate vertaalt dit als:
Schakel deze optie uit als de brug niet 180 ° moet draaien als de nieuwe positie tegenovergesteld is aan de huidige positie.
Info: in de automatische modus wordt deze optie geforceerd ingeschakeld.

Ik heb in het begin nogal wat moeite gehad om de draaischijf de goede kant op te laten draaien en toen heb ik o.a. deze optie uitgezet. Achteraf had ik dat in de video dus ook uit moeten leggen.

Normaal gesproken rijdt een loc altijd voorwaarts de rolbrug op en achterwaarts er weer af. Deze optie maakt het mogelijk de loc ook weer voorwaarts de brug af te laten rijden maar dan moet er wel een rijweg zijn van de min-kant van de rolbrug naar de min-kant van het blok. Ik mijn video is dat niet het geval, maar ik ga uit van automatisch rijden. Zoals uit de beschrijving blijkt is dat bij de automatische modus standaard ingeschakeld.

Ik kom daar in deel 2 nog wel even op terug.

Albert.

Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Bedankt Albert voor je reactie. Het is natuurlijk een pakket met een veel instelmogelijkheden, een instelling verkeerd levert al een fout(je) geeft. Ik volg je video's zeker met interesse al kan ik met mijn huidige digitale centrale (ms2) geen gebruik er van maken.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Marius,
Leuk om te lezen dat je mijn video's volgt.
Als je locomotieven hebt die je ook met DCC aan kunt sturen zou je een DCC++ centrale kunnen overwegen. Voor minder dan ? 10,- kun je dan toch digitaal aan de slag met Rocrail.

Als je meer vragen hebt, dan hoor ik dat graag.

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Deel 17 staat online over de draaischijf met LDT TT_DEC decoder

Rocrail deel 17: Een draaischijf opnemen in je baanplan (deel 2)

Veel plezier,
Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Bedankt Albert voor het plaatsen van deze instructieve video's. Hoewel ik RR al 4 jaar gebruik leer ik enkele leuke instellingen bij. Ik kijk uit naar de volgende.
Xavier
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Xavier,
Bedankt voor je reactie. Fijn te lezen dat je nog wat hebt kunnen leren van de video's.

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Deel 18 over het maken van acties staat online.

Rocrail voor beginners deel 18: Acties maken en starten

Veel plezier,

Albert
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Dank Albert, voor al je inspanningen. Ik denk dat het Rocrail makkelijker toegankelijk maakt voor veel mensen. Tot de video over de acties was ik er zelf al aardig uitgekomen. Een draaischijf heb ik niet, dus die passages sloeg ik over...
Maar het verhaal over de acties is naar mijn mening in de wiki niet helder uitgelegd. Ik liep er steeds in vast. Maar jij hebt het kraakhelder neergezet. Ik ben er heel blij mee!

Groet,

Peter
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Peter,
Bedankt voor je reactie, ik ben blij dat mijn video's je helpen.

Ik lees op de forums nog wel eens dat Rocrail een steile leercurve heeft. Toen ik er in 2012 mee begon was dat ook zo. Het maken van een nieuw baanplan vergde nogal wat handelingen en alle rijwegen moest je handmatig maken. Sindsdien is er veel verbeterd en ik hoop dat mijn video's dat beeld van die 'steile leercurve' ook een beetje wegnemen.
Van alle mogelijkheden die ik gebruik (en dat is lang niet alles) vond ik de draaischijf en de acties het meest lastig te doorgronden.
Wat ik vooral niet wil is een discussie starten over welk programma beter is. Dat moet iedereen voor zichzelf vaststellen.

Succes met het maken van acties.

Albert.
Rocrail video's: meer dan 100 abonnees!! Bedankt.
Afgelopen week is het aantal abonnees op mijn youtube kanaal de 100 gepasseerd. Hartelijk dank aan alle kijkers.
Ik werk aan een video over het kalibreren of ijken van de lok snelheid, dus blijf kijken.

Hartelijke groeten,
Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Deel 19 over het kalibreren (ijken) van de loksnelheid staat online.
Bekijk hier de video: https://youtu.be/VBDYOv-XPyI

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Deel 20 over je locomotief leren remmen met de Block Brake Timer staat online:
https://youtu.be/fVewPMytV1U

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Deel 21 gaat over Rocview en Rocrail op verschillende PC's en de Roco Wlanmaus gebruiken met Rocrail zonder Z21/z21 apparatuur

Deel 21

Veel plezier,
Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Ik vermoed dat het dan ook mogelijk moet zijn om de z21 app als controller te gebruiken. De stappen zullen denk ik redelijk gelijk zijn, misschien alleen dan de keuze voor de z21 centrale toe te voegen.

Het is trouwens een intern ip adres wat je gebruikt, deze is standaard niet vanaf het internet beschikbaar. Hiermee loop je dus geen risico maar  :thumbup: dat je er aan dacht.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Marius,
Het is inderdaad mogelijk ook de z21 app te verbinden. Ik heb dat wel eens gedaan maar zie geen voordeel in die app ten opzichte van AndRoc. De Wlanmaus gebruik ik om zo af en toe een trein halfautomatisch te rijden.
Bedankt voor je opmerking m.b.t. het IP adres.

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Afgelopen weekend had ik nog iets merkwaardigs met het in Rocrail zetten van een nieuwe mfx loc. Het adres moest ik aflezen uit het CS2. Dat ging prima. Daarna bij protocol gekozen voor 'server defined' en toen gebeurde er iets wat Laurent signaleerde in een ander topic: de communicatie tussen CS en RR verliep merkwaardig. Licht aan en uit op de loc ging via RR prima,  maar verder niets. Met het CS was de loc geheel te bedienen, maar zonder terugkoppeling naar RR.
De oplossing? Laten zoals het was, RR afsluiten en opnieuw starten. Werkt als een zonnetje.
Ik weet niet Albert, of jij dit herkent, maar RR en mfx kunnen kennelijk wel eens de hik krijgen. Iets voor een video? want misschien deed ik toch iets verkeerd.

Groet,

Peter


Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Peter,
Ik heb zelf een TamsMC en daar heb ik geen problemen met mfx locomotieven in combinatie met Rocrail. Al mijn locomotieven staan op Server defined in Rocrail. Aangezien ik geen CS2 heb wordt het lastig daar een video over te maken.
Ik neem aan dat je de Rocrail wiki hebt gelezen: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mbus:mbus-nl

Albert.
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hallo Albert,

Dat snap ik, dat het lastig wordt er een video van te maken als je andere spullen hebt dan een CS2. Maar hoe dan ook, het in Rocrail zetten van een mfx loc vergt een iets andere aanpak dan 'gewoon' MM of DCC. Daar kun je gemakkelijk het adres overnemen. Ik vroeg mij ook nog af of het bij de eerste aanmelding van een mfx loc nodig is Rocrail ook te draaien. Ik heb nu eerst de aanmelding gedaan op het CS2 en toen  heb ik Rocrail pas gestart. Misschien was dat niet goed.
Enfin. Het is uiteindelijk gelukt. En dank voor je reactie tot dusver, net als alle overige moeite die je doet om het programma onder de aandacht te brengen. Ik blijf het mooi vinden dat het er is. Gratis of tegen bescheiden vrijwillige vergoeding. Blijft er meer geld over voor rollend materieel en scenery.

Groet,

Peter

Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hallo Albert,

Ik twijfelde al een tijdje tussen Koploper en Rocrail, in de eerste instantie had ik gekozen voor Koploper tot op het punt dat ik (als beginner) door het bos de bomen niet meer zag, en in de zoektocht naar een oplossing daarom trend kwam ik jou Video's van Rocrail tegen.
Het zijn deze video's die er voor gezorgd hebben dat ik Rocrail heb gedownload en er mee aan de slag ben gegaan, en mijn struikel punt voorbij ben geraakt.
Er zijn veel personen die heel goed met gelijk welk programma kunnen werken maar niet iedereen kan het overbrengen naar iemand die er niets van kent, jou video's zijn daar een bewijs van dat het toch kan.
Ze zijn duidelijk, overzichtelijk, en super goed uitgelegd en dit nog eens in zo kort mogelijke video gewoonweg subliem!
Hoop dat je er nog veel wil maken want ze zijn echt een verrijking voor alle (opnieuw)beginners met PC besturing.

Mvg Carlo     
Re: Rocrail video handleiding voor de beginner
Hoi Carlo,
Bedankt voor je lovende woorden, daar word ik blij van  :-) en stimuleert me om er mee door te gaan.
Ik wens je heel veel plezier met Rocrail en als je vragen hebt, dan kun je altijd op het Rocrail forum terecht.

Groeten,
Albert.